Gå til innhold

Ble påkjørt bakfra! Fikk skylda?!?!?!

Ranger emnet


daruu

Anbefalte innlegg

  • Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Den der må du forklare litt bedre tror jeg..

 

Hvis han har på blinklyset, har plassert seg mot midten før sving så skal bilen kjøre forbi på høyreside, eller vente til mopeden har svingt av. Kun idioter kjører forbi kjøretøy på samme side som dem skal svinge av.

Det er nå en gang slik at det er mye idioter ute i trafikken.. Krysser du midtlinja, har du vikeplikt uansett.

Tenk litt lenger, utrykningskjøretøy f.eks.

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nå en gang slik at det er mye idioter ute i trafikken.. Krysser du midtlinja, har du vikeplikt uansett.

Tenk litt lenger, utrykningskjøretøy f.eks.

 

Krysser midtlinjen ja, kan du forklare meg hvordan en skal komme seg over veien og til venstre da?

Skal en vente til alle dem bak har fått kjørt forbi på venstre side? Er det ikke mer logisk at dem skal kjøre forbi på høyre side kanskje?

 

Og hva har utrykningskjøretøyer med saken å gjøre?

Når dem ikke er i utrykning så følger dem samme reglene som oss...

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krysser midtlinjen ja, kan du forklare meg hvordan en skal komme seg over veien og til venstre da?

Skal en vente til alle dem bak har fått kjørt forbi på venstre side? Er det ikke mer logisk at dem skal kjøre forbi på høyre side kanskje?

 

Og hva har utrykningskjøretøyer med saken å gjøre?

Når dem ikke er i utrykning så følger dem samme reglene som oss...

Vente til det er klart og så svinge over. Det er slik vikeplikt fungerer. Og nei, selvfølgelig skal ikke de som kommer bak kjøre forbi på venstre side. Men en forbikjøring kan allerede være i gang, f.eks av et utrykningskjøretøy under uttrykning, eller en annen travel trafikkant. Det er derfor man skal sjekke speilene før man svinger over veien.

 

Utrykningskjøretøy er forøvrig underlagt samme regler som alle andre selv under utrykning, men andre trafikkanter plikter å slippe dem frem.

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vente til det er klart og så svinge over. Det er slik vikeplikt fungerer. Og nei, selvfølgelig skal ikke de som kommer bak kjøre forbi på venstre side. Men en forbikjøring kan allerede være i gang, f.eks av et utrykningskjøretøy under uttrykning, eller en annen travel trafikkant. Det er derfor man skal sjekke speilene før man svinger over veien.

 

Ja, er jo akkurat det som er poenget her, hvis hun som kom bak hadde krysset midtlinjen over i motsatt kjørefelt for å kjøre forbi så blir det mopedistens feil hvis han da svingte.

 

Men, hvis han ga signal om sving før hun krysset midtlinjen så er det hun som har skylden, noe som det ifølge trådstarter virker som.

 

Vi mener det samme her, bare sier det på forskjellige måter:)

 

Daruu: Lykke til videre, du må ikke gi deg her uten å klage så det holder.. Lykke til..

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vente til det er klart og så svinge over. Det er slik vikeplikt fungerer. Og nei, selvfølgelig skal ikke de som kommer bak kjøre forbi på venstre side. Men en forbikjøring kan allerede være i gang, f.eks av et utrykningskjøretøy under uttrykning, eller en annen travel trafikkant. Det er derfor man skal sjekke speilene før man svinger over veien.

 

Utrykningskjøretøy er forøvrig underlagt samme regler som alle andre selv under utrykning, men andre trafikkanter plikter å slippe dem frem.

Sant nok, men bare det faktum at en bilist skal foreta en forbikjøring ved et kryss, er uaktsomt og kvalifiserer til skyld, spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vente til det er klart og så svinge over. Det er slik vikeplikt fungerer. Og nei, selvfølgelig skal ikke de som kommer bak kjøre forbi på venstre side. Men en forbikjøring kan allerede være i gang, f.eks av et utrykningskjøretøy under uttrykning, eller en annen travel trafikkant. Det er derfor man skal sjekke speilene før man svinger over veien.

 

Utrykningskjøretøy er forøvrig underlagt samme regler som alle andre selv under utrykning, men andre trafikkanter plikter å slippe dem frem.

 

men gutten svingte jo ikke... han var i sitt felt, og fikk en bil i ræven, som da har prøvd å kjøre forbi på venstre side, uten å legge seg langt nok ut.

 

han ga tegn før han stoppet, derav skal ikke bilen bak legge seg ut.

skal man kjøre forbi på venstre side, må man ivertfall passe på å legge seg så langt til venstre at man ikke treffer det man kjører forbi.

Å kjøre bil uten musikk, er som å pule alene...

 

http://www.bergen-gatebilklubb.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men gutten svingte jo ikke... han var i sitt felt, og fikk en bil i ræven, som da har prøvd å kjøre forbi på venstre side, uten å legge seg langt nok ut.

 

han ga tegn før han stoppet, derav skal ikke bilen bak legge seg ut.

skal man kjøre forbi på venstre side, må man ivertfall passe på å legge seg så langt til venstre at man ikke treffer det man kjører forbi.

Klar over det, helt enig i at han er et offer for utspekulerte kvinnfolk som ikke kan kjøre bil,:ass: og aldri gjør noe feil i egne øyne.

 

Var mer generelt det jeg skrev

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er en ting her som jeg ikke helt har fått klarlagt

 

hvordan stripe var det i midten av veien? For ved kryss skal vel midtlinja males tykkere med mindre mellomrom for å varsle om at evnt forbikjøringer ikke anbefales nettopp i tilfelle noen skal inn på ny vei?

 

Sånn som jeg ser det, og etter å ha snakket med en venninne som jobber i politiet, så har begge parter i en sak lov til å legge til ekstraopplysninger, og forklare saken inngående, i brevform til forsikrinigselskapet sitt. At du ikke skrev noe særlig ned på skademeldingen taler egentlig til din fordel, fordi da det kan være rimelig at du kommer med et brev med mer inngående detaljer etter at det har skjedd. Du bør da være veldig klar i brevet på et par punkter (gjerne få en voksen til å hjelpe deg)

 

1) du var ikke over midtlinja i veien, men hadde lagt deg ut mot den for å gjøre en kontrollert krysning inn på ny vei

 

2) du hadde på blinklys

 

3) du foretok en kontrollert nedbremsing i forkant, med blinklys på, for så å komme til et nesten stopp, før du skulle svinge.

 

4) dama passerte deg på venstre side og var dermed i motgående kjørefelt da hun prøvde å foreta forbikjøringen.

 

5) Hun hadde ikke startet forbikjøringen da du satte på blinklyset og begynte bremse inn mot krysset.

 

Får du disse punktene ned på papir, med et ok språk og gjerne et vedlegg der flyfoto av veien foreligger, hvor du kan tegne opp din linje inn mot krysset, samt hennes linje, så kan du ikke tape denne saken. Det lukter litt svidd her, og jeg kan fint tenke meg at selskapet prøver å slippe unna å reparere lakkskadene på bilen og heller ofre en dum liten moped-gutt. Denne skal du kjempe for. Sånn som vennninnen min og meg ser det, var du her uten skyld (så lenge du har forklart deg riktig).

 

lykke til.

http://www.bilforumet.no/bilmerker/vw/golf-6/296196-golf-6-plus-modell.html#post2926742

 

Golf plus 2010 -->

[x]toyota mr2 [x]ford focus [x]bmw328i [x]toyota celica [x]toyota corolla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket kryss var dette nøaktig?

 

Hvor kjører man NORDOVER på RV3 for å komme til stange? Og i Stange kommune er det ikke tillatt å kjøre moped på RV3...

 

Har jeg skrevet riksveg 3....? isåfall har jeg tenkt helt feil, for det er vel ikke det den heter... Er den veien som går ifra stange til valset, om du henger med, som går under brua på uthuskrysset, og mot stange... Sorry!

Krysset er ihvertfall det like etter uthus,hvis du kjører fra starhellinga mot stange, som du svinger ned til industrifeltet, stangehallen osv...

- 1989 Volvo 740 GL - Brukis

- 1977 Volvo 244 DL - Orginalare, under restaurering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg skrevet riksveg 3....? isåfall har jeg tenkt helt feil, for det er vel ikke det den heter... Er den veien som går ifra stange til valset, om du henger med, som går under brua på uthuskrysset, og mot stange... Sorry!

Krysset er ihvertfall det like etter uthus,hvis du kjører fra starhellinga mot stange, som du svinger ned til industrifeltet, stangehallen osv...

 

Der er det tillatt å kjøre forbi, selvom det er i et kryss. Med den som kjørte på deg burde jo ha skylda hvis du brukte blink + arm. Det krysset er 500-600 meter fra der jeg bor... :)

 

vegkryss.jpg

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår