Gå til innhold

Hva er feil med gamle biler?

Ranger emnet


Fartstripa

Anbefalte innlegg

Mange av oss voksne (jeg er 39 år) liker de bilene vi ikke hadde rådtil som unge og/eller de bilene de tøffe gutta kjørte da vi var guttunger. Dermed blir det til at vi liker eldre biler enn dagens 19 åringer.

 

Hva som vil bli klassikere er ikke alltid så lett å vite på forhånd. På midten av 70 tallet fikk man kjøpt amerikanske cab'er for en slikk & ingenting.

 

Noe av det vi betrakter som skrap i dag vil helt sikkert bli klassikere. Det er ikke vi som bestemmer hva som blir klassikere i fremtiden. Da er vi døde.

 

Dagens guttunger er ikke som oss (heldigvis, for da hadde tiden stått stille). De vil finne andre biler som de liker, de vil sannsynligvis mekke på en annen måte (div kunststoffer, data, og lim istedefor tynnplate, forgassere og sveiseapparat).

På same måte mekker vi anderledes enn våre besteforeldre (tiden går fortere i dag) som f.eks måtte kunne endel om møbel-snekring og tre som det var endel av i bilene på 30-tallet.

 

Jeg mekker selv bil fra 30 tallet, men bruker teknikk og deler fra "min" generasjon. Data-alderen har ennå ikke nådd min garasje. Ikke fordi jeg ikke vil, men forid jeg har mer enn nok med å tilegne meg kunnskap om teknikken sålangt.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 78
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

holder meg mellom 1960 - 1985, liker linjer og design bedre paa eldre biler, kj0rer eldre Buick selv naa, er vel ca 4 aar til den er veteran, den skal fikses opp, shinest opp litt og slikt, noen eldre biler kan bli noe vanskelige aa holde paa med da, Mustang II'ern jeg hadde, var en elendig motor i, koniske skruer paa ventil justeringene, dermed ble den ujustert igjen og igjen, tikka mye og brakk st0tstenger, som da slo l0fterene skeive, og bygge om til V8 var vanskelig, maatte ha delebil da, ble for mye styr, slike ting kan spille inn paa om noen velger nyere istede for klassikere.

-1980 Buick Century Estate Wagon (kosebil)

-1991 Volvo 240GL stasjonsvogn (bruksbilen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen jeg kjører rundt i nå er en audi 90 2.3 20v.. Selv om jeg syns det er stas å kjøre denne bilen, koser jeg meg mer nnår jeg drar fram grombilen min:)

 

Opel ascona A, fra 1971:

Denne mekka onkelen min på til like før han døde av leukemi, så en kan vel si at denne bilen har stor betydning for meg.. Den skal aldri selges!!

bilde_1_.jpg

[v]Audi 90 2,3 20V (Artig bruksbil)

[v]Opel Ascona A 2.0(Grombilen!)

[v]Audi 80 1,8s (solgt) og kjøpt tilbake igjen :)

[x]Hoda MT5 (PANG!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye av greia for meg er at jeg liker simplisiteten ved mange eldre biler.. Jeg liker å kjøre en bil der jeg vet hva som foregår og mest trolig kan komme meg videre ganske kjapt om noe uforutsett sku skje. Jo færre "gadgets" jo bedre. Her jeg bor blir det veeldig kaldt om vinteren, er lange avstander og mange øde strekker. Derfor føler jeg meg tryggere i Celeste enn i f.eks en nyere Toyota.

 

Har en ganske enkel 80-tallsbil og. Lager i dynamo skar seg der for noen uker sia, da var det bare å hekte av reima og kjøre videre. Ikke brukte den noe særlig strøm sålenge du ikke brukte lys og vannpumpa ble drevet av reg-reim.

 

Sånt gjør meg glad :)

-81 Lada 1300S En rullende livsstil

-07 Bmw 116i Liten og snerten kar trenger liten og snerten car

<<=== Stripa, verdens kuleste kattepus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv kjører jeg en 90 model Transit 2,5TD nå. (pga. plassen og at den er billig i drift)

Men liker mest 50-80 tals biler. Fordi dem går det an å skru på, og fordi jo eldre bilen er jo mer følelse av å kjøre bil har du.

Heller mindre komfort og kjøreglede, enn å sovne bak rattet i neste års modell.

Jeg synes alle nyere modeller ser like ut alle sammen.:puke:

If it ain't broke you didn't have fun!

Rudshøgda RClastebil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 22, skulle jeg kjøpt noe gammelt (og det har jeg veldig lyst til), hadde jeg kjøpt gammal gammal japsebil! De lagde myyye hårete biler som få har sett eller hørt om her borte, dessuten er det kult å ha noe som ingen andre har.

 

-72 skyline

003.jpg

 

Eller hva med denne?! Ja takk! (Mazda RX5)

 

rx5.jpg

 

Toyota Supra MK1 ('78 - 81)

 

mk1.jpg

- 85 Toyota Levin AE86 - F20C

- 87 Toyota Supra MK3 - 1JZ-GTE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går og drømmer om en Hot Rod selv jeg. Men er liksom noe med det å enten ha kompetanse til å bygge en selv eller å ha kr til å betale 300K-400K for en bil fra ca 1935 som noen andre har bygget. Morro JA. Rått med masse hk JA. Behaglig å kjøre NEI. Begrenset når du får brukt det JA. Hvis jeg plutselig kommer i den situasjonen at jeg har så mye kr å bruke på ett leketøy så kommer jeg sikkert til å gjøre det. Men det er rett og slett ikke noe jeg har mulighet til nå.

Hvem er best og hvorfor er jeg det?

Men hva faen er din unnskyldning?

I stallen pr dags dato

2005 Polo cross / 2002 Tahoe / 2008 Caddy Maxi/ 1986 Sierra (prosjekt) / 2008 Opel Combo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www3.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=1169742

 

Riktignok familieversjonen' date=' men alikevel en sjelden mulighet til å skaffe seg GROMBIL :D[/quote']

 

hadde jeg hatt 18 000...

 

den er ikke saa langt borte heller, Karm0y ligger utenfor Haugesund.

-1980 Buick Century Estate Wagon (kosebil)

-1991 Volvo 240GL stasjonsvogn (bruksbilen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, snakka med selgeren på tlf. Var visst i veldig god stand, var litt overflaterust men ingen hull. Ikke mye overflaterust heller. Eu-ok i fjor, siste årsavgift betalt. Tilogmed hengerfeste jo:) Hatt penga hadde jeg handla sjøl.

-81 Lada 1300S En rullende livsstil

-07 Bmw 116i Liten og snerten kar trenger liten og snerten car

<<=== Stripa, verdens kuleste kattepus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten.. Ikke alle eldre biler er dyre å holde i orden.. Deleprisene til Celesten er svært lave.. 9dollar for regreim, 40dollar for overhalt forgasser, 15dollar for fullt pakningssett til motor osv.. Billig mener nå jeg :)

-81 Lada 1300S En rullende livsstil

-07 Bmw 116i Liten og snerten kar trenger liten og snerten car

<<=== Stripa, verdens kuleste kattepus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår