Hot Rod Skrevet Oktober 26, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 26, 2006 Er på jakt etter stabiliserings stag til hot rodden og tenke jeg skulle prøve å tilpasse et stag fra en annen bil. Forslag på biler som har stab stag ca 2cm i tykkelse? Det må se ganske "enkelt" ut. Som en bred U liksom. Ikke masse bøyer hit og dit. Litt mindre tilpasninger som kan kaldbøyes er jeg selvsagt forberedt på. Volvo 240 serien? BMW 5-serie? MB? Ford Scorpio? Varebiler med stiv bakaksel og bakhjulstrekk? Andre? Hvis noen har bilder og/eller breddemål så hadde det hjulpet en masse! Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
caterpillar Skrevet Oktober 26, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 26, 2006 audi 100/200 å fra s2... 26mm, da bør du kansje ha en bak åsså Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Beinet1 Skrevet Oktober 26, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 26, 2006 Chrysler stratus, U-formet og ca 20 mm tykk. Bilen veier ca 1400 kg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ealoken Skrevet Oktober 26, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 26, 2006 Volvo 760 \ 740 koster 3000 kr for stag fremme og bak 25mm altså Siter [/url] www.vts-racing.no/forum/ Gjengen som bygger ting folk sier ikke går ann. www.gsbildeler.no Norges beste BMW dele leverandør! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ss242 Skrevet Oktober 26, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 26, 2006 Bilde av de til Volvo: http://ipdusa.com/ProductsCat.aspx?CategoryID=1535&NodeID=4908&RootID=629 Siter -1995 Volvo 960 -2010 Touran R-edition Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Braseth Skrevet Oktober 26, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 26, 2006 Scorpio (1. generasjon) ser slik ut (hvis det er foran du tenker på) bilde 24, 26 eller 28mm tykt såvidt jeg husker Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RamstadTech Skrevet Oktober 26, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 26, 2006 Opel Vectra A/Calibra 22/24/26 framme og 15/18 bak. Standard modeller har 22 og 15 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet Oktober 26, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 26, 2006 Takker for info! Må ta noen mål så jeg vet hva jeg skal se etter. Men den bakre må være minst 112cm bred på midtseksjonen før den bøyer av mot akselen. 22-24mm er nok mest gunstig tykkelse. Den Scorpio tegningen så ganske interessant ut, dersom bredden stemmer. De til Volvoen er litt mer kronglete enn jeg tenkte meg, men takker for info uansett. Bilen vil få ganske bra vektfordeling, så jeg planlegger med kreningshemmere både foran og bak, og de bør vel være like tykke med nær 50/50 vektfordeling på bilen, eller? Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Braseth Skrevet Oktober 26, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 26, 2006 Nå aner jeg egentlig ikke vektfordelinga på 5-dørs scorpio originalt, men stabstaget bak er en del tynnere enn det foran. Bilde Blir ikke bilen rar å kjøre med like tykt stabstag foran og bak? Vil vel slippe bak rimelig fort, istedet for å krenge? *edit: skal uansett skifte til vinterdekk i løpet av nærmeste framtid, og da kan jeg jo måle staget hvis ønskelig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet Oktober 27, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 27, 2006 Nå aner jeg egentlig ikke vektfordelinga på 5-dørs scorpio originalt, men stabstaget bak er en del tynnere enn det foran. Bilde Blir ikke bilen rar å kjøre med like tykt stabstag foran og bak? Vil vel slippe bak rimelig fort, istedet for å krenge? *edit: skal uansett skifte til vinterdekk i løpet av nærmeste framtid, og da kan jeg jo måle staget hvis ønskelig. Det er godt mulig du har rett i at bakre staget skal være litt tynnere enn det fremre. Er ikke sikker selv. Det jeg tenkte var at med 50/50 vektfordeling, vil "jobben" med å hemme bilens krenging være like tung foran som bak. Men kanskje skal man ta hensyn til vektforskyvning fremover ved nedbremsing i tillegg, og dermed ha et tykkere stag fremme? Kanskje vil hard nedbremsing i sving gjøre at innerste bakhjulet hever seg når stabstagene er like tykke foran og bak? Det er i så fall lite gunstig. BMW er jo kjent for 50/50 vektfordeling på sine biler. Noen som vet om de har like tykke stabstag foran og bak? Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Viking067 Skrevet Oktober 27, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 27, 2006 På min er det tykkest bak (22mm).Dette for å få vekk understyring.I tillegg er det justerbart i 3 hakk. Siter Bilforumet.noSuper Moderator -Out of order- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ealoken Skrevet Oktober 27, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 27, 2006 er vanlig å ha kraftigere forran en bak, nettopp for å hindre understyring som Viking sier. Siter [/url] www.vts-racing.no/forum/ Gjengen som bygger ting folk sier ikke går ann. www.gsbildeler.no Norges beste BMW dele leverandør! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet Oktober 27, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 27, 2006 Rett meg hvis jeg tar feil, men er det ikke slik at man har det kraftigste stabstaget i den tyngste enden av bilen? Ta f.eks typiske nesetunge biler som amerikanske vans og pickuper. De har jo aldri stabstag bak. Men foran har de derimot et ganske kraftig ett. Selvsagt er det flere variabler enn tykkelsen på staget. Lengden på vektarmen og hvor langt ute på akselen staget er festet har jo like mye å si. Men hvis vi tenker oss to ellers like stag og innfestinger, så mener jeg at det kraftgste staget må være i tyngste enden av bilen? Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ealoken Skrevet Oktober 27, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 27, 2006 ja, i den tyngste enden av bilen, jeg er på litt tynn is, men utifra hva jeg har sett på andre Rodder så har de størst stag forran, da det er konstant tyngst belastning på den enden av bilen. men for stivt stag herper kjøreegenskapene.. har prøvd 30mm stab bak på volvoen, og da ble den som en audi å kjøre på snø! Siter [/url] www.vts-racing.no/forum/ Gjengen som bygger ting folk sier ikke går ann. www.gsbildeler.no Norges beste BMW dele leverandør! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chevy350 Skrevet Oktober 27, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 27, 2006 Rett meg hvis jeg tar feil, men er det ikke slik at man har det kraftigste stabstaget i den tyngste enden av bilen? Ta f.eks typiske nesetunge biler som amerikanske vans og pickuper. De har jo aldri stabstag bak. Men foran har de derimot et ganske kraftig ett. Selvsagt er det flere variabler enn tykkelsen på staget. Lengden på vektarmen og hvor langt ute på akselen staget er festet har jo like mye å si. Men hvis vi tenker oss to ellers like stag og innfestinger, så mener jeg at det kraftgste staget må være i tyngste enden av bilen? Det er ikke nødvendig at det tykkeste stabstaget er i den tyngste enden av bilen, men det pleier å være det. Du har helt rett med det om stagets utforming, men det spiller inn minst like viktige ting om hvordan geometrien til understellet er, hvordan stabstaget er festet inn på opphenget (kraft x arm), fjærstivheten på bilen, vektfordeling foran/bak, dekkdimensjoner foran/bak og høyden på tyngdepunktet foran og bak (typisk høyere bak enn foran). Krengemotstanden avgjøres da av fjærstivhet og stabstag, og høyest krengemoment gir slipp på den akselen først = Tykt stag foran gir understyring, noe som er sikrere for "Joe Public" å håndtere (Mer passiv sikkerhet bygget inn ved kollisjon i front av bilen, lettere å redde seg ut av situasjonen for en vanlig sjåfør, kontra sladd) Understellsgeometrien i ditt tilfelle er vel fastsatt, måter du har til å justere krengemotstanden på er fjærer og stabstag, og fjærer har vel du allerede valgt? Konklusjonen er uansett at et greit utgangspunkt er stag som er litt stivere/tykkere foran som et utgangspunkt, så mye prøvekjøring (og da aller helst hard kjøring på bane for å teste grenser på en sikker måte) for å se hvordan balansen på grensen av grep er. Det typiske er å få bilen svakt understyrt, vanlige personbiler i original form er oftest satt opp til å understyre kraftig (igjen, sikrere for vanlig sjåfør). Det er fullt mulig du ender opp med et kraftigere stag bak avhengig av faktorene over, men det er vanskelig (men mulig) å beregne/anslå på forhånd uten prøvekjøring, for oss amatører. Siter Christian '77 Caprice Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.