Gå til innhold

Steinmetz b1 2000.T EVO.SOLGT

Ranger emnet


Sæther Racing

Er dette et dødfødt Prosjekt?  

39 stemmer

  1. 1. Er dette et dødfødt Prosjekt?

    • JA
      12
    • NEI
      27


Anbefalte innlegg

  • Svar 624
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det var dette jeg prøvde å forklare at du faktisk IKKE kommer til å klare. Legg inn kjøpspris, hente/fraktkostnader, moms, legg på kostnadene for de delene du må kjøpe nye fordi du kjøpte en dritbil til 25.000 og påstå at du klarer å tjene 10.000kr i tillegg. Får du det regnestykket til å gå opp er det noe feil der.

 

 

kjøpepris.. ja.. hente/frakt tar man samtidig som man er en heisatur i tyskland.. eller vis noen kjenninger skal nedover.. :) og moms'n.. går det ikke å jukse på momsen? :P syns jeg ser det blir gjort til stadigheter.. :) kansje jeg kjøper bilen for 25.000kr i tyskland.. men det jeg legger fram til (u)myndighetene trenger det jo ikke stå 25.000 på? kan jo stå 10.000kr.. ergo moms av 10 istede for 25.. :P penger spart.. og kostnadder for delene jeg må kjøpe fordi det er en dritt bil? hva vil gjøre en calibra fra tyskland til en dritt bil om den koster 25.000kr? eneste jeg trenger fra den er motor, gir, bremser, ledningsnett.. resten kan jeg selge.. å klarer man ikke få 10-15.000kr for en komplett delebil uten motor så er jo det fanmeg merkelig ass.. er den gått lite og har service hefte er den nå vel like mye dritt som alle andre calibra'er i verden?(ja opel er egentli noe dritt.. spes calibra i mine øyne)

 

men nå er det nå en gang sånn at alle finner egene veier å gå.. eller noen gjør nå det... du har gjort ditt å det funker.. VS har gjort sitt.. å det funket til en vis grad.. osv osv.. en plass starter mann.. å lære gjør man så lenge man lever..

 

etter som jeg har skjønt 20LET motoren så må en god del av innmaten byttes ut uansett.. uansett skal motoren jeg skaffer til min bil overhales topp til tå(bunn) før den kommer inn i bilen med mere effekt.. trimmer ikke en motor som er gått 150.000km selv om den er i god stand.. så dette er jo utgifter jeg vil få uansett om motoren er gått 100.000km eller 250.000km.. slitasjen som er der er slitasje jeg ikke skal ha.. men å få en motor da til 15.000kr..+ delene istede for 25.000kr + samme delene.. hmm. vet ikke hva som er billigst jeg? eeehhh...:puke:

Naf ungdoms kontakt avd. Narvik og Omegn

 

OPC Driver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo bare å importere bilen som skrot uansett... så slipper du avgifter og slikt faenskap. Da blir rammenr'et registrert slik at om du prøver å få skilt på det rammenr'et så får du ikke det =)

"This car will shatter 100 Mph in second gear only, imagine the speeding tickets you would be getting in a car like this … if they can catch you that is."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tollvesenet vet godt hva en Calibra Turbo koster i Tyskland og kommer du med kvittering på 10.000kr så kan du vedde på at du ikke får tolla inn bilen før du har innrømt hva du egentlig har gitt for bilen. Been there, done that.

 

Girkassa kommer du sikkert til å bruke selv sammen med frambremsene så det som står igjen å selge er fordelingskassa, karosserideler, bakstilling etc. Dette er ting som er utrolig vanskelig å selge i disse dager, bl.a. fordi det allerede er hundrevis av delebiler på markedet. Delebilen er ikke verdt en hundedritt om du ikke får omsatt delene til hard valuta.

 

Igjen beviser du at du ikke har så mye peiling. Hvis du skal overhale motoren fra topp til tå og forsterke ditt og datt, hvorfor kjøpe en dyr LET da når du like gjerne kan få tak i et skrap av en XE motor til 5.000kr og overhale den? For hvis du skal trimme motoren så seriøst som det virker som dine ambisjoner er så må du bytte ut alt som er spesielt i LET i forhold til XEn uansett og du kaster derfor bort en masse penger og tid i en delebilaffære du kunne gjort mye billigere på andre måter.

 

I tillegg til kjøpesum, moms (som du nå har funnet ut at det ikke er så lett å jukse på lengre), bensinutgifter, flytgifter, tollskilter etc. så er ikke bilen så billig uansett. Fjellvettregelen om å høre på erfarne fjellfolk er ikke et pålegg, men et godt tips. Jeg har ingenting å tjene på at du ikke kjøper delebil i Tyskland, men jeg liker råde folk til å gjøre fornuftige ting som kan være penger spart fordi det er dyrt nok å bygge bil som det er.

 

Skal du ha "bare" 400hk er det uansett ikke fælt mange deler inni C20LETn som må skiftes. Toppakning og råder så er du kommet langt i prepareringen av en 400hk C20LET.

 

Det er heller ingen problem å begynne å trimme en LET som har gått 150.000km. Det er mange som har trimma disse etter at de har gått mye lengre. Dessuten finnes det ikke fælt mange Calibraer i Tyskland (og garantert ikke til 25.000kr!) som har gått under 200.000km. Turtellere er til for å justeres og servicehefte får du kjøpt hos Opelforhandler.

x Opel Lotus Omega, prosjekt

x Opel Zafira OPC

x Opel Combo 2.0 16v turbo

x Opel C20LET 684hk (dragracemotor under videre bygging)

x BMW S38B38 (turbobygging pågår)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten finnes det ikke fælt mange Calibraer i Tyskland (og garantert ikke til 25.000kr!) som har gått under 200.000km. Turtellere er til for å justeres og servicehefte får du kjøpt hos Opelforhandler.

 

og her kommer det inn at man har en godt voksen kamerat som har en onkel som driver bilforetning i tyskland og familien ellers bor der.. har da vært med på en del ting på den fronten..

 

første omgang er det meningen å få det til å gå på ca 400hk ja.. men det skal jo være mer.. 400 holder kansje første helgen kjenner jeg meg selv rett.. hatt en god del biler med mye motor.. å som folk sier "mye vil ha mer.. og fan vil ha fler.." kan jeg skrive under på gjelder i sterk grad hos meg..

 

derfor når jeg først skal overhale så gjør jeg det jo likegjerne såppas at motoren holder til mer enn 400... etter det er det pengene som rår..

 

 

som du sier i din tråd at du heller kunne tenkt deg XE motoren i din.. kunne tenkt meg det å.. men liker turbo skyvet.. og etter som jeg har hørt er ikke XE motoren noe serlig billig å få effekt av..

 

dette er ren hypofyse.. men en motor på 150hk.. som jeg har lest andre plasser på forumet koster bra mye å skremme opp til nærmere 300(bare) så kan man komme billigere unna med å kjøpe en dyrere LET og skremme til nesten 400?

 

alt i alt.. hva ville gått best i combo'n?

 

jeg liker turbo.. men kunne godt tenkt meg en sinnsykt sint og villig NA motor..

 

men kjære Bertone.. send meg en PM da med en liten "oppskrift" på både en lett med opp mot 400.. også et regnestykke på en XE(som skal få combo'n til å gå tilsvarende..)

 

har lenge vært på tanken med å hente en kadett gsi også.. bruke motor å gir og bremser fra den.. men når jeg leste om at den motoren ikke var like lett å skremme opp så ramla tanken litt fra meg..

 

 

men for all del.. sett opp regnestykket så finner man vel ut om XE eller LET er veien å gå...

 

 

PS: får man ikke solgt karrosen til calibran så vil jeg tro bikkja blir å like den veldig godt som hundehus.. ;):tannløs:

Naf ungdoms kontakt avd. Narvik og Omegn

 

OPC Driver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen på XE kontra LET er:

x Stempel med lavere komp. i LET

x Manifolden med turbo

x Dysene er noe større

x Hjerne

x Ledningsnett

x Luftmengdemåler

x Kammer

x Clutch

 

Skal du bygge en LET med 400hk må du bytte ALT jeg har nevnt over, fordi:

x Originalsprut (uansett om det er XE eller LET) kan ikke brukes på en 400hk XE/LET. Løsningen er datasprut. Derfor er både hjerne, luftmengdemåler og ledningsnett overføldig.

x Dysene må oppgraderes til min. 550cc uansett XE eller LET.

x Originalturboen må byttes på LET-motoren. Den holder ikke på langt nær til 400hk. Turboen sitter støpt i manifolden på LET og derfor må manifolden også byttes. Igjen, bortkasta å sitte på en LET-motor fordi du ikke får brukt opp igjen turboen.

x Clutch - originalclutchen på hverken XE eller LET vil ikke klare å holde noe i nærheten av 400hk. Derfor må denne byttes uansett. En fordel med XE svinghjulet er at dette er lettere enn LET svinghjulet! Forsterka clutch koster omtrent det samme.

x Stemplene i LET klarer fint 400hk med riktig justering, men skal du overhale vil du fort finne det for godt å bytte stempel. Igjen, samme om du har XE eller LET som utgangspunkt.

x Kammene i XE og LET er ulike, men begge typene kan fint brukes i en 400hk motor. Igjen, samme om du har XE eller LET som utgangspunkt.

x

 

Når du nå har lest dette skjønner du at de delene som er spesielt for LET motoren kontra XE motoren har du ikke bruk for uansett. Både blokken og toppen er nøyaktig den samme. Det er også alt utenpå som starter, dynamo etc.Det er altså samme motoren, bare at LET har turbo fra fabrikk, XE har ikke.

 

Jeg kan komme med mange priser, men må sitte i timesvis å regne. Derfor bør du finne ut av én ting først, sugemotor eller turbomotor. Etter dette bør du helst ha et budsjett.

 

En sugemotor er mye mer kontrollerbar og du kjører gjerne raskere rundetider på bane. Til XE med sugemotor kan vi levere et kit med spjeldhus, datasprut, kammer etc. til ca. 38.000kr som gir deg bolt-on 220hk. Om det er plass til spjeldhus i Combo er jeg dog usikker på. Går vel hvis du kapper litt hvertfall.

 

Om du bygger 400 eller 500hk i en LET blir egentlig det samme. Du må gjøre det samme med motoren på begge oppsettene, bare størrelsen på turboen som skiller, men prisen skiller lite på bare turboen.

Men, en FWD Combo på 4 og 500hk er totalt ubrukbart. En FWD på mer enn 300hk er vel i grunn bare tull. Derfor ser jeg ikke behovet for 400hk. Vil bare bli hjulspinn uansett, du får ikke brukt de ekstra hestene til noe fornuftig.

x Opel Lotus Omega, prosjekt

x Opel Zafira OPC

x Opel Combo 2.0 16v turbo

x Opel C20LET 684hk (dragracemotor under videre bygging)

x BMW S38B38 (turbobygging pågår)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg kan komme med mange priser, men må sitte i timesvis å regne. Derfor bør du finne ut av én ting først, sugemotor eller turbomotor. Etter dette bør du helst ha et budsjett.

 

En sugemotor er mye mer kontrollerbar og du kjører gjerne raskere rundetider på bane. Til XE med sugemotor kan vi levere et kit med spjeldhus, datasprut, kammer etc. til ca. 38.000kr som gir deg bolt-on 220hk. Om det er plass til spjeldhus i Combo er jeg dog usikker på. Går vel hvis du kapper litt hvertfall.

 

Om du bygger 400 eller 500hk i en LET blir egentlig det samme. Du må gjøre det samme med motoren på begge oppsettene, bare størrelsen på turboen som skiller, men prisen skiller lite på bare turboen.

Men, en FWD Combo på 4 og 500hk er totalt ubrukbart. En FWD på mer enn 300hk er vel i grunn bare tull. Derfor ser jeg ikke behovet for 400hk. Vil bare bli hjulspinn uansett, du får ikke brukt de ekstra hestene til noe fornuftig.

 

 

38.000kr også får man 70hk mer?

 

hvor langt vil du da komme med en LET i forhold?(ja vet LET er dyrere i innkjøp enn XE)

 

vis du går inn på tråden om bilen min så vil du se utseende på den når den er ferdig..(dårlig mod.. men dog noe i den duren)

 

dette vil ikke bli en rundetid jager.. som du har sagt tidligere combo er ikke den neste ferrari 360 rundt banen.. dette skal bli en show bil.. skal lage mye morro.. og trekke mye oppmerksomhet.. at den river seg løs å alt går i hjulspinn ned raka på rudskogen er jo bare show det?

 

og har man dekk spons så skal man vel berge seg.. :) leste på en side at eds stage 3,5 eller.no ga 366hk på en motor.. er noe ala dette jeg vil komme meg opp til i første omgang..

 

så får man se ut fra det hva det blir.. ;)

 

men målet er ikke å få combo'n til å ta bane rekord på nurnburg eller skogen.. :P målet er å ha noe som vekker oppmerksomhet å som skal flytte seg tålig bra...

 

ville jeg jaga rundetid hadde jeg kjøpt tilbake 2 av gammel bilene mine..(rx7 og m5)

 

dette prosjektet er for morro skyld.. og for å bygge noe ingen andre tenker på eller bryr seg med..

 

at XE og LET er like motorer skjønner man jo fint når man ser på dem i et motor rom.. men 38.000kr bare for å få 70hk extra av den? og vil en 220hk Xe holde følge med f.eks. motoren i din bil? en lettere chipa LET? hmm... vet ikke jeg..

Naf ungdoms kontakt avd. Narvik og Omegn

 

OPC Driver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JaJa moderator du kan vel kansje ha denne diskusjonen i din egen tråd?

 

 

Liten Update ;)

 

Har demontert litt fangere og montert litt godis jeg kjøpte på Gatebil.

Ikke Så mye men et nytt 2 kona Simota filter og et varme deksel. Ble faktisk litt bedre lyd av dette. Og så synes jeg faktisk det dro litt bedre, Virket som det ikke bare skreik over 4500rpm. Så relativt fornøyd. Og det nagative da.Har demontert bakfangern i dag, Og ja må skjære ut og sveise litt hehe 96- model med Rust hull. Ganske styggt angreppet også. Men Men. Det er jo en 10 år gammel opel, Gått på Norske godt saltete veier.

 

Legger også ut bilder av mine Personlige Favoriter fra Gatebil. En Omega EVO 500 4.0 Og en Lotus Omega. Nr 605.

 

Her er litt bilder.

 

 

show_image_stream.php?bid=52767508&dx=580&dy=435

 

show_image_stream.php?bid=52767515&dx=580&dy=435

 

show_image_stream.php?bid=52767499&dx=580&dy=435

 

show_image_stream.php?bid=52767526&dx=580&dy=435

 

show_image_stream.php?bid=52767451&dx=580&dy=435

 

show_image_stream.php?bid=52767443&dx=580&dy=435

 

show_image_stream.php?bid=52767464&dx=580&dy=435

 

show_image_stream.php?bid=52767471&dx=580&dy=435

 

show_image_stream.php?bid=52767494&dx=580&dy=435

 

show_image_stream.php?bid=52767484&dx=580&dy=435

Opel Omega 3000 24v Irmscher 1990

Opel Omega Steinmetz 3.0 24v++ 1994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JaJa moderator du kan vel kansje ha denne diskusjonen i din egen tråd?

 

 

 

 

det kan jeg vet du.. :P MEN siden jeg er moderator kan jeg også slette alle disse postene når du måtte bli lei dem.. :P men du skal jo bytte motor selv.. så du lærer like mye som meg av dem.. ;)

 

også er det ikke så mange som leser min tråd vet du.. ;):iconsm

Naf ungdoms kontakt avd. Narvik og Omegn

 

OPC Driver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;) hehe. La de være der til jeg/vi har byttet til c20let. Trenger litt hjelp fra Bertone tror jeg, :) Greit med noen som har litt erfaring på ting og tang når det gjelder c20let.

 

monster combo ja hehe. Så han som eier monster evo sto og godsnakket litt på gatebil med folka fra england som har den Norris EVO'n med 900hk.

 

Så kjørte jeg en Ford sierra cosworth med 450hk ned til rakkestad,,og fy

Opel Omega 3000 24v Irmscher 1990

Opel Omega Steinmetz 3.0 24v++ 1994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ove som har monster evo'n kjørte vist nok sund Servo'n på gatebil.. :) så kansje han lurte på om norris hadde en extra? :P hehe.. nei evo folkene er vel "venner" hele gjengen.. akurat som oss opel skaller.. :)

 

ser det ligger en "evo 400" til salgs på auto db.. altså en opel omega da.. ombygget til 4,0 irmscher.. den kunne kansje vært noe å hatt stående på gården.. ;)

Naf ungdoms kontakt avd. Narvik og Omegn

 

OPC Driver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare jeg som stusser på tittelen?

Evo500 replika?

 

Ser ikke noen tegn i det hele tatt på og få samme stil over på denne bilen?

 

hmm ja bilen klar og greier, :iconsm

 

Men Men

 

Omega b og Omega a er litt forsjellige biler, så og kopirer evo "Styllingen" blir litt vanskligt, Derfor lager jeg min egen utgave av Omega b EV0 500.

 

:???:

 

Og kan fortelle at jeg i dag har vært på Opel

 

nytt blinksarm. ca.700kr.

 

Og bakre delen til kanal skjørtet som spratt av etter jeg punkterte/sprang dekket i full hjul spin og tradd curbsen før slakktern på skogen. ca.200kr,

 

Og jeg har i dag kuttet og slipt rust hullet ,

 

Var faktisk værre , rusta går opp helt underhjulbuen og metaltplatene er dobbel skjøtta under fangern. og i mellom der ligger rusten så kutter av kansje halve bakre, Alt rust skal vekk.

 

I morgen river jeg ut hele bagasje rommet og skal sjekke etter rust bak deksler osv. veit det er noe der,

 

96- model og så mye rust , skuffende:iconsm

 

men men bilen (karroseriet har vel ikke akurat blitt best tatt vare på før meg. )

 

:hello:

Opel Omega 3000 24v Irmscher 1990

Opel Omega Steinmetz 3.0 24v++ 1994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår