Gå til innhold

Sikkan - Volvo 245 G[ubbebi]L - Renovering

Ranger emnet


Sikkan

Anbefalte innlegg

Godt noen tar vare på disse juvelene =) Ble meget bra. Synd med automat da men.

 

Hehe.. må ha automat!

Er ikke spesielt autolat heller den bilen her. En gang var det en kollega av pappa som hadde maken bil, bare sedan og med manuelt gir. Ellers samme motor, årgang, utstyr og til og med samme farge:D

 

Han skrøt så fælt av 244'en sin og rakka ned på far min som både hadde stasjonsvogn og automatgir. En gang skulle han vise seg litt og dra fra faren min opp en bakke fra et kryss med sin volvo, far min etter. Men da faren min tok han igjen og kjørte forbi, var det plutselig på tide å selge 244'en:D

 

Takk for oppmuntringene folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Tusen takk dere!

 

Hehe, hva gjelder pågangsmot så har den vært noe av det vanskeligste. Men det tok lang tid også da, for jeg har bare jobbet jevnt i korte perioder om gangen. Spesielt har det vært vanskelig å jobbe med alle de andre prosjektene jeg også har hatt paralelt med dette.

 

Har fått byttet frontrute og justert enda litt til på motor, men sliter litt med mellomakselvibrasjoner av en eller annen grunn.

 

Tenkte å gi den en vask og ta en liten fotosession, men får se hva jeg rekker før vinterhjulene og møkka tar plass på den igjen.

 

Få gode bilder fra gamledager, men skal se hva jeg finner. Har gått gjennom alle bildene jeg kunne finne og scannet inn gamle bilder fra album etc underveis i prosjektet. De beste bildene er vel brukt her allerede.

 

 

BTW:

Hehe.. bilen var til eu kontroll her om dagen.

Mangellappen ble som følger:

 

 

 

 

 

 

 

mvh sikkan:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motorrommet ja, det er sant. Må gi det en vask først, for er fortsatt litt støvete etter sliping av sidene:D

 

Gikk glatt igjennom ja. Skrudde co opp til 1,8 for jeg hadde en del å gå på:D

Tenninga satte jeg til 10-11 grader fortenning. Den sto på 6 grader som er altfor sent. Dau bil med varm eksos.

 

På vei til eu kjørte jeg min egen bil foran far min, for jeg skulle allikevel samme vei mot oslo. Jeg kjørte forbi en bil og faren min hang fint på!

Jeg har b23e med 405 topp vx kam, justerbart kamdrev, K&N, 2,5" eksos osv.. likevel hang han lett på med stort sett original b23a. (simons 2" eksos og litt polerte innsugskanaler, ellers original.)

 

Hmm.. jeg må få meg fælere motor:shake

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Måtte inn å kikke her litt eg, et utrolig arbeid du har gjordt!

Hvordan står det til med bilen nå...?

 

Jeg har selv en 245 tic som far min hadde får 12 år siden, skulle så gjerne ha fikset den opp på samme måte, men har dsv ikke anledning så den må bort...

88-mod 240 PROSJEKT

http://bilforumet.net/showthread.php?t=160159

86-mod 245 Tic SOLGT

99-mod V70 TDI BRUKSBIL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte inn å kikke her litt eg, et utrolig arbeid du har gjordt!

Hvordan står det til med bilen nå...?

 

Jeg har selv en 245 tic som far min hadde får 12 år siden, skulle så gjerne ha fikset den opp på samme måte, men har dsv ikke anledning så den må bort...

 

Takk! Jeg føler det har vært verdt anstrengelsene også!

Er det en original 245tic du har stående eller, altså med b21et? De er jo verd å ta vare på i såfall!

 

Bilen ble veldig bra, men det er masse småting jeg vil gjøre på nytt eller ikke har gjort noe med ennå.

Jeg begynner å angre på de nyere skvettlappene bak selv om de beskytter mye bedre enn de gamle. Det er egentlig ganske stilig med den originale hvite stripa nederst på skvettlappene på en ellers strøken bil har jeg innsett.

Jeg har også tanker om å slipe ned høyre side av bilen og klarlakkere på nytt da det ble ett stort renn og litt nupper.

 

Bilen har fått stå på sommerhjul i vinter, så den har sluppet saltslapset. Så for noen dager siden var det fram med svamp og bøtte og gi den en god vask. Selv etter en hel vinter i ro utendørs starta den med én gang og etter å ha stramma viftereima som på uforklarlig vis hadde blitt helt slapp, virket alt som det skulle.

Nummerskiltene er ganske hårete, men de moderne skiltene er så stygge at jeg vet ikke om jeg vil ha nye heller..

P4041900.jpg

P4041893.jpg

P4061947.jpg

 

 

Da jeg vasket den, kom jeg over dette lakkstøvet fra da bilen ble lakkert og maskeringa blåste løs.

Noen gode forslag til hvordan jeg skal få det bort? Med unntak av glasset og listene, er det 2000papir våtslip og polering som gjelder? Prøvd med cellulosetynner på glasset, men det kommer ikke løs..

Ellers er det rubbing og polering som står på timeplanen for denne bilen framover. Det kan jeg lite om, så der må jeg forske litt.

P4061950.jpg

Innredninga i bagasjerommet kom seg bra etter å ha blitt høyttrykksspylt med avfetting og zalo. Nå ser den ny ut:D

Jeg funderer også på å strippe baksetet for å vaske trekket, men det spørs om det blir noe av ennå siden det ikke er like synlig møkkete som framsetene var.

 

Her er faren min på vei av gårde en tur.

P4041912.jpg

Som man kan se er den sykt høy i bakenden. Den er også steinhard, så noen andre bakfjærer er aktuelt. Det er en mystisk klakkelyd i bakvogna, så jeg mistenker at støtdemperne er litt halvveis. De harde fjærene har kanskje tatt knekken på de.

 

Ellers er det en klakkelyd i forstillinga, så noe har løsnet der fremme. Den har også disse vibrasjonene i mellomakselen som må utbedres før den ødelegger det utgående lageret i girkassa.

 

Bremsepedalen er ikke like hard som før og jeg klarer ikke å låse hjulene samme hvor hardt jeg tramper. Det ble sånn etter overhaling av alle kalipperne og bytte av slanger. Jeg har lufta flere ganger, men det er fortsatt ikke helt bra. Hovedsylinderen?

 

Til slutt et bilde av bruksvogna.

P4061928.jpg

Nå må den også få litt oppmerksomhet snart, for det begynner å bli litt krokan her og der.. Den får gå for lut og kaldt vann mens jeg jobber med de andre bilene her. Trofast er den ihvertfall, for den er det sjeldnest problemer med.

 

Jeg har tenkt til å oppdatere tråden med noen fotoseanser etterhvert som jeg får polert opp den nye lakken og fiksa videre, så prosjekttråden er nok ikke avsluttet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk tak i originale svarte plastikklister og grill fra en glt på hoggeren. 200 spenn tror jeg det kom på. Hatt det liggende lenge.

 

Har nye reflektorer som jeg har lakkert den skjermen som stikker opp inni svart, kanten rundt og alt som ikke reflekterer lys er lakkert svart. Så er klipsene og plasten inni lykta lakkert svart og samme med kanten på utsiden av lykteglasset så langt ut at det akkurat ikke synes når listene skrus på.

Selve reflektoren er helt ren og samme med lykteglasset akkurat foran reflektoren. "øyelokka" er bare en stripe elteip. "Jalla-I know!" men synes det ser ganske böst ut..

Hjørnelysa er vanlige europeiske som er modifisert for å passe med usa lykteglasset.

 

Nærbilde:

P4061941.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår