Gå til innhold

kjøpte mej ei 164 prosjekt:)B30Turbo Prosjekt 644hk.808nm.1,5bar ny innkjøpt

Ranger emnet


BUS_164

Anbefalte innlegg

  • Svar 131
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • 3 months later...
wwwwaaaaaaaaaaaaa!!!

 

dette har ikke jeg sett før nå! har du mere info om motoren eller??

 

dette er jo dritgromt

 

ok, får prøve igjen og legger ut litt info om motoren:)

 

her er link til en film av bremsingen av B30èn, kamera klare ikkje å ta opp lyden når han gjev på, so der blir litt rar lyd:

 

SM custom laga grenrør innsugsplenium, trykkrør, dumpventil, wastgate, fuelrail, 3,5" eksos med 1stk. apple-lyddemper.

 

 

Bottendel:

*8-bultad vev, balanserad.

*M-stakar med 22mm bussning, viktjusterade.

*Smidda KS-kolvar, STD. Dimension.

*Stödgördel i 5mm plåt, M12x100 12:9 ramlagerbult, Åtdragningsmoment 136Nm.

*Skvalpskott i oljetråg, samt högflödes oljepump.

*CAT Fluiddamper, modifierad från small block Chevy.

*Balanserat svänghjul, 4st ARP bult (90Nm) och 4st orginal 12:9 bult (70Nm)

*240mm Sachs 707-tryckplatta med 6-pucks sinterlamell.

 

Topp:

*Härdade radiefrästa avgasventilsäten 39,4mm, samt radiefrästa insugssäten 44,5mm.

*Rostfria Manley race-ventiler. Avgas org. LS6 1.55" och Insug Nedsvarvade LS6 2,00".

*Special vipparmsbrygga, Rullvipport från Mopar big block 1,5:1.

Förskjutning så att rularna kommer i centrum på ventilskaften, Stötstängerna får ej ta i toppen.

Åtdragningsmoment 70Nm.

*Nedfrästa kopparringar i topp, 0,9mm uppstick. 1mm grafitpackning runt ringarna.

Orgianal volvopackning mellan block och topp. M12 topplocksbult 136Nm åtdragning.

*Bug pack dubbla ventilfjädrar, cromoly retainers och knaster.

*Mopar 3/8" cromolystötstänger med svetsade och omhärdade volvoändar.

199mm långa på avgas och 200mm långa på insug.

 

Kamaxel:

*Insug; KG6 12,97mm lyft minus 0,30mm ventilspel. 312 graders duration.

*Avgas; KG5 13,35mm lyft minus 0,40mm ventilspel. 320 graders duration.

*Lyft vid 1,5:1 vipparmsutväxling, duration enl. KG.

*114graders nockvinkel.

*Stålkamdrev.

 

Turbo:

*Garret GT45. Portad.

*Kompressor; 63mm inducer (god för ca 650hk)

*Turbin; 77mm exducer, A/R 1,33.

 

WG:

*53mm rostfri ventil, 45graders ventilsäte.

*80mm rostfri kolv med dubbla vitonringar.

*25mm slaglängd.

*Effektkapacitet? 1000hk?

 

Kylning:

*Laddluftkylare; XS power. 600x300x100mm interna kylelement.

*Tvärkylning genom internt vattengrenrör i topp, samt utlopp genom externt vattengrenrör genom block.

*Temperaturstyrning med flödesreglerad elektrisk vattenpump.

*Elfläktar styrda av VEMS.

* Temperatur på EWPC 75 grader. Fläktar 80grader -5graders hysteres.

*Ekstra elektrisk oljepumpe kun for å sirkulere olje fra sumpen til oljekjøler (slik at den påhengde oljepumpa kun har å konsentrere seg om smøring), 2stk. 13rads oljekjølere

 

Styrsystem och tändning:

*Hårdvara;Vems 3.3/3.4. Bidir 30v transient flyback, inga seriemotstånd.

*Firmware 1.0.73 14x16 high boost.

*MSD DIS-4 CD-tändning, S40 t4 waste spark tändspolar.

*Davies Craig EWP controller för temperaturstyrning av kylvatten.

*Spridare; flödesmatchade Bosch 842. ca 1750cc/min.

 

Gearkasse: Tremec TKO600 gearkasse god for 813nm 5trins.

 

Olja:

Mobil 1 racing 4t. 15w-50.

 

Bränsle:

E85

 

Effekt:

562Hk på hjulen, ca 644hk i motorn.

Från 5500-6500rpm.

 

Vridmoment:

808Nm i motorn vid 5500rpm.

 

Laddtryck:

1,5-1,6bar.

 

Avgastemp:

<900 grader.

 

Max varvtal:

7000rpm, dock rekommenderas max 6500rpm pga. effektminskning.

"man blir aldri ferdig utlært, man lærer så lenge man lever, jo meir du veit, jo meir veit du at du ikkje veit..veien blir til mens du går." -min livsfilosofi-

Volvo 164 1969mod. B30TURBO. Volvo 164E 1973mod. B6304F, M90H. Volvo 240 1991mod. B230F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dæven, det var motoren sin det! :-)

Mye hk tåler egentlig ei slik gearkasse da? (Regner med att du bruker M400?)

Eller, er det ombygd så du bruker f.eks M45 Sellholm eller noe? Drittøft att noen lager rå 164'r enda. Herover er det vel knapt nok alu-felger på de få 164'ene som er igjen...

 

Stå på!! :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

galskap! I LOVE IT! første B30 motoren jeg har sett som er skikkelig bygget.

 

Kult!

takker:) er en svenske med navnet simon marmander som har bygget motoren, dyktig fyr:)

"man blir aldri ferdig utlært, man lærer så lenge man lever, jo meir du veit, jo meir veit du at du ikkje veit..veien blir til mens du går." -min livsfilosofi-

Volvo 164 1969mod. B30TURBO. Volvo 164E 1973mod. B6304F, M90H. Volvo 240 1991mod. B230F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dæven' date=' det var motoren sin det! :-)

Mye hk tåler egentlig ei slik gearkasse da? (Regner med att du bruker M400?)

Eller, er det ombygd så du bruker f.eks M45 Sellholm eller noe? Drittøft att noen lager rå 164'r enda. Herover er det vel knapt nok alu-felger på de få 164'ene som er igjen...

 

Stå på!! :-D[/quote']

 

takker for det:-D nei er ikke M400, er Tremec TKO600 gearkasse som tåler 813nm..gler meg til å få ihop vedunderet:) kommer heim fra sjøen 8januar..og då blir de full skruing:volvopower:

"man blir aldri ferdig utlært, man lærer så lenge man lever, jo meir du veit, jo meir veit du at du ikkje veit..veien blir til mens du går." -min livsfilosofi-

Volvo 164 1969mod. B30TURBO. Volvo 164E 1973mod. B6304F, M90H. Volvo 240 1991mod. B230F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Tremec TKO600" Hva er det for slags kasse da? Hva har den sittet på orginalt? Høres nesten litt Amerikansk ut på navnet.. Hehe Tar jeg skammelig feil om jeg tipper det, eller? ;-)

 

Blir nok en rå grombil det der ja!

Har du no planer for bremser/understell sånn ellers da?

Med såpass til motor, er det sikkert greit å få til noe litt bedre enn standard til understell å.. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Tremec TKO600" Hva er det for slags kasse da? Hva har den sittet på orginalt? Høres nesten litt Amerikansk ut på navnet.. Hehe Tar jeg skammelig feil om jeg tipper det' date=' eller? ;-)[/quote']

 

Er nok amerikansk ja :)

Står litt om den her og her.

[ ] -88 Volvo 780 Bertone V8

[X] -86 Volvo 245 GLT V8

[X] -76 Porsche 911 Targa

[X] -69 Plymouth GTX cab

[X] -73 Volvo 164E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Tremec TKO600" Hva er det for slags kasse da? Hva har den sittet på orginalt? Høres nesten litt Amerikansk ut på navnet.. Hehe Tar jeg skammelig feil om jeg tipper det' date=' eller? ;-)

 

Blir nok en rå grombil det der ja!

Har du no planer for bremser/understell sånn ellers da?

Med såpass til motor, er det sikkert greit å få til noe litt bedre enn standard til understell å.. :-)[/quote']

 

jepp er som "780V8" sei Amerikansk gearkasse:)

 

ja motormessig så, men er no litt "shebby" utvendig, så blir litt sleeperstuk på den:-D

 

har måttet fjernet bremsekraftforsterker for den kom i vegen for innsuget, så blir en bremsesylinder for framme å en for bake med forsjellig utveksling å en "vågge" over, så bremsepedalen trykker på begge to samtidig..elles må ej nok til med oppgradering av bremseskiver å caliptere, men vurderer å bruke orginale til å bjønde me..me ventilerte framme..

"man blir aldri ferdig utlært, man lærer så lenge man lever, jo meir du veit, jo meir veit du at du ikkje veit..veien blir til mens du går." -min livsfilosofi-

Volvo 164 1969mod. B30TURBO. Volvo 164E 1973mod. B6304F, M90H. Volvo 240 1991mod. B230F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår