farlig Skrevet Juni 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 20, 2006 Hei! Jeg tenkte nå at jeg skal få 940en til å bli noe mer sporty å kjøre, men jeg vet ikke i hvilken ende jeg skal begynne. Det er en 93 modell GL, og den er utstyrt med 23mm krengingsstag foran og 19mm bak. Støtdemperne er relativt nye standard fra volvo. Bilen ruller på 16" felger med gode 205/55 dekk. Det som kan oppgraderes er vel fjærer, dempere, grovere stag, fjærbenstag og foringer. Hvor bør jeg begynne? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fanten_940LT Skrevet Juni 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 20, 2006 Tja... Fjærer, dempere, bredere felger/dekk (litt mer 'breiskuldra') er vel første bud. Stag gir deg lite for pengene i forhold til ovennevnte (med unntak av felger da..), så jeg ville begynt i den enden Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
yoyofish Skrevet Juni 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 20, 2006 1. Fjærer 2. Dempere 3. Større hjul og dekk med lavere profil (17-18") 4. Poluyretan foringer/grovere-mere stabstag Slik ville jeg gått fram hvertfall. Siter Volvo 940 Turbo -95. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Flamer Skrevet Juni 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 20, 2006 Spørs litt om du er opptatt av att bilen fortsatt skal ha orginal høyde osv. Mn ordenlige dempere (Bilstein, Koni eller lignende.) Stive fjærer. har inntrykk av att senkesett fjærene er for myke. (Har selv kappa rallye fjærer som er smidde flate i den enden de er kappa. STIVT) så er det jo foringer og stabstag osv. Siter 01 Bmw 320 2,2 Mtech2 induvidual -x-Volvo 142 73 -x-Ski-Doo Formula + -x-Volvo 240 (Bilcross) Link til tråd om 142`en http://www.bilforumet.net/showthread.php?p=932630#post932630 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
farlig Skrevet Juni 20, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 20, 2006 Takk for svar folkens! Jeg er opptatt av at bilen fremdeles skal være behagelig å kjøre, så noe bredere dekk blir det nok ikke med det første. Det kan virke som om at fjærer og dempere er et bra sted å starte. Jeg vil helst unngå å kappe fjærene, så jeg er derfor litt i tvil om hva jeg skal velge. Lesjøfors fjærene blir jo for høye foran, så det ser helt teit ut. Vil det bli bedre høyde foran om man kjører med lesjøfors og noen kortere dempere? Hvilke dempere skal man da velge? Er det noen andre gode fjærer der ute? Jeg får rabatt på volvos orginale senkesett med fjærer og dempere - Er dette noe å satse på kanskje? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
yoyofish Skrevet Juni 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 20, 2006 Jeg har Lesjöfors fjærer og Bilstein Sprint dempere foran (kortere dempere), og original dempere bak. Min er fortsatt for høy foran i forhold til bak. Volvo har vel noen originale senkefjærer også. Du får undersøke og høre litt rundt, slikt kan jo spesialbestilles også (nudler i tre måneder). Siter Volvo 940 Turbo -95. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Flamer Skrevet Juni 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 20, 2006 Takk for svar folkens! Jeg er opptatt av at bilen fremdeles skal være behagelig å kjøre, så noe bredere dekk blir det nok ikke med det første. Det kan virke som om at fjærer og dempere er et bra sted å starte. Jeg vil helst unngå å kappe fjærene, så jeg er derfor litt i tvil om hva jeg skal velge. Lesjøfors fjærene blir jo for høye foran, så det ser helt teit ut. Vil det bli bedre høyde foran om man kjører med lesjøfors og noen kortere dempere? Hvilke dempere skal man da velge? Er det noen andre gode fjærer der ute? Jeg får rabatt på volvos orginale senkesett med fjærer og dempere - Er dette noe å satse på kanskje? Kapper du og får fjæra smidd flat i den enden du kapper unngår du dn sprettinga værtfall. Mener da att du smir øverste ring ned mot neste så du går anleggsflate rundt hele fjæra som blir belastet. Siter 01 Bmw 320 2,2 Mtech2 induvidual -x-Volvo 142 73 -x-Ski-Doo Formula + -x-Volvo 240 (Bilcross) Link til tråd om 142`en http://www.bilforumet.net/showthread.php?p=932630#post932630 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo 740 racing Skrevet Juni 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 20, 2006 Ikke senk bilen, sett på 17 tommere og vanlige blå monroe dempere.... det gjorde jeg, resutat: uslitte/defekte dempere etter ett år. svetter olje som bare faen. har for det meste kjørt motorvei til og fra skole. nå blirr'e gule koni =) Siter Kjør hardt, kjør stil, det er volvo som er bil!!!!! :) :partyon :boxing Folk med hjerne,kjører ikke bil med stjerne :P kjører nissan primera Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B230ft Skrevet Juni 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 20, 2006 lenge leve bilstein! og fanten, har du bytta til grovere stag selv? det du merker mest på sånn ved noenlunde vanlig dog aktiv k,jøring, er dekk(bredde er en ting, men bredden og profilen må stå i stil til felgen)og ikke minst kvalitet på dekket) og dempere.. er egentlig bare å begynne en plass, å fortsette etter hvert som lønningene kommer.. trenger jo ikke ta alt på en gang..men ville anbefalt å begynnt med de to tinga jeg nevnte nå Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
farlig Skrevet Juni 20, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 20, 2006 Takker! Hvordan skal bredden/profilen være i forhold til felgen da? Jeg har 7" bredde felger... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B230ft Skrevet Juni 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 20, 2006 på en 7" brei felg tror jeg du har truffet greit med 205 dekk.. det som er synd er at du må ha såpass profil på en 16" hvertfal hvis det skal være lovlig.. men kjøp deg nye dempere.. bilstein er godt som snus:) kjører selv B8(sprint) og er fornøyd med de! ike så stive at det er ubehagelig Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ahattest Skrevet Juni 21, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 21, 2006 monterte 225/45-17*7 her om dagen, bilen ble faktisk MER behagelig å kjøre enn på 195/65-15. mindre støy, ingen sporing, litt tyngre på rattet når man manøvrerer på parkeringsplasser, sitter vanvittig mye bedre på veien, kan mate på med bremsepedalen til du ikke tør mer, blitt umulig å ligge brett i rundkjøringer ved tørr asfalt dog. 131hk blir litt snaut;-) Siter 1991 940gl http://www.hattestad.no/volvo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
farlig Skrevet Juni 21, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 21, 2006 Hvor selges bilstein billigst? Hvordan er disse i forhold til den orginale satsen fra volvo? Vi snakker jo om en ikke ubetydelig prisdifferanse... Komplett sett med fjærer og dempere fra volvo kommer på under 4000kr. Dette er sachs tror jeg, men er ikke sikker Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
yoyofish Skrevet Juni 21, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 21, 2006 Det der med å smi fjæra ned tror jeg ikke er noe sjakktrekk. Faren er at du ødeleger hele herdinga til fjæra, dvs. at den ikke varer særlig lenge/får helt feil funksjon. Siter Volvo 940 Turbo -95. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B230ft Skrevet Juni 21, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 21, 2006 Det der med å smi fjæra ned tror jeg ikke er noe sjakktrekk. Faren er at du ødeleger hele herdinga til fjæra, dvs. at den ikke varer særlig lenge/får helt feil funksjon. kan du forklare nermere åssen du herder fjørstål..? tingen med fjørstål, er at når du varmer det(f.eks. presser samen og sveiser ringer fast), DA herder du det, og fjørstål er et ikke herdbart material, og det mister alle dets kvaliteter og egenskaper, så det fjører ikke sjikkelig.. eller alt fjører jo, men fjørstål har sinnsykt høy flytegrense, men denne kappes vekk ved herdeforsøk og du ender med at fjøre sprekker.. mener det går fint om du normaliserer og styrer etter varmebehandlig, og det da går fint og stålet får tlilbake grunn-strukturen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.