Gå til innhold

moore sine fototips

Ranger emnet


Gjest moore

Anbefalte innlegg

  • 1 month later...
  • Svar 110
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Et bilde jeg tok for 1 1/2 år siden. Et helt "vanlig" Canon kamera, litt usikker på modell. Ble ganske fornøyd med kvaliteten på bildet, med tanke på at jeg ALDRI har drevet med noe spesiell kameragreier før. Men skal handle inn Canon EOS 400D kamera over nyttår, så da blir det en del knipsing til vårs:) Ikke meningen å ødlegge denne tråden med bildet. Så si ifra hvis det skal slettes:)

 

Stilikarja.jpg

 

Og et av gamle bilen:

DSCF0478.jpg

Vw Golf '86 Rat Look 16vT - prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et bilde jeg tok for 1 1/2 år siden. Et helt "vanlig" Canon kamera, litt usikker på modell. Ble ganske fornøyd med kvaliteten på bildet, med tanke på at jeg ALDRI har drevet med noe spesiell kameragreier før. Men skal handle inn Canon EOS 400D kamera over nyttår, så da blir det en del knipsing til vårs:) Ikke meningen å ødlegge denne tråden med bildet. Så si ifra hvis det skal slettes:)

 

http://i3.photobucket.com/albums/y98/T0mmen/Stilikarja.jpg

 

Og et av gamle bilen:

http://i3.photobucket.com/albums/y98/T0mmen/DSCF0478.jpg

 

Nikon E3100 heter kameraet du har tatt bildet med :)

Hundebilde var veldig skarpt og fint, litt blasse farger kanskje.

Kverna's Bildetråd

Xenon har jo tatt helt av :P

He did it again

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikon E3100 heter kameraet du har tatt bildet med :)

Hundebilde var veldig skarpt og fint, litt blasse farger kanskje.

Siste bildet er med et Fujifilm A350, men hundebildet er jeg ikke sikker på. Men hvordan vet du det er Nikon? Hunden er forresten min bror sin..Oppkalt etter artisten i U2:) Beklager OT..

Vw Golf '86 Rat Look 16vT - prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
da tenkte jeg at jeg måtte forske på dette med iso!

Tok 4 bilder! iso50, iso100, iso200 og iso auto! ser ingen forsjell :( crappy camera da men hm.....

 

50 iso:

iso50.jpg

 

100 iso:

iso100.jpg

 

200 iso:

iso200.jpg

 

auto iso:

isoauto.jpg

 

Tar meg frihet til å svare deg jeg.

 

At du ikke ser forskjell er ikke ett tegn på ett crappy kamera, men tvert om :D

ISO er den "digitale filmens" følsomhet for lys, jo høyere ISO, jo kortere lukkertid kan du bruke, feks når det er mørkt ute. Det negative er at den ofte medfører mye støy og korn i bildet.

Men ISO i motsetning til blender og lukkertid tilfører ikke bildet ditt noe (Med blender styrer du dybdeskarphet+lys og lukkertid styrer bevegelse+lys, mens ISO er bare lys). Selv om noen kanskje fotograferer med høy ISO med vilje noen ganger for å få korn som kan være koselige, spesielt i svart hvitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du ikke forskjell på ISO'ene? Den er jo så ekstrem at når du runder 200 så forsvinner store elementer i bildet, hvor har det for eksempel blitt av mobilen som er der på bildet med 50 og 100?

 

 

Tørr spøk til side, tror 50 og 200 ikke er så mye forskjell at man kan se det sånn uten videre.

 

Tok to bilder i går for å teste, ett med ISO 100 og ett med ISO 1600, her er to utsnitt av de bildene:

 

 

ISO 100:

ISO100.jpg

 

ISO 1600:

ISO1600.jpg

 

Hvis du studerer bildene ser du ganske bra forskjell i bakgrunnen og til høyre for linsebeskyttelsen hvertfall.

 

Blendern er 6.3 på begge bildene, belysningen er den samme men lukkertiden ble ganske forskjellig. Når jeg stilte inn ISO'en til 100 brukte den 0.3 sekunders lukkertid (Av program, lukker automatikk, manuell blenderinnstilling)

Når jeg stilte ISO'en til 1600 ble lukkertiden 1/25 sek. Det er nok til å skille ett skarpt bilde fra ett uklart ett hvis du ikke bruker stativ. Så da blir det å finne det perfekte forhold. Kort nok lukkertid til at du får ett skarpt bilde, så lav ISO som mulig for å oppnå dette.

 

Selv synes jeg ett skarpt bilde med litt ISO støy er bedre en ett blurry bilde uten ISO støy.

 

 

Har du noen gode fototips til nyttårsaften da moore? Fyrverkeri osv?

 

Har en følelse av at jeg er litt sent ute med dette tipset men, skitt au:

 

Fyrverkeri er egentlig ganske vanskelig å fotografere, synes jeg hvertfall.

 

Noen på jobben driver med litt fyrverkeri import på si, så jeg var med når de hadde testoppskytning før jul en gang. Siden jeg vanligvis ikke er helt i stand til å ta bra bilder på nyttårsaften var dette en fin-fin anledning til å ta litt fyrverkeri bilder.

 

Jeg tok masse bilder, mange ble dårlige. Stativ er vinn eller forsvinn. Jeg fikk hvertfall ikke til noe som ligna på fyrverkeri uten.

 

Det er lett å tenke at "Jo mer lukkertid jo mer fyrverkeri får jeg med meg" Det er mulig dette gjelder på nyttårsaften hvis du tar bilde av ett stor område hvor det er mange steder de skyter opp fyrverkeri. Men skal du ta bilde av ett batteri så må du begrense lukkertiden litt, ellers blir bilde sånn:

IMG_7126.jpg

 

 

En annen ting er at man må mest sansynlig stille fokus manuelt, da kamera ofte ikke henger helt med i mørke. Så, sett fokus til manuell, skru så du får fokus rundt der fyrverkeriet står før det skytes opp. Så er det bare å prøve seg fram med forskjellige lukkertider!

 

Etterhvert får du sikkert til noe som blir bra, bare synd det er ett års tid til du får bruk for tipsene :P

 

fyrverkeri.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Eksponering - Resultatet, selve bildet

 

må nesten rette litt på deg her. en eksponering er selve prosessen der et bilde blir tatt, altså hvor mye lys som fester seg til bildebrikken i løpet av den satte lukkertida. derfor kan man si at "det var et godt eksponert bilde".

 

i vanlige tekster kan man lese for eksempel "johnny ble eksponert for en del kritikk". da er mengden kritikk rettet mot johnny i løpet av en viss periode selve eksponeringen, og redusert selvtillit hos johnny er resultatet :)

 

masse bra bilder forresten, masse ros for veldig bra tråd!

saab 9000 2.3T

saab 900 aero

BMW e28 518, vinterbil 09/10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må nesten rette litt på deg her. en eksponering er selve prosessen der et bilde blir tatt, altså hvor mye lys som fester seg til bildebrikken i løpet av den satte lukkertida. derfor kan man si at "det var et godt eksponert bilde".

 

i vanlige tekster kan man lese for eksempel "johnny ble eksponert for en del kritikk". da er mengden kritikk rettet mot johnny i løpet av en viss periode selve eksponeringen, og redusert selvtillit hos johnny er resultatet :)

 

masse bra bilder forresten, masse ros for veldig bra tråd!

 

Takk! Skal rette opp i det :)

 

 

MOORE:

Veit du av flere plasser lignende med foto.no og photosight.org å legge ut bildene sine på?

 

digit.no. Vet ikke om så mange flere norske sider. Men er jo photosight.ru og for eksempel. Mye bra fotografer der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår