Gå til innhold

moore sine fototips

Ranger emnet


Gjest moore

Anbefalte innlegg

Jeg bruker Canon EF-S 10-22mm og er veldig fornøyd med denne! Har tatt flesteparten av bilportrettene mine fra Gatebil på Våler med denne :)

 

Jeg har som sagt også brukt dette litt, og har skjønt at når man tar bilbilder er det omtrent nødvendig med litt ekstrem vidvinkel noen ganger. Man kan få til vanvittig kule effekter. :)

 

De to punktene som gjør at Sigmaen virker mer aktuell er; prisen først og fremst. Den koster faktisk 2000 mindre. Vurderer også å kjøpe inn en del greier fra USA etterhvert. Den andre haken, som ikke spiller SÅ stor rolle, er en eventuell overgang til FF etterhvert. EF-S objektivene er jo som kjent ikke kompatible med FF-kameraer. =)

 

Inferno: Vanvittig fin farge himmelen hadde på det første bildet. Justert i etterkant, eller er det rett fra kameraet? :)

fotoklubben - member #4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 110
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Sant det angående FF Tee-Zee. Har sett mange gode landskapsbilder med Sigma 10-20. Sigma har jo også en 12-24mm. Har ikke prøvd noen av de, men begge to burde være rimelig gode vidvinkeler. Vurderer meg Canon EF 24-70mm F/2.8L. Var på ett fotokurs i modell og portrett fotografering, og fikk sett og lært mye spennende innen fotografering!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det batterigrepet, er det sånn at det skrus fast der du skal feste kamera til stativet? Kan du fortsatt feste kamera til stativ med dette grepet? Hva gjør man med den luka over batteriet i kamera? Er vell der batterigrepet dyttes inn?

 

Har 350D selv men synes det er litt lite for meg, får ikke helt ordentlig grep på det føler jeg.

 

 

Tips til ett greit vidvinkelobjektiv opp til tre tusen hadde jeg også satt pris på =))

 

Bra guide og mye bra bilder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men igjen, med Sigmas 10-20mm får du croppingen, og dermed ikke like ektsrem vidvinkel.
Har hørt at man vistnok får den cropingen på EF-S objektiver og har jeg hørt. Vet ikke hva det var, men noen som snakket om det. Mener det var noe om at EF-S objektivene var spesielt tilpasset digital speilrefleks. Akuratt dette må jeg finne ut av.

 

Er utrolig hypp på og være med på et fotokurs. hvor var du det var på dette enn a.? og hvor i landet..

Dette holdt sted på Fornebu. Kurset varte i cirka 5 timer, og dreide seg om lyssetting til portrett og modellbilder. Vi fikk prøve oss fram med masse profft lysutstyr. Fant ut av dette gjennom photosight.org, ett sted jeg legger ut endel bilder.

 

']Det batterigrepet' date=' er det sånn at det skrus fast der du skal feste kamera til stativet? Kan du fortsatt feste kamera til stativ med dette grepet? Hva gjør man med den luka over batteriet i kamera? Er vell der batterigrepet dyttes inn?

 

Har 350D selv men synes det er litt lite for meg, får ikke helt ordentlig grep på det føler jeg.

 

 

Tips til ett greit vidvinkelobjektiv opp til tre tusen hadde jeg også satt pris på =))

 

Bra guide og mye bra bilder![/quote']

 

Det er der batterigrepet skal sitte ja! Du tar ut batteriet, og vipper av den luken, som det også er laget plass til inne i batterigrepet så du ikke mister eller roter bort denne. Er stativfeste på samme sted under på batterigrepet. 350D blir ett helt annet kamera å holde i med batterigreper, både vertikalt og horisontalt. Det koster 699 hos Japan Foto forresten! Billigste stedet jeg vet om. Og tips til vidvinkel, så er det nok den jeg og Tee-Zee har snakket litt om her, Sigma 10-20mm F/4-5.6, det koster 3895,- hos mpx.no, og 3950 hos fotovideo.no. Dette blir nok beste løsningen om du skal ha en skikkelig vidvinkel til rundt tre tusen. Må du ha noe under tre lapper så burde du vel gå for noe 18-55mm om du ikke har dette. Sigma 24-70mm F/2.8 Macro koster 2990,- hos fotovideo, og dette tror jeg er ett bra allround objektiv! Men ville nok investert en lapp ekstra og gått for Sigma sinn ultravidvinkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid trodd at EF-S-objektivene var laget for dSLR, og at det ikke var cropping på de. Hvis det ikke er sånn, så har jeg misforstått. :)

 

Portrettbilder og lyssetting er gøy å leke med!

Vi har et fotostudio på skolen, med masse lysutstyr, som jeg har brukt en del timer i. :) Spennende å se hvordan det å flytte på èn eneste lampe kan endre stemningen i et bilde totalt.

fotoklubben - member #4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nok batterigrep på meg ôg, men jeg slår til med

monopod samtidig, da japanfoto selger disse for 199,- :)

Tripod har jeg av beste kvalitet.

 

TeeZee, nope, bildet er "urørt". Bare resizet/rescalert.

:: Civic VTi :: LINK

x - '96 Celica T20

x - '96 Civic EJ9

 

"Jeg fikk vaksine på ungdomskolen, mot sånn BMW eller BCG eller hva det nå heter..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har oppdatert hovedposten med bidrag fra kaz angående Teknikker. Og lagt inn to nye bilde eksempler. Virker som om dere liker dette her. Så jeg skal fortsette og legge ut bilder og informasjon, og svare på spørsmål og det som måtte trenges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid trodd at EF-S-objektivene var laget for dSLR, og at det ikke var cropping på de. Hvis det ikke er sånn, så har jeg misforstått. :)

 

Crop-faktoren ligger ikke i objektivet, men i kamerahuset.

 

Hentet fra http://www.akam.no

 

Cropfaktor

 

På de fleste digitale speilrefleks er bildebrikken mindre enn en 24x36 mm filmrute.

 

Hvis objektivet er konstruert for å ta bilder med film, vil bildebrikken bare utnytte midten av objektivet. I praksis kan dette virke som en tele-effekt.

 

Et 50 mm objektiv på et Nikon digitalt speilrefleks vil "tilsvare" 75 mm. Den faktoren man ganger med kalles cropfaktor. For Nikon-kameraer er dette 1.5, mens enkelte Canon-kameraer har 1.6.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår