Gå til innhold

Ettermontering av Xenonlys

Ranger emnet


Naits

Anbefalte innlegg

  • Svar 931
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Her var det mye rart å lese angående Xenonlys, ja. Kan f.eks ta lysspredningen som faktisk ikke er noe problem i det hele tatt. Se godt på dette bildet. Det viser foruten en tom kebab middag boks ei standard H4 pære og ei xenon pære til ettermontering i ei H4 lampe. Og som man ser så er Xenon pæra godt "innkapslet".

 

mellomaksel-12.jpg

 

Det blanke metallet rundt Xenonpæra sørger for en meget kontrollert lysspredning, så å hevde at dette skal være et problem er rein uvitenhet. Faktisk vil jeg hevde at en bil med ettermontert xenon med korrekt innstilte lys er behageligere å møte i mørket enn noe annet. Riktignok har jeg vel møtt noen få biler med 4300K pærer og 55W ballaster, og det blir gjerne litt skarpt.

Pæra på bildet er 6000K og de er montert med 35W ballaster i en 84 mod. Granada. Og de som påstår at de blir blendet (har aldri hørt kjentfolk jeg har møtt klage) må ha et seriøst overfølsomt nattesyn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se tidligere i tråden for årsaker til at HID i halogen-reflektorer/refraktorer er en skikkelig dårlig ide. Normalt sett er gamle biler med "ruglete glass" det værste men Golf 5 blender også noe helt vanvittig når det ikke er projektorlamper.

 

Bildet du linker til er det vi prater om ja, med projektorlamper (de runde greiene du ser til høyre på den nærmeste lykta) så blender du ikke med xenon-kit. Velger du i tillegg en fargetemperatur på 4300K så vil det se helt originalt ut og dine medtrafikanter blir hverken blind eller sinna. For bedre pris, sjekk tyske ebay: www.ebay.de.

Takk for seriøst svar.

 

Har faktisk lese hele tråden, men er litt vage definisjoner på hvilke anti-xenon-lyktehus som egner seg dårligst om jeg kan si det slik. Har lest en del, og skjønner at linselykter er noe jeg må skaffe meg.

 

Har et spørsmål: Hvordan er det å montere eksempelvis lyktene jeg linket til i forrige innlegg selv? Er det vanskelig i forhold til den manuelle høydejusteringen som allerede sitter i bilen? Antar at lyktene man kjøper også har denne justeringen. Er det "plug&play" mao?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye rart å lese angående Xenonlys, ja. Kan f.eks ta lysspredningen som faktisk ikke er noe problem i det hele tatt. Se godt på dette bildet. Det viser foruten en tom kebab middag boks ei standard H4 pære og ei xenon pære til ettermontering i ei H4 lampe. Og som man ser så er Xenon pæra godt "innkapslet".

 

mellomaksel-12.jpg

 

Det blanke metallet rundt Xenonpæra sørger for en meget kontrollert lysspredning, så å hevde at dette skal være et problem er rein uvitenhet. Faktisk vil jeg hevde at en bil med ettermontert xenon med korrekt innstilte lys er behageligere å møte i mørket enn noe annet. Riktignok har jeg vel møtt noen få biler med 4300K pærer og 55W ballaster, og det blir gjerne litt skarpt.

Pæra på bildet er 6000K og de er montert med 35W ballaster i en 84 mod. Granada. Og de som påstår at de blir blendet (har aldri hørt kjentfolk jeg har møtt klage) må ha et seriøst overfølsomt nattesyn..

 

Nå er det første gang jeg har sett et xenonkit med sånn kappe rundt pæra og jeg tror ikke dette er noe vanlig syn. Det de er til er H4 lykter og det er vel knapt å se på veiene lenger :)

H1 og H7 er mest vanlig på veien idag.

Bilforumet.no
Administrator
-96 BMW 328i Touring
x -92 BMW 318iS Coupé

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det første gang jeg har sett et xenonkit med sånn kappe rundt pæra og jeg tror ikke dette er noe vanlig syn. Det de er til er H4 lykter og det er vel knapt å se på veiene lenger :)

H1 og H7 er mest vanlig på veien idag.

 

Mange som bruker H4 enda. Ikke alle som kjører nye biler :)

Kverna's Bildetråd

Xenon har jo tatt helt av :P

He did it again

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor får man kjøpt H4 xenon med kappe? :)

 

vvme.com

750 kr for komplett kit H4-3 bixenon. Prisen er inkl. frakt og sendinga går lynfort. Dette er de samme settene som blir solgt på mange norske nettsider til minimum 1995 kr. og ofte mer. Hella teknologi og designet i Tyskland.

 

Men hysj, ikke si det til noen, fordi da skal alle ha..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik er det jeg er vant til å se H4-kits:

 

bulbtelescopic.jpg

 

Pæren lengst til venstre har bare et lite skjold for å bytte mellom nær og fjernlys. Putt denne i en lykt laget for H4 halogen og jeg kan love deg at du blender så det ljomer etter. Typen vist tidligere i tråden med svært skjold helt fram og foran pæra har jeg ingen erfaring med så vil ikke uttale meg om det er Xenon-terrorisme eller ikke.

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får H4 sett med nær/fjærn som har TO xenonpærer i en sokkel.. Fåt et sånt sett imorra, blir moro å teste :)

 

At vvme lysene er hella teknologi er bare bull.. HELE dritten er kina tvers igjennom... Men kineserne driter i varemerker og lover og regler om navn på ting.. Så de skriver akkurat det de vil på esken.

- '02 BMW 525DAT M-Sport

- '99 Audi A6 2.7BiTurbo Quattro

- '02 VW Golf 1.9TDI

- '01 VW Caddy 1.9TDI

[thread=129069]- '90 Audi 200 20v Turbo quattro[/thread]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du har linselykter, kutter du lysbildet og du får rette kanter på en måte i lysstrålen din. Se mot en vegg f.eks.

Vanlige reflektorlykter sprer lyset alle veier og er derfor ikke egnet til xenon.

 

Sikkert derfor Volvo og mange andre ikke har linselys men vanlige reflektorlamper med xenon..

- '02 BMW 525DAT M-Sport

- '99 Audi A6 2.7BiTurbo Quattro

- '02 VW Golf 1.9TDI

- '01 VW Caddy 1.9TDI

[thread=129069]- '90 Audi 200 20v Turbo quattro[/thread]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du lest hele denne tråden hadde du fått med deg følgende innlegg fra mars 08:

 

"...enkelte fabrikanter har brukt Xenon i refraktor-hus. Mercedes er vel de som har puttet slike løsninger i flest biler. Løsningen er ikke like god som projektorhus, men det fungerer. Merk også at da er refraktoren laget spesiellt for bruk med Xenon pære og det brukes også en annen pæretype, "D2R", istedet for den vanlige "D2S" pæren. Slike systemer kan ikke sammenlignes med biler som har ordinære refraktor eller reflektor-systemer."

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du lest hele denne tråden hadde du fått med deg følgende innlegg fra mars 08:

 

"...enkelte fabrikanter har brukt Xenon i refraktor-hus. Mercedes er vel de som har puttet slike løsninger i flest biler. Løsningen er ikke like god som projektorhus, men det fungerer. Merk også at da er refraktoren laget spesiellt for bruk med Xenon pære og det brukes også en annen pæretype, "D2R", istedet for den vanlige "D2S" pæren. Slike systemer kan ikke sammenlignes med biler som har ordinære refraktor eller reflektor-systemer."

 

Er egentlig klar over det der. Gadd ikke lese 17sider for å se om noen hadde skrevet det :)

 

Men virker osm han mente at det var kun linselys som var bra med xenon;)

- '02 BMW 525DAT M-Sport

- '99 Audi A6 2.7BiTurbo Quattro

- '02 VW Golf 1.9TDI

- '01 VW Caddy 1.9TDI

[thread=129069]- '90 Audi 200 20v Turbo quattro[/thread]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får H4 sett med nær/fjærn som har TO xenonpærer i en sokkel.. Fåt et sånt sett imorra, blir moro å teste :)

 

At vvme lysene er hella teknologi er bare bull.. HELE dritten er kina tvers igjennom... Men kineserne driter i varemerker og lover og regler om navn på ting.. Så de skriver akkurat det de vil på esken.

 

Tja, nå er jo vvme faktisk et amerikansk foretak da, med produksjon i Kina. Og den lave prisen er nok på grunn av at kitene selges direkte ut fra produksjonen. De selger vel noe sånt som 10000 kit i uka.. Ellers er ISO sertifisering o.l tysk.

Forøvrig finnes det f.eks en del adidas produkter solgt blant annet hos G-sport med "made in Kina" på, så hva er det som ikke blir laget i Kina nå til dags...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår