Gå til innhold

koble opp el vifte. hva trengs, hvordan skal det gjøres?.

Ranger emnet


Kristian S.

Anbefalte innlegg

Har søkt og lest en del om el vifte i 240. Er så mange forskjellige meninger om rele osv. ingen konkrete svar.

Blir ikke noe klokere derfor lager jeg min egen tråd:

 

Har en v70 vifte som jeg skal koble opp i kjerra mi. Så jeg har noen spørsmål:

 

Hva trenger jeg i tillegg til selve vifta for å koble den opp?

Har skjønt at det er lurest med termostatbryter så den slår seg av og på sjæl.

Eller er det like greit med bare en bryter i dashen?

 

Hvordan rele trenger jeg? Og hvordan sikringer? Hvor skal evt termostatbrytern sitte? hvordan ledninger trenger jeg?

 

Hvis noen kan forklare litt ordentlig hvordan det skal gjøres så hadde jeg blitt glad. Post gjerne bilder, tegninger, koblingskjemaer osv.

 

Er helt amatør med å koble opp elektriske ting :confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjempelett! slik gjør du: stikk innom huggeren og let etter en ford escort ca 95 mod eller noe i den duren. stikk av med vannledningen der som går fra motoren til radiatoren. den har uttak for sånn termobryter på midten på dlangen. det er fint fordi vannet flower rett på termobrytere. så stikker du av med en termobryter fra en SAAB eller noe med to kontakter.

 

koblingsskjema: IMG_3943.jpg

 

se bort ifra AC som er øverst (rele nr 1 ¨på bildet).

jeg koblet slik at termostaten jeg fant fra saaben går på ved ca 90 grader eller noe. i tillegg koblet jeg vifta gjennom en bryter slik at jeg kan regulere selv når vifta skal gå på hvis jeg vil det. en annen ting jeg koblet opp, men som ikke trengs, er en lysdiode som indikerer at vifta snurrer. det var bare litt stilig:P

 

eller slik: Untitled-2.jpg hvis du vil ha med bryter her så kobler du jord på en bryter som går kobles på der det står "86"mellom termostat og rele..

 

lykke til. si ifra når du har gjort det og om det funker

 

EDIT:

 

handleliste:

 

-coca cola

-1 stk rele fra biltema

-litt ledning

-12v lysdiode hvis du gidder.

-bryter, hvis du ikke har eller hvis du gidder å koble det

-vannslangen med uttak for termobryter

-sånn han og hun kontakter fra biltema

-strips for å feste vifta til radiator og for å feste ledninger

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

-vw polo:S

-200sx S13, E85 edition 320 RWD;)

X Volvo 740 GL, 88mod. *godbilen*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stripse fast viften?!?!!?

 

kjøp en vifte med stålramme, feks. fra en toyota, da kan du bende, sveise, borre, etc. og SKRU den fast i radiatoren.

 

Radiatoren har jo en kant øverst og nederst, iallefall på min.

Jeg borret hull i kanten oppe og festet i den bjelken nede.

Vifterammen har påsveiste L jern, så den skrues skikkelig fast.

 

Ikke hopp over relè, da viften trekker MYE guffe når den startes (gjerne 110A). Du må også huske på at termostatbryteren tåler ca. 0.1A elns., så den kan bare brukes til enten å switche jord eller å ha som styrestrøm til relè, du kan ikke koble vifte rett i termostatbryter.

 

Å ha en elvifte som er på hele tiden er ikke noe sjakktrekk, da er det bedre med en slurevifte. (jeg sier ikke du hadde tenkt å gjøre dette, men bare tenkte jeg skulle påpeke det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stripse fast viften?!?!!?

 

 

jess, funker flott det for meg. og det funker for mange andre. men hvis du skal være sikker på at hvis du VIL at vifta SKAL henge på så skrur man den fast. var jo bare et forslag.

 

men tips til kristian S: skru den fast slik at den har samme høye kvalitet som resten av motorrommet, for det, holyshit, det er gudd motorrom!

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

-vw polo:S

-200sx S13, E85 edition 320 RWD;)

X Volvo 740 GL, 88mod. *godbilen*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. takk :) Vifta er ferdig tilpassa og skrudd fast. Det er bare oppkoblinga jeg ikke skjønner så mye av.

 

En jeg jobber med titta akkurat på koblingskjemaene og han kan det, så da skal jeg bare kjøpe inn deler så blier det montert.

 

Takk for hjelpa! Kanskje noen burde sette denna som sticky.

 

How to koble opp el vifte for amatører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bygd om til el-vifte i min 740.

 

Har ikke lest noen guider eller noe som helst, så jeg prøvde meg bare frem med div. temp brytere osv osv..

Er ganske logisk hele greia :)

 

Vifte henta jeg fra Saab 900 turbo:

S5020722.jpg

 

S5020723.jpg

 

 

Temp bryter fant jeg fra en Honda Prelude 1983 modell..

Testa den i vannkokeren :) Den åpner ved 92 grader tror jeg det var.

S5020718.jpg

 

 

Pass på å plassèr temp bryteren, i den høyden den opprinnelig sto.

Finnes vel noen som står i toppen av radiatoren, og noen i bunn.

Temp bryteren jeg fant, sto i bunnen.

Så jeg sveisa bare ei passende mutter, i et syrefast/rustfritt rør:

S5020720.jpg

 

 

Jeg ville ikke ødelegge den originale slangen min, så jeg mekka sammen en slags zebra slange :wonder:

S5020729.jpg

 

 

Så var det bare å koble strømmen, er viktig å bruke relè.

Det fungerer veldig bra, man blir kvitt "fjøsvifte" lyden.

Vifta slår bare inn ved køkjøring, og ved tomgang over lengre perioder.

 

 

Lykke til! :)

 

mvh

1996 Volvo 945 Racewagon

X 1986 Volvo 745 Racewagon

 

Framhjulsdrift : Vem fan springer med händerna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Nå har jeg endelig montert vifta mi. Har kobla opp med bryter og alt.

 

Har en termostatgiver fra Biltema på 92 grader. Montert den på røret nede. Har bare tatt en liten prøvetur. Varmemålern gikk langt over halvveis uten at vifta begynte å gå.

Burde termostatgivern vært på røret oppe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke ha termostatbryteren på den øverste slangen? Den nederste slangen er jo bare returen.. Øverst er jo inn til motoren.. Er det ikke da best å ha den øverst slik at vifta starter raskere? Vannet øverst blir fortere varmt enn vannet nederst pga termostaten... Jeg ville montert den øverst ihvertfall...

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår