Gå til innhold

Pris på turbo??

Ranger emnet


Ermex

Anbefalte innlegg

Sentrifugalpresse som du kaller det, må være den værste metoden som finnes for og overlade en motor. (bortsett fra "el-turbo" da.. :D )

Hvorfor må v8 motoren ha dette?

Nopp. En såkalt "Roots"-presse er tragisk mye mer ineffektiv enn en sentrifugalpresse. De tipper knapt 50% adiabatisk effektivtet på det meste når man lader litt,en god sentrifugalpresse er nesten som en turbo og tipper 65-70% på maks. Grymme snurrboer har rundt 80%,beste jeg til dags dato har sett er 83%. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sentrifugal kompressor må jo dreves slik at maks ladetrykk oppnås ved turtallsperre for ikke å overbooste. Mellomregister vil jo lide stort.

Jeg ville heller ofret litt virkningsgrad for og få opp ladetrykket tidligere.

 

Nå har ikke jeg drevet med kompressormating av milevis med v8re, så hvis noen kan motbevise min påstand skal jeg ikke være vanskelig.. :D

-88 Sierra cosworth

411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sentrifugal kompressor må jo dreves slik at maks ladetrykk oppnås ved turtallsperre for ikke å overbooste. Mellomregister vil jo lide stort.

Jeg ville heller ofret litt virkningsgrad for og få opp ladetrykket tidligere.

 

Nå har ikke jeg drevet med kompressormating av milevis med v8re, så hvis noen kan motbevise min påstand skal jeg ikke være vanskelig.. :D

Neida. Den kan dreves til å gi fullt ladetrykk langt nede i registeret. Man kjører en "modifisert dump" og bløder bare ut overtrykket som blir for mye. Eneste begrensning på hvor langt ned i registeret man kan "gire" den er akselhastighet...girer man den veldig tungt,lader den veldig tidlig men varver nok til at sentripetalkreftene sprenger kompressoren når man varver i litt...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo sant, men da går jeg ikke med på at man får hele gevinsten av høyere virkningsgrad. I mellomregister kanskje, men på høyere turtall vil jeg tro sentrifugalkompressoren ikke er stort bedre enn en fin skrueditto.

-88 Sierra cosworth

411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Larsern: Grunnen til at en roots-presse er såpass ineffektiv er at den har relativ stor mekanisk motstand. Den mekaniske motstanden i en sentrifugalpresse er nesten på linje med en turbo, og man får nesten ut det samme. Fordelen til sent.pressa over turboen er responsen.

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår