Gå til innhold

Gatebil - Snart vil en av oss miste en venn!

Ranger emnet


HardRock

Anbefalte innlegg

Skal være enig med innlegget her, bare ikke 100%. Som det tidligere har blitt sagt at gatebil vokser, da vokser risikoen for uhell, det ligger litt i kortene...

 

Men gatebil stoler på "oss" sjåfører og publikum når det kommer til sikkerhet. Det er faktisk ingen andre enn oss selv som kan bestemme konsekvensene her. Velger man å sitte 5 meter unna banen ved svingen, så har man valgt det selv ingen andre har bestemt det. Kjører du som en "idiot" så velger man det selv. Men ja noe må gjøres med sikkerheten, men kanskje vi skal gå i oss selv først og bruke huet.

 

Hilsen en som har vært på gatebil siden det startet...!!

 

Jeg syns ikke det ser ut som om det er så mange flere som kjører, selv om Gatebil vokser, kapasiteten på banen er og blir den samme, som jeg ser det, så hadde HardRock førerens (+ evt. passasjerer) sikkerhet i tankene, deres risiko er i det store og det hele i sin egen vold, og når blodet bruser i kroppen kan det fort nok skje ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 256
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hadde enda verden vært som Kardemomme by...

 

Poenget her er ikke at det er synd på de som eventuelt blir skadet, men at et alvorlig uhell vil få konsekvenser for alt av banetreff på norske baner. Og faktum er at det er nettopp slike som deg som trenger en voksen som passer på, ettersom du ikke er i stand til å tenke konsekvens på egenhånd. Faktum er at et alvorlig uhell på Gatebil kan bety kroken på døra, uansett hvor teit du mener at det er...

 

I denne tråden kommer det jo faktisk frem at de har begynt å gjøre en del grep for å bedre sikkerheten. Men personlig tror jeg ikke problemet er mangel på flaggvakter eller ambulansepersonell. Ei heller manglende sikkerhetsutstyr. Problemet er at både arrangører og utøvere er amatører når det gjelder holdninger i forbindelse med banekjøring.

 

En racerbane er et lukket område der man skal kunne kjøre fort uten å bekymre seg for at det plutselig står en bil og burner midt i en sving. Det er også et sted der man tar hensyn til hverandre. På Gatebil er det i så måte totalt anarki. Selv sjefen for Gatebil tar så lite hensyn at han faktisk sendte Peder'n i veggen i fjor. Da er liksom lista lagt...

 

Poenget er at du bare sitter på sidelinja og synser, har du egntlig satt deg

inn i hvordan et slikt arrangement blir avholdt og hvilke krav som stilles ?

 

På feks vålerbanen er det sikkerhetsgjerde rundt og gode avkjøringsoner,

jeg tror ikke det er praktisk mulig å treffe publikum med en bil dær.

 

At noen overvurderer egne evner vil altid forekomme men det skal

en del til for å ta knekken på seg selv på gatebil, en taking

er ikke verdnes undergang, de fleste biler tåler såpass uten

å ta livet av føreren, en påkjørsel bakfra vil i de flese tilfeller

kunne skje i en sving og da er allerede farten redusert slik at

faren for en dødelig ulykke er minimal.

Børge Bernes

 

http://b.bernes.cc/

 

Audi A8 2,8 Quattro 1997 (Til Salgs)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den 200sx der har 205hk...

 

legg ut et bilde av en bil med700-1000hk som blir brukt på gatebil som ikke har bur.. Extrem klassen er lagt under NBF sine regler med krav til lisens på fører og bil..

 

Du vil kansje ha det slik der er i sverige.. der må alle ha med seg en instruktør i bilen til en hver tid ute på banen..

 

Hadde 205hk er vel kanskje riktigere å si...

 

Men nå føyer du deg elegant inn i rekken av de som skumleser noen innlegg, danner deg din egen oppfatning av hva som blir sagt, og som svarer litt på siden av temaet...

 

For la oss gjøre det klinkende klart: Gatebil er for gatebiler, og slik skal det fortsette å være. Uten instruktør i bilen, uten veltebur og uten vognlisens. Men for at man skal slippe unna alle disse kravene så sier det seg selv at man må være strengere på andre punkter. Man kan ikke få i pose og sekk. Det blir rett og slett for farlig.

 

Det går tross alt langt ryddigere for seg under et billøp enn under Gatebil, og da er det jo litt bakvendt at man i bilsport må ha masse sikkerhetsutstyr. Det som er enda merkeligere er at de som driver med bilsport VIL ha masse sikkerhetsutstyr. Hvorfor? Jo fordi de vet hva som kan skje dersom noe går galt. Det vet ikke mange av de som kjører på Gatebil. Ikke før det er for sent...

 

Men som sagt, noe krav om sikkerhetsutstyr vil vi jo ikke ha. Men en holdningsendring er nok på sin plass. Det skal ikke være slik at man føler seg presset til å kjøre over evne. At det vil skje uansett er det ingen tvil om, men slik som Gatebil har utviklet seg så er det nærmest et krav at man risikerer liv og lemmer for at publikum skal få litt action. Det er en farlig holdning når man ferdes på bane i en vanlig gatebil.

 

PS. Jeg vet ikke hvor mange hester alle bilene har, men poenget er ikke at det nødvendigvis er noen av bilene med over 700hk som ikke har bur. Poenget er at dersom det hadde kommet en bil med 1000hk uten bur men med skilt, så hadde den fått kjøre.

 

EDIT: Monster EVO'en har ikke bur så vidt jeg kan se, men ser heller ikke på den som det største faremomentet. Det er de uerfarne førerene med "normale" biler som er farligst...

 

Ekstrem-klassen holder vi uansett utenfor denne diskusjonen da vi snakker om den ordinære banekjøringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det som jo også er et tankekors er at flere av "værstingbilene" på Gatebil ikke har hverken skilt eller vognlisens. Hva om en av disse er involvert i et alvorlig uhell. Ingen ansvarsforsikring, ingen personskadeforsikring, nada...

 

Disse måtte ha prøveskilt for å kunne kjøre, hadde de ikke det fikk de ikke kjøre, det er ansvarsforsikring i prøveskilter.

- 85 Toyota Levin AE86 - F20C

- 87 Toyota Supra MK3 - 1JZ-GTE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse måtte ha prøveskilt for å kunne kjøre, hadde de ikke det fikk de ikke kjøre, det er ansvarsforsikring i prøveskilter.

 

Det er jeg klar over. Men tror du myndighetene ville latt dette passere dersom noe gikk alvorlig galt? Sist jeg kjøpte prøveskilt var det strengt tatt ikke mulig å krysse av for "banekjøring". Prøveskiltenes gyldighet betinger også at bilen er i "forsvarlig og lovlig stand". Jeg er litt usikker på om myndighetene vil si seg enige i at biler som Moen's Silvia etc. er i "lovlig stand"...

 

Faktum er at prøveskilt er et smutthull som fungerer så lenge alt går bra, men som fort blir historie dersom myndighetene får øynene opp for det omfattende misbruket av denne løsningen. Norge er faktisk et av få land i Europa som har en ordning der man kan kjøpe midlertidige skilt. Dette er et privilegie og en luksus som vi fort kan miste dersom tillitten blir misbrukt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

EDIT: Monster EVO'en har ikke bur så vidt jeg kan se, men ser heller ikke på den som det største faremomentet. Det er de uerfarne førerene med "normale" biler som er farligst...

 

 

Monsteret HAR bur ja, ikke bare det, men den har også airbagger, og det er det ikke mange av extreme gutta som hadde.

- 85 Toyota Levin AE86 - F20C

- 87 Toyota Supra MK3 - 1JZ-GTE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Monsteret HAR bur ja, ikke bare det, men den har også airbagger, og det er det ikke mange av extreme gutta som hadde.

 

Sorry, så det faktisk ikke. Var så sort og fint :)

 

Men som sagt, poenget var bare å illustrere at kravene for å kjøre på bane er strengere for å kjøre løp sammen med erfarne førere i en Peugeot Cup bil med 160hk enn en sammen med en gjeng med gærninger i gatebiler med 1000hk. Satt på spissen for å fremheve et poeng altså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke veldig enkelt å løse alt det der da? Flaggvakter har sort flagg. Kjører en bil uforsvarlig etter forholdene d.v.s sladd,farlig forbikjøring, nedbremsing o.s.v. så er det bare å svartflagge. Har kjørt på mange treff og aldri sett store problemer. Sommertreff er ett godt eksempel på sikker og bra kjøring. Har sett filmene fra gatebil og de ber jo om problemer når de blander så mye biler så tett og alle driver med sin greie. Hvorfor det blir så mye underlig kjøring på gatebil kontra andre skal jeg ikke si, men registrerer at slik er det.

 

Problemet løser seg selv i større grad hvis man bruker svartflagg mere og forbyr "burning" på banen under banekjøring vil jeg tro. Hvis man snurrer bør man av banen. Ikke for at man har gjort noe alvorlig, men ofte så kan man bli litt het i pappen slik at man bør ta 5 min for å roe seg ned. Ref: sommertreff. De tar virkelig sikkerheten til alle først,

 

Mvh

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DETTE er en bil jeg reagerte på .. bjørk sin audi, 850kg og 900+hk og IKKE gulv...

 

main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=409&g2_serialNumber=2

 

Ikke bare det, men ikke noe innerskjerm til bakhjula. Så en stein f.eks som spruter opp fra dekket har fri vei til fuelcell og tilhørende ledninger osv. Denne bilen burde ikke få lov å kjøre så mye som en meter, mener jeg...

- 85 Toyota Levin AE86 - F20C

- 87 Toyota Supra MK3 - 1JZ-GTE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.. og så mange millioner kroner som gatebil tjener på di SYKE prisene dems så kan dem jo være med og spytte inn litt på tribuner mener nå jeg.. det går jo bare tilbake til lomma dems..

 

 

:thanks mvh jonas

 

etter å ha jobba rævva av meg i hele helga, er det siste jeg trenger å lese en sånn idiotbemerkning som det der. Har du kikka på regnskapet til Gatebil de siste åra, iden du kommer med sånne bemerkninger? Trur du alle som er med på å jobber for gatebil i løpet av en helg , jobber gratis? Det er ca 250 mann...

 

Og til trådstarter: Du har mange gode poeng, men det er vel bedre at man går på taket på en bane med avkjøringssoner istedet for å kollidere front mot front med en annen bil i trafikken. Når det gjelder flaggreglene skriver alle under på at de er lest og forstått før de kjører utpå banen.

 

Og det har vel vært langt flere ulykker/dødsfall i f.eks fotball enn på gatebil.

 

Det var alt, jeg er trøtt og skal legge meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid gøy å lese en engasjerende tråd :)

Et sikkerthetstiltak Gatebil burde ha er alkotest. Har sett mange tilfeller av snydens dritings folk på party til seint på kveld og som kjører på banen tidlig dagen derpå. Jeg veit med meg selv at jeg ikke ville vært i stand til å kjøre forsvarlig i slike tilfeller.

 

En annen ting de burde bli flinkere til er å gi tegn til at folk skal slippe fram raskere biler (blått flagg hvis jeg ikke husker helt feil. Har ikke kjørt selv så jeg kan ikke helt flaggreglene :p ). For ingenting er mer irrieterende enn å ligge bak en lang kø med folk og du ikke får kjørt forbi.

 

Og jeg hørte noen rykter om at bilen til Bjørck ikke kan ha 900+ hk, da det vistnok sitter en 10 ventilers audi motor i den. Sikkert en grunn til at han aldri hadde panseret oppe.

__________________

240 TIC 16v :driving

360gl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok, men Gatebil er ikke slik det var. Bare for et par år tilbake så var sikkerheten langt bedre enn den er nå. Og argumentet med eget ansvar og WRC har ikke noe med saken å gjøre. Om en tilskuer blir drept under et rally i utlandet, så får ikke det konsekvenser for banetreff i Norge. Det samme gjelder om noen kjører seg i hjel i trafikken. Men om noen kjører seg eller andre i hjel på Gatebil, så er det ganske katastrofalt for alle de som ønsker å fortsette å kose seg på bane med gatebilen sin. Capice?

 

en veldig enkel løsning på det du snakker om; er ikke å begrense eller kutte ned på ting, ikke å be alle om å betale dyrt sikkerhetsustyr og bur i bilen for å kjøre på bane 2 ganger i året.. Løsningen (som jeg selv også brukte under arrangert treff på lånke) er å flagge ut svinkjørere. Sort flagg, "ut med deg, få kjeft i pit.. gjør du det der en gang til så får du ikke kjøre mer idag!" funker fjell! og er vel kanskje akkurat det du mener også? Gatebil burde ifølge det folk sier her iallefall blitt mer seriøs angående flaggvakter :)

Et hav av felger og dekk til gode priser:

Tempe Dekkservice A/S (Trondheim) http://www.tempedekk.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en veldig enkel løsning på det du snakker om; er ikke å begrense eller kutte ned på ting, ikke å be alle om å betale dyrt sikkerhetsustyr og bur i bilen for å kjøre på bane 2 ganger i året.. Løsningen (som jeg selv også brukte under arrangert treff på lånke) er å flagge ut svinkjørere. Sort flagg, "ut med deg, få kjeft i pit.. gjør du det der en gang til så får du ikke kjøre mer idag!" funker fjell! og er vel kanskje akkurat det du mener også? Gatebil burde ifølge det folk sier her iallefall blitt mer seriøs angående flaggvakter :)

 

Nå har det seg jo slik at trådstarter aldri har bedt om det, men folk leser ikke tråden skikkelig.

 

Jeg har lest igjennom hvert eneste innlegg, og er heidundrendes enig med HardRock. Jeg tror flere funksjonærer, bedre opplegg for hvem som får kjøre sammen og en god briefing er en god start for å bedre sikkerheten. Fullt FIA-utstyr finnes det få grunner til å kreve, men jeg mener faktisk at det burde være et krav til at hjelmen enten er godkjent for motorsykkel, gokart eller er Fia-godkjent. Hjelmen er tross alt noe av det viktigste, sidestilt med bilbeltene.

 

Dette er ikke voldsomme store endringer som publikum vil merke så voldsomt, men endringer som gjør at førerne vil glede seg mer over et slikt treff. De får mer ut av det, får kjørt sammen med likesinnede(herjere sammen med herjere, driftere med driftere, og line dancers med line dancers...) og kan forhåpentligvis kjøre trygt hjem, fornøyd og med hel bil.

 

Jeg kan ikke se noen grunn til at noen overhodet skal ha noe imot det?

 

F1 er en risikosport, og burde være det. Gatebil er for gatemann, og det bør være så trygt vi kan få det uten å bli helt regjering.

 

Husk at regjeringen her i landet har stanset lek med bil før, under rallystoppen på 70-tallet.

 

//Martin

Martin Sørlie, 1985.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det seg jo slik at trådstarter aldri har bedt om det, men folk leser ikke tråden skikkelig.

 

Jeg har lest igjennom hvert eneste innlegg, og er heidundrendes enig med HardRock. Jeg tror flere funksjonærer, bedre opplegg for hvem som får kjøre sammen og en god briefing er en god start for å bedre sikkerheten. Fullt FIA-utstyr finnes det få grunner til å kreve, men jeg mener faktisk at det burde være et krav til at hjelmen enten er godkjent for motorsykkel, gokart eller er Fia-godkjent. Hjelmen er tross alt noe av det viktigste, sidestilt med bilbeltene.

 

Dette er ikke voldsomme store endringer som publikum vil merke så voldsomt, men endringer som gjør at førerne vil glede seg mer over et slikt treff. De får mer ut av det, får kjørt sammen med likesinnede(herjere sammen med herjere, driftere med driftere, og line dancers med line dancers...) og kan forhåpentligvis kjøre trygt hjem, fornøyd og med hel bil.

 

Jeg kan ikke se noen grunn til at noen overhodet skal ha noe imot det?

 

F1 er en risikosport, og burde være det. Gatebil er for gatemann, og det bør være så trygt vi kan få det uten å bli helt regjering.

 

Husk at regjeringen her i landet har stanset lek med bil før, under rallystoppen på 70-tallet.

 

//Martin

 

Hvis du mener at hjelmen er det største problemet med banekjøring har du hverken kjørt på bane, kjenner ingen som arrangerer banekjøring eller har arrangert. Folk med dårlig/uten hjelm slipper overhode ikke ut på banen på de fleste treff, referer spesielt til sommertreff der dem stopper ALLE som skal ut på banen og ser om dem har hjelm og sikkerhetsbelte på seg og ber dem holde vinduene lukka før dem kjører ut på banen. Ja jeg har vært med å arrangert treff, og som sagt den absolutt beste løsninga er å svartflagge folk som kjører idiot. Hardrock kommer med veldig viktige poeng som begynner å gjøre seg gjeldende etterhvert som flere og flere tror at man kan kjøre så tosk som man vil bare fordi man er på lukka område. Tror spesielt dette med drifting vil bli enda større "problem" når den populære fjortissfilmen fastnfurios 3 kommer.

Et hav av felger og dekk til gode priser:

Tempe Dekkservice A/S (Trondheim) http://www.tempedekk.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår