Gå til innhold

Glad i bilen?

Ranger emnet


truhaa

Anbefalte innlegg

Ja det går bra, polerer ofte inne i garasjen jeg,

 

MEN noe polish skal IKKE tørke da Solberg, vær obs på det.

 

På, jobbes med og av igjen

 

Ja mener du nevnte det ja :P

 

Gjorde som du sa på lakkrens og polishen, legge på, rett av.

MEN, på voksen jeg la på for ca 1,5 time siden står det at den skal ligge på til den tørkes.

Det er forresten Gold Class Liquid Wax som jeg snakker om. Men har et lite problem. Kjøpte ett håndkle for lite for å bruke til å ta av polering osv. Så voksen som jeg la på istad er nødt til å ligge på til imorgen. Går det bra?

-85 Audi 90 2,2E 10v

x91 Mazda 323 1,6 LX - Solgt til narkomane

 

Vorsprung durch technik...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 936
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Somregel hvis det står at det skal tørke, har det ikke noe å si hvor lenge det er "tørt" på bilen før det fjernes.

 

Nå har jeg ikke brukt den voksen selv, så det er litt "dust" om jeg sier "det går bra" og så viser det seg i morgen at DET ikke var så lurt alikevell da.

 

Har mange vokser ol som kan stå på bilen i ukesvis hvis det er ønskelig, så det hadde forundret meg om du skulle få problemer med den typen der.

 

Lar du den stå, og den sitter i morgen, kan du legge et nytt lag over det gamle (det hjelper det gamle til å slippe litt)

 

Og vi minner om BILDER!!!! he he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke skylde på deg hvis den ikke går av imorgen. :P

Takker for tips!

 

Hehe. Det festlige er at jeg tok med kameraet og sku ta bilde men det slo seg ikke på. Dvs at batteriet lå igjen hjemme. Så gadd ikke kjøre 15 km for å hente batteriet. :( Men det er så typisk min uflaks! :P

 

Får heller legge ut noen bilder av resultatet! Bedre enn ingenting! hehe

-85 Audi 90 2,2E 10v

x91 Mazda 323 1,6 LX - Solgt til narkomane

 

Vorsprung durch technik...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig at det står noe om dette innledningsvis, men denne tråden har vokst seg svært stor etterhvert, så jeg leste bare de første sidene.

 

Vet ikke om de fleste som leser denne tråden har bare nye biler med ny plast, men jeg med min 91' Volvo 740 har altså en bil som begynner å dra på åra. Bilen er meget fin i lakken, men den har plastikk støtfangere som begynner å bli blassne. Dette har jeg sett på flere av de nyere 740ene, nettopp at dette er noe som kommer med alderen. Har IKKE lyst til å lakkere fangerne, da dette ikke er lett å få bra, da plasten er et for mykt underlag å legge lakk på etter min mening. Har noen et godt tips på hvordan å få tilbake den opprinnelige fargen? Og til dere som enda ikke har mistet helt glansen i plasten, er det da noen måter å vedlikeholde den på?

 

Og en annen ting som dessverre trekker ned intrykket på bilen er baklykteglassene. Også disse har jeg sett på mange av de nyeste 740ene blir hvite og blasse og det virker som om disse lykteglassene er lakkert med en type klarlakk som blir hvit med alderen og den flakker også av. Har noen et godt tips på hvordan shine opp disse, da nye baklykteglass koster gjerne 1000-lappen eller mer. Og er det en ide å lakkere glassene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plast fornyer skal gjøre plasten bra igjen den, men det må vel ofte taes på innimellom. både Autoglym og meguiars har plastfornyere (bumpershine) bare styr unna di billige, de holder kun til neste vask.

 

Plast baklykter kan poleres opp igjen med plast polish, men om det flasser av må det nok hardere skyts til for å redde de. Om de kan lakkes opp igjen vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo!

 

En utrolig nyttig tråd. Har kost meg med å lese igjennom:)

Mye av æren til 'truhaa':respect

 

En ting jeg lurer på da:

Kan jeg bruke min excenter-sliper hvis jeg bytter ut paden?

Den har seks hastigheter og kan låses så paden roterer fast sammen med excenter.

Isåfall er det best å bruke den kun med excenter eller at paden roterer fast sammen med excenter?

Turtallet på de seks trinnene er jeg ikke sikker på, men hvilket turtall er best å polere med?

 

2005-IMG_0865.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser mange bruker en lignende maskin fra festool, de er "høyt" verdsatt på enkelte forum.

 

At de kan variere mellom DA og roterende er egentlig gull, da du kan sette på roterende når det er riper som er harde å fjerne med DA, bare vær obs på at den tar noe mer på roterende inst.

 

Hvor mye fart du bruker varierer med om du bruker DA el roterende inst. DA kan kjøres fortere en roterende.

 

Uansett, start sakte (inst 1) og fordel produktet, så stiller du opp på feks 2 el 3 (DA) og jobber sakte over der du polerer.

 

NB: dette er med forbehold da jeg ikke vet hvor fort hver instilling er på maskinen din (mulig det står i instruksjonsboka som fulgte med)

 

Alt av håndpolish bør legges på med DA instilling, den trenger ikke så mye varme for å brytes ned.

 

Hvis det er støvoppsamler til denne, kan den suge polish i mellom puta og tette maskinen. (skjedde med min Bosch) så finner du en ny bakplate som er tett er det å anbefale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for utfyllende svar:)

 

Jeg har sett i bruksanvisningen og følgende er oppgitt:

 

Excenter bevelgelsen er fra 6200 - 13300 rpm (Trinn 1 - 6)

Rondelens rotasjon er fra 290 - 620 rpm (Trinn 1 - 6) når den er låst/tvunget.

Når rondelen ikke er låst og det bare brukes excenter, så går rondelen sakte runt med noen få runder i minuttet.

 

At excenter bevegelsen er høy er bare bra vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, den bør nok ikke være så høy 6200 + er noget mye som minimum, en ord DA polerings maskin mener jeg nesten har max på 6000rpm, den jeg har fra Bosch (gammel) er ikke på langt nær så¨kjapp.

 

En roterende er det ofte ikke mer en max 2000rpm som brukes mener jeg, men din er max 620rpm?

 

Når rondelen IKKE er låst (dvs exenter) går den bare noen runder i minuttet? Da kan i allefall ikke 6200-13300rpm stemme! eller menes det da fra side til side?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket litt ut ang den type maskiner, og har funnet ut at Rotary delen på den er for "treg" for korrigeringer, og DA delen blir for kjapp. Borrelåsen på padsen kan bli ødelagt, og du risikerer å slenge polish overalt. Den maskinen fra festool har andre lavere specs på DA biten og samme på rotary delen. Skjønte også at DA kalles OMP og Rotasjon er RPM

 

nOstra hadde rett med å være skeptisk, og jeg går i skammekroken mht å gi dårlig svar...... Sorry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm..

Selve excenterbevegelsen er oscilerende små sirkelbevegelser på ca 4-5mm og ikke fra side til side.

Bevegelsen blir omtrent som om du legger håndflaten mot underlaget og beveger den hurtig i små sirkelbevegelser. Vanskelig å forklare.

 

Ser jeg fikk et nytt svar mens jeg skrev dette. Da skal jeg være litt skeptisk til bruk av denne maskinen til evt. noe annet blir bevist:)

 

Takk for oppfølgingen her:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Festool sin er fra 3300 til 6800 OPM (orbits pr min)

 

Skjønner DA prisippet;) syntes bare det hørtes så mye ut, men Bosch sin maskin var mye kraftigere en jeg trodde.

 

2 hodet DA polerings maskin finner du på biltema til 299,- den er i allefall tryggere....he he

 

Cyclo pads på den, så er den mer en bra nok for oss hobby polerere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår