Gå til innhold

kenti_

Bruker
  • Innholdsteller

    37
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om kenti_

  • Bursdag 05/07/1982

core_pfieldgroups_99

  • Interesser
    Lyd og bilde, bil, data
  • Modell (eks S4)
    Golf
  • Biltype (eks Audi)
    VW
  • Årsmodell (eks 1995)
    2004
  • Motor (eks 1.6)
    1.6 FSI
  • Modifikasjoner (eks konfilter, eksos)
    Pioneer AVIC-F710BT, BBS 225-40/18
  • Fylke
    Oslo

Contact Methods

  • Bosted
    Oslo

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

kenti_'s Achievements

  1. Selger komplett Scirocco R-Line frontfanger. Fargen er Deep Pearl Black, men bør ikke være en stor sak å få lakket om hvis ønskelig. Under ett år gammel, og i veldig pen stand! Mørk Lamin-x er lagt på tåkelysene, noe som gjør fronten bedre i mine øyne. Dette er også enkelt å fjerne. Selges 3.000 kr/bud Bilder sier mer enn ord, så ta en kikk på bildene og ta kontakt hvis du er interessert! E-post: kent.tollefsen@gmail.com Mobil: 454 72 887 Befinner seg i Oslo.
  2. SOLGT 4 stk Pirelli P Zero sommerdekk selges, 255/40 ZR19 96W. Brukt en sesong, mønsterdybe igjen er 5-6 mm. Dette er premiumdekk levert på originalfelg fra Møller. Selges nå til budsjettpris. Billigste pris på nett = 10.288 kr (2572kr per dekk hos dekkonline) Pris: 3000 kr for alle dekkene E-post: kent.tollefsen@gmail.com Tlf: 454 72 887 Befinner seg i Oslo. Produktlink: http://www.pirelli.com/tyre/ww/en/car/sheet/pzero.html?url=%3Fsubtype%3DCAR%26season%3DSUMMER A reference point for the Ultra High Performance segment, it is characterised by an asymmetric tread pattern. Ideal for all top of the range sports and high-powered cars, it can also be considered for powerful mid-range vehicles. A milestone in the development of the Pirelli range, P Zero™ has been chosen as original equipment for the most performance orientated and powerful models on the market. Its asymmetric tread pattern improves braking performance and enhances handling and control. Excellent in wet conditions with improved safety in potential aquaplaning situations. Its new nano-composite compound ensures maximum grip and stability. The structural integrity of the tyre improves steering response, which is essential in sports driving, and also ensures uniform tread wear. The special “S-shaped” grooves in the tread area deliver lower cabin noise levels, enhancing driver comfort.
  3. Bare for å gi det svaret på hva som er grunnen til at han på Møller ikke klarte å montere de på bilen din. Han manglet disse for å få festet pærene: VW-sokkel.
  4. Hvis du allerede har ballaster trenger du ikke nødvendigvis kjøpe nye. Sett heller på Wirefix (http://www.dybvik-trading.no/product.asp?p=4684) - det fikser alle problemer på Golf (som er veldig sensitiv).
  5. Jeg ser at du planlegger å gå for ganske kurante høyttalersett, men ikke undervurder kildens betydning om det er skikkelig lydkvalitet du er ute etter.
  6. Er forsåvidt med på den. Du som sikkert har gjort dette x-antall ganger før; hvor vanskelig er det å legge opp til ekstern forsterker i Golf V? Tenker mest på strømtrekk og ikke minst hvor plasserer du normalt forsterker(ne) når det skal benyttes på frontsett? Noe av hovedgrunnen til at en vil ha høyttalere montert i originaluttak er jo at en ikke vil ha masse stasj synlig i bilen. Og et annet spm: Ser at det går høyttalerkabler fra Fakfrapluggen til høyttalere bak. Men er det normalt sett lagt opp høyttalerkabler til dørene bak, selv om det ikke er montert høyttalere?
  7. Takk for oppklaring rundt den mystiske blå kabelen, TransMedia. Du har garantert mer peiling på dette enn meg, så jeg tar selvfølgelig dine ord for god fisk :) Jeg skal derfor få montert denne så snart det lar seg gjøre! Overgangen fra Møller har samme farge på begge antennepluggene. Da går jeg ut fra at det er ett fett hvilken av de som plugges i den beige antennekontakten fra bilen? Du kan så si... ;) Jeg har faktisk kikket litt på høyttalersett som kan monteres i originaluttakene på bilen, men det er ikke bare bare å oppdrive. Ser jo at du selger Rainbow, som etter hva jeg skjønner skal kunne monteres uten for store problemer. Nå kvier jeg meg litt for å gjøre akkurat den operasjonen selv, men når de selges med montering er det jo liten tvil om hvor de bør kjøpes :) Hvordan vil dette settet fungere koblet kun til Pioneer-spilleren jeg har montert? Vil det gå greit, eller må man legge opp til ekstra forsterker? Jeg vurderer både i front og bakdører hvis det blir aktuelt.
  8. Originalspilleren fikk jo denne strømmen (blå kabel) gjennom Fakra-kontakten fra bilden, og signal koblet gjennom de to pluggene til radio. Pioneerspilleren får på samme måte signal via de samme pluggene, samtidig som den blå radiokabelen fra Fakrapluggen i bilen går gjennom overgangen og inn i spilleren. Vil ikke dette da fungere på samme måte som med originalspilleren, hvor den får strøm via den samme blå kabelen som originalt? Radioen fungerer tilnærmet som tidligere, men nå skal det ikke sies at jeg har testet radio mest enda. Radiosignalet var ikke direkte overveldende god da originalspilleren satt i heller, men det skyldes sikkert antennen i seg selv (i vindu bak etter hva jeg har skjønt). Jeg skal sannsynligvis åpne opp igjen senere for å koble på Ipod/Iphone-adapter, da kan jeg samtidig teste om det har noe mer for seg å koble den blå kabelen. Det kan jo godt hende du har rett, og at signalet vil bli enda bedre.. Hva gjelder jack-kontankten har jeg da tydeligvis misforstått. Men når du sier det visste jeg jo egentlig at av/på går gjennom TenningsPluss.. Det var jo derfor jeg måtte kjøpe can-bus-adapteren.. Jeg skal ta å oppdatere guiden i forhold til dine innspill! Var ikke lett å få tak i råd før montering, men tydeligvis enklere i ettertid ;)
  9. Takkker. Nå har jeg foreløpig kun originalhøyttalere (bare høyttalere i front), men å bytte høyttalere står nå på planen etter hvert. Jeg trodde derfor ikke det skulle være en lydmessig oppgradering før høyttalerbytte, men det ble det fakstisk. Overraskende stor forskjell også i forhold til originalspiller. Lyden er nå mye mindre påtrengende og behagelig, grunnet vesentlig mindre forvrenging, når man skrur opp litt. Den låter klarere i både diskant og mellomtone, og en god del bedre i bassen. Trodde i utgangspunktet originalhøyttalerne var noe skikkelig skvip (og det er det forøvrig), men de fikk et bra løft kun ved å bytte spiller. Skulle tro Blaupunkt-spilleren (som originalspilleren er) var bedre matchet med høyttalerne fra fabrikk, men den gang ei. Utover det er det utrolig praktisk å spille musikk fra SDHC-kort, da responstiden til spilleren mot dette kortet er veldig lav. Mye musikk får man også plass til på disse hendige kortene. GPSen har foreløpig gitt et veldig godt inntrykk, og det er klasseforskjell i forhold til TomTomen jeg hadde fra før.
  10. Legger ut en guide for montering av en Pioneer AVIC-F710BT navigasjonsspiller som jeg har montert i min VW Golf V (2004). Jeg er ingen særs bilkyndig person selv, og søkte først nettet opp-ned uten å finne noen tilsvarende guide. Setter derfor sammen en liten guide selv som kanskje kan være til hjelp for andre som har tenkt å montere selv. Jeg har ikke montert ryggekamera, rattkontroll eller speedometer (dette er heller ikke nødvendig for at GPS skal fungere korrekt) da dette er noe jeg ikke har eller trenger. Utstyr I tillegg til spilleren trenger man følgende: GPS-antenne (følger med spiller) Mikrofon (følger med spiller) Antenneadapter (double diversity) Overgang fra Fakra (bil) til ISO (spiller) NB! Overgang må ha Can-bus-adaper siden man ikke har ACC-wire i VW-modeller fra >2004 2-DIN Deksel rundt spiller for VW (Metra) Ipod/Iphone-overgang hvis ønskelig T-20 Torx skrutrekker Monteringsanvisning Før man starter kan det også være greit å koble fra batteri- for å unngå eventuell kortslutning. 1. Fjern toppdeksel For å komme til spilleren starter man med å løsne toppdekselet midt på dashbordet. Her kan man lirke med noe og flatt i kanten for å få løsnet den. 2. Løsne skrue på neste deksel Før man løsner neste deksel må man skru løs en T-20 torx skrue som holder dette fast. Denne skruen er lokalisert i fremkant under forrige deksel, på bildet under koblingskabelen. Den kan være litt vanskelig å se, så et lite speil er et fint triks å bruke om du ikke ser skruen. 3. Fjern innerdeksel Løsne så det neste dekselet på innsiden. Her må man ta tak i dekselet i forkant (mot frontruten) og dra det litt opp og mot deg. 4. Løsne skruer på ventilasjonsdekselet Før man fjerner ventilasjonsdekelet, den øverste delen av midtkonsollet, må man løsne to T20 torx skruer som vist på bildet under. 5. Fjern ventilasjonsdekselet Fjern deretter ventilasjonsdekelet. Her må man ta tak mellom de to luftslusene i forkant og dra oppover for å få det løs. 6. Løsne skruer på radio/klima-panelet Løsne deretter to T-20 torx-skruer som sitter rett oppe til ventre og høyre over originalradioen. 7. Fjern radio/klima-panelet Fjern så radio/klima-panelet. Benytte gjerne en kniv for å komme til rundt kanten hvor det er ganske smalt. Fortsett forsiktig rundt hele panelet slik at alle klips på innsiden løsner. 8. Løsne skruer på gammel spiller Løsne deretter de fire T-20 torx-skruene som holder på plass originalspilleren. 9. Fjern gammel spiller Fjern så den gamle spilleren, denne er det bare å dra rett ut. På bildet ser vi den originale Fakra-pluggen som sitter i VW, samt en double diversity-antenne. 10. Overgang fra Fakra til ISO I og med at grensesnittet fra VW ikke er ISO, men Fakra, må vi ha en overgang fra Fakra til ISO som kobles i bilens Fakra-plugg. Det er viktig at denne også har en can-bus-adaper slik at man får styrestrøm til spilleren. Dette er veldig viktig da det ikke er noen dedikert av/på-knapp på spilleren. Hele overgangen med can-bus-adapter kan man eksempelvis kjøpes på Møller (930kr). Det er bare å gi de bilnummeret ditt , så finner de korrekt overgang til deg. Jack-pluggen trenger ikke å kobles til spilleren som jeg først antok. Egentlig visste jeg også dette, så vet egentlig ikke hvorfor jeg antok dette. Muligens pga lykkerusen over at jeg endelig hadde fått tak i alle overganger for å montere spilleren :) Takk til TransMedia for rettelsen. "Jack-kontakten er for fjernkontroll av Pioneer-spilleren fra rattet, noe du ikke har, så den kan du la være å plugge inn egentlig, men gjør jo ingen skade der heller om CanBus-interface'et er for Pioneer-spillere... om du skifter senere til et multifunksjonsratt vil den jo komme til nytte" 11. Monter antenneovergang Min bilmodell benytter en double-diversity-antenne, så dette måtte jeg kjøpe ekstra. Man får med en antenneovergang når man kjøper Fakra til ISO-overgangen, men den er enkel. Jeg tror VW-modeller fra 2005 og nyere benytter enkel antenne. Som bildet viser skal denne monteres til bilens antennekobling(er) og naturlignok spiller. Jeg trodde i første omgang at man ikke trengte å benytte den blå kabelen på antenneadapteren, men der tok jeg visst feil. Man får signal til radioen, men det blir ikke så bra. Takk til TransMedia for rettelsen. Under følger forklaring: "Det er derfor du trenger den adapterklumpen til antennekabelen... den modulerer Pluss-strøm inn på antenneledningen slik at antenneforsterkeren bak i bilen får strøm. Men da må altså den blå kabelen fra den klumpen få strøm fra den nye spilleren Antenna-Remote. Originalradioen din har denne modulatoren innebygget allerede, så antenneledningen blir strømløs når originalradioen fjernes. Beige antennekontakt betyr iflg. standarden at den skal mates med såkalt "fantomstrømforsyning"." 12. Koble til ny spiller Neste steg er å koble til, og teste at spilleren fungerer. Koble kabler til spiller, start bilen og se om spilleren slår seg på. Man bør også koble til GPS-antenne og mikrofon for å teste henholdsvis GPS og handsfree. 13. Kabelrot Det blir mye kabler og rot når man holder på, så sett deg ned og hvil litt og tenk over hvor du skal gjemme kablene :) 14. Organiser kablene Før du gjør noe mer er det lurt å organisere kabelrotet litt. Jeg strippet sammen kablene slik at det ble enklere å jobbe med 15. Legg på plass kabler Dytt kablene på plass ned bak der spilleren skal monteres. På min bil var det heldigvis litt ledig plass ned i bakant av der spilleren skal sitte. 16. Monter ramme på ny spiller Pioneer-spilleren vil ikke passe rett inn i dashbordet uten en monteringsramme rundt (med mindre man kjøper en av Pioneers spillere som er laget spesielt for VW). Monter denne i henhold til anvisningene som følger med rammen. Jeg går ikke inn på hvordan denne skal monteres da veiledningen beskriver dette bra. Bildet viser hvordan rammen ser ut ferdigmontert på spilleren. 17. Legg opp USB-kabel fra spiller Min spiller har en USB-kabel på baksiden, som jeg valgte å legge inn i hanskerommet. Tar man ut håndboka til bilen er det åpning inn under dashbordet hvor kabelen kan trekkes. 18. Monter spiller Monter så spiller hvor den gamle var festet. Her bruker du de samme T-20 torx-skruene til å holde på plass spilleren. Husk også å montere alle kabler før du setter på plass spilleren. Jeg valgte å trekke GPS-antenne og mikrofon opp bak spilleren (man kan skimte de på oversiden av dashbordet). 19. Monter GPS-antenne Etter at spiller er på plass setter du sammen dashbordet i motsatt rekkefølge du som tok det fra hverandre. Jeg valgte å montere GPS-antennen som vist på bildet under, som er på dekselet rett under toppdekselet. GPS-antennen vises ikke på bildet, men er montert hvor pilen peker. Dette fungerte bra og ga veldig god dekning. 20. Monter handsfree-mikrofon Jeg glemte å ta bilde av hvordan mikrofonen ble festet under toppdekselet, men på bildet under ble den montert der pilen peker – på undersiden av dekselet. Jeg valgte å tape den fast sidelengs. Når sant skal sies var jeg spent på hvordan dette skulle fungere, men de jeg har snakket med sier at de hører meg ganske bra. Monter så toppdekselet. 21. Ferdig! Her er noen bilder av hvordan det ble til slutt. Og min custom oppstartsskjerm :)
  11. Har du link til en slik CanBus som jeg kan benytte på min bil, TransMedia? Jeg har ikke rattkontroll på min bil, så det bli i såfall kun for å få TenningsPluss. Når jeg var inne i midtre del av dash hvor spiller sitter klarte jeg ikke å lokalisere hvor jeg kunne koble til sigarettenneren derfra. Må man aksessere denne fra en annen plass? Foreløpig virker det nesten enklest å koble seg til på 75x under dash på førersiden (like over pedalene om jeg har forstått rett). Hvis jeg skal gjøre sistnevnte bør jeg vel også benytte en sikring på ACC-kabelen. Noen som vet hva slags sikring som bør brukes? Se her: http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=4294533
  12. Ja, det har jeg prøvd ;) Det er ingen annen måte å slå av denne spilleren på enn via ACC-kabelen.. Jeg har også prøvd å bytte gul/rød, uten av det utgjør noen forskjell. Det har blitt nevnt for meg at man kan koble til på sigrattenner eller muligens under rattstammen et sted. Noen som har erfaring med dette?
  13. Hei, Kan noen fortelle meg beste måte å koble til styrestrøm fra min Golf V til Pioneer-spilleren (http://www.pioneer.no/no/products/10/20/241/AVIC-F710BT/index.html) jeg har kjøpt? Jeg har kjøpt en VW-overgang til denne spilleren, og ut fra spilleren har man jord (sort), +Battery (gul) og ACC/styrestrøm (rød). Problemet er dermed den røde kabelen som jeg ikke vet hvor jeg kan koble til. Fra bilen i dag har man kun to stk 12V fast, så jeg når jeg kobler til mot disse får jeg ikke slått av spilleren... Takk for råd.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår