Gå til innhold

351RS: Granada RSV8 v2.0 , evighetsprosjektet. I år må det vel bli EFI vel?

Ranger emnet


351RS

Anbefalte innlegg

Ja, det er jo det jeg driver med på bildene. Før jeg får en pappmall, så må jeg jo måle opp, ikke sant.

 

Ikke om du hadde tredd et papirark nedpå, lagd høl til boltene og tegna av anleggsflaten. Deretter kunne du lagd en stødigere pappmal av papirarket.. Men det går jo selvsagt an å måle seg fram også. :thumb

 

Resultatet blir nok uansett bra tenker jeg, var ikke meningen å komme med kritikk av arbeidsmetodene. Der er vi alle forskjellige, jeg bare syns det så litt tungvint ut med alt det måleutstyret, men nå er ikke jeg særlig flink heller med å bruke sånt måleutstyr. Jeg finner gjerne alternative metoder for å ta mål, noe som fungerer for meg. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg liker fremgangsmåten din, men jeg hadde bare klippet til et ark eller en pizzapapp på auemål (øyemål) og tredd nedpå for å først få boltsirkelen stanset ut og så helt ned for å få med konturene av hovedsylindern.

 

Seff, det finnes mange måter å gjøre det på. Bare det funker, ikke sant?

 

PS! Fine limtvinger, er dine slarkete i avtrekkern? Jeg borra opp mine og satte i en M4 eller M5 maskinskrue. Kjøpte fire og på de verste faller avtrekkern ut når du vrir den litt sidelengs. Ble meget bedre nå.

 

Nei, mine er helt fine de. Ganske geniale de der faktisk.

 

PPS! Jeg er en av de som maste på tannstang-specs. Er det ZF eller noe helt annet fra Cossie? Nå må jeg måle opp ei Volvostang og se hva som er kompatibelt. Siden sist har forresten Sellholm servo-kortstyringa falt noe i pris. :)

 

Gleder meg til neste update. :thumb

 

Det er ZF som lager disse ja.

Kom gjerne med måla på Volvo stanga å. Artig å sett om den kunne passa. Sellholm skulle forresten ha 9000 skr for å bygge om tannstanga mi til kort utgave.

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fortsetter.

Har ikke fått til å installere mitt eminente tegneprogram på Windows 7 enda, så da måtte brakettene lages med skissen jeg lagde for hånd. No worries, er bare å måle å kappe. Hadde litt firkantrør som kunne brukes, og kappet ut biter av det.

Så etter litt var alle hulla og avstandene klare.

 

bfk001.jpg

 

Den blir montert 60mm ut fra torpedoveggen, like langt som det sylindriske partiet utenfor fjæra i midten(dette er forsenket inn i torpedeoen på Cossie). Jeg ville ikke kappe i torpedoen, men samtidig ha den så tett opptil som mulig, så da ble det slik. Brakettene er også 15 grader i vinkel (oppover, vises på en del bilder)mot resten av torpedoen, så det var litt prøving for rett plassering ble funnet.

 

bfk003.jpg

 

Så da passer den faktisk ganske strøkent.

 

bfk009.jpg

 

Slik ser det ut uten pumpa. To vinkeljern sveist sammen med 4 festeører.

PS: IKKE tenk på hvordan innerskjermen ser ut ! dette er pga den originale hovedsylinderen lakk ut bremsevæske under hard sving, altså banekjøring. Dette skal lakkes.

 

bfk021.jpg

 

Men det måtte også lages en støtte ned til rammevangen, så en pappmall ble klippet til og overført til firkantrøret.

 

bfk022.jpg

 

Så da ble brakettene fullført og sveiset sammen til en brakett. Den originale var laget i tynne 3mm plateremser, mens denne er i 5mm hel brakett, så den er NOE mer solid.

 

bfk024.jpg

 

Og litt ”pønt” må til.

 

bfk029.jpg

 

Og ettersom jeg da har forstått er dette jeg peker på her en reduksjonsventil til bakbremsene som kom etter hvert på disse. KAN NOEN BEKREFTE DETTE???

Og hvis dette stemmer , så kan jeg droppe den originale ventilen, og bare koble bremserøra rett til disse 3 kretsene.

 

bfk028.jpg

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferdig for montering ser den da slik ut.

 

bfk1002.jpg

 

Montert.

 

bfk1006.jpg

 

Sammenlignet med den originale. Som dere ser er den helt annerledes på koblingen til pedalen. Granada har en splint gjennom pedalen og den ”gaffelen” dere ser på bildet, mens på Sierra/Scorpio går akselen gjennom et hull på baksiden av pedalen med en plastforing på framsiden, og en låseklips på baksiden. Jaja, vi får se hva vi får til.

 

bfk1013.jpg

 

Fra der akselen går ned på diameteren(der plastforinga skal være) er det 25mm til sentrum av splinten til Granada pedalen. Så da hadde jeg litt Alumec plate(16mm) til overs fra brakettene til bakbremsene, så den ble kappet til, borret til splint og aksel, og jeg monterte en settskrue for å låse den til akselen.

 

bfk1014.jpg

 

Såleis:

 

bfk1017.jpg

 

Her montert. Denne 16mm plata var like tjukk som den gaffelen som var originalt, så det passet pørrfekt.

 

IMG_0206.jpg

Så har jeg begynt å se litt på det eletriske. Ledningsnettet til ABS systemet fulgte med, og det var ganske omfattende, med hjerne og alt. Jeg trenger bare en brøkdel av dette, men vil bruke det jeg kan av dette nettet, da det er med releer, koblinger , rett lengder osv.

 

bfk1024.jpg

 

Etter å ha fått av litt teip, ser det slik ut. Boksen til venstre er jo hjernen med en voldsom konsoll. Nede til venstre er til hjulsensorene. Oppe til venstre er de 3 releene(grønt, lilla, rosa). Det blå oppe i midten er til ventilblokka på ABS pumpa. Og det til høyre er til alle sensorene på ABS pumpa.

Det jeg skal bruke er noe av det til releene, og noe av sensorene til høyre.

Kort fortklart trenger pumpa strøm fra tenning på, og den jordes gjennom en trykkbryter, som betyr at så lenge akkumulatoren har nok trykk, stenger trykkbryteren for pumpa. Når akkumulatoren kommer under et visst trykk(og tenninga er på seff), så åpner trykkbryteren og starter pumpa. That’s it.

 

bfk1029.jpg

 

Kommer seff mer om dette.

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tynn update.

Fikk målt lengden på styrearmen på Grandis(rød calipper) kontra Scorpio. Scorpio har 12,5 cm lang styrearm, mens Grænnisen har 11,5 cm, som dermed altså får enda kjappere styring enn tilsvarende utv. på Scorpio.

 

IMG_0211.jpg

 

Videre tok jeg ut gamle kammen, og fikk sjekket at jeg hadde rett delenr. på den, og det hadde jeg. God gammel Crane Energizer 278 10.

 

IMG_0216.jpg

 

Fått lakka litt deler. Toppene.

 

IMG_0218.jpg

 

Innsug osv.

 

IMG_0219.jpg

 

Forstillinga.

 

IMG_0220.jpg

 

Har også fått koblet bremserøra til bremsepumpa. Og med Cossie pumpa på plass ser det slik ut med de originale røra. Litt for lange, men det er bra, da går det å bare kappe dem, ny koning og koble dem på.

 

IMG_0225.jpg

 

Kjøpte det billigste konings settet på Biltema, som også innehold mest, hehe. Og litt rørbøyere. Dette funket helt fint.

 

IMG_0224.jpg

 

Så da ble det slik. Gjenstår selvfølgelig å se om alt er tett og fint, men det ser bra ut så langt.

 

IMG_0226.jpg

 

Vi nærmer oss.

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært litt opptatt med Våler treffet vårt siste uka, men det går sakte framover.

Alt er nå klart i motorrommet, så da kunne man få på litt ny lakk.

 

lakkmotorrom003.jpg

 

Så her er bremsepumpa montert og røra koblet.

 

lakkmotorrom005.jpg

 

Og tannstanga er åsså på plass.

 

lakkmotorrom009.jpg

 

Klart til maskinist.

 

lakkmotorrom008.jpg

 

Her er det jeg trengte av ledningsnettet(resten til venstre). Det er releet til trykkbryteren som ble brukt, og istedenfor styrestrøm fra hjernen, hentes den nå fra tenninga. Dette er nå montert, bremsene er luftet, testet, og det funker som det skal. Når tenninga slås på går pumpa ca 10 sek, så stopper den.

 

026.jpg

 

Styringa er åsså testet, og her sees det nye styreutslaget, 46 grader, mot originalt 38 grader. Det må en bitteliten jobb til, pga mine større bremser, så er det frigang overalt.

 

003.jpg

 

Her vises forskjellen mot originalt til venstre, og Cossie til høyre.

 

samm.jpg

 

Og i dag ble det jammen kokt svingingsdemper med gulrotstuing til middag.

 

IMG_0245.jpg

 

Den måtte varmes opp før montering, hehe.

 

Så i morgen tror jeg jammen det er klart til å sette motoren i bilen.

Et lite stemnigsbilde.

 

021.jpg

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde en liten mockup før den ble satt i(manifoldene skal lakkes).

 

028.jpg

 

Så da var det endelig klart til å sette den i. Var helt på håret det gikk med gearkassa i, og clutchen på plass, men med litt tålmodighet smatt den på plass.

 

032.jpg

 

Ble temmelig tight mellom nye bunnpanna og starteren: 1,5 mm !!

 

033.jpg

 

Så da er det alle småtinga. Bla må nytt fuelsystem kobles og monteres. Blir nå el pumpe, men til gasser.

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt topp, gleder meg til du får i gang god-granadaen..er det noe mulighet for at du får i gang bilen til treffet på ås(biltilsynet) den 17 juni?!

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Friuka over, og man har da fått gjort litt. Mye småting som skal på plass. Legg merke til uttak for oljekjøler ved oljefilteret.

 

007.jpg

 

Kan kanskje være på sin plass med oljekjøler nå, med tanke på min kjøring, hehe.

 

0112.jpg

 

Hva er dette? Jo slik ser servostyring slangene fra Scorpio Cosworth ut når de er tilpasset Granada. På Scorpio kommer de jo som tidligere nevnt opp på passasjersiden, så de måtte bøyes om.

 

030.jpg

Det gikk faktisk over all forventning å få dette til med rørbøyer fra Biltema, hehe, og jada, gjengene på trykkslangen er samme som Grænnis, så den var bare å skru på. Måtte også tenke på plass til oljefilteret.

 

024.jpg

 

Her vises hvor bunnpanna tok litt i når motoren ble satt i. Er en drøy cm klaring når alt var på plass. Gikk forresten tilbake til stumme motorfester, så alt av klaringer ble som før, og motoren holder seg på plass. Disse passet også mot nye tannstanga. Det ble ikke noe nevneverdig mindre vibrasjoner med dette, så vi kjører på.

 

020.jpg

 

Framre sumpen passer fint her.

 

019.jpg

 

Så da var det bare å fylle olje, og prime motoren med borremaskinen. Ble fint utslag på trykkmålern også, og det rant olje fra vipparmene, så da er det olje overalt i motoren.

 

IMG_0256.jpg

 

Hele servosystemet med oljefilteret også montert.

 

010.jpg

 

Passa fint med bremsepumpa også, men ble litt trangere for tennplugg nr 8. Faktisk.

 

0082.jpg

 

Kjølesystemet er åsså fylt opp.

 

023.jpg

 

Begynner å hjelpe nå.

 

0212.jpg

 

 

Stort sett det som står igjen nå er bensin, og der må altså alt legges opp på nytt.

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår