Gå til innhold

Steinmetz b1 2000.T EVO.SOLGT

Ranger emnet


Sæther Racing

Er dette et dødfødt Prosjekt?  

39 stemmer

  1. 1. Er dette et dødfødt Prosjekt?

    • JA
      12
    • NEI
      27


Anbefalte innlegg

En 6'er går alltid på lavere turtall enn en 4'er. Det er fordi en 6'er produserer moment (og dermed kommer effekten) på lavere turtall enn en 4'er. At svinghjulet er 15kg har ingenting med turtall å gjøre. På enkelte rallycrossbiler kjører de med 15kg tungt svinghjul og 9.000rpm for ikke å tape for mye turtall ut av starten når de bråslipper clutchen.

 

Hva er fordelen med å bytte til et lettere svinghjul bortsett fra bedere respons?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 624
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

En 6'er går alltid på lavere turtall enn en 4'er. Det er fordi en 6'er produserer moment (og dermed kommer effekten) på lavere turtall enn en 4'er. At svinghjulet er 15kg har ingenting med turtall å gjøre. På enkelte rallycrossbiler kjører de med 15kg tungt svinghjul og 9.000rpm for ikke å tape for mye turtall ut av starten når de bråslipper clutchen.

 

Hva er fordelen med å bytte til et lettere svinghjul bortsett fra bedere respons?

 

får litt flere hester ut på hjulene, men mister dreiemoment..

Har: -05 Rexton RX270 XDi Topline
Hatt:-95 Blazer 4.3 V6 4x4, -10 Berlingo 1.6 HDi, -99 Omega B2 2.0 DTi, -95 Opel Omega CD 2.5 V6, -93 Ford Sierra 2.0 clx, -91 Opel Omega A 2.0i, -87 Opel Kadett E 1.6, -84 VW Golf 1.8 CL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tungt svinghjul vil gjøre tomgangen mer stabil enn et lett. Men tomgangen blir ikke ustabil før du er nede på 3-4kg svinghjul, noe som er unødvendig lavt på en gatebil. Tomgangen bestemmes dessuten i sprutet, hadde Opel villet ha den høyere eller lavere hadde de gjort det i sprutet, ikke endra vekta på svinghjulet. Grunnen til tungt svinghjul på en Omega er fordi Omega er stor bil og trenger mye moment.

 

Fordelen med lett svinghjul er at det er lettere å akselrere/deakselrere. Derfor er motoren friskere med et lettere svinghjul og den kan kanskje gå litt bedre. Motoren har ikke fått mer effekt, men mindre å jobbe med. V6 motorene til Opel merker du veldig godt når du setter på et lettere svinghjul så det anbefales selvsagt.

 

Pakningene er vel kanskje ikke av de sterkeste på V6, men vi har foreløpig ikke hatt noen problem med de. Så de fungerer på en motor som er satt sammen riktig og som fungerer optimalt.

 

Mulig jeg virker litt kontant og "sinna" i talemåten, men jeg er ikke det. Vil bare at folk ikke bruker unødvendig mye på bilene sine samt at de ikke monterer helt gale deler etter hva de egentlig burde.

x Opel Lotus Omega, prosjekt

x Opel Zafira OPC

x Opel Combo 2.0 16v turbo

x Opel C20LET 684hk (dragracemotor under videre bygging)

x BMW S38B38 (turbobygging pågår)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bryr meg ikke om du virker sinna eller noe sånt, Jeg sitter her og leser og lærer jeg :)

 

Men jeg må si det svinghjulet opel laget for og skaffe mer moment synes jeg funker dårligt. synes omegan v6 drar noe møkk dårligt fra bånn og kommer runt 3500rpm og dæver litt etter 5300rpm da skriker bare motor.

 

men men kansje et dumt spørsmål men. Tech3 ??Tech 2 var det jeg brukte og lese av data på bilen. Men tech3 er det noe slags styringsprogram på motor??kan du fortelle litt hva dette er ,hva det gjør osv. gjlelder også de andre tingene du ramset opp. Har nesten 0 peiling på dette men vil lære og bruke:)

 

hvor mye tror du jeg kan hente hvis jeg bygger om innsuget? 10hk. hvis jeg bygger det korrekt med riktige små kanaler osv. god gjennomgang av luft.

 

mvh

Sæther

Opel Omega 3000 24v Irmscher 1990

Opel Omega Steinmetz 3.0 24v++ 1994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tech1 og Tech2 er instrumenter Opel benytter for å lese ut feilkoder og programmere forskjellige styreenheter som finnes på alle forskjellige Opler.

Det jeg prater om når jeg skriver Electromotive Tec3r er en helt ny motorstyring som erstatter den originale. Dette er et såkalt datasprut som lar oss styre motoren og programmere tenning, bensinmengde, tomgang osv. akkurat som vi vil. Dette er mye vanskeligere med det originale sprutet, krever dyr investering for å omprogrammere de originale styreenhetene samt at vi henter ut mer effekt med datasprut fordi det er så mye bedre enn originalsprutet.

 

Vi har ikke forska så mye på innsuget på X30XE, det ser forøvrig ganske bra ut slik det er. Som sugemotor kan du nok hente 10-15hk på et skikkelig innsug, men det er ikke bare bare å designe et nytt innsug. Du kan like gjerne tape det samme. Det du skal tenke over er at det er ikke vits i å legge penger i nytt innsug hvis du skal montere turbo eller kompressor. Da er ikke innsuget viktigst lengre.

x Opel Lotus Omega, prosjekt

x Opel Zafira OPC

x Opel Combo 2.0 16v turbo

x Opel C20LET 684hk (dragracemotor under videre bygging)

x BMW S38B38 (turbobygging pågår)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var Bærebru med nye foringer rundt hele klart, show_image_stream.php?bid=51626006&dx=580&dy=435 Bilen er som en drøm og kjøre etter på. Bærebru fikk samme farge som calipere, etter mye om og men. Tenkte først skulle ha de i chrom farge. Lakket de men synes det ble litt jall show_image_stream.php?bid=51625906&dx=580&dy=435 Her kan dere se en titt på innsuget som begynner og ta form show_image_stream.php?bid=51625984&dx=580&dy=435 Og så har jeg fått på 4 nye dekk og en skvett olje i dag ;) Deiligt med nye foringer , merket stor forsjell!

 

mvh

Sæther

Opel Omega 3000 24v Irmscher 1990

Opel Omega Steinmetz 3.0 24v++ 1994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tech1 og Tech2 er instrumenter Opel benytter for å lese ut feilkoder og programmere forskjellige styreenheter som finnes på alle forskjellige Opler.

Det jeg prater om når jeg skriver Electromotive Tec3r er en helt ny motorstyring som erstatter den originale. Dette er et såkalt datasprut som lar oss styre motoren og programmere tenning, bensinmengde, tomgang osv. akkurat som vi vil. Dette er mye vanskeligere med det originale sprutet, krever dyr investering for å omprogrammere de originale styreenhetene samt at vi henter ut mer effekt med datasprut fordi det er så mye bedre enn originalsprutet.

 

Vi har ikke forska så mye på innsuget på X30XE, det ser forøvrig ganske bra ut slik det er. Som sugemotor kan du nok hente 10-15hk på et skikkelig innsug, men det er ikke bare bare å designe et nytt innsug. Du kan like gjerne tape det samme. Det du skal tenke over er at det er ikke vits i å legge penger i nytt innsug hvis du skal montere turbo eller kompressor. Da er ikke innsuget viktigst lengre.

 

 

 

Ja veit hva Tech 1 og 2 .:???: . trodde tech3 var ja du skjønner ja. Hva ligger prisen på noe slikt som tech 3?

 

det jeg hadde tenkt. i første omgang.

--------------------------------------

x30xe motor.

 

Kvass kam

 

Letta svinghjul

 

alu løpehjul

 

Custom innsug

 

Grennrør

--------------------

Hvor mye kan jeg hente ved en Tech 3 med disse "lette" oppgraderingene. Eventuelt effekt?

 

mvh

Sæther

Opel Omega 3000 24v Irmscher 1990

Opel Omega Steinmetz 3.0 24v++ 1994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du gjøre dette ville jeg garantert porte toppene i tillegg når du først skal bytte motor. Om du er på et budsjett så får du heller sløyfe reimhjula i aluminium. Custom innsug ville jeg også ha sløyfa i første omgang. Få porta toppene og sett i skikkelige kammer (enem, dbilas e.l.)

 

I tillegg til et skikkelig datasprut bør du da glatt passere 250hk.

 

Begreper:

Tech 1: Opel diagnose

Tech 2: Opel diagnose

Tec3r: Electromotive styreenhet (i tillegg har du Tec1, Tec2 og Tec3 i tillegg til Tec3r). Husk, ingen H i Electromotive sine produkter!

x Opel Lotus Omega, prosjekt

x Opel Zafira OPC

x Opel Combo 2.0 16v turbo

x Opel C20LET 684hk (dragracemotor under videre bygging)

x BMW S38B38 (turbobygging pågår)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du gjøre dette ville jeg garantert porte toppene i tillegg når du først skal bytte motor. Om du er på et budsjett så får du heller sløyfe reimhjula i aluminium. Custom innsug ville jeg også ha sløyfa i første omgang. Få porta toppene og sett i skikkelige kammer (enem, dbilas e.l.)

 

I tillegg til et skikkelig datasprut bør du da glatt passere 250hk.

 

Begreper:

Tech 1: Opel diagnose

Tech 2: Opel diagnose

Tec3r: Electromotive styreenhet (i tillegg har du Tec1, Tec2 og Tec3 i tillegg til Tec3r). Husk, ingen H i Electromotive sine produkter!

 

Ok.

 

Custom Innsug vil jeg lage for og sette en egen liten vri over motoren.Så det blir det nok laget.

 

250hk ja. det burde vel holde i første omegang. Og orginal innmaten klarer det?

 

Pris på datasprut Tec3 ???Hvor får je tak i dette? vanskligt og instalere selv?

Og Porting av toppene hadde jeg tenkt og gjøre hos Karterud, Men han har lagt ned virksomheten sin :( Så har du noen forslag til steder jeg kan gjøre det? Uten og bruke alt for mye tusen lapper på dette. Gjerne i akershus/oslo/østfold?

 

Takk for hjelpen :thumb

 

mvh

Sæther

Opel Omega 3000 24v Irmscher 1990

Opel Omega Steinmetz 3.0 24v++ 1994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.protrim.no selges Electromotive Tec3r. Med det du trenger til en Opel V6 blir det ca 19.000kr. De kan også porte toppene. Hvis du er villig til å koste på et grenrør er du hvertfall villig til å porte toppene. Må du velge mellom en av delene har du mer å hente på porting enn grenrør på motoren din.

 

Lag innsug selv, men det er ikke bare bare å lage det bedre enn originalt. Som sagt kan det gjerne bli dårligere som bedre.

x Opel Lotus Omega, prosjekt

x Opel Zafira OPC

x Opel Combo 2.0 16v turbo

x Opel C20LET 684hk (dragracemotor under videre bygging)

x BMW S38B38 (turbobygging pågår)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.protrim.no selges Electromotive Tec3r. Med det du trenger til en Opel V6 blir det ca 19.000kr. De kan også porte toppene. Hvis du er villig til å koste på et grenrør er du hvertfall villig til å porte toppene. Må du velge mellom en av delene har du mer å hente på porting enn grenrør på motoren din.

 

Lag innsug selv, men det er ikke bare bare å lage det bedre enn originalt. Som sagt kan det gjerne bli dårligere som bedre.

 

Oy da begynner kronene og rulle :spider

 

X30XE motor- 20 000kr.

 

Tec3 19 000kr.

 

Porting ??? 10 000kr

 

Innusg , ca. 2000kr

 

sportclutch 5 000kr?

 

alu løpe hjul kr ???

 

Letta svinghjul??

 

kansje nærmer 70 000kr for og nå 250hk? hmmm Det synes jeg det absulutt ikke er verdt. Da er jeg nesten opp i prisen for Lotus Omega Delebilen som er til salgs, Noe billigere forslag??

Opel Omega 3000 24v Irmscher 1990

Opel Omega Steinmetz 3.0 24v++ 1994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår