Gå til innhold

Ble påkjørt bakfra! Fikk skylda?!?!?!

Ranger emnet


daruu

Anbefalte innlegg

  • Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det er riktig som du sier, men hu dama påstår at jeg ikke har brukt blinklys, så da er det ord mot ord... Men hadde hu lagt seg ut før jeg hadde begynt å blinke, var det jeg som hadde hatt vikeplikt for henne, men det var altså ikke tilfelle her...

 

Sett at det bare er en fil i kjøreretningen før krysset har du ditt på det tørre. Det er hverken lov å kjøre forbi noen i kryss, eller kjøre forbi moped/motorsykkel i samme felt. Blink eller ikke blink, du ble påkjørt bakfra, ergo ikke din feil.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er jo hverken bonus eller egenandel på moped.. ble du skadet eller? ellers så har det lite å si om du får skylda da..

 

Sånn sett har det lite å si... Men mopeden ble vraka, og jeg måtte tilbringe ett av de verste døgna i livet mitt på sykehus... Så hadde ikke gjort meg noe om hu dama hadde tapt bonusen sin for å si det sånn...

- 1989 Volvo 740 GL - Brukis

- 1977 Volvo 244 DL - Orginalare, under restaurering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett at det bare er en fil i kjøreretningen før krysset har du ditt på det tørre. Det er hverken lov å kjøre forbi noen i kryss, eller kjøre forbi moped/motorsykkel i samme felt. Blink eller ikke blink, du ble påkjørt bakfra, ergo ikke din feil.

 

Det er kun en fil der ja...

Å jeg ble påkjørt bakfra i mitt eget kjørefelt, men det er det at jeg skrev under på skademeldinga at jeg hadde svingt til venstre eller noe sånt..jeg gjorde ikke noe på hele skademeldinga, kun skrev under da det var første gangen jeg hadde sett ei skademelding + at jeg var i ganske sjokktilstand... Akkurat det er det forsikringsselskapet har hengt seg opp i, tror jeg...

- 1989 Volvo 740 GL - Brukis

- 1977 Volvo 244 DL - Orginalare, under restaurering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du sto rolig i dit eget felt og hun kjørte på deg bakfra så er det hennes skyld. Det samme om hun ikke brukte blinklys for å signalisere at hun skulle kjøre forbi.

 

Vet ikke om det går ann å endre forklaring, men vil tro at om du får sykehuset til å skrive ett brev som du kan vise til forsikringsselskapet ang. din tilstand i ulykkesøyeblikket, (skadet, sjokk, mm) så burde du fått gjort den opp igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er jo hverken bonus eller egenandel på moped.. ble du skadet eller? ellers så har det lite å si om du får skylda da..

 

Ehhh, jo.. Både bonus-/tap og egenandel på moped du..

-1987 Bmw e30 "m3", prosjekt

-1987 Bmw e30 2 dørs banebil prosjekt

-1997 Toyota HiAce 2,4D Turbo arbeidshest

x1993 Bmw e36 318i, widebody prosjekt

x1991 Bmw e36 316 vinterbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du sto rolig i dit eget felt og hun kjørte på deg bakfra så er det hennes skyld. Det samme om hun ikke brukte blinklys for å signalisere at hun skulle kjøre forbi.

 

Vet ikke om det går ann å endre forklaring, men vil tro at om du får sykehuset til å skrive ett brev som du kan vise til forsikringsselskapet ang. din tilstand i ulykkesøyeblikket, (skadet, sjokk, mm) så burde du fått gjort den opp igjen.

 

Det er bare det at det er såpass lenge siden det skjedde, å ettersom jeg ikke gjorde det da, tror jeg nok at det funker dårlig...

- 1989 Volvo 740 GL - Brukis

- 1977 Volvo 244 DL - Orginalare, under restaurering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo enkelt og greit.

Hvis jeg forstår deg riktig;

Det er kun ett felt i nordgående retning, og hun dama prøver seg på en forbikjøring i MOTGÅENDE kjøreretning i et kryss, så det er jo ikke din feil at du blir påkjørt bakfra!

Og spesielt når det er snakk om en mopedist som ligger korrekt plassert med blinklys, så mener jeg at man skal foreta en forbikjøring på høyre side i et kryss. (Mener å huske at det også er unntaksregelen for forbikjøringer på høyre side)

Og uansett om det var blinklys eller ei, så burde vedkommende bilfører forstå at du skal til venstre når du står stille ved et kryss, korrekt plassert mot midten.

 

Jeg hadde stått hardt på krava her hvis jeg var deg.

 

Hvis ting er slik du forklarer da, såklart :)

----

2004 Seat Leon Top Sport 1.9TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morn!

Det har seg slik at i fjor høst skulle jeg til skolen, å kjørte da med min moped. Kjørte på riksveg 3 mot stange(Nordover @ paint tegninga) hvis noen er lokalkjent, å skulle svinge av den til venstre(vestover @ painttegninga)da jeg nærma meg krysset, satte jeg på blinklys, la meg nesten på midtstripa å slakka av. Jeg så i speilet å observerte en bil ett stykke bak. Akkurat da jeg skulle til å svinge over smalt det....

Hun som kom bak traff først bakenden på mopeden med høyre lykt, for så å dra høyre sida på bilen langs venstre side på mopeden,noe som resulterte i at jeg fikk venstre benet først opp panseret, så opp ruta, å jeg ble kasta bakover og av mopeden.

Bilen kjørte ut av veien på det punktet som er markert på paint tegninga.

 

I ettertid innser jeg at jeg var utrolig heldig! Hadde hun truffet rett bakifra, så hadde jeg sannsyneligvis ikke sittet her i dag... Det samme med beinet... Det kunne lett ha blitt klemt mellom bil og moped....

 

Men det største sjokket fikk jeg da jeg fikk svar fra forsikringsselskapet, å at de mente jeg har skylda! Jeg var jo overbevist om at hun skulle få den, har ALDRI hørt om at noen som har kjørt på noen bakifra ikke har fått skylda!

Grunnen de mente er at jeg på skademeldinga hadde skrevet under på at jeg hadde begynt å svinge(eller kryssa av det)

Jeg var jo helt i ørska når det skjedde + at jeg var 16 da det skjedde, så jeg hadde aldri sett et slikt skademeldingsskjema før... så jeg kryssa av på det som var nærmest det som hadde skjedd, nemlig at jeg skulle svinge...

 

Det som neste var mere urovekkende, var det hun som kjørte på meg ga som forklaring(Det var ei DAME ja, så har allerede i mitt 17 år gamle liv fått en dårlig erfaring med damer bak rattet), hun sa nemlig at hun skulle kjøre forbi meg, å at hun ikke hadde sett at jeg skulle svinge, selvom jeg både hadde blinka + lagt meg helt på midtstripa.

Det hadde jo gått greit om hu hadde kjørt forbi meg på høyresida, noe det var god plass til (Hvem faen kjører forbi på venstresida inn mot ett kryss uansett???!!!!)

 

Det var ingen som så påkjørselen, bortsett fra en nabo av meg, som så det i sitt eget speil, å det holder dårlig i forklaring...

Så det ble mitt ord mot hennes.... Å da taper selfølgelig mopedisten...

 

Jeg skal også nevne at vi begge har samme forsikringselskap, å at hun sikkert har kasko, mens jeg bare har/hadde ansvar, så da er det fristende å si at de gir meg skylda,ettersom de må fikse bilen hennes uansett...

 

Har tenkt til å klage på saken, men er litt usikker på om det i det hele tatt hjelper.... :/

 

Så hvis noen kunne komme med noen innspill her, hadde det vært flott!

 

mvh Daniel

Edit: Sorry for dårlig bilde + tungvint skrevet tekst, men håper noen tar seg tid til å lese alt :)

 

kryss.JPG

 

Akkurat, nøyaktig slik som du forklarer skjedde med under "mopedår" mine. Bilføreren, som også var en lærer på skolen min fikk all skyld, selvom han prøvde å legge skylda på meg...

 

Lykke til videre...

 

EDIT: Jeg fikk faktisk benet imellom bilen og mopeden, og hadde flere venner som så det. Det rare var at jeg ikke hadde en skramme på benet. Men bilen hadde en stor bulk inn i fronten..:)

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du befant deg i riktig kjørefelt i forhold til kjøreretning, d.v.s ikke hadde kryssa midtlinja, og ble truffet bakfra, er du uten skyld. Hadde du krysset midtlinja, er skylden din. Ikke noe å bable mer om

 

Den der må du forklare litt bedre tror jeg..

 

Hvis han har på blinklyset, har plassert seg mot midten før sving så skal bilen kjøre forbi på høyreside, eller vente til mopeden har svingt av. Kun idioter kjører forbi kjøretøy på samme side som dem skal svinge av.

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår