Kong-Erik J Skrevet November 3, 2006 Rapporter Share Skrevet November 3, 2006 Men som det står i anonsen. Hvis du får en skrens på bilen. Hvem i sine fulle 5 går da av gassen og på bremsen? Da vil du jo seff snurre selv om du kjører med pigg bak og sommer foran. Dette vet jo selv en 5 åring og er det første som blir sakt på glattkjøringen når du tar lappen. Siter Hvem er best og hvorfor er jeg det? Men hva faen er din unnskyldning? I stallen pr dags dato 2005 Polo cross / 2002 Tahoe / 2008 Caddy Maxi/ 1986 Sierra (prosjekt) / 2008 Opel Combo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VCE Skrevet November 3, 2006 Rapporter Share Skrevet November 3, 2006 Jeg har nå faktisk piggdekk uten pigg bak, da de var på dekka fremme i fjor. Dere kan jo selv prøve med (ekstremt så dere skjønner det) sommerdekk bake og piggdekk fremme. Kjør normalt og du blir lurt til å tro du har godt grep... ... helt til du bremser litt i en sving. Da skal jeg love deg at du tenker dek to ganger om å ha de dårlige dekka bake. Når du bremser, blir vekten forskyvet fremover. Da vil vekten avta på bakhjulene. Vist du da ikke beveger deg rett fremmover vil fysikken ta overhånd og rompa kommer ut (bakenden på bilden ja:) ). Produsentene Michelin og Continental anbefaler å sette de beste dekkene bak. Man folk gjør hva de vil, men ikke F om jeg kjører med de dårlige dekka bak. FWD jeg snakker om nå ja Enig med deg, men vi er nesten de eneste. Visse andre her tror at bilen vil understyre først - uansett, derfor trenger vi egentlig ikke dekk bak... :hvaskjera :puke: Siter Mvh. Hans - Det er ikke fart som dreper, det er smellet. It's not the fart who kills, it's the smell! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LLH Skrevet November 3, 2006 Rapporter Share Skrevet November 3, 2006 Poenget mitt er at vis det er så glatt att det er ekstremt føre så er det ikke snakk om at rompa på bilen kommer ut først. du mister grepet forann på bilen før rompa kommer ut. Du kjører RWD?? Vis det er EKSREMT GLATT (Àla stål is) ligger du med noe særlig gass pådrag inn i en sving da?? under NORMAL kjøring. Om du så gjør har du brukt opp grepet ditt på og dytte bilen fremover og du understyrer... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VCE Skrevet November 3, 2006 Rapporter Share Skrevet November 3, 2006 Jeg kjører litt av hvert, i dag har jeg kjørt 740 turbo med utslitte sommerdekk på holka, det var gøy! :D Siter Mvh. Hans - Det er ikke fart som dreper, det er smellet. It's not the fart who kills, it's the smell! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ottesen Skrevet November 3, 2006 Rapporter Share Skrevet November 3, 2006 Det som jeg syntes er så utrolig dumt er ikke om man skal ha bra dekk bak eller forran, problemet ligger hos sjåføren, er altfor mange ute å kjører som ikke greie å kjøre... Det gjelder bare å kjøre etter forholda, uansett åssen man vrir og vender på det... Siter 82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper, Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv 96 Mercedes E230 87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :( Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet November 3, 2006 Rapporter Share Skrevet November 3, 2006 At alle som kan noe om dette sier at de beste skal sitte bak sier vel egentlig det meste.. MEN da skal man huske på at da mener man hele nordlige halvkules befolkning. Til og med oldemor Elonora fra ytre Kolbu kan få understyring med Kiaen, og hva er det første hun gjør når hun skvetter? Jo hun slipper gassen, og forhjulene får igjen grepet. (At hun et par sekunder senere bråbremser og drar til skogs får så være) Gjør man det samme med en FWD som overstyrer blir det problemer (da drar hun av på andre siden av veien) Det bunner nok i at størstedelen av befolkningen ikke skjønner hva de skal gjøre ved overstyring, men problemet løser seg helt naturlig ved understyring. Så da kan vi som liker en sladd fortsatt sette de beste foran, men samtidig sørge for at det er etter lover og regler (og vel så det) det som sitter bak også.. Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MeSs Skrevet November 4, 2006 Rapporter Share Skrevet November 4, 2006 spørsmålet er om det er nok friksjon på den såpeglatte veien til og flytte vekta frem... dvs du kjører rundt en sving og du bremser så understyrer bilen før rompa kommer ut... Det kommer helt ann på fart, og vinkel på svingen.. Om man har for stor fart, vil bilen understyre.. Om man har akkurat passe fart, trår på bremsen i en sving, vil tyngdepunktet bli forskyvet fremover, og bilen KAN overstyre.. Dette blir for dumt å diskutere, det kommer helt ann på, Fører, Veiforhold/føre og om det er rwd/fwd/4wd.. Siter 98' E36 Stasjonsvogn. x - 2006 VW Golf GT TSI 170HK, x- 03 E46 320i Sport x- Toyota Hiace trekkbil, x- 91 200SX S13 Driftbil. x - NA 1994 Mazda Miata 1.8 x - Mange BMW E28. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LLH Skrevet November 4, 2006 Rapporter Share Skrevet November 4, 2006 Dette blir for dumt å diskutere, det kommer helt ann på, Fører, Veiforhold/føre og om det er rwd/fwd/4wd.. Jeg og har vel skjønt det selv om jeg sitter her og kverrulerer... :D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
90vectra Skrevet November 4, 2006 Rapporter Share Skrevet November 4, 2006 Det som jeg syntes er så utrolig dumt er ikke om man skal ha bra dekk bak eller forran, problemet ligger hos sjåføren, er altfor mange ute å kjører som ikke greie å kjøre... Det gjelder bare å kjøre etter forholda, uansett åssen man vrir og vender på det... DER ER JEG HELT ENIG:happyhappy: Vet du at du har dårlige dekk fremme eller bak, vil en god sjåfør ta hennsyn til dette og kjører roligere, og heller slipper forbi de som ikke vil kjøre den farten edit: skriveleif besøkte meg Siter As usual with cars: Car owner: How fast can you make it go? Tuner: How much you wanna spend? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S3T Skrevet November 4, 2006 Rapporter Share Skrevet November 4, 2006 Slik jeg tolker den VG artikkelen så er det i utgangspunkte best å ha de beste dekka fremme, men siden det er enklere å rette inn en framhjulsskrens en en bakhjulsskrens anbefalere dekkprodusentene å sette de beste dekka bak. Så det er mulig det er best for folk flest å sette de beste dekka bak, men jeg har de fortsatt fremme:) Siter -04 BMW 320 Cd -84 BMW 323i Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ghostride Skrevet November 6, 2006 Rapporter Share Skrevet November 6, 2006 Når har NAF hatt testen sin, og kommet fram til at de mener de beste dekkene bør være foran: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=137863: Ny NAF-test:- Sett de beste dekkene foran Gir kortest bremselengde I 45 km/t i høyresvingen "frontkolliderer" bilen med de beste dekkene bak. Bilen med de beste dekkene foran holder høyrekanten og unngår kollisjon. Både i høyre- og venstresving var det testbilen med de beste dekkene foran som hold seg best i kjørebanen, i 60, 70 og 80 km/t. Og for mange kanskje enda viktigere: Bremselengden er 10 til 15 meter kortere på snøføret når de beste dekkene sitter foran. (...) Nå føler NAF at de kan gi en klar anbefaling. - Basert på forsøkene vi nå har gjort anbefaler vi at de beste dekkene skal settes foran, sier rådgiver i NAF, Svein Raaen. (...) Siter 2001 Alfa Romeo 156 Selespeed Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nomix Skrevet November 6, 2006 Rapporter Share Skrevet November 6, 2006 Det er jo ganske grunnleggende fysikk, om en skal være ærlig. :) Siter Sosialdemokratisk liberalkonservativ realist med kamera. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tOFFY Skrevet November 6, 2006 Rapporter Share Skrevet November 6, 2006 http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=136216 Hva mener dere? Skal de beste dekke sitte foran eller bak? Selv mener jeg at 4 like bra dekk er best :) Det er faktisk ikke så lett å svare på (vel, 4 nye er utvilsomt best) men beste dekk foran eller bak, kommer litt anpå, bilen og han som kjører bilen. For noen så er det mye lettere å rette understyring, mens andre takler overstyring bedre. Dette gjelder også biler, noen biler er enkle å hantere med understyring, mens adre er enklest med overstyring. Så jeg syns ikke en kan gi noen fasit på hvor de beste dekka skal stå. Så derfor KJØP 4 NYE DEKK. Siter T.... http://privat.bluezone.no/steinsland/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
omegab2,5v6 Skrevet November 6, 2006 Rapporter Share Skrevet November 6, 2006 Jeg mener at man ikke bare kan ta et standpunkt at de beste dekkene skal være fremme og ferdig med det. Dette finnes det ikke et fasitsvar på. Som det gikk fram av testen til NAF ble dekkene montert og testet på to forskjellige biler, begg fwd! Jeg betviler ikke kunskapen til NAF, men det finnes jo hundrevis av forskjellige biltyper med awd, fwd og rwd da alle disse vil reagere forskjellig mener jeg. For å ta et eks.Tenk dere en bil med motor bak og rwd, beste dekk fremme, høres litt rart ut!I dette eks. har fører av bil kun fordel av best dekk fremme hvor han på en rett strekning må bråbremse, hvis da igjen veibanen er sporete og bakenden kommer ut har han ikke sjangs i mine øyne. Men da igjen er alt relativt og alt avhenger så mye av erfaringen til sjåføren. Jeg går ut ifra at denne diskusjonen omhandler alle kjøretøyer og da er det jo bare og tenke seg hvor langt man kan trekke denne diskusjonen opp og imente!! Edit: Toffy du kom meg litt iforkjøpet der gitt;) Siter http://www.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=1566116 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tommeliten Skrevet November 6, 2006 Rapporter Share Skrevet November 6, 2006 Er nok mange forslkjellig meninger om dette. Og et fasitsvar finnes nok ikke. Er nok en grunn til at bla ikke NAF har et klart svar allerede. Og de anbefalinger som blir gjort er nok for folk flest. Ikke oss bilinteresserte som kanskje leker med bilen og lærer den å kjenne. Føler du at du kjenner bilen og har en del kjøreerfaring. Da vil jeg nok sette beste foran. Bremser og styring tenker jeg på da. Men for tante eller bestemor som får rompen slengende er det kanskje bedre at de sitter bak. Siter Skal det være, så skal det være! 2000 Audi A6 1.9 TDI 2002 Chevrolet Tahoe LT 1994 Ford Mondeo 2,0 GLX 1990 VW Passat GT STV Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.