Gå til innhold

Turbo trimming av E34 520i 24v

Ranger emnet


stoffen

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har et ønske om å turbotrimme min gode gamle 520i E34.

 

Har hørt litt rundtom men aldri fått noen gode svar.

 

Flere mener at det må byttes veiver, rådelagre etc for å endre kompresjonen før en turbo kan smelles på. Men er det tilfellet?

 

Andre mener at det er bare å gje gass.

 

Er det mulig å kjøpe slike "plug n play" kit som selges for 10-12k og bare montere det på, og vips bilen er klar?

 

Ser meg fornøyd (til nå) med en effektøkning opp til 200-250 HP. Bør bli merkbart bedre enn de 150 som driver skuten i dag :)

 

--stoffen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hørte med et firma engang om det samme, de sa det at hvis du skal over 200hk så må du bytte innmat. men inntil det så kan du kjøre orginal innmat, men ikke vent deg at maskin skal runde 300000 hvis du gjør det. Det forkorter nemelig levetiden betraktelig på maskin....

"The only workout your getting is stretching the truth and jumping too conclusion"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde jeg vært deg hadde jeg pratet med SSperformance... de har vel gjort det et par ganger nå så de vet nok akkurat hva som skal til for at bilen din skal levere 250hk uten å rase etter en uke ;)

 

Kan tenke meg du hvertfall må bruke borti 20k... vet ikke om dysesystemet klarer å levere nok guffe, eller om du må ha nytt, men det vet vel SSPerformance.

BMW CCN Member #7856

 

(-)93 BMW 325i Coupé Mtechnic

(x)90 Mercedes 230E

(x)98 Honda NX125

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er vel en fordel å skifte stempler til lav komp. sånn at du iallefall slipper å skifte toppakning hver uke hvis du gir mer enn halv gass. som regel billigere å legge 20 lapper i det med en gang enn å vente til det går gæli. kanskje kommer det da til å koste deg mer...

 

men prat med noen som har gjort dette før. jeg stemmer for å gjøre ting skikkelig med en gang.

 

Forresten gir sekseren i Bmw med turbo en fiiiin lyd fra seg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er vel en fordel å skifte stempler til lav komp. sånn at du iallefall slipper å skifte toppakning hver uke hvis du gir mer enn halv gass.

Aha, en vanlig misobservasjon! Det som egentlig fremkaller tenningsbank og detonasjon i en vanlig turbokonvertért bil er, i synkende rekkefølge fra den vanligste årsaken til den minst vanlige:

 

1. For tidlig tenningstidspunkt.

2. For tidlig tenningstidspunkt.

3. For tidlig tenningstidspunkt.

4. For tidlig tenningstidspunkt.

5. For tidlig tenningstidspunkt.

6. For tidlig tenningstidspunkt.

7. For liten bensinmengde.

8. For lav oktan.

9. For varme plugger/hotspots i forbrenningskammeret/for høyt effektuttak/for høy varmeutvikling.

10. For høyt statisk kompresjonsforhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

di fleste orginal motorer klarer et ladetrykk på 0.4-0.5bar, innom d området dær er d som regel ingen risk, når motoren er helt orginal, men over d, ja da må d inn med mere modifiseringer. kjøp deg dette kittet av a-dekk du:) funker greit dette settet.

PS d er aldrig et fasit svar på hvor mye en motor tåler eller ikke, masse ting som kommer inn i bildet dær folkens;)

11 Mercedes 250cdi 4matic bruksbil
07 bmw 525D M-Sport           bruksbil 

96 Audi A4 1.8TQ trimprosjekt.
Alpine,Genesis Dual Mono,Colossus,Cadence,DLS,RE8
Stereoprosjekttråd:http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1704
og http://www.bimmers.no/forum/viewtopic.php?f=10&t=83636

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...

Bare for å korrigere en gammel og missvisende tråd: En DØNN ORIGINAL M50B20 i god stand klarer uten problem 0,9bar(!!) i ladetrykk uten tenningsbank (som igjen er det som dreper dem) så lenge du har kontroll på bensin og tenning. Dette er nå utprøvd, og det holder... Havner på rett under 300hk.

Skal på dyno etter nyttår, så får vi se hva 0,5bar gir.

 

Edit: og til tvileren oppi her som tviler på at motoren ikke vil holde 300k, A-dekk på bimmers.no har kjørt 0,9bar på en som har gått 330k (ikke overhalt), for å så bruke denne bilen som demobil. Denne ble riktignok byttet ut til en med lavere kilometer før bilen ble solgt, men det var ikke fordi den gamle var gåen

(mye greiere å få solgt en bil med motor som har gått 140k enn 330k++, og med tanke på prisen på M50B20 ville det vært tåpelig å ikke gjøre det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Bare for å korrigere en gammel og missvisende tråd: En DØNN ORIGINAL M50B20 i god stand klarer uten problem 0,9bar(!!) i ladetrykk uten tenningsbank (som igjen er det som dreper dem) så lenge du har kontroll på bensin og tenning. Dette er nå utprøvd, og det holder... Havner på rett under 300hk.

Skal på dyno etter nyttår, så får vi se hva 0,5bar gir.

 

Edit: og til tvileren oppi her som tviler på at motoren ikke vil holde 300k, A-dekk på bimmers.no har kjørt 0,9bar på en som har gått 330k (ikke overhalt), for å så bruke denne bilen som demobil. Denne ble riktignok byttet ut til en med lavere kilometer før bilen ble solgt, men det var ikke fordi den gamle var gåen

(mye greiere å få solgt en bil med motor som har gått 140k enn 330k++, og med tanke på prisen på M50B20 ville det vært tåpelig å ikke gjøre det)

 

er ikke alle som har testa grensa vettu;) å dessuten er d vel bedre å holde seg innen rimelige grenser når man skal anbefale noe her?

jeg vet selv hvor mye de tåler, og kan si med en gang, at d er ALDRI no fasit svar på dette, opp til flere motorer kan tåle opp mot 400hk, andre ikke, dette har da med motoren`s kondisjon, og ikke mist sjåføren og gjøre;) ikke kvaliten

bedre å si for lite, eller for mye mener jeg:) han skulle jo trossalt kjøre med org motor;)

men jeg mener ikke å lage en disk av dette da;)

11 Mercedes 250cdi 4matic bruksbil
07 bmw 525D M-Sport           bruksbil 

96 Audi A4 1.8TQ trimprosjekt.
Alpine,Genesis Dual Mono,Colossus,Cadence,DLS,RE8
Stereoprosjekttråd:http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1704
og http://www.bimmers.no/forum/viewtopic.php?f=10&t=83636

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var innom hos Adekk i går. Han sa at de nå har bremsa 321HK uten tenningsbank... på 1,2(!!!) bar. Fremdeles original motor.

Og så langt har de kubba én motor, og han har montert en del av disse settene slik jeg forstår det. Og vil påstå at det presses litt grenser der..

 

Men er forøvrig enig i alt du sier, kommer du med en sliten motor så er det klart at den holder deretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår