Gå til innhold

Topp 5 Muskelbil.

Ranger emnet


benzoman

Anbefalte innlegg

det var forskjellige utgaver av 426 hemin.. noen dragraceutgaver ble også levert fra fabrikken,. kan være noen av disse. Cuda eller dart ble ikke levert med hemi i 68, med mindre det var en fabriksdragracer eller stocker står jo hemi dart s/s der så regner med det betyr superstock

 

btw.. en kliss orginal 66`426 hemi gjør 466 hester på dynon.. senere modeller ble forbedret litt..

signaturregler: www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 83
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Wtf?

 

Hemi Cudaen og Veyron har jo nesten identiske tider på kvartmila... Det kan vel ikke stemme?

 

Hemi'n hadde vel ikke 525 hest? Satt vel ikke mer enn 425 eller noe i den?

 

Hvor mange hestekrefter Hemien hadde er det delte meninger om, men at det var over 425 hk er det lite tvil om.

En riktig justert Hemi fra 68' og nyere hadde nok rundt 500 hk eller mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wtf?

 

Hemi Cudaen og Veyron har jo nesten identiske tider på kvartmila... Det kan vel ikke stemme?

 

Hemi'n hadde vel ikke 525 hest? Satt vel ikke mer enn 425 eller noe i den?

 

 

Why? We did it simply to satisfy your curiosity. Accurate? Not necessarily.**

525 **

 

:) Men rått var det

2stk 08' Ecco size 41.

X 95' BMW 328i - solgt

x 93' Mitsubishi Galant 1.8GLi - skrota

x 83' Volvo 245 2.3 GLE - solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

 

btw.. en kliss orginal 66`426 hemi gjør 466 hester på dynon.. senere modeller ble forbedret litt..

 

Forbedret? Vill da ikke kalle overgang til hydraulsk kam en forbedring jeg da, ikke med tanke på hk i alefall :/

 

Tviler i grunn sterkt på at gateversjonen noengang hadde mer enn 466hk.

 

Med den kamteknologien dem hadde den gangen ville 500hk+ knapt være mulig å kjøre på orginal converter.

 

Men med 4.11 bakaksleutveksling og dreimoment av en annen verden skal det strengt tatt ikke mer enn det til for å kjøre lave 12ere på kvartmilen.

 

Så her om dagen en repotasje i Bilsport Classic om en 1971 Pontiac LeMans med 455HO motor som de hadde testet kvartmilen til 12.8sec på. For de som ikke vet det så har en 455hO 290 netto hester, som tislvarer rundt 350Brutto hester som er det de eldre motorene er målt i. Forøvrig en lavcomp motor som kun baserer seg på dreimoment.

 

 

Så tidene man leser om på lave 12sec, er absolutt oppnåelig med 450hk +/- .

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbedret? Vill da ikke kalle overgang til hydraulsk kam en forbedring jeg da, ikke med tanke på hk i alefall :/

 

Tviler i grunn sterkt på at gateversjonen noengang hadde mer enn 466hk.

 

Med den kamteknologien dem hadde den gangen ville 500hk+ knapt være mulig å kjøre på orginal converter.

 

Men med 4.11 bakaksleutveksling og dreimoment av en annen verden skal det strengt tatt ikke mer enn det til for å kjøre lave 12ere på kvartmilen.

 

Så her om dagen en repotasje i Bilsport Classic om en 1971 Pontiac LeMans med 455HO motor som de hadde testet kvartmilen til 12.8sec på. For de som ikke vet det så har en 455hO 290 netto hester, som tislvarer rundt 350Brutto hester som er det de eldre motorene er målt i. Forøvrig en lavcomp motor som kun baserer seg på dreimoment.

 

 

Så tidene man leser om på lave 12sec, er absolutt oppnåelig med 450hk +/- .

 

Tviler litt på at den Pontiacen er helt slik den var når den forlot frabrikken.

Tror nok at den lider litt av Royal Bobcat Pontiac syndromet.

 

Royal Pontiac var en Pontiac forhandler i Royal Oak, Michigan som leverte

biler til som leverte biler til de mange nybiltester på 60'tallet i bilblader.

Disse bilene gikk mye fortere enn biler andre Pontiac forhandlere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...

Jeg ser at Primera-Stian har god smak når det gjelder bil (Hvorfor da kalle seg PRIMERA-Stian???)

 

Jeg har selv eid en 71 Cuda, riktignok ikke med hami, men med en noe modifisert 440 (Originalt 340). Primera-Stian har også med en 300 Hurst på listen sin over topp 5 muskelbiler. Chrysler og Hurst samarbeidet i 1970, ikke i 1971, (Selv om SVAKE rykter sier at det er produsert 3 stk. Chrysler 300 Hurst i 1971, da skal etter sigende alle 3 være sorte). I 92 og 93 eide jeg en 1970 Chrysler 300 med 440 TNT motor og samme forsterkede understell som Hurst utgaven. Dette er en bil jeg har savnet lenge, og har nå gått til anskaffelse av en 1970 Chrysler 300 HURST som er ventet til Norge i desember. :) Dette er en av ca. 50, ja femti, av Hurst'ene som ble levert med gulvgir og midtkonsoll!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som egentlig var i bilene er det vel få som med sikkerhet vet. Hemimotoren ble iallefall markedsført med 425 elefanter (uhm, hester).

 

Og hvis 'cudaen (på drag-radials fra 70-tallet) klarer samme tid på kvartmila som misfosteret veyron, ja da har volkswagen gjort dårlig arbeid :D

 

*edit: ble mange innlegg mellom dette og Mr.TransAm sitt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt orginal Pontiac Ram Air IV motor så jeg bremset i et amerikasnk blad til 420hk, er opgitt til 375hk orginalt.

 

Den nye Shelby GT 500en skulle jo ha 500hk, men Top Gear testet den å ble bremset til rundt 440hk, littt mindre enn det skulle være det, kanskje ikke så rart de blir kjørt fra av gamle amcars, med undervurderte antall hks ? ;) Er vell heller ingen hemmelighet at dreimoment eier på gata, så hjelper nok pent lite at en ny 5 liters V8 kan ha x antall hester mer enn en gammel amerikaner, når dreimomentet på 7liters fosilen er 50% større.

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt orginal Pontiac Ram Air IV motor så jeg bremset i et amerikasnk blad til 420hk, er opgitt til 375hk orginalt.

 

Den nye Shelby GT 500en skulle jo ha 500hk, men Top Gear testet den å ble bremset til rundt 440hk, littt mindre enn det skulle være det, kanskje ikke så rart de blir kjørt fra av gamle amcars, med undervurderte antall hks ? ;) Er vell heller ingen hemmelighet at dreimoment eier på gata, så hjelper nok pent lite at en ny 5 liters V8 kan ha x antall hester mer enn en gammel amerikaner, når dreimomentet på 7liters fosilen er 50% større.

 

Bremsa de motoren, eller bilen på hjula da? husk det er en forskjell ;)

signaturregler: www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som det er bakhjuls hester de bremser. Da er vell bare spørsmålet hvor mye forskjell det er på netto hk og bakhjuls hk med manuelt gear.

 

 

 

http://www.youtube.com/watch?v=MopDQYVW2JI

 

Det varierer vel sikkert, men at det er et tap fra svinghjul via drivlinje ut til bakhjul er vel temmelig opplagt?

signaturregler: www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår