Gå til innhold

moore sine fototips

Ranger emnet


Gjest moore

Anbefalte innlegg

Dette er jeg fullt klar over, og jeg vet også at mitt EOS350D har en cropfaktor på 1,6.

 

Det jeg trodde var at EF-S-objektivene var "omregnet" til den brennvidden de faktisk tilsvarer på et kamera med cropfaktor. :) Altså at 10-22mm, egentlig er en 6,25-12,5mm. Er ikke helt sikker på om dette er tilfelle, men. :)

fotoklubben - member #4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 110
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

EF-S Objektivet passer bare på kamerane som har cropfaktor, det bil si ikke fullformat kameraene som 5D, 1D, 1Ds osv. Bare 300D, 350D, 10D, 20D og 30D kan bruke EF-S objektivene. Så å si at den egentlig er 6,25-12,5mm blir feil.

 

Edit:

Siden bildebrikken på disse kameranene er 24mm eller ettellerannet, så vil alle, inkl EF-S objektiver få en crop faktor på 1,6 (Forholdet mellom 35mm og bildebrikken på 350D osv). EF-S objektivene er en spesiell vidvinkelserie som er laget med hensyn til dette. Ettersom vanlige EF objektiver får noe spesielle kanter ved brukt på ett kamera som 350D, så har de laget EF-S serien som er tilpasset disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Steike god tråd :) Fant frem jallakamraet med en gang. All heder og respekt til deg for en veldig fin og informativ tråd :)

1988 Golf II aka. Helene

 

Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå"

Øge: "Kunne vært lengre..."

Tollak: "Å?"

Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Sjef.. :) Har sjekket ut ett par andre og.

 

Har ett 30D kamera med grep, 20-35, 24-85, 70-200 og 70-300.. Blitz, blitzkabel og ett par stativer.. men ville jo vært kjekt å kunne bruke det riktig.. hehe..

 

Men har fått levert en del bilder til magasiner, medier og litt andre ting..

Utrolig moro å fotografere! :)

Rebel

 

2001 S60 2,0T (tilsalgs)

2000 V70R AWD Laserblå (soon2come)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Genialt å legge ut en slik tråd. Mye bra tips.. :)

 

Hvor tok du kurs? Jeg MÅ få meg ett kurs ASAP, da jeg begynner å få oppdrag..

 

Takk for hjelp så langt!

 

Du har alt det utstyret, men finner infoen i tråden meget nyttig?

Og du må ha kurs, fordi du begynner å få oppdrag?

Tror kanskje ett år med en 350D og 18-55 hadde hjulpet deg bedre.

 

(All cred til tråden, men en som driver litt med slikt BURDE ha denne kunnskapen innebakt fra før, spesielt om man tar kommersielle oppdrag.)

 

moore du har en fin tråd for folk som starter opp, og de som er litt vidrekommende, stå på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Jeg kjører på Nikon F65(:oohh ), et kjekt og lite kamerea med mye funksjoner...skal snart kjøpe digital speilrefleks...

Samme kameraet jeg brukte før, har det enda, men har på følelsen at det kanskje blir liggende en stund på hyllen etter jeg kjøpte Nikon D50.

Har ikke brukt det nye heller så mye enda, men har da blitt 1500 bilder siden jeg kjøpte det for 3 uker siden.

 

Fikk noen ekstra tips i denne tråden, så det var jo genialt :):

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår