Maxpowha Skrevet Januar 9, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 9, 2007 Nye bilder på side 3. Påskegodis.) Har kjøpt meg en volvo 240 GLE 88-mod. Har følgende planer for bilen og motoren: MOTOR: Fjerne balanseakslinger (tetting av olje tur/retur) Lage tur/retur for olje til turbo Bytte stempel- smidde Bytte råder- H-profil Arp-studs topp og bunndel Ståltoppakning Nuke perf. fuelrail og btr Haltec e6k datasprut (styrer bensin og tenning) Bosch 044 bensinpumpe Dyser cirka 900cc@ 3bar lavohm Underspyling av stemplene (skal få det til på et vis) :) Overhale toppen med sliping av ventiler, støypeskjeggsporting og nye ventil- tetninger. Garrett gt35/40 hybridturbo custombygd innsug og grenrør til turbo Oljefilterflytter og 19 raders oljekjøler Intercooler 60x45x7.5 cm Girkasse er ikke valgt, men blir nok en getrag 265 eller lignende. ZF girkasse ble det fra en 93mod. BMW M3 sachs 712 trykkplate med 4-pucks sinter lamell Står en 1031 bakaksling på bilen, kommer til å kjøpe en true track sperre til denne. Understellet kommer til å bli stivet opp med enten koni eller bilstein dempere å lesjöfors fjærer. superflex polyforinger og 24mm stabstag nedentil. Ble KONI dempere Dette er det so er planlagt hittil, kommer nok mere etter hvert. Skal oppdatere med bilder etterhvert som prosjektet skrider fram, og jeg finner ut hvordan det gjøres:( Motorn er kommet i bukken Toppen plukket ned for service, nyvasket:) Her kommer det underspylings dyser-Garantert, har funnet en måte å gjøre det på nå:) Olje til turboen, returen er laget på original plassen- den store flata nede til høyre. Kommer mer bilder etterhvert:) Siter http://www.bilforumet.no/200-serien/154792-240-b234f-turbo-prosjekt.html 88 Volvo 240 b234f turboprosjekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JokkmokkTurbo Skrevet Januar 9, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 9, 2007 Vi venter i spenning Siter 1981Mod 244DL = B230FK 98mod og datasprut. 2007Mod XC70 D5 SUMMUM R-design (Four-c) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Maxpowha Skrevet Januar 19, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 19, 2007 Har fått gjort litt påprosjektet den siste uken. For det meste på motoren. Bilen står under MANGE cm. med snø nå, såden blir ikke tatt frem enda. men så fort det kommer understells deler skal den inn på verkstedet. Forrige helge ble underspylingen av stemplene fullført med meget godt resultat etter endel funderinger. I denne uken har vi satt i nye stempler og råder og begynnt å sveise grenrør. Her er et bilde av de modifiserte originale underspylingsdysene Her er de ferdig modda, klar til montering Dysene på plass i blokka Stempel og råder klar til montering Grenrør punkt sveistet Grenrør på toppen Ny turbo Garrett gt 35/40 Turbo Siter http://www.bilforumet.no/200-serien/154792-240-b234f-turbo-prosjekt.html 88 Volvo 240 b234f turboprosjekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gul-tusj Skrevet Januar 19, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 19, 2007 Hvilke type stempler er brukt? Er rådene like som på vanlig b230? Ellers utrulig fett prosjekt! :D Ønsker noe sånt selv å :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
virtual Skrevet Januar 19, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 19, 2007 ser helt verst ut dette! :) hvilken oljepumpe skal du bruke? mener å ha hørt at man ikke kan ha hydrauliske løftere, og underspyling samtidig på en b234? eller skal du bygge om til mekaniske løftere kanskje? Siter 1996 Volvo 945 Racewagon X 1986 Volvo 745 Racewagon Framhjulsdrift : Vem fan springer med händerna? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
maxis Skrevet Januar 19, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 19, 2007 ser helt verst ut dette! :)hvilken oljepumpe skal du bruke? mener å ha hørt at man ikke kan ha hydrauliske løftere, og underspyling samtidig på en b234? eller skal du bygge om til mekaniske løftere kanskje? b234 pumpa er jo den aller største av alle rødblokkpumper da.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
virtual Skrevet Januar 19, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 19, 2007 b234 pumpa er jo den aller største av alle rødblokkpumper da.. det vet jeg.. men greier den å levere nok olje til 16 løftere, og underspyling samtidig? Siter 1996 Volvo 945 Racewagon X 1986 Volvo 745 Racewagon Framhjulsdrift : Vem fan springer med händerna? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Maxpowha Skrevet Januar 19, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 19, 2007 det vet jeg.. men greier den å levere nok olje til 16 løftere, og underspyling samtidig? Som maxis sier så er EATON pumpen i b234 en virkelig "brandspruta":) Denne oljepumpa er justerbar opp til 8 bar oljetrykk, så jeg tror det skal være mulig å få den til å holde. Hvis ikke, får man kjøpe et kit med mekaniske løftere, men skal først prøve den originale, ved å justere opp trykket. ser at parner har et sett med mekaniske løftere til 2600,- (tror jeg det var.) Time vil show...:shake Takker for alle komentarer... Siter http://www.bilforumet.no/200-serien/154792-240-b234f-turbo-prosjekt.html 88 Volvo 240 b234f turboprosjekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Maxpowha Skrevet Januar 19, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 19, 2007 Hvilke type stempler er brukt?Er rådene like som på vanlig b230? Ellers utrulig fett prosjekt! :D Ønsker noe sånt selv å :) Er brukt originale smidde Mahle stempel Rådene er parners h-profil Takker for positive tilbakemeldinger Siter http://www.bilforumet.no/200-serien/154792-240-b234f-turbo-prosjekt.html 88 Volvo 240 b234f turboprosjekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
maxis Skrevet Januar 19, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 19, 2007 Som maxis sier så er EATON pumpen i b234 en virkelig "brandspruta":)Denne oljepumpa er justerbar opp til 8 bar oljetrykk, så jeg tror det skal være mulig å få den til å holde. Hvis ikke, får man kjøpe et kit med mekaniske løftere, men skal først prøve den originale, ved å justere opp trykket. ser at parner har et sett med mekaniske løftere til 2600,- (tror jeg det var.) Time vil show...:shake Takker for alle komentarer... Trykket er vel ikke problemet,men kapasiteten. Holder nok i massevis pumpa. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GMV Skrevet Januar 20, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 20, 2007 Hvis ikke, får man kjøpe et kit med mekaniske løftere, men skal først prøve den originale, ved å justere opp trykket. ser at parner har et sett med mekaniske løftere til 2600,- (tror jeg det var.) Time vil show...:shake Takker for alle komentarer... Da må du også bytte, evt. slipe om kammene da de har en helt feil profil til mekaniske løftere. Har prøvd dette selv, og de tikker voldsomt selv med 0,2mm ventilklaring. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Maxpowha Skrevet Januar 20, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 20, 2007 Da må du også bytte, evt. slipe om kammene da de har en helt feil profil til mekaniske løftere. Har prøvd dette selv, og de tikker voldsomt selv med 0,2mm ventilklaring. Akkurat, det er jo bra å vite. har ikke tenkt på det.:thanks Hvis man bruker b230 blokk med høykapasitets oljepumpe, holder denne til underspyling og hydrauliske ventilløftere? Siter http://www.bilforumet.no/200-serien/154792-240-b234f-turbo-prosjekt.html 88 Volvo 240 b234f turboprosjekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ekren Performance Skrevet Januar 20, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 20, 2007 bøøøøøs turbo :D Siter - Volvo 240 Turbo Intercooler 90 mod 400hk prosjekt.. - Volvo 740 Turbo Intercooler 89 mod Mvh //Kristian Ekren Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvo-r-sport Skrevet Januar 20, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 20, 2007 Heftig maskin... Bruker du bakgass når du sveiser grenrøret? Siter 92' 945 Turbo brukis 92' 240 Turbo prosjekt 82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt 75' 242 (gjemt men ikke glemt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GMV Skrevet Januar 20, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 20, 2007 Akkurat, det er jo bra å vite. har ikke tenkt på det.:thanks Hvis man bruker b230 blokk med høykapasitets oljepumpe, holder denne til underspyling og hydrauliske ventilløftere? Ja det er jeg rimelig sikker på. Har kjørt med Fk blokk underspyling, hydrauliske løftere og turbo, funket på ett vis det å. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.