Gå til innhold

Problem med M46 kasse... OD feil!

Ranger emnet


R_Style

Anbefalte innlegg

Merka denne feilen når j var å kjøpte bilen...

 

Måtte kjøre bilen noen km så den ble litt lunken, før j da fikk bilen i OD (5 gir)...

Slik er det hver dag, men det j også har merket er at hvis j kjører med bilen i OD etter at j har fått den dit, så kan j bare såvidt dytte borti girstanga (mot venstre, altså mot 2 gir) så hopper den ut av OD... Setter den i OD igjen, og prøver nok en gang, bilen hopper ut av OD...

 

Har hørt at det kan være sensoren på kassa, som skal registrere at den står i 4 gir og at OD kan kobles inn, har også hørt noe om relè også...

 

Noen tips og råd om hvor j skal starte?

745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta av girkula og sjekk ledningene og kabelskoa til brytern.

 

Min hoppa også ut av od hele tida og det var bare dårlig kontakt som var grunnen.

Jeg la opp nye ledninger og da funka det som faen.

 

Har også lagd en ny girkule med knapp. Har lodda fast ledningene så de sitter ordentlig.

Så nå har jeg od som funker perfekt og girkule som ikke detter av når man girer fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er d mulig å få OD i alle gir??? for det hadde vært tøft :D

ja bare og kobble den utenfor med bryter men er ette bra for kassa... hadde samme problemet på min og de var bryteren som fucka for meg... har også hørt at od ikke virker før du er over 60 km/h men jeg rakk aldri teste før selgte min.. stemmer de?

It`s hard to tell if a man is telling the thrut, when you know you would lie if you where in his place

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja bare og kobble den utenfor med bryter men er ette bra for kassa... hadde samme problemet på min og de var bryteren som fucka for meg... har også hørt at od ikke virker før du er over 60 km/h men jeg rakk aldri teste før selgte min.. stemmer de?

funker på min under 60. kanskje anderledes på modeller med elektronisk speedometer

Signaturen din har blitt tatt av forumpolitiet. Les reglene,så skjer det ikke igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OD'n funker under 60, vertfall på min 83 model.

Då eg kjøpte bilen virka ikkje OD, det pga ledningsbrudd.. Måtte fleire gonger ordne ledningane pga dårleg kontakt.. Men slik er det når ting blir gamalt.

 

Tenkte ofte på å lage "splitt" kasse.. med OD på kvert gir, då det etter mi hidetenkning kan ver greit med eit halvt gir høgare på bykjøring, dvs til dømes 2 høg:) hehe Men vart aldrig noko av, då det lett kan ødlegge kassa. å OD kassa er ei kjekk kasse ein ikkje vil ødlegge.

 

Ellers vil eg berre råde dykk til å følge Volvo si anbefaling i instruksjonsboka, der dei skriv at ein skal clutche ut giret. Blir fort slark i drivverk om ikkje.

 

Savne min kjøre M46 eg:(

- Volvo 240 GL, 1993.

 

VOLVO - A car you can believe in

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OD'n funker under 60, vertfall på min 83 model.

Då eg kjøpte bilen virka ikkje OD, det pga ledningsbrudd.. Måtte fleire gonger ordne ledningane pga dårleg kontakt.. Men slik er det når ting blir gamalt.

 

Tenkte ofte på å lage "splitt" kasse.. med OD på kvert gir, då det etter mi hodetenkning kan ver greit med eit halv gir høgare ved bykjøring, dvs til dømes 2 høg:) hehe. Men vart aldrig noko av, då det lett kan ødlegge kassa. å OD kassa er ei kjekk kasse ein ikkje vil ødlegge.

 

Ellers vil eg berre råde dykk til å følge Volvo si anbefaling i instruksjonsboka, der dei skriv at ein skal clutche ut giret. Blir fort slark i drivverk om ikkje.

 

Savne min kjøre M46 eg:(

- Volvo 240 GL, 1993.

 

VOLVO - A car you can believe in

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overdrive på alle gira er DRIIITkult på vinteren :P Ligger i 2 1/2 gir og trykker på knappen rett før du legger den brei =p Så ligger man god brei ;)

Men trenger jo ikke å bruke OD når man rygger da =p for pokker.! Bilen kveles jo nesten hvis man rygger med den på..

1981Mod 244DL = B230FK 98mod og datasprut.

2007Mod XC70 D5 SUMMUM R-design (Four-c)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. som svar til første spørsmål: om den må kjøres varm, eventuelt at du må ha veldig høy fart for å få kobla inn OD'en så kan det vere 1. lite olje, 2. dårlig oljepumpe eventuellet at OD klumpen din er i ferd med å bli helt utslitt og kommer til å dø i nærmeste fremtid.

 

OD skal du IKKE bruke under 40km/t (helst ikke under 60 heller) fordi at du ødelegger girkassen pga. at oljetrykket blir for lavt. OD klumpen fungerer som en automatgirkasse og trenger oljetrykk for å koble inn. og ikke minst smøring.

 

OD girkassen fungerer best når den er orginal. Du kan jukse når elektronikken gir seg men ikke bruk OD på andre gir enn 4. gir om du er glad i girkassen din.

 

OD på revers gjør at girkassen får 10 000km kortere levetid for hver meter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår