Gå til innhold

moore sine fototips

Ranger emnet


Gjest moore

Anbefalte innlegg

Forord

Skulle egentlig svare i ThAMaZTeR sin tråd om fototips og triks, men etter endel trykking på tastaturet følte jeg at det ble såpass utdypende innhold at jeg velger å lage min egen tråd. Er på ingen måte for å være en "konkurrent" til tråden hans. Her vil jeg forklare mye basic om fotografering, legge ut eksempler med beskrivelse, og jeg vil selfølgelig svare og hjelpe alle som måtte trenge det! Kamera jeg har brukt på bildene her er ett Canon EOS 350D, med ett batterigrep for å oppnå en høyere batteritid, og mye mer komfortabelt grep.

 

 

OBS! Tråden min er enda i utvikling, og blir oppdatert med nye bilder og mer informasjon jevnt. Alt etter bilder jeg tar, og forespørsler jeg eventuelt får. Føler dere at noe mangler eller at det er for mye med noe, ikke nøl med å gi meg tilbakemelding! Hjelp og rettelser mottas gjerne.

 

 

Ord og Uttrykk

Crop - Å kutte bort deler av bildet

Objektiv - Også kjent som "linsen" foran kameraet

DOF - Dybdeskarphet

Eksponering - Resultatet, selve bildet

Brennvidde - Hvor mye/lite av omgivelsene kameraet skal fange inn

Lukkertid - Tiden det tar for å slippe lyset inn på eksponeringen

Blenderåpning - Sitter i objektivet og regulerer lysmengden til bildebrikken

ISO Hastighet - Bildebrikkens lysfølsomhet (Digitalkamera)

 

 

Teknikker

 

Banefotografering

Når du tar banebilder, kan det lønne seg og ha begge øynene åpne. Det vil si, ett i søkeren, og ett mot banen. Dette med hensikt i å få med seg ting som skjer utenfor søkeren, og hva som kommer til å inntreffe. Med denne teknikken kan du få med deg situasjoner du ikke hadde sett om du lukket ett øye og hadde det andre i lukkeren.

 

Følgeteknikk

Før du begynner å knipse i vei, bestem deg for en bil du skal ta bilde av. Hold deg til denne en stund, følg den rundt hele banen som om du filmet bilen med ett videokamera, ihvertfall så mye som du klarer. Ved å hele tiden konsentrere seg om en bil, så er det lettere å oppnå bedre resultater enn om du veiver kamera rundt om kring og opp og ned på alle bilene rundt banen.

 

 

Generelle Fototips

 

Ta bildet fra en annerledes vinkel

Ett bilde blir mye mer spennende når en ser det fra en vinkel man ikke er vant til å se ifra.

 

Ha alltid kamera på/klart

Kamera bruker ikke så mye batteri når det bare står på og ikke jobber, gode situasjoner dukker opp uten forvarsel!

 

Ikke vær redd for å ta mange bilder

Med mange bilder av samme motiv har du større sjanse for å oppnå veldig gode bilder. Har selv vært og tatt bilder, kommet hjem med rundt 100 bilder, og bare noen få viser seg å være gode nok.

 

Det er fine motiver overalt

Se nøye etter ting, som sagt, prøv å se ting fra andre vinkler!

 

Ikke vær redd for å ta med kamera ut

Kjedelig å komme over en kjempe situasjon og angre på at kamera ble lagt igjen hjemme!

 

 

Etterarbeid

Etterarbeid er ikke bilderedigering, men arbeid med bildet for å oppnå topp kvalitet på bildet.

 

Ramme

En ramme trenger ikke å være noe avansert. Utvid bildet med 20-30 pixler i høyden og bredden. Bare dette utgjør vesentlig forskjell i presentasjonen av ditt bilde. En annen spennede ramme er å først utvide bildet med 20 pixler på sort bakgrunn, så utvider du med 2 pixler på hvit bakgrunn, og tilslutt utvider du det med 100 pixler på sort bakgrunn.

 

Kontraster

Lite kontraster utgjør ett grått og flatt bilde. Høye kontraster skaper mer stemning. Dette trenger ikke nødvendigvis å være kontraster direkte rettet mot fargetoner, men kan også gjeldet ting på bildet. For eksempel kontraster mellom stort og smått.

 

Farger

Bruk farger som står godt i harmoni, da blir bildet mye mer behaglig å se på. Uønskede farger kan enkelt fjernes eller gjøres om til en annen farge. I Photoshop har du mange muligheter til å leke med farger under Edit->Adjustments->Hue/Saturation. Her er det bare å prøve seg frem!

 

Oppskarping

Å skarpe opp bilder gjør også sitt preg, hvis man bruker Photoshop, finner man dette under Filter->Sharpen->Unsharp Mask. Bruk mellom 60-100% avhengig av bildet. Her må du bare se an og finne ut hva som passer på ditt bilde.

 

 

Foto #1

 

01_014.jpg

 

Teknisk Data

Objektiv: Sigma EX DG APO 70-200mm F/2.8

Brennvidde: 70mm

Lukkertid: 1/2000 sec

Blenderåpning: F/2.8

ISO Hastighet: 100

 

Teknikk

På dette bildet har jeg brukt ett telezoom objektiv. Jeg kom til ett godt tidspunkt, fordi alle bilene hadde solen i ansiktet her, så lyssettingen på det bildet her ble veldig godt. Bøyde meg litt ned når jeg tok dette bildet, så jeg kom på høyde med panseret på den blå Skylinen. Med dette fant jeg fram til en vinkel man ikke er vant til å se ifra. Etterarbeidet på bildet her er ikke så ekstremt mye, har cropet bort litt av en bil til venstre for skylinen, og en lykt av en moped eller noe som kom i veien til høyre i bildet. Har også gjort endel fargeinstillinger og endret kontrasten litt. Når jeg var fornøyd med bildet, lagde jeg en enkel sort ramme rundt hele bildet på ca. 30 pixler. Har også lagt på ett vannmerke. Ellers ser jeg i ettertid at jeg også burde ha fjernet litt sigarettstumper og andre ting fra bakken. Dette gjøres enkelt i Photoshop med Clone Stamp Tool eller Healing Brush Tool.

 

 

Foto #2

 

04_002.jpg

 

Teknisk Data

Objektiv: Sigma EX DG APO 70-200mm F/2.8

Brennvidde: 200mm

Lukkertid: 1/60 sek

Blenderåpning: F/16

ISO Hastighet: 100

 

Teknikk

Ett klassisk fartsbilde. Her Bruker jeg en lukkertid på 1/60 sekunder og følger bilen hele veien før og etter jeg tar bildet. Hele bilen har ikke blitt klar på dette bildet, men effekten av det blir bare stilig. Her sto jeg bare inntil gjerde på vålerbanen med full zoom på objektivet, og knipset i vei. På bilder som dette er det bare å sette lukkertiden til 1/60 eller 1/80, og følge bilene med kamera og knipse og knipse. Har her også satt opp kontrastene. Dette pleier jeg å gjøre i Photoshop, med en teknikk jeg selv har funnet på. Nemlig ved å duplisere layeret og sette Blending Mode på Soft Light, for å så sette ned Opacity på layeret til 20-60%. Men det avhenger av hvordan bildet ditt er, og hvordan du vil at det skal se ut.

 

 

Foto #3

 

Audi_001.jpg

 

Teknisk Data

Objektiv: Sigma EX DG APO 70-200mm F/2.8

Brennvidde: 88mm

Lukkertid: 1/250 sek

Blenderåpning: F/2.8

ISO Hastighet: 100

 

Teknikk

Her har jeg gjort ett portrett av en bil. Hvor vi tok bilde av denne bilen gjør alt, så valg av sted falt på Holmenskjæret i Asker. Var enda sent på våren, så det var ikke så mange folk der, men vi fikk med oss en lav kveldssol med varmt lys. Fikk plassert opp bilen med lekehuset i bakgrunnen, dette for å skape kontraster mellom leker for barn og leker for voksne. Kontraster er viktig! På grunn av den lave kveldssolen, så kommer fargene veldig godt frem, og det blir ett godt og varmt lys. Har brukt en lav blender, dette med hensikt at bakgrunnen skal bli litt mer uskarp. Etterarbeidet her er ikke store greiene, har duplisert laget, og gjort en Desaturate for å gjøre bildet svart/hvitt. Dette gjør du på Image->Adjustments->Desaturate i Photoshop. Deretter satt jeg laget som kjent til Soft Light, og og satt Opacity på 50%. Dette for å øke kontraster i bildet. Tilslutt skarpet jeg opp bildet med 100%.

 

 

Foto #4

 

Audi_002.jpg

 

Teknisk Data

Objektiv: Sigma EX DG APO 70-200mm F/2.8

Brennvidde: 92mm

Lukkertid: 1/250 sek

Blenderåpning: F/2.8

ISO Hastighet: 100

 

Teknikk

Enda ett bilportrett jeg har tatt på samme sted som forrige. Her kjørte vi bilen helt ned til strandkanten. Her gjør stranden, vannet, og stenene i vannet til at bildet får en litt grå tone, men allikevel spennende. Har også brukt en lav blender her for å få en uskarp bakgrunn. Dette for å framheve objektet jeg tar bilde av lettere. Har brukt en litt skrå vinkel når jeg tok bildet, dette for å skape enda mer spenning. Etterarbeid her er nesten ikke noe, min vanlige kontrast økning og oppskarping.

 

 

Foto #5

 

Balle_007.jpg

 

Teknisk Data

Objektiv: Canon EF 50mm F/1.4

Brennvidde: 50mm

Lukkertid: 1/2000 sek

Blenderåpning: F/1.4

ISO Hastighet: 100

 

Teknikk

Her har jeg valgt å vise frem ett detaljbilde, en type bilde jeg ikke har tatt så mye av, men som er veldig stilig. Ved å bruke en såpass lav blender som 1.4 oppnår man en minimal dybdeskarphet, og det blir bare fokuspunktet som er skarpt. For å ta ett bilde som dette er det egentlig bare å se etter fine linjer og spennende småting. Prøv alltid å se det store i det små! Etterbehandlingen er ikke stort mye, har økt kontraster, og lagt på ett Photo Filter med Sepia 40% i ett Adjustment Layer. Dette gir den gul/røde effekten over bilder, som på noen måter kan se litt "gammeldags" ut.

 

 

Foto #6

 

Flog_001.jpg

 

Teknisk Data

Objektiv: Canon EF-S 10-22mm F/3.5-4.5

Brennvidde: 14mm

Lukkertid: 1/50 sek

Blenderåpning: F/4

ISO Hastighet: 100

 

Teknikk

Enda ett bilportrett, men annerledes enn de andre jeg har vist frem her. Har brukt ett vidvinkel objektiv her, får da med masse av bakken, og hele himmelen på bildet. Tok dette bildet fra en veldig lav plassering for å se bilen fra en vinkel vi ikke pleier å se den fra. Polariseringsfilteret som sto foran objektivet når jeg tok bildet fjerner mye refleksjoner i bilen, og øker fargemetningen endel. Etterbehandling på dette bildet er bare kontrastøkning og oppskarping.

 

 

Sluttord

Ja, hva er det å si? Er bare å stille meg spørsmål dere lurer på, eller vise meg bilder dere ønsker hjelp med. Jeg skal prøve å svare på alt så fort jeg klarer. Om noen ønsker å kontakte meg via MSN, så finner dere meg på denne adressen: dj6433@hotmail.com. Det var vel alt foreløpig.

 

Med Vennlig Hilsen

Pål-Kristian Hamre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 110
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

kjetilsv: Det kommer litt an på hva slags instillinger du kan gjøre med kameraet ditt. Har du mulighet for å stille f.eks. lukkertid? Tips: Bruk så lav ISO Hastighet som mulig! Høyere ISO Hastighet betyr mer kornete bilder. Så sett den på det laveste og bruk stativ/blitz om det er for mørkt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg et 350D for noen mnd siden selv, og har lekt med instillinger/

objektiver frem til dags dato. Utrolig herlig kamera å jobbe med!

 

Vil bare legge til noe som kanskje er greit å ha i bakhodet for en

hobbyfotograf? Fikk tipset av en kompis, og viderefører det hit :)

 

Hint: Bilder vil få best nyanser/farger/stemning rett før, eller rett etter

soloppgang/nedgang. Gjerne i skumringen.

:: Civic VTi :: LINK

x - '96 Celica T20

x - '96 Civic EJ9

 

"Jeg fikk vaksine på ungdomskolen, mot sånn BMW eller BCG eller hva det nå heter..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvordan du får den sort/hvit effekten som du har på de

første bildene i bilde-tråden din? Hverken sort/hvit instillingen i kameraet,

eller "greyscale" i Photoshop gir en slik intensivitet :)

:: Civic VTi :: LINK

x - '96 Celica T20

x - '96 Civic EJ9

 

"Jeg fikk vaksine på ungdomskolen, mot sånn BMW eller BCG eller hva det nå heter..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inferno: På de bildene har jeg endret endel på Curves, og lagt til mer kontraster. Husker desverre ikke akuratt instillinger nå, men kan godt finne ut noe ganske likt hvis du ønsker? Og legge ut eksempler.. :)

 

Volvo_Gutten: Spennende, speilrefleks er sinnsykt morsomt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår