Gå til innhold

Hvorfor 200 Serien???

Ranger emnet


turbo242

Anbefalte innlegg

Har også vokst opp i Audi-VW familie, og har ennå det i blodet. Har likevel hatt en søster som har bodd i Trondheim den delen av livet jeg kan huske(jeg er attpåklatt^^) og hun har hatt volvo. Har liksom alltid hatt ekstra respekt for henne, så det var der det begynte sånn smått.

 

Så har jeg en kompis som kjører 240, og det var han som til slutt greide å snu meg etter at jeg vraka bilen jeg fikk hos mamma.

Jeg hadde trua lengre med å kjøre den på havet osv, og en dag smalt det, ikke mye, men akkurat nok til at jeg skrota den, og kjøpte volvo.

 

Har blitt vant med å henge rundt og i volvo, og har skrudd så mye 240 de to siste årene(min har jeg hatt i 8 mnd nå, akkurat, 21. desember)

at jeg liksom har blitt vant til å stå nedi motorrommet :P. Angrer ikke på at jeg kjøpte volvo, for selv om det er en noe gåen K-motor som står nedi så går den ennå :) Hadde ALDRI skjedd med noen annen bil... hehe

Volvo 850 stv 94 mod 2.5 10v

Volvo 850 stv 97 mod 2.5 10v (påkjørt - spiker:( )

Volvo 240 stv 87 B230FK (solgt)

Audi 80 -81 mod. - Mamma sin gamle(spiker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Kan vel kalle det Volvo familie jeg har vokst opp i også. Pappa har kun hatt Volvo gjennom hele sitt liv. Amazon, 140, 145, 240, 245, 740 Tic, 87' mod745 Tic, 98' mod V70 LT og nå 06' mod XC70.

Bestefar har også kjørt Volvo store deler av livet sitt. For sånn ca et år tilbake solgte han(uten at jeg fikk vite det. Jeg og pappa hadde nemlig planlagt at jeg skulle kjøpe den) sin røde STRØØØØKNE (vi snakker utstillingsstand her) 240 GL som han hadde hatt helt siden den var ny for 60.000,-. Nåværende eier av bilen tar selvfølgelig ikke vare på den sånn som den fortjener.

 

Mao, jeg synes ikke det er rart at jeg endte opp med Volvo, selv om jeg i mitt syke hode faktisk hadde planer om 2'er Golf med G60 motor (jo, det er desverre sant) eller Opel Ascona B/Kadett C.

Grunnen til at jeg (takk og lov) endte opp med Volvo 240 Turbo var først og fremst pga bakhjulstrekk, men også fordi jeg ikke hadde så mye penger å kjøpe bil for, jeg ville ha en bil som hadde litt guffe(bare pga tryggere forbikjøringer:D), bra og rimelig deletilgang og selvfølgelig for at Volvo har et godt rykte på seg for å være sikre og robuste biler som går og går og går og går..

Det jeg derimot IKKE liker med 240 er harry stemplet som bilen har, men det driter jeg i så lenge jeg selv er fornøyd med bilen.

Sommerbil: E30 M-Tech 2

Bruksbil: S4 2.7 Biturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vokste opp i volvo-familie. Med diverse 140, en 164, og en haug med 240 med og uten turbo.

 

Har aldri likt de, kjørte endel på jordet med 240 og synes de var tunge for en liten gutt å få med seg rundt.

 

Kjøpte meg selv ascona når jeg ble 18, så oppdaget jeg ettervært italienere, (fiat abarth) og så oppdaget jeg italiener med 4wd.

 

Det store løftet kom når jeg oppdaget quattro, siden den gangen har jeg aldri savnet volvo med stridsvogn-følelse og (orginal)ytelser som en 50cc puck tråkk-meg-ihel. Nyere volvoer er blitt bedre synes jeg, minner mer om store tyskere nå. Jeg kjører en hel del forskjellige volvoer på jobb, somregel xc/v70 med hundre og åtti noe dieselgamper. Synes fremdeles det er late faener selv om sikkert bensinturboene er bedre.

"Jeg har lenge sett på det som et kvalitetstegn når musikk gir meg lyst til å invadere Polen." - DJ Smaagoth om Laibach

 

quattro familieræser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det seg slik at bestefaren min har hele livet jobbet i volvo. Fra amazonen så har han hatt ny bil hvert år, selvfølgelig volvo. Men for min del hadde ikke dette noe å si for meg helt til jeg ble 18 selv, da fikk jeg en avskilta 82'mod lyseblå 240 som hadde stått. Jeg tenkte for meg selv at dette var noe som måtte bli midlertidlig, kjøpte deler for 3000,- og fikk den godkjent. Videre viste det seg at jeg likte bilen, riktignok var det litt rust, fargen grusom og bare 4 gir uten overdrive ;P 2 år gikk til jeg hadde penger til ny bil. Alle kompiser rundt meg mente at en ny bil hadde gjort seg, men ingen nevnte volvo. Samme gjaldt for meg, jeg så hovedsakelig etter en Golf 3 TD egentlig. Fant noen som også, gode dealer.. Men, på en måte følte jeg at ikke ville være fornøyd med en slikt valg. Så i "blinde" uten å vite hva jeg var ute etter dukket det opp en knall rød 90'mod 240GL med krom detaljer fra Mo i Rana. Bilen var i god stand, 2 eiere hvorav den siste eier brukte bilen som "nr.2 bil". Det kriblet i magen, for jeg likte virkelig det jeg så! Jeg fikk selger med på å levere bilen inn til NAF kjøpstest, kort tid etter testen ringte NAF meg opp igjen med meldingen: "Eneste jeg kan se som er galt med denne bilen er eksosmanifoilen, og det er jo ingen sak å bytte, anbefaler denne". Og dere gjettet rett, den bilen er i dag min! Selger skulle ha 39.000,- for den, som da var listepris men jeg betalte 35.000,- Tok fly ned, henta bilen og kjørte den hjem :) Siden har jeg blitt bare mere og mere glad i 200 serien, spesielt etter at jeg kom hit til bilforumet å ser den samme interessen.

 

Har ikke angret, og ikke blir jeg å gjøre det heller. Volvo blir det livet ut! :D Hører rykter om at min neste bil blir en 240 Turbo eller en 850 (T5?) ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kommer oxo fra en volvo famillie,

faderen har kun hatt volvoer, 240,244 og siste 240 han hadde var en 93 jubeleums utgave, så har han hat en 740 og 760 og nå har han en 2002 c70,

broderen hadde en 76 242 og nå har han 940, eg sjølv hadde opel omega 3000 som førstebil og skifta litt på bilane, har hatt en del rask men kjøpte meg en 83 240 gl så har det gått i volvo med meg oxo:m'm:

1981 240TIC Prosjekt

1998 Mitsubishi Galant GLX STV Bruksbil (Konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vokste opp i volvo-familie. Med diverse 140, en 164, og en haug med 240 med og uten turbo.

 

Har aldri likt de, kjørte endel på jordet med 240 og synes de var tunge for en liten gutt å få med seg rundt.

 

Kjøpte meg selv ascona når jeg ble 18, så oppdaget jeg ettervært italienere, (fiat abarth) og så oppdaget jeg italiener med 4wd.

 

Det store løftet kom når jeg oppdaget quattro, siden den gangen har jeg aldri savnet volvo med stridsvogn-følelse og (orginal)ytelser som en 50cc puck tråkk-meg-ihel. Nyere volvoer er blitt bedre synes jeg, minner mer om store tyskere nå. Jeg kjører en hel del forskjellige volvoer på jobb, somregel xc/v70 med hundre og åtti noe dieselgamper. Synes fremdeles det er late faener selv om sikkert bensinturboene er bedre.

 

Har selv kjørt 2006 modell XC70 en god del, da versjonen med 163 dieselgamper. Den er iallefall ikke lat, så jeg skjønner ikke helt hva du snakker på.

 

Edit: Sorry OT, men måtte si det. Kommer ikke mer fra meg nå.

Sommerbil: E30 M-Tech 2

Bruksbil: S4 2.7 Biturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren min slo på stortromma og investerte (for det kaller jeg investering!) i ny orange volvo 245dl i 1975.

Image75.jpg

Denne bilen har vi altså fremdeles og den førte til at alle i min familie har vært begeistret for volvo 245 siden og at mange flere volvoer har blitt handlet inn.

 

(Noen år tilbake)

grombila_4.jpg

grombila_11.jpg

 

Ingen av oss har særlig mye til overs for 242/244 som er for upraktiske, og de andre bilmerkene jeg har vært mest borti (audi qu/a6, rover og landrover, vw passat/golf, ford escort/mondeo, chevrolet g20 osv) har rett og slett vært for billig dritt med upålitelige kjøreegenskaper og dårlig konstruksjon som gikk i stykker når man minst trengte det.

 

Volvo 240 en er kanskje ikke den mest driftssikre bilen som finnes, men den er slitesterk og seig. Starter den, VET du at du kommer fram og starter den ikke er det som regel ikke mye som skal til. Man kjenner det spesielt på skikkelig dårlig brøyta vinterføre at denna bilen er laga for våre kjøreforhold!

De som har noe negativt å si om volvo 240 er som regel bare folk som selv aldri har prøvd å leve med og drifte en slik bil til hverdags.

 

På gårdsplassen har vi idag 6,5 245'er og én 264. 4 har skilt og er i daglig drift mens vår første 245 og 264'en venter på renovering ved siden av 1,5 delebiler.

Den svarte er nå hugget og bare deler av den ligger igjen.

 

P5040896.jpg

 

Volvoen min (Mjølner i avataren) fikk jeg som rustvrak da jeg var 15 av besteforeldrene mine, og har altså eid og utviklet den i snart 10år.

Jeg har tenkt til å holde på med 240 noen år til for å si det sånn;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vokste opp i en volvo familie.

Faren min har hatt volvo fra han var ung ,begynte med pv å steg deretter oppover i gradene.

 

Første bilen ble innkjøpt da jeg var 17, en peugeot 309gti ! Egentlig en artig bil....

Men den ende sitt liv i fronten på en honda acord:-) hehe 2mnd etter jeg fikk lappen hehe

Det resulterte i 1 år uten lappen.. kjipt!

 

Men en dag jeg var oppe hos mmine besteforeldre sa gammlingen til meg at jeg kunne få hans 78' 264 (var ikke no fan av 200 serien egentlig. Dette sikkert pga harry stempelet den hadde?)

Jeg viste egentilg ikke hva en 264 var ,selv om jeg nesten var vokst opp i den bilen hehe.

Fikk sveisa litt rust ,senka og satt på noen penta hjul på den, det var da jeg ble solgt!

Etter det har det blitt noen 240'er... (har 264'n enda) Nå kjører jeg 95' 960,super bil det ,men sikkler fortsatt på 240, spesielt 242.

Så jeg skal ikke se bortifra at jeg er eier av en 242 om ikke lenge...

 

 

Mye god lesing her;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg fikk første bil i 13 årsgave..

en mazda 929 81 sedan som ikke gikk så jeg kjøpte meg en lik delebil som gikk, jeg satte den ene bilen sammen så den hadde lite rust og gikk greit, ettersom jeg ville prøve meg frem med en lekebil og bakhjultrekker.. den ble solgt og kjøpte en Ford fiesta billig (istede for en VW boble 73mod 1302) kjøpte en delebil til denne også (som ble jeg gjorde om til cab = knakk sammen)..

 

deretter fikk jeg en opel kadett d fra brodern.. den kjørte jeg slik at den veltet rundt og ble vraket:thumb (det var meningen å velte):hello:

kjøpte en opel commodore 79mod fra en bekjent.. som ble rustsveiset og solgt like etterpå..

 

dagen commodoren ble solgt hentet jeg meg en 242L 77mod men den ble vraket for at jeg skulle slippe unna meg ca 3k i heftelser:iconsm

da gløttet jeg på volvo 340 (84mod?) med b19a motor, men valgte å ikke kjøpe den pga MYE rust:hmmmmmmmmm:

 

så fikk jeg en telefon at noen hadde en Volvo 244 81 mod med def motor men hadde alufelger, refleksplate, turboinstrumentpanel, ++ som jeg slo til på.. og den hadde jeg på veien ett år før den ble avskiltet pga jeg ikke trengte bil og hadde egentlig ikke råd å ha den på veien. kjøpte en 245 82 mod med def motor som jeg renoverte motoren på og solgte..

 

Så ble jeg sammen med dama jeg er sammen med nå, som hadde en Volvo 340 m/b14 motor som var i elendig fortatning.. !! tanten hennes hadde en meget velholdt 240 GL 88mod som hun kjøpte, som vi har sammen nå;)

 

jeg har også hadd Ford Sierra og mazda 323 som skrotbil samt endel Volvo delebiler, kom i kontakt med folk som hadde volvo 240 stående og sa at jeg kunne kjøre de på vraken for de (de skulle få vrakpantet), hvis jeg fikk ta de delene jeg hadde lyst på.. ;) såe jeg har hatt tilsammen 11 stk VOLVO'er og tilsammen 22 biler, er 21 år nå.. :)

 

det er noe spesielt med 240.. jeg liker de;)

 

har også sansen for Subaru (ypperllig vinterbil, helt unik AWD) sikkert pga jeg kjørte det fra jeg var 16.. ble mye leking selv om jeg bare øvelseskjørte, bilen var en Legacy 1.8GL som nå har 430km på telleren, den venter på frakt til vraken pga møttet en lastebil slik at jeg havnet utenfor veien med den slik at bunnpanne og radiator ble skadet og kjørte 14 mil etterpå, da sa det stopp..... :thumb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren min slo på stortromma og investerte (for det kaller jeg investering!) i ny orange volvo 245dl i 1975.

Image75.jpg

Denne bilen har vi altså fremdeles og den førte til at alle i min familie har vært begeistret for volvo 245 siden og at mange flere volvoer har blitt handlet inn.

 

(Noen år tilbake)

grombila_4.jpg

grombila_11.jpg

 

Ingen av oss har særlig mye til overs for 242/244 som er for upraktiske, og de andre bilmerkene jeg har vært mest borti (audi qu/a6, rover og landrover, vw passat/golf, ford escort/mondeo, chevrolet g20 osv) har rett og slett vært for billig dritt med upålitelige kjøreegenskaper og dårlig konstruksjon som gikk i stykker når man minst trengte det.

 

Volvo 240 en er kanskje ikke den mest driftssikre bilen som finnes, men den er slitesterk og seig. Starter den, VET du at du kommer fram og starter den ikke er det som regel ikke mye som skal til. Man kjenner det spesielt på skikkelig dårlig brøyta vinterføre at denna bilen er laga for våre kjøreforhold!

De som har noe negativt å si om volvo 240 er som regel bare folk som selv aldri har prøvd å leve med og drifte en slik bil til hverdags.

 

På gårdsplassen har vi idag 6,5 245'er og én 264. 4 har skilt og er i daglig drift mens vår første 245 og 264'en venter på renovering ved siden av 1,5 delebiler.

Den svarte er nå hugget og bare deler av den ligger igjen.

 

P5040896.jpg

 

Volvoen min (Mjølner i avataren) fikk jeg som rustvrak da jeg var 15 av besteforeldrene mine, og har altså eid og utviklet den i snart 10år.

Jeg har tenkt til å holde på med 240 noen år til for å si det sånn;)

 

Her snakker vi virkelig om en entusiast.. flott inlegg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk min inntresse for 240 når fettern min kjøpte seg det som bil nr2. Da var jeg 13 år og har helt siden da sagt jeg skulle ha 240. Når jeg blei 18 og fikk lappen gikk jeg på skole langt unna og bodde da på hybel og hadde ikke penger til bil, men en i klassen min hadde mista lappen så jeg disponerte bilen hans en Volvo 460 se. Bilen var veldig digg og kjøre og blei enda mere klart at jeg skulle ha volvo. 1 måned før skoleslutt fikk jeg en front mot front kollisjon og 460'in blei vraka og jeg kom på sykehus. Så noen månder senere ganske nøyaktig et år sia sa en kammerat at han vedda på at jeg alldrig fikk med en 240 som jeg snakka om. Da tok det bare 4 dager så hadde jeg min nåværende 240 i gården som også er min første bil.

Flaut og si det men etter 1 år ser den ganske dårlig ut i forhold til når jeg kjøpte den, men den starter alltid og jeg er kjempefornøyd. Har planer om og få den fin igjen men må ta tida til hjelp!

Blir nokk ikke anna en volvo på meg om jeg ikke vinner/får no anna sikkelig gromt som jeg egentlig tviler sterkt på :P

'87 240 B230ET Godbil'n

'86 240 B230A Vinterbil/Automat-Pelle

'62 Felt B18 Camoblå/Dødsfella

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår