Gå til innhold

Ble påkjørt bakfra! Fikk skylda?!?!?!

Ranger emnet


daruu

Anbefalte innlegg

Morn!

Det har seg slik at i fjor høst skulle jeg til skolen, å kjørte da med min moped. Kjørte på riksveg 3 mot stange(Nordover @ paint tegninga) hvis noen er lokalkjent, å skulle svinge av den til venstre(vestover @ painttegninga)da jeg nærma meg krysset, satte jeg på blinklys, la meg nesten på midtstripa å slakka av. Jeg så i speilet å observerte en bil ett stykke bak. Akkurat da jeg skulle til å svinge over smalt det....

Hun som kom bak traff først bakenden på mopeden med høyre lykt, for så å dra høyre sida på bilen langs venstre side på mopeden,noe som resulterte i at jeg fikk venstre benet først opp panseret, så opp ruta, å jeg ble kasta bakover og av mopeden.

Bilen kjørte ut av veien på det punktet som er markert på paint tegninga.

 

I ettertid innser jeg at jeg var utrolig heldig! Hadde hun truffet rett bakifra, så hadde jeg sannsyneligvis ikke sittet her i dag... Det samme med beinet... Det kunne lett ha blitt klemt mellom bil og moped....

 

Men det største sjokket fikk jeg da jeg fikk svar fra forsikringsselskapet, å at de mente jeg har skylda! Jeg var jo overbevist om at hun skulle få den, har ALDRI hørt om at noen som har kjørt på noen bakifra ikke har fått skylda!

Grunnen de mente er at jeg på skademeldinga hadde skrevet under på at jeg hadde begynt å svinge(eller kryssa av det)

Jeg var jo helt i ørska når det skjedde + at jeg var 16 da det skjedde, så jeg hadde aldri sett et slikt skademeldingsskjema før... så jeg kryssa av på det som var nærmest det som hadde skjedd, nemlig at jeg skulle svinge...

 

Det som neste var mere urovekkende, var det hun som kjørte på meg ga som forklaring(Det var ei DAME ja, så har allerede i mitt 17 år gamle liv fått en dårlig erfaring med damer bak rattet), hun sa nemlig at hun skulle kjøre forbi meg, å at hun ikke hadde sett at jeg skulle svinge, selvom jeg både hadde blinka + lagt meg helt på midtstripa.

Det hadde jo gått greit om hu hadde kjørt forbi meg på høyresida, noe det var god plass til (Hvem faen kjører forbi på venstresida inn mot ett kryss uansett???!!!!)

 

Det var ingen som så påkjørselen, bortsett fra en nabo av meg, som så det i sitt eget speil, å det holder dårlig i forklaring...

Så det ble mitt ord mot hennes.... Å da taper selfølgelig mopedisten...

 

Jeg skal også nevne at vi begge har samme forsikringselskap, å at hun sikkert har kasko, mens jeg bare har/hadde ansvar, så da er det fristende å si at de gir meg skylda,ettersom de må fikse bilen hennes uansett...

 

Har tenkt til å klage på saken, men er litt usikker på om det i det hele tatt hjelper.... :/

 

Så hvis noen kunne komme med noen innspill her, hadde det vært flott!

 

mvh Daniel

Edit: Sorry for dårlig bilde + tungvint skrevet tekst, men håper noen tar seg tid til å lese alt :)

 

kryss.JPG

- 1989 Volvo 740 GL - Brukis

- 1977 Volvo 244 DL - Orginalare, under restaurering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Du har vel i teorien vikeplikt for henne når du skal svinge..?

En nabo var oppe i samma situasjon som deg og fikk skylda, samt skylddelinga ble den samma i en situasjon med en her på forumet for en tid tilbake.. :)

» [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004

» [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt

» [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt

Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEg var ikke over i andre felte da jeg ble påkjørt... Hadde jeg vært det, hadde saken vært en annen... Men jeg ble faktisk påkjørt bakifra i mitt eget kjørefelt....

 

Da dreit du deg ut mtp. utfylling av skademelding. Forsikringsselskapene tar høyde for forklaringene som står der, og du kryssa av for at du hadde begynt å svinge.

Kverna's Bildetråd

Xenon har jo tatt helt av :P

He did it again

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Men de kan vel ikke la det bli den eneste grunne til at jeg får skylda, når resten av det som ble fylt ut på skademeldinga viser at jeg ble truffet bakfra(noe som er umulig hvis jeg hadde begynt å svinge)? Treffpunket på begge skademeldinger feks.... Å en annen ting, hvordan kan jeg skrive under på ei skademelding når jeg verken kan ha bil eller moped stående på meg fordi jeg ikke er myndig...? Når jeg i tillegg var i sjokk etter nesten å akkurat ha blitt drept + det faktum at jeg aldri har sett ei skademelding før, må de vel ta høyde for det?!?!

- 1989 Volvo 740 GL - Brukis

- 1977 Volvo 244 DL - Orginalare, under restaurering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Mye mulig... Lærte ingenting om det på noe mopedopplæring ihvertfall, men lærte vel egentlig ingenting anna der heller så :P

Men skal ihvertfall prøve å snakke med forsikringsklagenemda, så får vi se hva som skjer :)

- 1989 Volvo 740 GL - Brukis

- 1977 Volvo 244 DL - Orginalare, under restaurering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, sånn er det. MEN her er det snakk om å skifte kjøreretning og en person som foretar en forbikjøring. Dersom noen kjører forbi har du vikeplikt for den bilen.

 

 

Ikke kom å si at bilen ikke skulle kjøre forbi. Den må jo ha vært godt ut i motsatt felt dersom du lå helt på midtlinja. Og siden den bilen foretar en forbikjøring må du vike og vente til den har passert før du svinger

 

Det er en grunn til at også mopeder har speil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er leit å høre.

 

Men jeg tror ikke det hjelper å klage..

 

Jeg kræsja med en bil i forbikjøring en gang med moped. Bilen blinka ikke, så jeg kjørte forbi. Da kjørte bilen i sida mi.. Hadde bilen blinka hadde jeg aldri kjørt forbi. Jeg fikk skylda.

 

Ja, det var et dumt kvinnfolk.

-1987 Bmw e30 "m3", prosjekt

-1987 Bmw e30 2 dørs banebil prosjekt

-1997 Toyota HiAce 2,4D Turbo arbeidshest

x1993 Bmw e36 318i, widebody prosjekt

x1991 Bmw e36 316 vinterbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da misforstod jeg hendelsesforløpet, jeg trodde bilen du krasja med var i det andre feltet og du traff han når du svinga og kryssa det kjørefeltet.. :)

 

En liten ting; Åssen klarte bilen å først treffe sitt høyre baklys, og deretter komme seg på venstre side av mopeden? Traff han deg 2 ganger?

» [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004

» [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt

» [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt

Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både enig og uenig i det som blir sakt her. Tenker på føste gangen jeg fylte ut ett skade skjema. Hadde aldri sett på skjema engang og har adrenalin opp etter øra blanda med nervøsitet også står det en fyr og sier ja så skriver vi sånn og sånn. Egentlig litt rart at ikke utfylling og gjennomgang av skadeskjema er med under føreropplæringen. Det er utrolig lett for en erfaren bilist å snurre en 16-20 åring rundt fingeren når sånne ting skal gjøres. Men bare å klage og lykke til videre i saken.

Hvem er best og hvorfor er jeg det?

Men hva faen er din unnskyldning?

I stallen pr dags dato

2005 Polo cross / 2002 Tahoe / 2008 Caddy Maxi/ 1986 Sierra (prosjekt) / 2008 Opel Combo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår