Gå til innhold

Ettermontering av Xenonlys

Ranger emnet


Naits

Anbefalte innlegg

  • Svar 931
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg kjørte en runde i Tromsø sentrum igår, og møtte flere Xenon-terrorister.. Bla en Celica (T200), en Volvo 850 og en sort Golf 5. Alle med Xenon 6k/8k kits i halogen reflektorer... De blender som faen og fikk naturligvis langlysa i retur, men tror ikke de blir å fjerne sjitlysene av den grunn. Godt det er lyst hele døgnet snart så slipper man å bli sveiseblind av å møte en tulling på veien.

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lest igjennom samtlige inlegg her og til tross for folk som sier dem jobber på verksted osv ikke har sagt det som er det aller viktigeste etter min mening. Jeg var på Hellanor her for noen uker tilbake å snakket med en der som forklarte at Xenon kit IKKE er lov uansett om du har automatisk høydejustering, lyktespylere eller linse lykter, om man titter på glasset på lykta di, la oss si på en Sierra, 240 eller Golf står det bokstavene HR på glasset, dvs lyktene KUN er godkjent for halogen pærer, uansett linse eller ikke, OM det står DR på glasset på lykta di så har du lov til å sette i Xenon (om du da ikke allerede har) . Han hadde flere ting å vise til da jeg egentlig ikke trodde han med en gang, jeg også har hørt at om man har automatisk høydejustering, lyktespylere og/eller linselykter er det lov men det er da altså ikke.

[ ] Peugeot 605 2.0i, 1991

[x] Nissan Bluebird 2.0 SLX, 1986

[x] Citroen BX 19GTi, 1991

[x] BMW E30 318i, 1983

[x] Volvo 240 2.0, 1984

Lenke til kommentar
Del på andre sider

regler er til for å brytes..hvis man bare skal gjøre det som er lov så kan en bare gi opp..xenon er tabu på gamle biler..har en chrysler voyager med dårlige lys.og det er ikke pga pærene eller spenningen..er plastkk lykter på de..med halogen pærer og riktig spenning svies "glasset" og reflektoren.har rele på nær og fjernlys..men er ganske dårlige lys på den likevell.xenon avgri vesentlig mindre varme og det betyr at lyktene holder seg bra.er forsell på å ha xenon fordi det er tøft og ha bruk for de..ser ikke for meg at nyere biler har bruk for de og ekstralys..skulle tro de hadde nok lys fra før..disse reglene er helt håpløse..de med dårlige lys må bare finne seg i det og ha det mens de med nye dyre biler skal få ha bra lys..dette er helt idiotisk..hvis det betyr at jeg må bryte reglene for å ha brukbart lys så gjør jeg det.. vil se elgen før jeg kjører på den..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det selges laser-jammere og varslere i Norge, de er ikke lov å bruke, men selges likevel. Xenon-kit er jo lov om du monterer dem på f.eks langlys. En moderne bil med Xenon-lys blender ikke mer enn en gammel bil. Både nye og gamle biler med feilaktig ettermontert Xenon-kit derimot blender noe helt for jævlig.

 

Med stadig lavere priser på Xenon-kit vil flere og flere kjøpe slikt, problemet blir stadig større og til slutt vil Politiet / Vegvesen prioritere dette i kontroller. Jeg gleder meg allerede.

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har selv Xenon-kit på min Peugeot 605, samma problemet på de som med Voyager, glasset blir gult og du ser ikke mer enn 2 meter foran deg. Vet hvor jævlig det er å ha dårlig lys så om vegvesenet eller snuten vil gi meg bot for at jeg vil se bra så er det greit. Det med at folk her whine'r så jævlig om å bli blenda hele tiden skjønner jeg, som mange har skrevet er det pga folk monterer kit på bilen uten å justere lysa, det FØRSTE jeg gjorde etter å ha montert på min var å justere lysa og til dags dato har INGEN blinka på meg eller dratt finger'n osv og jeg har kjørt med Xenon i snart et halvt år. Vet ikke om det som har blitt skrevet her ang strø lys og sånt er BEVIST men jeg tenker sånn her, du ser inn i en lommelykt med dårlig batteri og du kan se rett inn i lykta UTEN å få det skinnet rundt lykta som blender deg, når du bytter batteri så blir det akkurat samme som halogen i forhold til Xenon, det blir nemlig sterkere og du blir blenda. Tror ikke det har så sinnsykt mye å si på om du har linselykt eller vanlig reflektor når det kommer til å bli blenda eller ikke.

[ ] Peugeot 605 2.0i, 1991

[x] Nissan Bluebird 2.0 SLX, 1986

[x] Citroen BX 19GTi, 1991

[x] BMW E30 318i, 1983

[x] Volvo 240 2.0, 1984

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår