Gå til innhold

Gatebil - Snart vil en av oss miste en venn!

Ranger emnet


HardRock

Anbefalte innlegg

Lest hele tråden nå og det jeg hele tiden har ment, bekreftes her. Har selv vært hele helgen på Rudskogen med BMW Car Club og kjørt masse på bane. Her er sikkerheten høyt prioritert, noe det alltid har vært. Før man kjører på bane, skal man ha deltatt på førermøtet. Bilen sjekkes teknisk; dekkmønster, bremseskiver og klosser, sjekker at batteri sitter forsvarlig festet og man måler bremsevæsken. Hjelm på frikjøringen er obligatorisk og man skal igjen med vinduer under kjøring. Lys skal være tent. Prøveskilt er kun tillatt ved søknad 14 dager før treff og det skal dokumenteres at man har kaskoforsikring.

BMWCCN har alltid fått drittprat fra de største gatebilfolka fordi "det er så strengt". Vel, det er en grunn til det. Og ja, man får ikke herje slik som på Gatebil. Det er det også en grunn til. Alt dette har med sikkerhet og gjøre. Med så mye publikum tilstede, som i tillegg er beruset, har arrangøren her et ENORMT ansvar på sine skuldre, spør du meg. Da hjelper det ikke å sette opp sperrebånd i breisladdsvingen...

 

 

Kremt kremt, må nesten korrigere deg der på noe av det du sier.

Var der selv, var dårlig med teknisk kontroll, var faktisk også noen som kjørte med halv-hjelm fra krigen, var også noen idioter som bare MÅTTE legge bilen ut i svingene, og som det ble sagt på førermøte: Det er ikke tillatt og provosere frem en sladd da vil man bli sendt ut av banen.

Dette skjedde ikke.

Så er vel ikke helt 100% dere heller...

Drive corsa is cool

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 256
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg tror ett av de første skrittene på vei mot bedre sikkerhet på treff er ganske enkle.

 

Først og fremst må publikum få skikkelige tribuner, var på D1 i England i fjor og på silverstone klarte de å få inn nesten 25000mennesker som alle så samme 2 svingene:) Og disse tribuneanleggene er ikke vanskelig å bygge opp på verken Rudskogen eller Våler.

 

Det viktigste derimot vil være og kalle inn alle som skal på banen til et enkelt førermøte, der enkle skrevne og uskrevne regler om hvordan man oppfører seg på banen blir tatt opp. dette trenger ikke være vanskelig å gjennomføre. man kan for eks sette opp et eget telt til formålet der det gåes igjennom de samme tingene hver hele time, og man etter endt møte får en lapp som festes på ruta for å vise at man har vært innom. uten denne kommer man da ikke på banen, som med betaling og teknisk.

 

Var selv med på flere episoder i helgen. selv om vi kjørte sammen med EXTREME og egentlig burde vært utpå med de som har best forutsettninger for å faktisk kunne litt om dette. mest irriterende jeg vet om er folk som har biler som virkelig går fort rett frem men som mangler alt annet så svinghastigheten er lav, men som allikevel er såpass arrogante at de ikke slipper folk forbi. det finnes ingen tvil om at dette skaper unødig farlige situasjoner som litt forhånds info lett luker vekk.

 

Synes selv at treffet i helgen var ett av de beste jeg har vært på, men er veldig enig i denne tråden. det er så lite som skal til for å sikre oss vidre banekjøring i mange år fremover, så det ville vært synd om atl ble ødelagt nå..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var det vel strengt tatt ikke noe publikum å snakke om på STCC på Våler blah

 

:hvaskjera

Var da i alle fall 50stk....doh

hehe

Men fortsatt samme sikkerhet. Og da snakker vi i regi av NBF.

Mulig det er noen kritikere her inne som kan ta en tur på ett bakkeløp, rally løp eller bare til motorfestivalen å se på sikkerheten der. Er den noe bedre?

Takk til:

Audioart v/ Kjetil Skei

Ruud Racing

VS-motor

Standox

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ett av de første skrittene på vei mot bedre sikkerhet på treff er ganske enkle.

 

Først og fremst må publikum få skikkelige tribuner, var på D1 i England i fjor og på silverstone klarte de å få inn nesten 25000mennesker som alle så samme 2 svingene:) Og disse tribuneanleggene er ikke vanskelig å bygge opp på verken Rudskogen eller Våler.

 

Det viktigste derimot vil være og kalle inn alle som skal på banen til et enkelt førermøte, der enkle skrevne og uskrevne regler om hvordan man oppfører seg på banen blir tatt opp. dette trenger ikke være vanskelig å gjennomføre. man kan for eks sette opp et eget telt til formålet der det gåes igjennom de samme tingene hver hele time, og man etter endt møte får en lapp som festes på ruta for å vise at man har vært innom. uten denne kommer man da ikke på banen, som med betaling og teknisk.

 

Var selv med på flere episoder i helgen. selv om vi kjørte sammen med EXTREME og egentlig burde vært utpå med de som har best forutsettninger for å faktisk kunne litt om dette. mest irriterende jeg vet om er folk som har biler som virkelig går fort rett frem men som mangler alt annet så svinghastigheten er lav, men som allikevel er såpass arrogante at de ikke slipper folk forbi. det finnes ingen tvil om at dette skaper unødig farlige situasjoner som litt forhånds info lett luker vekk.

 

Synes selv at treffet i helgen var ett av de beste jeg har vært på, men er veldig enig i denne tråden. det er så lite som skal til for å sikre oss vidre banekjøring i mange år fremover, så det ville vært synd om atl ble ødelagt nå..........

 

 

Veldig bra treff ja! Og sikkerheten var etter min mening ganske bra i forhold til tidligere og rudskogen. Men Problemet er fortsatt. Å slippe utpå folk som skal drifte, kjøre fort, og ferskinger på samme tidspunkt.

Det er det som skaper farlige situasjoner. Spes når alle førerne er "verdensmestere" hehe Håper dere som kjørte tåler den...hehe

Men for meg som ser på og som har sett på maaange andre motorsport stevner. Så lyser verdensmesterne glatt igjennom. Forskjellige kjørestiler på bane samtidelig krever først og frems respekt av hverandre. Noe mange mangla så det ut som...hehe Skal du kjøre fort på bane har du etter min mening ikke noe på et gatebil treff å gjøre. Da det er så og si håpløst! Da er det bedre med litt roligere track day treff. Der folk ikke bare kjører for å vise seg frem.

Takk til:

Audioart v/ Kjetil Skei

Ruud Racing

VS-motor

Standox

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må nok si meg litt enig i det denne tråden handler om, men vi trenger da heller ikke og overdrive... at ikke arrangørene kan gjerde inn banen slik at publikum ikke kommer for nært er jo noe som kan fixes...

 

derrimot, at folk må bygge bur i bilen sin for og kansje kjøre på bane 1-2 ganger i året er en overdrivelse. At man må kjøre 5-10 runder rundt en bane for og få en lisens for og få lov til og kjøre kunne jo ha vært en idê men kjøreskolene skal vel gjerne ha 5-6000 for et sånnt kurs i disse dager.

 

men at folk tenker på andres sikkerhet er positivt, men en person i en bil ute på en bane skader jo ikke andre enn seg selv om ikke publikumet er plassert trygt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må nok si meg litt enig i det denne tråden handler om, men vi trenger da heller ikke og overdrive... at ikke arrangørene kan gjerde inn banen slik at publikum ikke kommer for nært er jo noe som kan fixes...

 

derrimot, at folk må bygge bur i bilen sin for og kansje kjøre på bane 1-2 ganger i året er en overdrivelse. At man må kjøre 5-10 runder rundt en bane for og få en lisens for og få lov til og kjøre kunne jo ha vært en idê men kjøreskolene skal vel gjerne ha 5-6000 for et sånnt kurs i disse dager.

 

men at folk tenker på andres sikkerhet er positivt, men en person i en bil ute på en bane skader jo ikke andre enn seg selv om ikke publikumet er plassert trygt.

 

Jepp, men poenget mitt er att det er de samme sikkerhets sonene på feks. STCC som på gatebil. Hvorfor er det farligere på gatebil? Publikum står på samme sted. Og på gatebil er det satt opp sjikaner for å få ned hastigheten.

Nå snakker jeg om erfaring fra Vålerbanen da. Men der har sikkerheten blitt betraktelig oppgradert bare det siste året.

Takk til:

Audioart v/ Kjetil Skei

Ruud Racing

VS-motor

Standox

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at folk dør på tribuner er vel uansett noe man bør forsøke å unngå.

 

Jeg er enig i at tilskuere har mye av skylden for utrygge forhold (i hovedsak på Rudskogen). Jeg håper at sikre tribuneplasser med god oversikt prioriteres ved ombyggingen av Rudskogen.

 

 

hovedsak på Rudskogen). Jeg håper at sikre tribuneplasser med god oversikt prioriteres ved ombyggingen av Rudskogen.

 

Dette er jeg helt enig.!

Opel Omega B1 V6 Steinmetz Mattig

 

Opel Maffian

 

Qraftwerket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp jeg vet. Jeg forhåndsbetalt i fjor. Så planer var jo å kjøre! Men slik som planen ser ut nå. Ser det ut til at sommeren blir for kort i år oxo...

 

Ja og det var en STOR skuffelse for jeg har lenge drømt om å se på Corsaen din! om du vil/kan/får til så er mjøstreffet i august... om du ikke kjører på bane så er du velkommen ellers og :)

 

 

 

Back to topic... om Rudskogen ordner tribuner.. flott... men kommer det til å skje?

Perry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan NBF stoppe gatbil pga sikkerhet? Er jo samme sikkerheten som stort sett ellers når det er baneløp. Å pålegge en gatbil å ha bur, fia-godkjente seter og seler. Gjør den ikke lengre til gatebil. Jeg får ikke godkjent bilen min som gatebil lenger pga av bur, fiagodkjente seler og stoler. Så da får dere ta biltilsynet og ikke gatebil.

 

Bare en liten innvending. Hvorfor kan du ikke få bilen godkjent med bur og stoler? Beltene forstår jeg, men min Volvo 242 er godkjent med bur og bøttestoler.....

Martin Sørlie, 1985.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å øke sikkerheten burde de få lagd noen bedre betong murer rundt banen. På Rudskogen så er noen betoong vegger men langt i fra nok. Betongen stopper jo bilen før den pløyer ned tilskuere.

 

Tribuner er kansje en ting som burde vært der for lengst.

 

Var jo bare ett under at ingen ble skadet da en rød mustang føyk av banen på Rudskogen. Jeg var en av de som stod like ved.

[V]2012 Skoda Octavia RS+, Race Blue Metalic

[x]2008 Toyota Auris 2,0 D4D TTE Edition, Night Sky Black

[x]1998 Nissan Skyline R34 GT-T, Sølv perle

[x]1993 Honda Civic HB Vti, Milano Rød

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har lest igjnnom tråden nå og etter egne erfaringer med gatebiltreff og lignende treff så virker det som at det MÅ skje et dødsfall før noe skjer. virker som det er det vanlige her i landet at det må et dødsfall til før myndigheter og arangsjører setter i gang et straks tiltak i henhold til sikkerhet.da er det som regel for seint. hadde de satt i gang et sikkerhets tiltak litt før hadde dødsfallet ikke skjedd.ihvertfall ikke pga dårlig sikkerhet. jobber selv i en bedrift der vi prioriterer sikkerhet før noe annet og foretar en sikke jobb analyse før vi begir oss ut på en jobb. men sikkerhet kommer først uansett om det er på jobb,privat eller treff mener jeg. men en annen ting som egentlig bekymrer meg ang gatebil treffa er at det er så mye fyll der,hvorfor skal man kombinere fyll med biltreff?

jeg drar ikke på et biltreff for å bli full eller være på et party men for å se på biler,kjøring og snakke med andre med samme interesse som det jeg har.gatebil er et bra tiltak men syns det er litt mye fokus på fyll og party. hadde planer om og ha med min datter på treff i år men trur ho heller får være med på et treff som ikke er så stort som gatebil. ford treffet eller noe er greit nok. selv om det er mye idiot kjøring der og. håper ingen blir skadet på noen treff i år og håper det blir enda mer sikkerhet på gatebil treffa fremover FØR det skjer en alvorlig ulykke.

 

mvh Mr.escort

*Ford Sierra IST*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår