Gå til innhold

351RS: Granada RSV8 v2.0 , evighetsprosjektet. I år må det vel bli EFI vel?

Ranger emnet


351RS

Anbefalte innlegg

  • Svar 1.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har vurdert den gamle som stuebord ja, hehe.

 

MOTOR PORNO !!!

 

Jeg velger å testmontere bunnpanna med gamle blokka før motoren endelig settes i , da det ser ut som det kan bli litt modding.

Men den ser jæskra fin ut.

 

utmedmotor006.jpg

 

Den ser rimelig lik ut som den jeg bygde. Sumpen skal passe brillefint, men det partiet i midten er muligens litt for dypt, og vil ligge på tannstanga. Et alt. er å heise motorfestene.

 

utmedmotor036.jpg

 

Slik ser Road Racing panna ut inni.

 

utmedmotor007.jpg

 

Med 4 slike ”svingdører”, så holdes olja hele tiden ved pickupen. De har åsså en begrensing på maks 45 grader åpning, med den ståltråden gjennom hengslene. I tillegg er det en en såkalt ”crank scraper”, som tar imot den værste oljeskvulpinga fra veiva. Raffinert.

 

utmedmotor009.jpg

 

Dette varmer et motorhjerte.

 

utmedmotor023.jpg

 

Veiva er avrunda på skinkene.

 

utmedmotor024.jpg

 

Flott stempel, råde og kryssbolt.

 

utmedmotor015-1.jpg

 

Her sees litt av rollerkammen, stempel og uttaket nederst i sylinder for klaring til strokerveiva. Dette ser faktisk åsså ut som det er CNC frest, og ikke frest for hand.

 

utmedmotor020.jpg

 

Alt av bevegelige deler her er altså smidd, og alt av bolter er ARP. Og jobben her ser førsteklasses ut, uten at jeg egentlig var bekymra for det.

 

Ahhh, smaskens…..

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RÅTT! Nye motorn så fin ut den!

 

tør jeg å spørre deg hva du jobber med osm vanlig?

 

For tiden er jeg operatør hos Hydro i Holmestrand.

 

Hmm, hadde venta store oppdateringer etter påsken, men her var det lite nytt. VIL HA MEIR MOTORPORNO.....

 

 

Nå er det ikke mer porno, har jo vist alt nå. Har ikke skjedd så møe i påska desverre. Men det blir varmere framover nå.

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja en liten updatus.

Ble litt nysgjerrig på alle disse tannstengene jeg har å velge på nå(takk for den Hans Chr), så måtte ut å måle litt.

Ok, altså har vi den originale Granandaen. Den passer jo SEFF rett på, den har hele 3,5 turn lock to lock (LTL), og i løpet av disse 3,5 turna, så beveger endeledda seg 140 mm.

Her er den helt ute til høyre side. Legg åsså merke til hvordan den er festet: i prinsippet en ”eksosklemme” på hver side, med litt gummiforing i mellom.

 

styring008.jpg

 

Så har jeg to Cosworth tannstenger. En til Sierra Cosworth 4x4. Den har 2,4 turn LTL, som er mye kjappere enn Grandisens, MEEEEN endeledda beveger seg bare 131 mm !!!!!! Dette bekrefter altså at tiltross for få sveiv på kringla, så har den større svingradius enn 2wd Sierra Cossie. Hmm, dette er vel ikke det optimale ?? Denne har også festeørene rettet framover, og festene er tykkere enn de på 2wd, noe som gjør at den materialdimensjonen jeg hadde tenkt å bruket til brakettene, må modifiseres.

Ok, så er den siste jeg har hentet fra en Scorpio Cosworth. Denne var jeg litt skeptisk til, og trodde denne var bare en ”smule” bedre enn Grandissens.

Men har faktisk bare 2,6 turn LTL, IKKE 2,8 som jeg trudde, eller da ubetydelig forskjell kontra 4x4 stanga, og den har hele 153,4 mm bevegelse på endeledda !!!! Mnaah, den kommer til å sitta så ei kuula altså, mnaahh. Den har også festeørene bakover, og de er slanke, slik at mitt firkantrør vil passe.

 

Her er 4x4 bakerst, og sjekk forskjellen på vandringa her. I tillegg går Scorpioens 7 mm inn i hylsa når den svinger andre veien, mens 4x4 stopper butt i butt. Dette lover jo bra for eventuelle fete styreutslag for driftingtendenser.

 

styring004.jpg

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er her vel noe av det råeste jeg har sett :D

 

Lest totalt 72 sider på ca 3 dager, dette er helt vilt, nesten så jeg har gledet meg til å komme hjem for å lese tråden din, nå jeg jo en del ford gener i familien, spesielt granada, prata med min onkel og han hadde prata med deg på et ford treff for en god stund tilbake, han kjørte da mest sannsynlig en strøken svart elelr gull 2.8 giah^^

 

Men du har gjort et sinnsykt godt stykke ærbe på granden :D

 

Lykke til videre med en syk sak, regner med du skal på drag natt til 1 på geiteryggen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, såpass ja. Da har du hatt å gjøre de siste dagene da. Hvis det fenger såpass at du ikke klarer å slutte, så tar jeg det som et tegn på at jeg gjør ting riktig, hehe, så takk for det.

 

1 mai?? 3 uker til?? njjaaaa det betviles. Jeg gidder ikke stresse, og tar ting som det kommer med jobben som må gjøres nå. så får vi se når den er på veien igjen.

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine updates! :)

 

 

Takk for en del tips ang tannstangstyring. Jeg jobber med tilsvarende prosjekt om dagen, men mitt utgangspunkt er styresnekke, så jeg har litt flere utfordringer å jobbe med.

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt i orden du. Regner med det er litt flere ting som må på plass da ja.

 

 

Har finni ut litt mer her.

Let's brake it down:

 

Granadaen har en "utv" som følger: 140 mm/3,5 LTL= 40mm pr. 360 grader ratt utslag.

Cossie 4x4: 131mm/2,4 LTL= 54,6 mm pr. 360 grader.

Scorpio Cos: 153,4/2,6 LTL= 59 mm pr. 360 grader.

 

Med Scorpioen har jeg altså BÅDE kjappere utv, OG mer utslag. Hvis vi snur litt på flisa og begrenser utslaget ved å shimse(skiver legges innenfor endeleddet slik at den får mindre arbeidsområde), så får vi følgende data:

 

Scorpio shimset ned til 140mm (som Granada, noe som garanterer frigang overalt) : 140mm /59 grader pr varv= 2,37 LTL.

Scorpio shimset ned til Cossie 4x4: 131 mm /59 grader pr. varv = 2,22 LTL.

 

Seff blir Scorpioen brukt, og jeg jeg shimser da bare utslaget til det ikke tar i noen steder, og har dermed både kaken og kan spise den åsså.

 

Disse tannstengene er forresten ZF som lager.

Forøvrig: Utv regnes egentlig som en helhet, altså ikke bare tannstanga, men montert på bilen. Eks. for å bevege hjulvinkelen 1 grad, må du bevege rattet 20 grader. Altså utv 20:1.

Eller: et varv på rattet(360 grader) utgjør 30 grader på hjulet. Altså 360/30=12, eller 12:1.

Skal prøve å få målt på grænnisen før jeg begynner.

 

Shimsa kan eks. lages av hardplast, og med å lage en skive med en splitt i kan man bare tre den over i splitten, så slipper man demontere endeleddet.

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg vet jo at du har en slik, og jeg har jo spurt deg om den før, men siden det ikke var du som bygde om den, så var det ikke så mye info å hente hos deg, hehe.

 

Å ikke noen annen plass heller forsåvidt, så i vanlig stil så måtte jeg innhente fakta selv, men det er jo bra for nå vet jeg og alle andre som leser hva som gjelder.

 

Din var nok på en måte litt lettere og bygge om, da alt på motoren, altså da også servopumpen med braketter, slanger osv jo er til samme bil. Så da var det kun innfesting av selve tannstanga å tenke på. Litt sånn smart egentlig, hehe.

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår