Gå til innhold

moore sine fototips

Ranger emnet


Gjest moore

Anbefalte innlegg

kjetilsv: Det kommer litt an på hva slags instillinger du kan gjøre med kameraet ditt. Har du mulighet for å stille f.eks. lukkertid? Tips: Bruk så lav ISO Hastighet som mulig! Høyere ISO Hastighet betyr mer kornete bilder. Så sett den på det laveste og bruk stativ/blitz om det er for mørkt!

 

Er ikke så alt for mye funksjoner på kameraet. Men kan stille ISO hastigheten ned til 50,100, 200, 400 og AUTO.

 

samt litt effekter som intense farger, nøytral, liten skarphet, sepia og sort hvitt.

 

Og noe småtteri til som AWB, størrelsen på bilde og kvaliteten. Går også ant og ha 10sek/2sek til selv utløser tid men har vel ikke så mye og si ??

Mercedes-Benz 190e 2 liter 92mod

http://www.ventlitt.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 110
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Her var tråden ja! nydelig. Håper det går bra med noen bidrag. :)

 

Et Tips for banefotografering.

Når en tar bilder av biler som kjører på banen, kan det lønne seg og ha begge øynene åpne. (jeg tenker på i øyeblikket du tar bilder) Man får med seg ting som skjer utenfor søkeren, og vet hva som kommer 'next'.

Se f.eks du følger en Golf med et åpent øye(i søkern). Lenger fremme utenfor der du peker objektivet kjører en annen bil ut, kræsjer max og ruller rundt. Du har fornøyd tatt bilde av golfen din, og da du senker kameraet oppdager du at -'oj en bil har kjørt ut, det skulle jeg hatt bilde av'. Med begge øynene åpne får du så og si med deg alt som skjer på banen og kan raskt vende kameraet mot der det er action.

Det kan også enkelte ganger være fint for å sjekke om du har ordentelig focus på objektet du fotograferer. Du har da focus når det er skarpt på begge øyne.

 

EDIT: Følgeteknikk Bestem deg for hvilken bil/MC du vil ta bilde av og prøv så å følg objektet rundt banen/svingen akkurat som du skulle filmet med videokamera mens du holder begge øynene åpne. Jo lenger du følger objektet jo større sjangse er det for å få bra bilde. (får med alt osv)

Med fingern på 'avtrekkern' og riktig fart på panoreringen samt riktig focus, bør ting være optimale for et eller flere knallskudd :)

Med denne følgeteknikken får du 'bedre tid' til f.eks å tenke på komposisjonen.

 

LCD Brightness

Det er viktig at du er klar over hvilken grad av lyshet du har på skjermen på ditt kamera. Husk å still lysheten etter forholdene. Er du ute en dag i strålende sol bør du ha på lyseste eller nest lyseste instilling. Fotograferer du om kvelden/natta bør du stille lysheten ned. Det kjipeste som finnes er å komme hjem å få bildene på datan da det viser seg at alle bildene var for lyse (dags fotografering med for lav brightness) eller for mørke (kvelds/natt foto med for høy brightness.)

 

Det var det jeg kom på i farten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, money...

Hvor mye ligger et brukbart kamera på sånn ca? For en ivrig hobbyfotograf?

 

Takker for svar :)

 

Hvis du tenker digitalt SLR så ligger de billigste modellene (Canon EOS 350D og Nikon D70) på rundt 7000.

 

Du kan også få gode semi-kompaktkameraer for priser under dette. Da tenker jeg på kompaktkameraer som har de fleste innstillinger du trenger, men som ikke har den fordelen at du kan bytte objektiver.

 

Selv har jeg et Canon EOS 350D, og er utrolig fornøyd. En annen ting som også spiller en stor rolle i gode bilder er faktisk etterehandlingen. HAr ingen eksempler på dette nå, men skal se hva jeg finner. Det kan utgjøre forskjellen på et helt greit bilde, og et dødsbra bilde.

 

Lykke til! ;)

fotoklubben - member #4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke så alt for mye funksjoner på kameraet. Men kan stille ISO hastigheten ned til 50,100, 200, 400 og AUTO.

 

samt litt effekter som intense farger, nøytral, liten skarphet, sepia og sort hvitt.

 

Og noe småtteri til som AWB, størrelsen på bilde og kvaliteten. Går også ant og ha 10sek/2sek til selv utløser tid men har vel ikke så mye og si ??

ISO Hastighet 50-100 ser du ikke så mye forskjell på egentlig. Kommer litt an på lyssituasjonen. Sett kamera ditt på laveset mulig for å få minst mulig kornete bilder. AUTO instillingen her kan f.eks. velge 200 istedenfor 100 selvom det hadde vært nok lys til å fange inn eksponeringen. De effektene du snakker om, intense farger osv, kan du like gjerne gjøre i etterarbeidet, da du har større kontroll over "behovet" ditt til vært enkelt bilde, og ikke bare en generell instilling.

 

Jepp, money...

Hvor mye ligger et brukbart kamera på sånn ca? For en ivrig hobbyfotograf?

 

Takker for svar :)

For en ivrig hobbyfotograf så ville jeg gått for ett digitalt speilreflekskamera. Canon EOS 350D eller Nikon D50 er en fin introduksjon til denne verdenen. Koster som sagt rundt en 6000 kroner, men det kan også sees på som en "investering".

 

Her var tråden ja! nydelig. Håper det går bra med noen bidrag.

Jepp, skal prøve å flette det inn ikveld jeg. Tusen takk for bidrag! :)

 

skjønner det at man må ha masse peil og dyrt kamera for å ta fine bilder ja..

Neida, du må ikke ha det. Sjekk noen av de grunnleggende fototipsene jeg har lagt ut, om å prøve andre vinkler osv. Og som

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, money...

Hvor mye ligger et brukbart kamera på sånn ca? For en ivrig hobbyfotograf?

 

Takker for svar :)

 

 

du kan vaere heldig med aa kj0pe brukt ogsaa, fattern kj0pte seg et digitalt speilrefleks kamera, av merke Nikon(vet ikke modell) for 4000kr, veldig morro kamera aa bruke, faar veldi fine bilder, om fotografen er bra :p

-1980 Buick Century Estate Wagon (kosebil)

-1991 Volvo 240GL stasjonsvogn (bruksbilen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips,for folk som aldri har tatt bilder før,velg IKKE DSLR,kjøp heller et ok kompaktkamera.Å hoppe rett på noe stort,avansert og vanskelig når du ikke har tatt bilder før er hardt.

Om du har et ok kompaktkamera nå,så kjøp et DSLR om du liker å ta bilder,et digitalt speilrefleks-kamera er avansert som fy.

Det tok iallefall over 1 år for meg å lære hva som var datt og ditt på mitt EOS 350D,og det er sikkert folk som er mer lettlærte enn meg,så ta det helt med ro.

 

Uansett,å ta bilder er herlig,DSLR er herlig,jeg er enda ung og har mye å lære.Skal iallefall jobbe med foto når jeg blir eldre,for jeg ELSKER det :)

98` Alfa Romeo 156 TS - Grigio chiaro

93` Alfa Romeo 155 TS - Spazio blue

95` Alfa Romeo 155 TS - Rosso

(X) 95` Alfa Romeo 155 TD - Rosso

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har investert i 10 - 22mm EF-S, så venter spent på at den kommer i posten :) Vurderer og å bytte ut mitt EF 70 - 200 F4 L USM objektiv med 2.8 L USM IS, men får se når bilen er ferdig hva pengene sier :/

07 Nissan Pathfinder 2.5 LE AT IT-pack

65 Volvo Valp Feltvogn (laplander) B18

x 86 Volvo 765GLE, x Mercedes 280SE x91 Mercedes 300 SL Cab x Volvo 745GLE

Selger: B28E kam (ny)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et lite tips om hva man kan få til med litt eksperimentering

(Lang lukkertid og selfølgelig stativ)

 

Se gjerne vekk ifra overeksponerte objekter dere som faktisk har

litt mer peil en meg.. Jeg vil bare vise hvor kult det kan være å

leke seg, uansett kamera!

 

lukkertid ca 5 sek

Bildedgdg.jpg

 

lukkertid ca 30 sek (Nordlyset var såvidt synlig for meg..)

bil22.jpg

:: Civic VTi :: LINK

x - '96 Celica T20

x - '96 Civic EJ9

 

"Jeg fikk vaksine på ungdomskolen, mot sånn BMW eller BCG eller hva det nå heter..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moore: Hva slags objektiv er det? Hørtes interessant ut. Trenger virkelig noe annet enn kitobjektivet.

 

Har også siklet på Canons 10-22mm EF-S og Sigmas 10-20mm. Noen som har erfaringer med disse? Først og fremst Sigmaen, da jeg har brukt Canons alternativ litt i jobbsammenheng.

 

Jeg bruker Canon EF-S 10-22mm og er veldig fornøyd med denne! Har tatt flesteparten av bilportrettene mine fra Gatebil på Våler med denne :)

 

 

Har investert i 10 - 22mm EF-S, så venter spent på at den kommer i posten Vurderer og å bytte ut mitt EF 70 - 200 F4 L USM objektiv med 2.8 L USM IS, men får se når bilen er ferdig hva pengene sier :/

 

Ikke dumt valg! Tenkt på å vurdere Sigma 70-200 F/2.8? Bruker denne selv, og er kjempe fornøyd!

 

Vil ha batterigrepet og Objektet..how much?
Selger alt samlet helst..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se gjerne vekk ifra overeksponerte objekter dere som faktisk har

litt mer peil en meg.. Jeg vil bare vise hvor kult det kan være å

leke seg, uansett kamera!

 

Kjempe gode eksempler Inferno!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår