Gå til innhold

Min Volvo 745 Racewagon ;)

Ranger emnet


virtual

Anbefalte innlegg

Har vært ute å eksperimentert litt med termostat, men fant ut at det var vanskelig å lage noe eget :P

 

Hadde man bare hatt en egnet NTC resistans, så hadde det vært enkelt..

 

Det første jeg gjorde, var å plukke ut vannsensorene som sto i en av delebilene mine, med en B230F motor..

 

Den ene hadde 5k ohm, den andre 4k ohm og den tredje hadde 3k ohm ved rundt 18 grader.

 

Jeg prøvde den med 3k ohm først..

 

Så da var det bare å få vannet varmt!

S5020702.jpg

 

S5020703.jpg

 

Her har jeg koblet et relè i serie med NTC resistansen. Hvis det hadde vært rett motstandsnivå på den, så hadde relèet slått inn når vannet hadde nådd 80 grader.. Men det gjorde den altså ikke, ved ca 90 grader, var resistansen enda på 500 ohm, dette er for mye for at relèet får nok spenning til å slå inn.

 

 

Hvis dette hadde fungert, så var planen å sveise ei mutter med samme gjenger som føleren, fast i et rør. Som jeg hadde koblet på utfor vannpumpa.

S5020705.jpg

 

S5020707.jpg

1996 Volvo 945 Racewagon

X 1986 Volvo 745 Racewagon

 

Framhjulsdrift : Vem fan springer med händerna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 250
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hvis jeg hadde hatt en sensor med lavere nivå, så hadde vel releèt slått inn når motstanden hadde kommet til et lavt nivå..

 

Men hvis det finnes en temp-bryter, så hadde jo det vært supert..

 

Vet du hvor jeg finner det?

 

Skal å plukke av en vifte fra en Saab 900 i morgen, skal se hva som kan brukes der av termostatstyring..

1996 Volvo 945 Racewagon

X 1986 Volvo 745 Racewagon

 

Framhjulsdrift : Vem fan springer med händerna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag fant jeg endelig en "temp-bryter", pakka den bare i vannkokeren.. Og plutselig sa det "biiiip" fra multimeteret :)

 

Denne sensoren kommer fra en Honda Prelude, 1983.

Og den sto nederst i radiatoren.. Der vannet er kaldest.. Burde jeg plassere sensoren der på min radiator også?

Skulle hatt svar asap!

1996 Volvo 945 Racewagon

X 1986 Volvo 745 Racewagon

 

Framhjulsdrift : Vem fan springer med händerna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen bilder fra dagens økt..

 

Tester temp bryteren samtidig som jeg lager middag :)

S5020718.jpg

 

Så var det bare å lage rørflens, i syrefast selvsagt.

S5020720.jpg

 

Modda festet til vifta litt, ikke en permanent løsning for å si det sånn! :P

S5020721.jpg

 

 

Blir vel å kjøpe med vifte fra XC70 en dag jeg føler at jeg har mye penger til overs..

1996 Volvo 945 Racewagon

X 1986 Volvo 745 Racewagon

 

Framhjulsdrift : Vem fan springer med händerna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var mildt sagt, mye mer jobb å bygge om til elektrisk vifte enn jeg trodde..

Fikk tilpasset alt det mekaniske i dag, så får jeg ta det elektriske i morgen..

 

Jeg er elektriker, men er ikke så veldig vant med bil-elektro..

Hvor er det man henter strøm fra, for å gjøre det på den ordentlige måten?

Altså at man ikke bare klæsjer på med kabelsko på batteripolen..

Tenkte også å koble det utenom tenningslåsen, da det varme vannet vil synke til bunnen av radiatoren, og vil få temp-bryteren til å åpne.. Slik at den kan kjøle ned vannet, selv om motoren ikke går.

 

Dagens første problem, kom etter jeg hadde demontert alt.

Vifta jeg hadde lakka, mala og tilpassa, tok altfor mye plass!

S5020725.jpg

 

Så jeg dro i rent raserisinne å røska ei vifte ut av en Saab 900 turbo..

S5020722.jpg

 

Var ikke så forferdelig mye tilpassning på den, bare en liten brakett nederst.

S5020723.jpg

 

Farvel, gamle stygge traktorvifte! :)

S5020726.jpg

 

Så kom det neste problemet, den originale vannslangen passet ikke..

Måtte da lage en ny, slags slange.. Ser nesten ut som en zebra..

Laga den, pga av jeg ikke ville ødelegge den originale slangen.

S5020729.jpg

 

Måtte også sveise på flens til vannreturen fra turboen.

S5020733.jpg

 

Mange sier at det blir så mye bedre plass av el-vifte, det er oppskrytt! :P

S5020727.jpg

1996 Volvo 945 Racewagon

X 1986 Volvo 745 Racewagon

 

Framhjulsdrift : Vem fan springer med händerna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyst å kjøpe sveisa akselen Otto? Den er mest bare for leking :)

 

Er i Lofoten og jobber litt for tiden, har et eget anlegg her og greier..

Kommer vel tilbake til Bodø i løpet av uka..

 

Var det du som kjørte med demontert lykt, og hadde luftfilteret ut der? :P

 

jepp :) kom ut av shikanen og hadde en dobbel kontra og sklei ut i autoværnet, fikk litt skader i skjermen foran, kunst blinkers/park og glasset til hovdelykta :)

har fått fiksa det nå da, eller ikke skjermen får se om jeg får tak i en par nye. begge er litt bulkete:)

 

mye for akslingen da? :) så dritbra ut på filmen, har du senket bil`n ? er det på værøy du er? syns plassen så kjent ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte også å koble det utenom tenningslåsen, da det varme vannet vil synke til bunnen av radiatoren, og vil få temp-bryteren til å åpne.. Slik at den kan kjøle ned vannet, selv om motoren ikke går.

Varmt vann synker ikke, det stiger =) Kaldt vann synker.

 

Ellers, hvis du skal ha det sånn at viften kan gå når motoren er av, må du ha godt batteri, og bryterene dine må være i topp stand hele tiden.. En gang vi var på sats i 2 timer, sto fortsatt viften på bilen til kompisen min og gikk når vi kom ut igjen.. Heldigvis sto vi i toppen av en bakke..

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp :) kom ut av shikanen og hadde en dobbel kontra og sklei ut i autoværnet, fikk litt skader i skjermen foran, kunst blinkers/park og glasset til hovdelykta :)

har fått fiksa det nå da, eller ikke skjermen får se om jeg får tak i en par nye. begge er litt bulkete:)

 

mye for akslingen da? :) så dritbra ut på filmen, har du senket bil`n ? er det på værøy du er? syns plassen så kjent ut :)

Ikke bra at du har krasja bilen da.. Men du får si fra om du trenger deler, jeg har plenty :)

 

Vet egentlig ikke hva akslingen er verdt, men den funker som fly iallefall!

Så du får bare komme med et bud eller.no

Er på Værøy nå ja, har eget verksted her ;)

 

hmmmm....ser du bor i bodø...men har aldri sett den 745'en.... hvor var du og leka? så ikke ut som noen plass i bodø!!

Har vært i Lofoten å jobbet et par uker vettu, så bor jeg bare hos pappa i samme slengen :)

 

Varmt vann synker ikke, det stiger =) Kaldt vann synker.

 

Ellers, hvis du skal ha det sånn at viften kan gå når motoren er av, må du ha godt batteri, og bryterene dine må være i topp stand hele tiden.. En gang vi var på sats i 2 timer, sto fortsatt viften på bilen til kompisen min og gikk når vi kom ut igjen.. Heldigvis sto vi i toppen av en bakke..

Men vannsirkulasjonen vil jo stoppe når motoren stopper, og da blir vel varmen fordelt bedre, og temp-bryteren vil vel åpne?

Batteriet mitt er nytt, så det er ikke noe problem :)

Bryteren er litt verre, den kommer fra en 1984 modell Prelude.

1996 Volvo 945 Racewagon

X 1986 Volvo 745 Racewagon

 

Framhjulsdrift : Vem fan springer med händerna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel ikke være så stor varmeforskjell fra topp til bunn i radiatoren, så det vil nok fungere som du tenker.. Men på den andre siden vil jo ikke det avkjølte vannet i radiatoren komme inn i motoren før vannpumpen begynner å gå igjen.. Men det har jeg ingen praktisk erfaring med, så noen som har prøvd ut denne løsningen bør vel kommentere hvordan det virker på motoren.

 

Vet at Transportere fra 2003 lar vannpumpen gå så lenge tenningen er på.. Eller, det virker som om de gjør det, for du kan stå lenge med varmeapparatet på og motoren av, og det blir ikke kaldt som det gjør hvis vannet står stille i kjølesystemet. Så om du er virkelig nervøs for at motoren blir for varm, kan jo dette være en løsning.. F.eks 2 minutter med viften på fullt og full sirkulasjon på en motor som ikke går. Eller en bryter som aktiverer den funksjonen, så hvis bilen koker kan du få litt fortgang på kjølingen.. Merker at dette ble veldig teoretisk fra min side ;)

 

Hvis det fins mindre reimhjul enn det som viften sto på, vil du hvertfall få bedre plass av viftebyttet =)

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg bare monterer sammen greia, og håper at det fungerer :) Men er litt i tvil på å ha den sensoren nederst.. Så hvis det ikke går, får jeg vel bare plassere den øverst.

 

Fikk noen deler i dag :) 4 stk FK råder!

S5020734.jpg

1996 Volvo 945 Racewagon

X 1986 Volvo 745 Racewagon

 

Framhjulsdrift : Vem fan springer med händerna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår