Gå til innhold

Er grønn å har spm om forsterker og sub!

Ranger emnet


robin89

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal begynne å få lyd i bilen og har et par småting som fremdeles er litt uklart når det gjelder anlegg!:)

 

Først ut er en 4 kanals forsterker jeg har:

 

Opplysniger:

50 RMS*4 ved 4 Ohm

120 RMS*2 Brukobla ved 4 Ohm

 

1) Er stabil nede i 2 Ohm også, men står faktisk ingenting om effekt ved den lasten. Noen regel her om hva man kan forvente seg sånn ca?

 

2) Kan en forsterker bli for liten for en sub? eller blir konsekvensen bare at subben ikke yter max og intet annet?(Snakker om forskjeller innen rimelighetens grenser her da:)

 

3) Hvis spm 2 er "ja", hvordan kan man vite hvor stor (RMS) sub man kan drive med en bestemt forsterker?

 

Åsså litt sub-spm:

 

4) Er lei av å høre dorske 12" ere som flyter etter musikken derfor vil jeg ha en eller to 10"er(e) som kanskje er mere integrert i låta:) Har litt trua på Helix men som sagt er jeg grønn så andre anbefalinger mottas med takk! Spiller mest rock og trance og er mest opptatt av kvalitet på lyden!

 

MVH Robin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En forsterker blir vel aldri for liten, men er den veldig liten så kan den ryke. Så riktig at subben ikke yter max når forsterkern er for liten.

 

Men husk at når du ser på watt på en sub, så er ikke subben så mye watt. Men subben tåler og få så mye watt fra en forsterker.

 

Og du sier at 10" er mere med i låta, har du en skikkelig 12" og rett forsterker så får du ikke noe problem med det;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: Det står jo at den yter 2x120w ved 4ohm.

Da er 2 kanaler brukobla til 1.

Siden lasten er 4ohm (2ohm pr kanal) yter forsterkeren din 4x60w ved 2 ohms

last

Var dette uklart, berre spør iveg

 

2: Ja, ein for liten forsterkar kan begynna å forvrenga ved HØGE volum. Dette er

ikkje bra for suben.

 

3: Det er alt for mange som er opphengt i watt på forsterker og høgtalara.

Det er jo so mykje humbug watt på markedet at ein må jo væra ekspert

for å veta det.

Før hadde eg 70w på ein 12" (bassreflex)

Litt lite men det var nok for meg (spelte iallefall over 120db)

No har eg same bassen (men i luka kasse) i ein annan bil.

Eg bytta forsterker og har no 530w.

Eg hadde sikkert klart meg med 70w, men da kunne eg ikkje ha spelt like

når rette sangen kom!

 

4: Ein 10" eller 12" i lukka kasse er sikkert bra, men kassevalget avhenger litt av

kva slags bil du har

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar begge to:) Ble klokere på de greiene der nå! Mulig at jeg ser litt mere på 12" ere likevel. Det er bare det at alle kompisene mine har 12`ere og de henger litt etter syns jeg! De slår bra, men de høres da så dorske ut:P

 

 

Da blir det altså 60RMS*4 ved 2 Ohm ja! Men hvis man laster forsterkeren i 2 istedet for 4 Ohm mens den er brukobla til 2 kanaler da?

 

Hvis det virka me 70W på en 12tommer så må det vel funke med 120W på no lignende! Tenker å bruke forsterkeren brukobla slik at den leverer til hver sin sub. Da slipper jeg å tenke mer på det ialfal:)

 

Kan vel velge en sub med litt romslig wattstyrke da i tilfelle jeg finner ut at jeg skal montere en større forsterker senere!

 

Ja det var det med kassevalg ja! Amazon det dreier seg om dette der eneste forbinnelse mellom kassen i bagasjerommet og kupeen er gjennom to åpninger i hattehylla! Lurer på å sette to kasser på hver side i bagasjerommet så langt bak jeg klarer+ at jeg retter kassene framover! Noen som har trua på dette? Ellers er jo alternative tips topp!

 

MVH Robin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville bygd en kasse jeg, men eventuelt en skillevegg inni, blir mye stødigere og penere og se på da. syns jeg vertfall.

Du får innvistere i noen litt store subber nå da wettu, åsså kjøper du større forsterker senere ;) da blir det trøkk :)

 

Kunne sett litt på om jeg har plass til en svær kasse på ene sia istedet for to små på hvær side! Trur det blir i konflikt med hjulbuen, men det kommer jo seff an på størrelsen på kassen! så jeg får se:)

 

Ja trur jeg følger det rådet og kjøper meg subber med litt xtra fres så slipper jeg å kjøpe nye igjen hvis jeg finner på å oppgradere forsterker-biten!:)

 

Noen som har innspill angående det andre jeg lurte på to poster over her?

 

Takknemlig for alle svar hittil! Gjør ting litt enklere dette!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hugs at når du brukobler ein forsterker som er 2ohms stabil, må du ikkje gå lågere enn 4ohm på suben.

Da har du 2 kanaler som skal dele på motstanden til suben. Har du 4ohms sub, blir det 2ohm per kanal.

Håper du forstod forklaringen, ikkje alltid so lett å læra vekk sånne ting.

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA! En forsterker kan UTEN tvil være for liten.. Det er svært sjelden at du ødelegger høytalere / suber med forstor forsterker.. Da snakker vi massivt.. Det er uten tvil for liten forsterker som gjør at mangen sprenger suben/eller høytalerene.. Så alltid pass på og ha overdimensjonert forsterker i forhold til kravene til høytalerene dine.. samme gjelder strøm bak til anlegget.. Får forsterkeren for lav spenning vil den kutte. Så fremt den har protect funksjon da.. noe så og si alle har nå til dags..

_/1994 Primera e GT\_

KN,Supersprint,chip

Dvd,PS2,Rockford

230V,TV

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hugs at når du brukobler ein forsterker som er 2ohms stabil, må du ikkje gå lågere enn 4ohm på suben.

Da har du 2 kanaler som skal dele på motstanden til suben. Har du 4ohms sub, blir det 2ohm per kanal.

Håper du forstod forklaringen, ikkje alltid so lett å læra vekk sånne ting.

 

Oki da forstår jeg! Tusen takk! dette hjelper bra!:)

 

JA! En forsterker kan UTEN tvil være for liten.. Det er svært sjelden at du ødelegger høytalere / suber med forstor forsterker.. Da snakker vi massivt.. Det er uten tvil for liten forsterker som gjør at mangen sprenger suben/eller høytalerene.. Så alltid pass på og ha overdimensjonert forsterker i forhold til kravene til høytalerene dine.. samme gjelder strøm bak til anlegget.. Får forsterkeren for lav spenning vil den kutte. Så fremt den har protect funksjon da.. noe så og si alle har nå til dags..

 

Den kan herpe subben ja! hmm.. Plana var å være litt spandabel på RMS på subben sjønner du! Så kunne jeg kjøpe etter en større forsterker etterhvert som studentlommeboka strakk til!

 

Nå kommer jeg til å brokoble 4 kanaler`n jeg har til 2*120 RMS og kjøre et element på hver utgang!

 

Fått med meg at det er viktig å bruke subber på 4 Ohm når forsterkeren er slik! Så det er i boks så langt! Da er spørsmålet som gjenstår: Hvilket RMS-spekter på subbene kan man bruke med min forsterker?

 

Takk for alle svar hittil:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA! En forsterker kan UTEN tvil være for liten.. Det er svært sjelden at du ødelegger høytalere / suber med forstor forsterker.. Da snakker vi massivt.. Det er uten tvil for liten forsterker som gjør at mangen sprenger suben/eller høytalerene.. Så alltid pass på og ha overdimensjonert forsterker i forhold til kravene til høytalerene dine.. samme gjelder strøm bak til anlegget.. Får forsterkeren for lav spenning vil den kutte. Så fremt den har protect funksjon da.. noe så og si alle har nå til dags..

 

blir litt feil dette. en liten forsterker ødelegger ikke subben med mindre du kjører for høyt gain på forsterkeren og for høyt volum på spilleren. hvis du gjør dette vil du få klipping av signalene noe som kan/vil ødelegge subben din. så det er ikke farlig å ha for liten forsterker med mindre du drar på opp til klipping.

 

og hvis du skal ha subber som "bare " får 120w burde du lete etter en lettdreven en. mange tråder om det her. bare å søke

litt uenighet blant mengden her inne har jeg sett, men du får lese litt og se om du blir noe klokere :D

 

når det gjelder dette med 10" vs 12" så kan en god tolv spille mer kontrollert og høyere en en 10". kommer ann på kvaliteten på element og kasse. men en lukket kasse spiller(ikke skyt meg, min mening)penere og mer kontrollert enn en porta. men du vil får lavere(mindre volm) bass igjen, noe som kan være dumt med bare 120w, spessielt hvis du har en tett bil.

 

kanskje noen her som kan hjelpe med en lettdreven 10" på 300w +- som funker i små kasser?

Pug 306 - min første Løve

Focal - Piooneer - Dynabel - Installbay -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aften.

 

Har man en litt liten forsterker, skal man ikke kjøpe elementer som tåler mye. De er som regel mer tungdrevne, har et tyngre / mer robust oppheng som krever mye mer kraft enn billigere elementer, og dermed MÅ du bytte forsterkeren.

 

Når det gjelder portet kasse vs trykkammer, så får du en mer presis lyd i en trykkkammerkasse, egner seg überbra til rock'n'roll. Baksiden er mindre lydtrykk.

 

En Bassreflekskasse vil levere et høyere lydtrykk ved en gitt freksvens (avhengig av hva du avstemmer kassen til med røret, vanligvis 40-60hz) Hører du mye på tekno er dette glimrende, men mer 'avansert' musikk trives best i lukket kasse. Den O'Store fordelen med bassrefleks er høyere lydtrykk ved mindre kraft. Dette er viktige stikkord hvis man sitter med en liten forsterker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse gode tips her folkens! Takker for det:)

 

Tenkte i etterhvert i tråden at oppsettet skulle bli noe sånt:

 

Komponent fronsett (Infinity Kappa 5,25 eller Rockford P152S) mata med 50W fra spilleren

 

+ Kjøre forsterkeren 2*120W på to stk subber

 

Men nå som jeg begynner å ane mere hva jeg jobber med her, sjønner jeg at forsterkeren muligens er et svakt ledd! Litt for puslete til å snurre opp litt go bass og litt for stor til å drive no frontsett også:( (ialfall de typene fronsett jeg har råd til)

 

Det som blir nevnt her er å ialfall sørge for porta kasser! Det høres riktig ut med hensyn til at jeg har litt lite power å rutte med:P

 

Trur jeg kjøper to små subber som passer godt til min lille forsterker så plassere dem i porta kasser! Setter ikke akkurat jorda i bevegelse antakelig, men må nok bare duge! Jeg får gjøre det beste ut av det jeg har!

 

Hva tror folket om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår