Gå til innhold

Problem med btr?

Ranger emnet


wunderbaum

Anbefalte innlegg

Har nettopp montert 470cc dyser på bilen min for å bli kvitt tenningsbank. Motoren er foresten en b230ft: ecomax chip, 16t turbo, a-kam, bosch 044 pumpe.Men problemet vedvarer. Jeg har justert på min progressive malpassi btr(1:1,2) til bilen var kjørbar men allikevel får jeg tenningsbank allerede ved 1bar ladetrykk.

 

Nå som bilen burde fått nok suppe ser jeg ikke grunnen til at jeg skal få tenningsbank. Kjører 98blyfri. Så nå lurer jeg litt på om btr en kødder? Kan det være grunnen? Motoren har også ujevn tomgang. Ruser seg og av og til dør den nesten ut.

 

Hva slags grunntrykk bør jeg ha på btr en med disse dysene?

x 87 laurel 2.4

x 78 242 turbo

x 96 106 rallye

x 85 740 tic

66 ford falcon futura

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den gamle er fjernet helt ja... hvor sitter bankesensoren? pris på en ny og er det mye jobb å bytte?

 

etter at jeg justerte den så den var kjørbar(rykka noe jævelig når den fikk ladetrykk) endte jeg opp med 2 bar grunntrykk når vakuum var frakoblet. Og allikevel var pluggene helt svarte. Vil konsekvent ikke over 1 bar!

x 87 laurel 2.4

x 78 242 turbo

x 96 106 rallye

x 85 740 tic

66 ford falcon futura

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du bør justere opp bensintrykket ditt. det er jo 3bar grunntrykk på innsprutmotorene til volvo mener jeg. står det i oversikten min på 230et i 740,er vel likt det regner jeg med. juster til 3,2-3,5 bar. det skal jo øke når ladetrykket kommer.

87 240Turbo. lyst på 350hk.

99 Vectra B 1,6 16v Stv. R.I.P

99 Vectra B 2,0 16v CD stv.

 

old volvos never die, they only go faster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er klar over det... men hvorfor i helvete drukner den når ladetrykket da? og pluggene sier jo at den får alt for mye bensin... Justerte den opp til 3 bar og koblet fra vakuum slangen inntil videre. På 3 bar med vakuum koblet til gikk den som ei snekke når ladetrykket kom. Da stagnerte det helt og den gikk bare å hosta..

 

 

Takk for dysene foresten sevrin. Er bare frustrert for jeg hadde håpa jeg kunne lade 1,2-1,3 nå uten noe mer plunder.

x 87 laurel 2.4

x 78 242 turbo

x 96 106 rallye

x 85 740 tic

66 ford falcon futura

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den gamle er fjernet helt ja... hvor sitter bankesensoren? pris på en ny og er det mye jobb å bytte?

 

etter at jeg justerte den så den var kjørbar(rykka noe jævelig når den fikk ladetrykk) endte jeg opp med 2 bar grunntrykk når vakuum var frakoblet. Og allikevel var pluggene helt svarte. Vil konsekvent ikke over 1 bar!

 

 

 

Bankesensoer er helt øverst på blokka under innsuge, festa med 1 skrue og tar så mye som max 2 min og skifte =)

 

Det er ikke LMM som kødder da??

 

Min oppførte seg sånn som du beskiver og det var LMM som kødda..

 

Sjekk Lamda og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres veldig ut som LMM, da vil den bare spøtte og frese... Hvis den er gåen så går jo sprutet på standardverdier som ikke stemmer overens med det som er. Syns det er merkelig at den oppfører seg sånn.. Men har du sjekka feilkoder? Bankesensoren er jo en litt kritisk del av innsprutet, tror det driter skikkelig på seg hvis den kødder...

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

merkelig hvor mye problemer du skulle ha da wounderbaum!

 

Ta en seriøs titt på bankesensoren din... vil gå så langt som å anbefale deg å bytte både den og Temperatur-sensoren til motoren. Koster ca 350kr begge følerene, og her er det überviktig med riktig sensor, så skru ut hver føler, og ta de med til der du handler de... Bilrekvisitaer klarer som regel å skaffe, ellers har nok volvo de, men der koster de ca 80% mer. Jeg kjøpte mine sensorer fra Hellanor... de har overganger fra Bosch-nummera på følerene til sine egene følere til en brøkdel av prisen.

Før man installerer ny bankesensor, så må du også fjærne all korrosjon etz som ligger mellom bankesensoren og blokka. Korrosjon mellom her (Noe jeg fannt på min faktisk) skaper feilsignaler gjennom sensoren, fordi den sliter med å oppdage tenningsbanken.

 

Faktisk er det bankesensoren som bestemmer timinga til tenninga sammen med rpm-sensoren, noe jeg er veldig sikker på er feilen hos deg.

En kar på 700-forumet sleit med at bilen kutta momentant på sin FT med lh2.2 i det han lada litt, der var bankesensor fucked. Du har et lignende problem, bare du får tenningsbank istedenfor.

 

Du må også hive inn de orginale dysene igjen... eller bestille deg ny chip, for du pøøser på med alt for mye bensin med de dysene der, som skaper en veldig over-rich blanding, som danner masse sot, som raskt tetter lambdasonden din totalt og kan gi deg en 1500kr i ekstra-utgifter innen kort tid.

 

lykke til ft-broder!

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1500kr for en lambda??? 400kr på biltema eller noe, funker like bra den....

Ang det som skjer med bankesensoren så vil også sprutet prøve å fete opp blandinga hvis det er antydning til tenningsbank. Står under "knackuppfettningssignal" på feilkodene...

Hvis tempsensoren er mongo så vil bilen være lei å starte, lei å gå på tomgang og spøtte litt...

Er det 968 dyser du har? De leverer jo 465cc @ 3,8bar, så bensintrykket bør vel ligge i nærheten av det...

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dysene skal gi 470cc/m ved 3 bar etter det jeg har funnet ut på internett.. Er til en ford egentlig.

 

Motoren min er ikke utstyrt med feilkodeboks.

 

Radial: Ja jeg har det med å bytte feil deler for å løse problemene. Nå skal jeg reise ut å se om jeg får tak i bankesensor og tempføler. Så får vi se. Hvis det ikke hjelpe kan det være lmm...

x 87 laurel 2.4

x 78 242 turbo

x 96 106 rallye

x 85 740 tic

66 ford falcon futura

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg vært rundt å hørt etter bankesensor.. Prisen på volvo var 970, og andre bilrekvesita kosta den 3-400 kr men det finnes ikke på lager så det vil ta 3-4 uker å få det inn :boxers 1000 kr og vente til mandag eller 400 og drøye det en måned :wonder:

 

Når det gjelder temp givern. Det er vel bare en temperaturgiver på blokka som gir signal til både hjernen og vanntemp. måleren inne i bilen?? isåfall har jeg funnet et problem.. Det går to ledninger i samme strømpe til giveren og bare den ene er tilkoblet. Begge skal kobles på ikke sant?

x 87 laurel 2.4

x 78 242 turbo

x 96 106 rallye

x 85 740 tic

66 ford falcon futura

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1500kr for en lambda??? 400kr på biltema eller noe, funker like bra den....

 

Nei, biltema sine lambdasonder er noe forbanna MØKK! Greit, de koster lite, men du må lodde(Følger med noen skrøpelige kabelsko-saker) den inn på den gamle kabelen, og de holder ca 20 000km... en lambda fra feks ngk/bosch/hella/Beru skal holde 100 000km. Om det er verdt det å bytte lambdasonde så ofte får bli inviduelt, men jeg hadde ikke giddet.

Jeg bytta 2 lambdasonder fra biltema da jeg hadde f-motor, og de varte ca 20 000km begge to....den sistnevnte røyk da jeg bytta til FT-motor. Motoren lugga voldsomt, spytta, gikk ujavnt på tomgang, og trengte 0,6bar+ for å gå noe som ligna på rent. Fikk også "check Engine" lampa i dash'n.

 

Hvis tempsensoren er mongo så vil bilen være lei å starte, lei å gå på tomgang og spøtte litt...

 

Her får man også "check engine"-lys i dash'n om den feiler helt.... ellers får man fet/mager blanding avhengi av hva hjernen får signaler om fra sensoren. Finnes sensorer somfeks har høy motstand på kald motor, noe som gjør at hjernen trur motoren er varm når den egentlig ikke er det feks...

 

Mye det KAN være, men disse følerene burde man bytte uansett når man bytter motor i en bil. Samtlige følere burde være nye, det kan spare en for mye dritt har jeg erfart.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg vært rundt å hørt etter bankesensor.. Prisen på volvo var 970, og andre bilrekvesita kosta den 3-400 kr men det finnes ikke på lager så det vil ta 3-4 uker å få det inn :boxers 1000 kr og vente til mandag eller 400 og drøye det en måned :wonder:

 

Sjekka du torshov også? De har avdeling i drammen...dit har jeg ringt mange ganger;) De må bare undersøke litt i bøkene, så finner de den nok. Mener hellanor har disse... for det skal være en bankesensor mange biler bruker det der.

 

Når det gjelder temp givern. Det er vel bare en temperaturgiver på blokka som gir signal til både hjernen og vanntemp. måleren inne i bilen?? isåfall har jeg funnet et problem.. Det går to ledninger i samme strømpe til giveren og bare den ene er tilkoblet. Begge skal kobles på ikke sant?

 

Det skal være 2 givere i toppen. En til hjernen, og en til instrumentet. Den til instrumentet sitter rett over bankesensoren ca. Den til hjernen sitter midt i mellom innsuget til syl 3 og 4. Svart sensor mener jeg å huske, og her er det viktig å få riktig! Finnes et par typer av dem.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår