Gå til innhold

Gatebil - Snart vil en av oss miste en venn!

Ranger emnet


HardRock

Anbefalte innlegg

I dag gikk to biler på taket under Gatebil på Våler. Ingen av dem hadde veltebur eller tilstrekkelig med sikkerhetsutstyr...

 

Jeg har lenge vært positiv til Gatebil og konseptet med banekjøring for alle. Men nå er det kanskje på tide at noen reiser seg opp og ser på sikkerheten rundt et slikt arrangement. Det handler ikke lenger om å samle en gjeng med bilinteresserte mennesker for litt felles hygge og banekjøring. Det handler om å tøye alt av grenser for å underholde publikum. Koste hva det koste vil. Alt for å tjene mest mulig penger.

 

Det med fyll, fest og lettlkledde fjortiser er én ting, men akkurat det punktet lar jeg ligge i denne omgang. For nå er det langt alvorligere ting som må trekkes frem i lyset. I fjor var det nemlig flere stygge nestenulykker under Gatebil. Tilskuere fikk steiner i hodet og biler i fanget. Etter disse insidentene går ledelsen i Gatebil ut og proklamerer at "sikkerheten er i høysetet". Pisspreik!

 

For på Gatebil slippes helt uerfarne sjåfører ut på en bane uten noen som helst form for kursing og med minimalt av sikkerhetsutstyr. Tusen hestekrefter i en gatebil med understell og bremser til gatebruk er ingen hindring. Publikum vil ikke se biler som kjører fort. De vil se blårøyk og "villmannskjøring". Kjøring utenfor banen blir premiert med applaus og seier i breisladdkonkurransen. Når ble dette akseptabel oppførsel på en racerbane?

 

For å få kjøre billøp i Norge må man først ta et teorikurs, deretter må man kjøre noen runder på bane for å vise at man forstår hva det dreier seg om. I tillegg må bilen utstyres med sikkerhetsutstyr i form av veltebur, FIA-godkjente stoler og belter. Føreren må også ha brannsikker dress, hansker og sko samt godkjent hjelm. Dette for å i det hele tatt få slippe ut på banen. På gatebil kan man kjøre en bil med 1000hk, uten bur, uten godkjente belter, uten brannsikre klær og med en gammel slalomhjelm på hodet. Også sier de at sikkerheten står i høysetet?

 

Jeg mener ikke å være negativ. Gatebil har mye bra i seg. Men utviklingen skremmer meg. For hva gjør vi den dagen det ikke går bra? Hva gjør vi når Gatebil ikke lenger er show og moro? Den dagen barn og ungdom står stille rundt langsvingen og ser hvordan førstehjelpspersonellet desperat forsøker å gjenopplive en uheldig deltaker eller tilskuer. Hva sier Glenn Rodney da?

 

Det er ikke lenger et spørsmål om hvorvidt dette kommer til å skje. Det er et spørsmål om når. Og slik utviklingen har vært så er det bare å forberede seg. Dersom Gatebil får fortsette å ture frem uten at hverken bilsportforbund eller myndigheter tar affere, så vil en av oss snart miste en venn på Gatebil.

 

Og det er ikke slik at forbund og myndigheter ikke vet hva som foregår. Det vet de svært godt! Representanter fra NBF er tilstede på arrangementene. Det samme er onkel Politi. Men de tør ikke å gjøre noe. Blir du stoppet på gata med litt for brede dekk eller møter opp på billøp med belter som gikk ut på dato i fjor, ja da får du høre det. Men kommer du på Gatebil med 1000hk på hvite skilt og med en slalomhjelm på hodet, da er det bare å kjøre. At det er i strid med alt som heter lover og regler får så være.

 

Ja, for det er faktisk ulovlig. På en racerbane gjelder nemlig veitrafikkloven dersom bilen ikke er lisensiert. Det vil si at det er maks 80km/t på alle arrangementer som involverer banekjøring med gatebiler. Denne regelen har heldigvis både baneeiere og myndigheter sett bort i fra til nå, men nå er det kanskje på tide å bruke den for å redde liv? For når det at en bil slår rundt på taket blir "vanlig" på et slikt treff, ja da er grensen nådd for hva man kan tolerere.

 

Det som forundrer meg er at ledelsen i Gatebil ikke gjør noe med dette selv. For selve fundamentet i Gatebils økonomi er inntekter fra arrangementer. Dersom de skulle havne i en situasjon der de blir stilt ansvarlig for et menneskeliv (eller ti) henger hele konseptet i en svært tynn tråd. Hvorfor tar de denne sjansen nå som de har bygget opp en så sterk merkevare. Gatebil er verdt titalls millioner kroner. Alt dette kan forsvinne på den tiden en bil bruker over sandfella på Rudskogen og inn i folkemengden...

 

Alle har alt å tape dersom noe går galt. La oss gjøre noe før det er for sent!

 

Gatebil-Vaaler-27.05.06-nr005.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 256
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Er helt enig i hva du sier.

 

Se på det fra en annen side da, det heter jo trossalt Gatebil. Det er et arrangement hvor folk møtes for å kunne kjøre litt fra seg med bilene sine. Hva skal man forvente av sikkerhetsutstyr i bilene da ? Det er det som er noe av det morro ved å være der. Det er biler som vanlige folk har bygd opp, biler man kan faktisk se på gata i hjembyen sin, og ikke biler som er FIA godkjent eller hva det heter, med sikkerhetsutstyr for like mye som bilen er verdt.

 

Når det gjelder plassering av publikum så er jeg veldig enig. De bør plasseres på en annen måte slik at man bør være utenfor fare.

BMW E36 M50 323 turbo

352whp/422wnm @ 1,5bar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer til og skje ting for og øke folks fårstålese for hva bilene virkelig tåler.

 

Jeg ( Bildilla Magasin ) skal i møte med Trygg Trafikk i Trøndelag. Det er snakk om leie av bane, gratis bannekjøring, men det vil stilles flere krav.

 

Jeg har ikke mer info akuratt nå.. men viss dette fungerer som vi håper, så kan dette bli et landsdekkende tilbud!!:)

Toyota Sportsbil Club Norge www.tscn.no Klubben for deg med Toyota og Lexus!

Biler: Mange Toyotaer, Lexus LS400 og BMW 320i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg HardRock. Det finnes nesten ikke noe som heter sikkerhet på Gatebil treffene.Det blir bare verre og verre for hver gang også. Det fikk jeg opplevd på treffet i Kristiansand og Rudskogen ifjor. På Rudskogen i september ifjor holdt det på å gå galt flere ganger. Den ene gangen var det når Mustangen nesten taket i publikumet. Breisladden ble også avlyst da en tilskurer fikk asfalt biter rett i ansiktet. Skjerp dere folkens!

Hilsen Keko

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bra. :)

 

Men det er langt i fra bare gatebil som har disse regelene.

Omtrent alle treffene har det slik, unntatt at man må ha prøveskilter.

 

Jeg var på volvo treff i helga. Det er det værste jeg har sett.

Kamera folk satt 1-2 meter fra kjørebanen i slakteren og kunne blitt feid ned når som helst, da de satt akkurat der de fleste kjører ut etter en kontra.

Da måtte vi bare si ifra at de de burde flytte seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i mye av det du sier hardrock.

men vi som tilskuere burde ha litt vett vi også. men det som skuffer meg mest er de såkalte "banemanskapene" som "jobber" på gatebil.

Måten de opptrer på, flagging, etc.

 

og ang kjøring på bane. så føler jeg at ALLE burde ha et banekjørings bevis. noe ala det man får på Våler når man er på mjøstreffet.

 

 

Mvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

senest på søndag så jeg en del folk som bare kaster inn bilen forran en annen, over curvs osv. ikke bra. men utenom det så er det noen som er flinke og legger seg til siden og blinker frem raskere biler. dette er god oppførsel på banen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i mye av det du sier hardrock.

men vi som tilskuere burde ha litt vett vi også. men det som skuffer meg mest er de såkalte "banemanskapene" som "jobber" på gatebil.

Måten de opptrer på, flagging, etc.

 

og ang kjøring på bane. så føler jeg at ALLE burde ha et banekjørings bevis. noe ala det man får på Våler når man er på mjøstreffet.

 

 

Mvh Erik

Der sa du noe fornuftig!, sist jeg var der så ble jeg rimelig forbanna. Det var breisladd og 100vis av folk la seg foran skilta og skulle følge med derfra! De måtte jo si fra nestn 10 ganger at de måtte flytte seg derifra pga sikkerhetn (steiner som flyge etc). Det tok rett og slett eevig tid! Så her er vel oss vanlige dødlige som bør skjerpe oss mener no jeg:well

VW Polo 1996 1.4SOLGT

Audi A6 2001 2,5QTDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der bør flaggvaktene ta å stå frem litt, ser de en bil som svinkjører så kan de varsle fra til en i depoet som vinker inn den bilen og gir sjåførene litt kjeft,

men det med at bilene skal være FIA Godkjent kommer aldri til å skje, flesteparten av de bilene som er der brukes jo daglig! og da koster man ikke på flere 10 000 lapper i Sikkerhetsutstyr for å kjøre på bane 20 ganger per år?

1985 Mercedes S123 230TE TIC

1995 Mercedes E250D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan ikke legges skjul på at kjørestilen på gatebil, og banetreff ellers er forskjellig, det blir endel showing på gatebil som lett kan (og vil) føre til uhell, jeg har vært på Italiensk Dag, og på Klubb Alfa Romeo sine banetreff, og der er det langt mellom breisladdene, og forholdene rundt banen føles tryggere nettopp av den grunn. Japsetreffet er unntaket, her er det breit som gjelder, og gummirestene flyr veggimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der bør flaggvaktene ta å stå frem litt, ser de en bil som svinkjører så kan de varsle fra til en i depoet som vinker inn den bilen og gir sjåførene litt kjeft,

men det med at bilene skal være FIA Godkjent kommer aldri til å skje, flesteparten av de bilene som er der brukes jo daglig! og da koster man ikke på flere 10 000 lapper i Sikkerhetsutstyr for å kjøre på bane 20 ganger per år?

 

Da han luringen som fridde til Monica med van-en sin kjørte ut på banen satt flaggvaktene ved første sving etter pit og snakka sammen, resultatet ble at ett par biler fikk en heller drøy innbremsning nede ved sjikanen siden de ikke hadde aning om at trafikken gikk veldig sakte der nede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget bra og seriøs tråd !

Dette kan faktisk bli et stort å reelt problem!

Da er terminlisten for 2012 sesongen på Rudskogen spikret:

Lørdag 21. april ,Søndag 6. mai, Lørdag 7. jul , Søndag 12. august

Lørdag og søndag 29/30 september - årets hovedtreff! ,Lørdag 13. oktober

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra skrevet.

 

Men,

Gatebil er vel en av dem bedre som arrangerer treff. Problemet er at "alle" skal på Gatebil, ergo mye flere blier som kanskje ikke hadde tålt en skikkelig teknisk kontroll. Vi som kjører på Gatebil har også et ansvar, jeg har ingen interesse av å ødelegge eller skade min eller andres bil. Men igjen, all "kremen" er samlet på en plass og da kan det fort skje skader på materiell og i verste fall, folk.

Gatebil har etter min mening gjort alt dem kan for at dette ikke skal skje, men man vil aldri være helt sikker. (Hva er sikkert?)

 

Jeg syns at når man tenker på hva man faktisk har (Raske biler, hard kjøring o.l) så er ikke på langt nær Gatebil den verste.

 

Det dør folk på tribunene til fotballkamper også, rett og slett av entusiasme.

What we`re dealing with here is a complete lack of respect for hard work.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gatebil har etter min mening gjort alt dem kan for at dette ikke skal skje, men man vil aldri være helt sikker. (Hva er sikkert?)

 

Det dør folk på tribunene til fotballkamper også, rett og slett av entusiasme.

 

Det at folk dør på tribuner er vel uansett noe man bør forsøke å unngå.

 

Jeg er enig i at tilskuere har mye av skylden for utrygge forhold (i hovedsak på Rudskogen). Jeg håper at sikre tribuneplasser med god oversikt prioriteres ved ombyggingen av Rudskogen.

Et smil i trafikken er den beste taktikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår