Gå til innhold

351RS: Granada RSV8 v2.0 , evighetsprosjektet. I år må det vel bli EFI vel?

Ranger emnet


351RS

Anbefalte innlegg

  • Svar 1.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • 2 months later...

Jaja, da var sesongen over for min del. Endte med general ras på motoren i går på autoslalomen på Garders. Rakk ikke mer enn knapt en halv runde før det smalt til noe helt jævle, så da var det bare å gi seg. Stort hull i bunnpanna, all olje rant ut, OG kjøleveske. IKKE BRA.

 

Dette lover ikke bra. Som dere kan se her, ligger det to stempelbolter i bunnpanna, og det betyr at de har revet seg løs fra stempelet. Det er åsså to råder neri der, hehe.

 

20092009059.jpg

 

Og dette klarte jeg å få ut av hullet. I tillegg klarte jeg å se gjennom hullet at begge sylindrene har knekte sylinderskjørt, det er et 2cm dia. hull i den ene sylinderveggen(derav kjøleveska som rant ut), og to veivskinker er maltraktert av alle løse flyende deler.

 

20092009072.jpg

 

Svakheten på disse motorene er nettopp de original rådeboltene, som ikke tåler mer enn 5500 varv. Nå har jo jeg vært oppe på 6k en del ganger tidligere, så skjebnen har vært fristet på det punktet. Men akkurat denne gangen var det ikke jeg som gjorde noe feil. Jeg hadde åsså nettopp sjekket oljenivået, og det var helt ok. Motoren var driftsvarm, og det skjedde totalt uten forvarsel. Shiftlighten lyste heller ikke, og den starter på 5k, så det var ikke for mye varv heller.

 

Det som sannsynligvis skjedde er at en av rådeboltene røyk, deretter traff råden veiva, som bøyde og rev stempelbolten løs fra stempelet. Dette i sin tur lagde havoc på den andre råden, og dermed var ras et faktum.

 

Heldigvis var den en snill sjel på treffet, som hadde bil og bilhenger(til sin egen bil, som broren da kjørte hjem), og som tilbydde seg å transportere vraket hjem. Tusen takk for hjelpen Morten, du er en engel.

Så dette er et syn INGEN har sett før: Grænnisen min på henger. Jeg følte at alle så på meg på tur hjem og sa: Edda bedda, Trailerqueen.

 

19092009420.jpg

 

Når det er sagt, kunne ikke dette skjedd på et bedre tidspunkt. Sesongen er jo nesten over, og jeg har i det siste fått en liten oljelekkasje i front av motoren, så hadde tenkt å ta den ut for en sjekk og oppgradering i vinter, og nå er det jo ingen vei utenom, hehe.

Og når det skjedde på et treff, og ikke på eks. E-6, og jeg fikk ordnet transport hjem, så er egentlig det meste i orden. Det som derimot ER litt dumt er at selv blokka er ødelagt. Jeg hadde tenkt å beholde den, og kjøpe resten nytt: strokerkit bla. Og dermed hadde de ødelagte delene ikke så mye å si. Men nå må jeg ha ny blokk åsså. Og siden både prisene på en slik motor og borring av denne blir ganske dyrt her til lands, er faktisk en ny short block fra USA ikke noe ueffent alternativ. Vi får se.

Hvis noen har, eller vet om en 351W blokk, så si fra.

 

 

Ellers, så har jeg jo fått de fine Quaife medbringerne mine, som vi fikk laget til den enda finere Quaife diffen vi Grænnis gutta tidligere hadde bestilt. Den pakka(med 18 sett medbringere) kom rett før ferien, så nå fikk jeg satt de på før autoslalomen.

I den forbindelse oppgraderte jeg drivakslene til de større 3 liter akslene, som har 108mm senteravstand, samme som Cossie, i motsetning til vanlige som har 100mm. Det er åsså M10 bolter kontra M8 på vanlige.

Her er de ute ved nava, med en vanlig til venstre og den større 3 litern.

 

20092009013.jpg

 

Her er de inne ved diffen, Quaife til venstre med den originale til høyre

 

20092009020.jpg

 

 

Og på bilen.

 

20092009025.jpg

 

Videre så trimmet jeg ned litt før ferien. For etter forrige ombygging av eksos, med Flowmaster pottene, og med Åkrane fjørene, så ble det mektig lavt under bilen med de headdersene jeg har brukt.

 

Se bort fra en litt lørvete bandasje, så ser dere at selv om pottene er greit oppunder bilen, så er den rimelig lav lengre fram, ved headdersa.

 

2009_05_16026.jpg

 

Så da satta jeg på de originale manifoldene, som gjorde at jeg får dratt eksosen mer enn 10 cm lengre oppunder bilen. Men dette medførte jo seff at jeg tapte litt effekt. Så nå gikk det greit med cruising i Harstad i sommer med full bil, hehe.

 

20092009012.jpg

 

Så nå er det bare å få lagt en slagplan for vinteren, og hva man skal ha i ”pannerummet” nå.

Hmm…. 427 stroker……Comp Cam roller….AFR 205cc topper….hmmm…550 gamp… + litt snurrer…hvem vet….

 

Avslutter med et lite stemningsbilde fra hytta hjemme i sommer, dette var vel kl 1 på natta på en av turene bort til bekken for å hente kalde øl, hehe.

 

30072009386.jpg

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjedelig å se at du får en merutgift på ny blokk, men var jo som du sier heldige omstendigheter dette skjedde under. De videre planene dine høres spennende ut, gleder meg til oppdateringene dine i løpet av vinteren, også håper jeg at jeg får sett bilen neste sommer, om du kommer nordover da også ;)

Skoda Octavia -99 1.6 SLX Bruksbil

Opel Omega 3000 -88 Blir restaureringsprosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette lukter 4,6L Cobra motor med toogtredve ventiler! Eller hva med en '00 5,4L på 385hk? Når du førstes skal skifte ut mener jeg. :)

 

PS! Jeg fikk somlet meg til å se Vålervideoen din her om dagen. Fordferdelig moro å se når du griser andre biler. Mer av det og mindre av "solo" runder i ensom majestet.

PPS! Kan ikke du montere kameraet bittelitt lavere så vi også får se handlingen annet enn akkurat idet du passerer. Regner med du ikke vil ofre takspeilet ditt. :) Kanskje et vidvinkelbilde oppe i hjørnet som både filmer rattingen og fremover samtidig hadde vært noe?

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Njaaa, Det finnes vel strengt tatt mange kule alternativer: Cobra som du sier, Cheva LS-1, Audi 4,2 V8, 460 Big-block osv., osv. Og selv om alle hadde vært moro krver de jo alle masse ombygginger, og ikke minst kan ikke gearkassa brukes på noen av de(ikke uten massiv ombygging åsså der isåfall).

Så det blir nok en Ford small block igjen, da den er bare å sette rett i. Ikke dermed sagt at den blir kjedelig, hehe.

 

 

Er fullstendig klar over teit kameravinkel, men det stativet jeg lagde baki der, ble ikke tilpasset helt rett, så det er det beste jeg får til med det. Jeg vil ikke ofre muligheten til å se sjåføren samtidig, da jeg syntes det blir mye innlevelse i filmen. Men lover å ordne en bedre løsning til neste sesong, hehe.

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

huff den var sur :(

har fulgt med prosjektet en stund og er stor imponert, MANGE gode løsninger og tips.(takk)

så deg forresten i sommer da du kom kjørene av ferga (skarberg-bognes eller hva det heter?) da du var på tur sørover for vinteren.

skikkelig gromm lyd da du dro avgår.

neste gang du kommer "hjem" må du ha en stopp i Ballangen også ;)

grannisen kommer streker tilbake! :D

1983 BMW E30 323i 2dr.
1963 BMW 1800

1967 BMW 2000

1984 Mercedes S123 300d
1982 Lada 2106 1600L
1986 Lada 2105

1986 Lada 2121 Niva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg fant jeg fant!

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=18531386

351 windsor

 

er det sånne du har på nå?

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=18866425

Endret av ladaking2105

1983 BMW E30 323i 2dr.
1963 BMW 1800

1967 BMW 2000

1984 Mercedes S123 300d
1982 Lada 2106 1600L
1986 Lada 2105

1986 Lada 2121 Niva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Tja hadde litt av hvert han.

 

Njaa, nesten. Disse er faktisk et hakk eller to værre enn mine. Men jeg skal nå ha enda mer enn dette igjen.

 

 

Litt mer bilder som Marius og Carlos tok fra hendelsen.

 

Rett etter det skjedde, litt røyk i lufta.

 

IMG_3625.jpg

 

Skjønte jo fort hva som hadde skjedd når jeg så dette etter bilen.

 

DSCN1238.jpg

 

Litt bøy i knærne så var svaret klart.

 

DSCN1240.jpg

 

OleK måtte fram med tauet.

 

IMG_3635.jpg

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

håper du snart finner "drømme-motoren" så go biln havner på veien igjen :D

 

(Foresten, hvis du ikke vet det er Ballangen 4mil sør for Narvik ;))

Endret av ladaking2105

1983 BMW E30 323i 2dr.
1963 BMW 1800

1967 BMW 2000

1984 Mercedes S123 300d
1982 Lada 2106 1600L
1986 Lada 2105

1986 Lada 2121 Niva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

håper du snart finner "drømme-motoren" så go biln havner på veien igjen :D

 

(Foresten, hvis du ikke vet det er Ballangen 4mil sør for Narvik ;))

Joda, vet da hvor Ballangen er, hehe.

 

skal ikke ta steget ut å investere litt skikkelig da? prøve en slik f.eks? http://www.summitracing.com/parts/FMS-M-6007-521FT/

 

Ja du er defintivt inne på noe her, vettu. Disse motorene er relativt sett utrolig billig, når du ser hva du får. De er nesten ikke dyrere enn small block og man kan jo bare tenke seg til forskjellen i effekt, og ikke minst vrid.

 

MEN, da må alt bygges om igjen: Gearkasse, bunnpanne, radiator, bremseservo, alt av tilkoblinger, rør og slanger, og for ikke å glemme: denne er stoooor.

 

(men de får den jo neri Fox mustang, så alt går)

 

For å si det på en annen måte: hvis jeg velger en 460, kan jeg like godt ta hvilken som helst annen motor med samme resultat: ingenting passer.

 

Så da er vel valget ganske logisk eller?

 

Men dere kan jo trøste dere med at såpass bra som nåværende motor tross alt gikk( 0-100 på 5,3 sek), så var den forbausende lite trimma. Så det er MØØØEEE å gå på innen den motorfamilien.

Nåværende effekt= 355hk med 575Nm.

Ny greit gjennomførbar effekt: 550hk og 750Nm med mer enn 550 Nm fra 2500 varv og opp.

Dette er på ingen måte maks trim (som ligger på 7-800 hk), og er en sterk gatemotor, som både kan cruises med, drag, bane og landevei.

 

SEFF snakker jeg enda sugemotor.

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår