Gå til innhold

kjøpte mej ei 164 prosjekt:)B30Turbo Prosjekt 644hk.808nm.1,5bar ny innkjøpt

Ranger emnet


BUS_164

Anbefalte innlegg

OK, du har sjekka en del mer enn meg ser jeg:)

 

Du har jo et godt på poeng med at det er fælt å gå ned i volum, 164 skal liksom helst være 3liter det. Er jo noe av sjarmen...

Blir veldig moro å se hvordan -73 din blir, håper du kjører stil på den og beholder sjarmen som er med krom og fine linjer som er fra før!!!

 

Min -73 håper jeg å få sveist opp og lakka før den blir spist helt opp, nye inner/ytter buer, dørbunner osv ligger og venter i bua. Bør nok bytte hele bakplata også, håper den fortsatt er å få tak i. Er litt i tvil om jeg skal beholde 264 lyktene bak på den, tida vil vise...

Er allerede 240 aksling på den, har liggende en 1031 med ei god lamellsperre fra SAM som jeg satser på å hive på i løpet av vinteren.

Mye planer, men denne skal være en "bruksbil", har også en -72 164E med overdrive og luke, denne er ferdig sveisa og lagt mye tid i. Den er for tiden satt bort på en låve siden jeg holder på med husrenovering for alle penga og sliter med ei ødelagt skulder.

 

Men etterhvert så:volvsmile

 

skal ha 69mod. front, 264 baklykter,74mod.dører,orginal svart skinseter bak og svarte sportstoler framme, 240 taktrekk, 240 nyetypen dersjbord.. er en del orginal entuaster som ikkje liker det, men personlig meina eg at det er ok, i og med at bilen var helt opprusta når eg bjønte..

 

du har no et par gode prosjekt på gong du me da:) det kan no være godt med ei pause inni mylla..mitt evighets prosjekt har eg "møtt veggen" noken gonga sida eg bjønte på det for 5år sida.. å grunnen til det er at eg ikkje er så begeistra for rustsveising, liker bedre motortrimming og den biten:) så seinare prosjekt biler bør være så pass bra for rust at en kan hoppe derekte på motor prosjekter:) så der er dinne svarte 164a på tråden et ok utgangspunkt:)

 

du fe no ha godbedring da med skuldra:)

"man blir aldri ferdig utlært, man lærer så lenge man lever, jo meir du veit, jo meir veit du at du ikkje veit..veien blir til mens du går." -min livsfilosofi-

Volvo 164 1969mod. B30TURBO. Volvo 164E 1973mod. B6304F, M90H. Volvo 240 1991mod. B230F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 131
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

ja det er en egen sjarm me B30 turbo..liker blant annet ditt B30turbo-prosjekt+ et par B30 turbo eg har sett i svergie..er og fasinert over B20 turbo`n til jens på savarturbo forumet..sjølv om den mangler et par sylinderer.hehe:) men har no B30 på dinne 164a som er på denne tråden, så skalkje sjå vekk ifra at eg kankje prøver meg på B30 turbo me tida..:)

 

ok..takker:) adressen min er: Knut Åge Busengdal

Elvavegen 5

6100 Volda

men vist du heller vil..så kan no eg få adressa di, så berre sender eg deg et brev med en tom komfolutt med adressa mi på og frimerke..så slepper du å legge ut for frakten:)

 

He He sender det snart. Tror det skal gå fint med de 5 kr det koster hehe Har brukt sikkert 30000 på deler til 164 bare i år så en femmer fra eller til går fint.

Finni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He He sender det snart. Tror det skal gå fint med de 5 kr det koster hehe Har brukt sikkert 30000 på deler til 164 bare i år så en femmer fra eller til går fint.

Finni.

ok:)tusen takk for det:) ja pengane ferd fort på bil prosjekter..evihetsprosjekte mitt he komt oppi ca.65-70000kr til no i deler og då e den langt fra ferdig..og svarte 164a kjøpte ej for 11000kr men den bikka totalt ca.20000kr før den kom på vegen med skilt.

"man blir aldri ferdig utlært, man lærer så lenge man lever, jo meir du veit, jo meir veit du at du ikkje veit..veien blir til mens du går." -min livsfilosofi-

Volvo 164 1969mod. B30TURBO. Volvo 164E 1973mod. B6304F, M90H. Volvo 240 1991mod. B230F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

ja no er 164a komt på vinterlagring og venter på at det blir vår igjen:)

 

vinterlagringav164a.jpg

her er bilde av den på lagringsplassen..som du ser har den "selskap" av en volvo 264:)

"man blir aldri ferdig utlært, man lærer så lenge man lever, jo meir du veit, jo meir veit du at du ikkje veit..veien blir til mens du går." -min livsfilosofi-

Volvo 164 1969mod. B30TURBO. Volvo 164E 1973mod. B6304F, M90H. Volvo 240 1991mod. B230F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Flere bilder av den 264'en?:)

nop..har berre dette bilde av den..kan kankje ta noken bilde av den til våren når eg skal hendte 164a fra vinterlagringen:)

"man blir aldri ferdig utlært, man lærer så lenge man lever, jo meir du veit, jo meir veit du at du ikkje veit..veien blir til mens du går." -min livsfilosofi-

Volvo 164 1969mod. B30TURBO. Volvo 164E 1973mod. B6304F, M90H. Volvo 240 1991mod. B230F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har bjøndt å planlegge et B30 turbo-prosjekt som eg skal ha i denne 164a..har bjøndt å samle deler og bjøndt på planleginga av korleis det skal bli..blir ikkje bjøndt på bygging av motor før til sommeren, da hi 164a skal få oppmerksomheten no:) men her er noken bilder av deler eg har fått taki til no:D

 

11-7.jpg

 

11-6.jpg

 

11-5.jpg

 

11-4.jpg

 

11-3.jpg

 

11-2.jpg

 

11-1.jpg

 

11.jpg

stor turbo iallefall..kankje litt i største laget..men må no prøve å sjå kor det går:)

"man blir aldri ferdig utlært, man lærer så lenge man lever, jo meir du veit, jo meir veit du at du ikkje veit..veien blir til mens du går." -min livsfilosofi-

Volvo 164 1969mod. B30TURBO. Volvo 164E 1973mod. B6304F, M90H. Volvo 240 1991mod. B230F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjå her ja.Ja da går det den veien med deg og he he he he.

Du får bare spørre om mål og ting når det nærmer seg byggestart, Tøft med flere B30 Turboer.

Hva heter den turboen,er det HX50/55 el noe sånt?

ja har tenkt en stund på et B30turbo prosjekt og når eg kom over denne turboèn

voknet planene til live igjen:D takk for det:)har prøvt å fått svar på noken spørsmål på savarturbo forumet, men ingen som vil svare:( vekje om dei synst spørsmåla er for dumme eller om det er skrive "dialekta" dei ikkje forstår?er no et par ting eg lure på: har 8stk. "M-staka" ifra B23, passer desse på 6 eller 8 bolt veiva?og om doble ventilfjærer er et must på et slikt prosjekt?

 

angående turboèn så har eg ikkje så masse info, det eg veit er at den stod på en volvo lastebilmotor..info som står på turbo:

dette stod på eksoshuset:

X

26LI

R52168

52985

JW

302712

 

dette stod på skiltet:

FS1646

Turbo Charger

Holset

Serial No:112.302

Part No: 53483/1

Eng No: 422582

 

div.mål:

kompressor delen: innløp:ca.60mm / utløp:ca.55mm.

 

turbin delen: utløp:ca.80mm. flensar: twin entry 113mmx71mm / downpipe: 121mmx60,5mm

 

sei denne infoèn deg noke om vilken holset turbo det er?

"man blir aldri ferdig utlært, man lærer så lenge man lever, jo meir du veit, jo meir veit du at du ikkje veit..veien blir til mens du går." -min livsfilosofi-

Volvo 164 1969mod. B30TURBO. Volvo 164E 1973mod. B6304F, M90H. Volvo 240 1991mod. B230F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var turbo type STOR ja, fra lastebil?

jeppjepp..lastebil turbo:D

"man blir aldri ferdig utlært, man lærer så lenge man lever, jo meir du veit, jo meir veit du at du ikkje veit..veien blir til mens du går." -min livsfilosofi-

Volvo 164 1969mod. B30TURBO. Volvo 164E 1973mod. B6304F, M90H. Volvo 240 1991mod. B230F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja har tenkt en stund på et B30turbo prosjekt og når eg kom over denne turboèn

voknet planene til live igjen:D takk for det:)har prøvt å fått svar på noken spørsmål på savarturbo forumet, men ingen som vil svare:( vekje om dei synst spørsmåla er for dumme eller om det er skrive "dialekta" dei ikkje forstår?er no et par ting eg lure på: har 8stk. "M-staka" ifra B23, passer desse på 6 eller 8 bolt veiva?og om doble ventilfjærer er et must på et slikt prosjekt?

 

angående turboèn så har eg ikkje så masse info, det eg veit er at den stod på en volvo lastebilmotor..info som står på turbo:

dette stod på eksoshuset:

X

26LI

R52168

52985

JW

302712

 

dette stod på skiltet:

FS1646

Turbo Charger

Holset

Serial No:112.302

Part No: 53483/1

Eng No: 422582

 

div.mål:

kompressor delen: innløp:ca.60mm / utløp:ca.55mm.

 

turbin delen: utløp:ca.80mm. flensar: twin entry 113mmx71mm / downpipe: 121mmx60,5mm

 

sei denne infoèn deg noke om vilken holset turbo det er?

 

Tror m-stakene passer til 8 bolt veiva men det er forskjell på store enden på råden ,så det er bare måle rådene så kan jeg sjekke på 8 bolt veiva mi om det stemmer.ganske sikker på at det er til 8 bolt.

Doble ventilfjærer tror jeg ikke er et must hvis du ikke skal

varve over 7000 rpm, Da tror jeg heller på crommolly støtstenger og forbedrede vipper. men har du det liggende så kjør på med dobble fjærer, men da må du også ha crommoly stenger.

Er ikke sikker men tror det må være en hx50 el 55, henger med langt den

He he.

Vet at en del finske og svensker har kjørt med org motor og sugturbo med moderat ladetrykk og hentet ut 350hk ca,så hvis du ikke skal over de effektene så er det bare og hive på turbo he he.

Svenskene er litt trege oppi nordland men de har jævlig peiling når de først kommer seg igang he he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror m-stakene passer til 8 bolt veiva men det er forskjell på store enden på råden ,så det er bare måle rådene så kan jeg sjekke på 8 bolt veiva mi om det stemmer.ganske sikker på at det er til 8 bolt.

Doble ventilfjærer tror jeg ikke er et must hvis du ikke skal

varve over 7000 rpm, Da tror jeg heller på crommolly støtstenger og forbedrede vipper. men har du det liggende så kjør på med dobble fjærer, men da må du også ha crommoly stenger.

Er ikke sikker men tror det må være en hx50 el 55, henger med langt den

He he.

Vet at en del finske og svensker har kjørt med org motor og sugturbo med moderat ladetrykk og hentet ut 350hk ca,så hvis du ikke skal over de effektene så er det bare og hive på turbo he he.

Svenskene er litt trege oppi nordland men de har jævlig peiling når de først kommer seg igang he he

ok..har ikkje demontert motorene som stakane er i enda, har 2stk B23A 1983mod. så går utifra at desse hadde M-staker? og kan måle dei når eg får demontert dei..men H-profil stakene som SPM selger og er vell til 8bolt veiva?

er vell ikkje så lett å få taki 8bolt veiva..vekser ikkje akurat på trær hehe:D

 

ja hadde ikkje planer om å gå så mykje over 6000rpm..og skal en ha dobble ventil fjærer må en fresse litt om på annlegsflata på toppen, vor fjærene skal ligge imot..vist eg har forstått rett?

kor får du taki "crommolly støtstenger"?

ja trur ikkje problemet blir at turbon er for liten..hehe..men med denne turboen vil det mest sansynlig bli lavere trykk på eksos sida en ladde trykket ville eg tru? og då kan no en vel bruke en litt kvassere sugmotor kam?

tviler på eg kommer over 350hk hehe:) men tviler på at den blir bremset, er så langt til nermeste rulle eller benk også er no det dyrt.. men litt effekt økning blir det nok..målet er å bli ferdig til det årlige "mini-dragracet" i nabo komuna,

og når det blir spørsmål om effekta der, så fe ej vel berre sei:"her er no 130+hk"..hehe:D

 

for effekta vil være begrensa av 2stk. trykksette orginale stromberg med kankje heimelaga tillegsprut av 2stk. kaldstartdyser og en trykkkontakt + orginal fordeler som er bortkobla vacumklokke og sveiste vekter..så er nok dette som setter begrensingene for effekta trur eg.. men slik blir no det på et lavbusjets-prosjekt:D

"man blir aldri ferdig utlært, man lærer så lenge man lever, jo meir du veit, jo meir veit du at du ikkje veit..veien blir til mens du går." -min livsfilosofi-

Volvo 164 1969mod. B30TURBO. Volvo 164E 1973mod. B6304F, M90H. Volvo 240 1991mod. B230F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår