Gå til innhold

volvos lattelige firehjulstrekk

Ranger emnet


tjekk

Anbefalte innlegg

  • Svar 171
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

vel, vi testa med en transporter opp der aa med 4motion, aa den kom ikke noe lengere, kan si det slikt at det var nok sno der, aa filmen skulle vel bevise at bakhjulene da faktiskt rorer paa seg i motsetning til de i den testen som startet denne traaden.

tenkte aa prove med en quattro opp der aa. men han jeg kjenner som har den var paa hytta i pasken, saa fikk ikke anledning.

det var kramsno + grader aa mye sno, saa skulle hatt quattroen for aa sjekka den, bakkestart var ikke mulig med 4motionen (den hadde ikke noe gode dekk) eller volvoen.

01: Volvo v70 XC

solgt. 96 Nissan skyline gts-t spec2

solgt. Nissan 200sx S13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var virkelig liv i de bakhjula der ja.. Faen som kameramannen skreik og bærte seg :P Hva forventer du liksom? :-P

 

Uansett, ja.. Første videoene virker som om AWDen er kobla ut, var liv i bilen din , beje.

 

Menne, skriv riktig navn på bilen da, den heter XC70.. V70 XC var den første modellen, fra 98 til 00.

- Volvo V70 '05 2.0T

- Volvo 240 '83 B23A/M46

x Nissan Sunny 1.6 SLX

x Suzuki RMX '04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, v70xc er fram tilog med 01 :) er no det som staar bak paa bilen pluss flere 01 modeller jeg har sett ;)

men ja, har ikke noe aa klage paa over min awd. funker helt som den skal, bakhjula kommer inn rimelig kjapt aa. skulle til aa dra ut med en lancer gsr aa teste den paa en p plass som det var masse sno paa naar jeg var ute med volvon, men der var det broyta no :( tenkte aa kjore med gsr'en 4x4 aa volvon for aa teste ut i blaut snoen i dag.. men men:)

01: Volvo v70 XC

solgt. 96 Nissan skyline gts-t spec2

solgt. Nissan 200sx S13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den endret navn til XC70 i forbindelse med overgangen fra viskose til haldex hvis jeg ikke tar skammelig feil. Ergo har du beje viskosediff i din, og det lover jo bra for alle med gammeldags awd.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

reodor : jepps, jeg har Viscose ja. er fornoyd med den jeg. er no ikke det samme som konstant 4x4 med 50-50 fordeling, men funker knall til det den ble laget til syns no jeg. faar sleng aa alt om det er litt glatt ut. er ok nok til en stor fam/all roader :-)

merker forskjellen paa gsr'en som har sperre bak og volvoen, men god framkommelighet og komfor paa volvoen :)

01: Volvo v70 XC

solgt. 96 Nissan skyline gts-t spec2

solgt. Nissan 200sx S13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det finnes en mellomdiff å sette inn i volvos awd systemer til rundt 14.000, det gjør at du får konstant 4 hjulsdrift og 60/40 fordeling tror jeg. men mener at det fungerer som en vanlig lamelldiff, så man kan gjøre den hardere. dvs få inn 40/60 hvis man skal ut og sladde litt...

 

er en av disse volvotrimmerne i sverige som har dette som lagervare, et must om man skal trimme awd'en ifølge de.

biler jeg har: 945(-95), 2 x 245(-85,-88)

biler jeg har hatt: astra, 242, 2x 245, 3x boble, 2 x saab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det finnes en mellomdiff å sette inn i volvos awd systemer til rundt 14.000, det gjør at du får konstant 4 hjulsdrift og 60/40 fordeling tror jeg. men mener at det fungerer som en vanlig lamelldiff, så man kan gjøre den hardere. dvs få inn 40/60 hvis man skal ut og sladde litt...

 

er en av disse volvotrimmerne i sverige som har dette som lagervare, et must om man skal trimme awd'en ifølge de.

 

saa har du ikke gitt meg link til de som selger engang? det er daarlig aa skrive noe slikt aa ikke gi med navn/link til dem da :P

01: Volvo v70 XC

solgt. 96 Nissan skyline gts-t spec2

solgt. Nissan 200sx S13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det finnes en mellomdiff å sette inn i volvos awd systemer til rundt 14.000, det gjør at du får konstant 4 hjulsdrift og 60/40 fordeling tror jeg. men mener at det fungerer som en vanlig lamelldiff, så man kan gjøre den hardere. dvs få inn 40/60 hvis man skal ut og sladde litt...

 

er en av disse volvotrimmerne i sverige som har dette som lagervare, et must om man skal trimme awd'en ifølge de.

 

Hverken bakdiffen eller vinkelkassa tåler å bli kjørt med konstant 4wd, så dette er en dårlig løsning. Dessuten er det lite sladdevennlig å kjøre med 60% foran og 40% bak:puke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
det finnes en mellomdiff å sette inn i volvos awd systemer til rundt 14.000, det gjør at du får konstant 4 hjulsdrift og 60/40 fordeling tror jeg. men mener at det fungerer som en vanlig lamelldiff, så man kan gjøre den hardere. dvs få inn 40/60 hvis man skal ut og sladde litt...

 

er en av disse volvotrimmerne i sverige som har dette som lagervare, et must om man skal trimme awd'en ifølge de.

 

dette har jeg liten tro på at finnes.

i allefall slik du forklarer det.

 

hvis en har lest litt, og sett på hvordan hele volvosystemet er bygd opp,

så er det faktisk ikke mulig å "sette inn en senterdiff"

 

ang de video'ne med volvo'r som ikke spinner på bakhjula;

et slikt 4wd system basert på viskoekobling overfører somregel kum X prosent av kraft til bakhjulene.

står du i en bakke hvor det trengs mer enn denne kraften for å rive hjulene løs, blir det som å stå i samme bakken med en clutch som slurer.

'01 Alfa 147 2.0TS SS

'76 Ascona 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Audi TT gammel type deler platform med A3/S3 og har også tverstilt motor.

 

Volvo hadde jo ikke haldex før 2003 kom det vel fram her.

Var viskosekobling før den tid.

 

Ang video'ene, så er jeg enig.

Så lenge det ikke testes av det nøytralt panel,

så blir det jo bare juks.

'01 Alfa 147 2.0TS SS

'76 Ascona 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant igjen mitt gamle brukernavn, så flyttet innlegget:

 

Audi og VW med tverrstilte motorer bør være like "latterlig" som XC70 i samme tester vil jeg tro?

 

 

Hvilke audier bortsett fra A3 har tverrstilt motor?

 

Allroad motor

 

Ellers så blir det litt lavmål å sammenligne dette med hardcore fulltids firhjulsdriftssystemer. Volvos AWD før 2003 var ikke god nok, men til sitt bruk er dagens system godt nok. De fleste XC70/90 brukes 5-6 ganger i løpet av vinteren for å komme seg opp den siste kneiken til hytta, resten av året kjøres de i asfaltjungelen. Det er ikke hardcore bygderånere som er målgruppen for disse bilene - Volvo arbeider knallhardt for å komme seg inn i premium segmentet, der status er viktigere enn rene egenskaper (dessverre vil noen si).

 

Ellers så må jeg si at jeg bare ler av at noen poster en video som er produsert av Subaru for å rulle og gå i salgslokalene deres, og ikke stiller seg det minste kritisk til utfallet - en 'test' foretatt av interessenter er 100% verdiløs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår