johmol Skrevet August 19, 2006 Rapporter Share Skrevet August 19, 2006 Jeg skal bytte til k eller a kam på min motor, finnes det noen spesiell fremgangsmåte eller er det noen spesiele ting man må ta hensyn til i denne prosessen? Noen som vet om det finnes en fremgangsmåte forklart på nett eller likn? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kohler Skrevet August 21, 2006 Rapporter Share Skrevet August 21, 2006 jeg kjører selv med k kam på min turbomotor funker kjempebra... ville valgt k kammen hvis jeg var deg. du må bare huske i shimse om ventilene etterpå Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lofsbergRacing Skrevet August 21, 2006 Rapporter Share Skrevet August 21, 2006 jeg kjører selv med k kam på min turbomotor funker kjempebra... ville valgt k kammen hvis jeg var deg. du må bare huske i shimse om ventilene etterpå var ikke det han spurte om... Siter Volvo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
240 V8 POWER Skrevet August 21, 2006 Rapporter Share Skrevet August 21, 2006 er igrunn ingen stor sak å shimse.. trenger en bladsøker og evt. et shimsesett.. setter en og en ventil i 0 og måler med bladsøkern hvor stor avstand det er.. greit å måle med den laveste shimsen overalt så du ser avstanden som er og så regne ut hvor stor hver enkelt må være. Siter 56 chevy Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
toyofan Skrevet August 21, 2006 Rapporter Share Skrevet August 21, 2006 er heller ikke sikkert du trenger å shimse..pass på å få med eller uten fordelerspor på kammen. kommer ann på hva du skal ha, bytt kammen dra igjen med riktig moment og skjekk om du i det hele tatt trenger shims etterpå.. Siter -1983 Volvo 240, 2,3l 8V Turbo:http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=61998 X-1996 Opel Corsa B 1,2l 8V X-1986 Daihatsu Charade G11 1,0l 6V Turbo (Hugd) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vomaz Skrevet August 22, 2006 Rapporter Share Skrevet August 22, 2006 dette er til regreim skifte.. ;) http://www.volvo240.dk/main.asp?f=109 Siter Veteranbrakke.. http://www.bilforumet.no/bilmerker/volvo/200-serien/275202-vomaz-volvo-245-83mod-diesel.html ----ALT TE SI TID---- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr. Bollocks Skrevet August 22, 2006 Rapporter Share Skrevet August 22, 2006 Kanskje jeg er helt tosk, men alltid lurt på hvordan man ser hvilken kam man har... Står det skrevet på eller?? Kam er vel det eneste jeg ikke har bytta i motoren min ennå.. Siter - 87' Toyota MR2 MK1 - 82' Toyota Starlet KP60 (rwd) - 85' Suzuki SJ413 Jordebil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sikkan Skrevet August 22, 2006 Rapporter Share Skrevet August 22, 2006 Det står stanset i bakenden av kammen(mot torpedoen) Spiller ingen rolle om det er fordelerspor eller ikke på blokkmontert fordeler. Enda en kamreimbytte-guide Siter '76 245 "Grønne lynet" '82 245 '85 245 "Mjølner" '64 DKW F11 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
toyofan Skrevet August 22, 2006 Rapporter Share Skrevet August 22, 2006 hvis han skulle hatt toppmontert fordeler må man jo ha kam med fordelerspor; Siter -1983 Volvo 240, 2,3l 8V Turbo:http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=61998 X-1996 Opel Corsa B 1,2l 8V X-1986 Daihatsu Charade G11 1,0l 6V Turbo (Hugd) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B230ft Skrevet August 23, 2006 Rapporter Share Skrevet August 23, 2006 hvor mange 240ier går med toppmontert fordeler!? storebroren til en kompis skulle prøve å få i en ET i 240 uten å flyte fordeler ned, idet de satte vinkelsliperen i torpedoveggen har han sagt han så at slaget var tapt.. klart det er vel noen som har fått det til ved hjelp av type stoorslegge og muskelkraft Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvo_240_GLT Skrevet August 23, 2006 Rapporter Share Skrevet August 23, 2006 noen som vet om D kammen er noe å bruke i en b230fk?? bilen skal få chip, ny wg og 3" jt... noen som tror den er bedre en T kammen som står i?? Siter Volvo 242 Dl 81 mod Volvo 240 Gle 86 mod Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VCE Skrevet August 23, 2006 Rapporter Share Skrevet August 23, 2006 hvor mange 240ier går med toppmontert fordeler!? storebroren til en kompis skulle prøve å få i en ET i 240 uten å flyte fordeler ned, idet de satte vinkelsliperen i torpedoveggen har han sagt han så at slaget var tapt.. klart det er vel noen som har fått det til ved hjelp av type stoorslegge og muskelkraft Da må man også ha autogen tilgjengelig, torpedoveggen i goførtien er vanskelig å forme med slegge - jeg vet! :( Siter Mvh. Hans - Det er ikke fart som dreper, det er smellet. It's not the fart who kills, it's the smell! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sikkan Skrevet August 23, 2006 Rapporter Share Skrevet August 23, 2006 Jeg justerte to ventiler her om dagen etter å ha kjørt i flere år etter kambytte. Toleransene var ca innafor tålegrensene, men det var likavæl en ventil eller to som klakka litt. Tok og shimsa riktig her om dagen og det ble GUDD! Klaringa var vel rundt 0.43 eller noe på den verste (for jeg fikk ikke inn 0.45 og 0.40 gikk for lett), så det gjør ikkenoe å kjøre med i praksis. Det var heller ikke noe slitasje å spore etter 70 000km. Men det jeg gjorde var å måle klaringa (mellom 0,3 og 0,4mm) , løsna (,men ikke fjerna kammen) såpass at jeg kunne pille løs brikkene med en skrutrekker. Så målte jeg tykkelsen på de med micrometer (skyvelær er ikke presist nok, men fungerer vel til absolutt nød hvis man er nøye. Her snakker vi veikantmek. ) Så tar man klaringa man fant på ventilen, trekker fra 0.3 og legger dette til tykkelsen på brikka. Da har man funnet ut hvor tykke shims/brikker man trenger. I mitt tilfelle kunne jeg flytte brikke fra en ventil til en annen og trengte bare én ny brikke som jeg tok fra en delemotor. Shimsene kan såvidt jeg vet kjøpes hos volvo. Bare møt opp og si tykkelsen du skal ha. Siter '76 245 "Grønne lynet" '82 245 '85 245 "Mjølner" '64 DKW F11 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
toyofan Skrevet August 23, 2006 Rapporter Share Skrevet August 23, 2006 hvor mange 240ier går med toppmontert fordeler!? storebroren til en kompis skulle prøve å få i en ET i 240 uten å flyte fordeler ned, idet de satte vinkelsliperen i torpedoveggen har han sagt han så at slaget var tapt.. klart det er vel noen som har fått det til ved hjelp av type stoorslegge og muskelkraft er det sikkert at det er 240 det er snakk om her da?:hello: Siter -1983 Volvo 240, 2,3l 8V Turbo:http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=61998 X-1996 Opel Corsa B 1,2l 8V X-1986 Daihatsu Charade G11 1,0l 6V Turbo (Hugd) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sikkan Skrevet August 24, 2006 Rapporter Share Skrevet August 24, 2006 Er ikke dette 200 forumet da? Siter '76 245 "Grønne lynet" '82 245 '85 245 "Mjølner" '64 DKW F11 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.