Gå til innhold

Gatebil - Snart vil en av oss miste en venn!

Ranger emnet


HardRock

Anbefalte innlegg

Jeg som skulle legge meg tidlig... :well

 

Nå har jeg også lest igjennom hele tråden, og det er ikke bare Hardrock som har tenkt denne tanken etter det som skjedde i september på Rudskogen ifjor.

 

Jeg tror kanskje det burde stilles endel minstekrav for de som vil kjøre på bane i forbindelse med Gatebil.

 

1. At men setter en aldersgrense på hvem som får kjøre på bane, så det ikke kommer en 18 åring verdensmester med 200 SX som tror han kan matche Hafsengen.

 

2. Større sikkerhetssoner og tribuner, dette tror jeg blir bedre når Rudskogen blir modifisert.

 

3. At man stiller krav til fører, dvs at de må feks. ha en godkjent time med instruktør før de beveger seg ut på bane alene.

 

Det er ALT for mange som kjører langt over evne på disse treffene, og mentaliteten blant mange er at man må være VÆRST for å bli lagt merke til.

 

Og da kan det fort skje ting...

 

Synes det er en kjempetråd du har starta her Hardrock, og håper at folk ikke ser på dette kritikk på Gatebil, men et tiltak for å sikre at vi får mange Gatebil og andre biltreff i fremtiden...

 

JEG velger å kjøre bil med bur i allefall, det hjelper nok endel om uhellet skulle være ute...

 

God natt...

Parts and Retards - Størst på senk i Norge.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 256
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

eller så kan oss normale dødelige melde oss på kjørekursene som kommer titt og often... http://www.mjostreffet.com f.eks... normale biler (hehe) og krav til ditt og datt... sikkerhet følte jeg som førstereis på bane var ok. Var kjipt med f.eks at vålercrewet nekta at vi hadde noen form for takluke eller vinduer oppe pga SYK varm dag under mjøstreffet 2005 men forståelig. Alle fulgte godt med på teorikurs (som var veldig intressant) og ingen gikk skremt fra banen etter kjøringen.

 

alikevel er det ett helvete å få 20-30 biler påmeldt til kurset :( det er IKKE kjedelig som majoriteten tror... det er ikke kjørekurs arrangert av bestemor ;) Hadde det dritgøy ifjor vi... :D

Perry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du mener at hjelmen er det største problemet med banekjøring har du hverken kjørt på bane, kjenner ingen som arrangerer banekjøring eller har arrangert. Folk med dårlig/uten hjelm slipper overhode ikke ut på banen på de fleste treff, referer spesielt til sommertreff der dem stopper ALLE som skal ut på banen og ser om dem har hjelm og sikkerhetsbelte på seg og ber dem holde vinduene lukka før dem kjører ut på banen. Ja jeg har vært med å arrangert treff, og som sagt den absolutt beste løsninga er å svartflagge folk som kjører idiot. Hardrock kommer med veldig viktige poeng som begynner å gjøre seg gjeldende etterhvert som flere og flere tror at man kan kjøre så tosk som man vil bare fordi man er på lukka område. Tror spesielt dette med drifting vil bli enda større "problem" når den populære fjortissfilmen fastnfurios 3 kommer.

 

Det er godt du leser nøye igjennom og har et nyansert og intelligent svar.:shake

 

Det er bare et punkt at man er nøye, pottehjelmen til en viss BMW sjaffis fra ifjor er ikke ideell... Jeg sier ikke at alle har dårlige hjelmer, men det at de få som har det slipper igjennom, sier jo sitt. Men igjen, det var bare et ørlite punkt.

 

Hvis du gidder å lese hele innlegget mitt, skjønner du tegninga.

 

@Polardego: Det å ha aldersgrense synes jeg blir litt drøyt... Og instruktørtime blir også både dyrt og vanskelig å gjennomføre, jeg har større tro på en god briefing med grundig gjennomgang av flaggregler og et lite innblikk i riktig kjørekultur.

Martin Sørlie, 1985.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt du leser nøye igjennom og har et nyansert og intelligent svar.:shake

 

Såså.. var ikke meningen å fornærme intellektet ditt :D

 

Klart punkt som er viktig det også angående hjelm, men er absolutt ikke det som hardrock snakket om i hele tråden her, siden du er så hissig på å komme med "du har jo ikke lest gjennom innlegget/tråden" ..

 

du har jo ikke lest igjennom noen av mine innlegg heller så, og tror med en gang jeg skrev at hjelm ikke er stort problem så er det personalangrep :D

 

Derimot god Briefing før kjøring eventuelt ved teknisk og få luket ut idiotkjøring samt SÅKLART sikre at folk som ser på ikke blir skadet er et godt skritt, blir for dumt som enkelte andre skriver her; "jaja det er deres egen feil om de blir drept"... sånn kan man ikke ha det :)

Et hav av felger og dekk til gode priser:

Tempe Dekkservice A/S (Trondheim) http://www.tempedekk.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt du leser nøye igjennom og har et nyansert og intelligent svar.:shake

 

Det er bare et punkt at man er nøye, pottehjelmen til en viss BMW sjaffis fra ifjor er ikke ideell... Jeg sier ikke at alle har dårlige hjelmer, men det at de få som har det slipper igjennom, sier jo sitt. Men igjen, det var bare et ørlite punkt.

 

Hvis du gidder å lese hele innlegget mitt, skjønner du tegninga.

 

@Polardego: Det å ha aldersgrense synes jeg blir litt drøyt... Og instruktørtime blir også både dyrt og vanskelig å gjennomføre, jeg har større tro på en god briefing med grundig gjennomgang av flaggregler og et lite innblikk i riktig kjørekultur.

Passer dette utsagnet til deg, Razer? ;)

 

Hvis du mener at hjelmen er det største problemet med banekjøring har du hverken kjørt på bane, kjenner ingen som arrangerer banekjøring eller har arrangert.

Bare litt nyskjerrig på om det stemmer..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. At men setter en aldersgrense på hvem som får kjøre på bane, så det ikke kommer en 18 åring verdensmester med 200 SX som tror han kan matche Hafsengen.

 

Enig med nesten alt du sier, unntatt dette punktet. Erfaring er viktigere enn alder, det er 30-åringer som aldri har kjørt bil før, og det er 18-åringer som allerede har hundrevis av timer på bane med go kart, og flere ti-talls timer bak seg i bil. Common sense er kanskje langt viktigere enn alder, ikke børne midt i løypa, ikke sladde ved siden av en som kjører vanlig, etc. Men, det er mange verdensmestere i 18-års klassen ja.

Kjøring på bane burde forresten være innlagt for å få førerkort B i Norge, mener nå jeg.. At du kan litt om rask kjøring, så du ikke kommer i en S14, etter å kun ha kjørt mors Fiesta.

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 426hemi

JEg synes denne tråden egentlig bare burde slettes.

Det kommer ikke noe godt ut av den, og det blir bare værre for de som vil være med å delta på gatebil, osm tross sine stive priser er et VIRKELIG bra arrangement som særlig trådstarter prøver å ødelegge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i mye av det som er under denne tråden..Jeg kjørte selv på banen i helga å en ting jeg la merke til var att mange av oss med "vanlige" Gatebiler tøyer grenser kun for å komme med på film\bilder..Det er jo ikke så enkelt når det finnes biler i 2-millionersklassen på banen samtidlig,derfor mener jeg att man bør dele opp kjøringa i puljer etter motorstørrelse..Sier seg selv att skal man kjøre samtidlig med biler med det dobbelte under panseret oppstår det automatisk situasjoner som kan medføre en form for fare..

 

Ellers så er det jo litt synd att Gatebil er blitt mere som ei pengemaskin i forhold til det konseptet det egentlig skal være,nemlig Gatebiltreff..Halvparten av bilene som kjører er hverken godkjennt,burde ikke være godkjennt eller en promoteringsbil fra ett eller annet firmaet

 

Ellers så var vel arrangementet veldig koseli..

95 200 Sx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med HardRock, uten tvil.

Syns også sikkerheten på Gatebil treffa har gått feil vei..

Gatebil har blitt for stort for fort, med for dårlige baneforhold med tanke på antall biler og tilskuere..

løsningen må jo være noe sånt :

 

1. skill på bilene, ikke dytt de med 1000hk sammen med de med 250hk i samme klasse. er det rart folk blir gira?

2. bedre førerkurs?

3. hold rundetid folket for seg selv, og sladde gutta for seg selv.. kjør flere puljer. (mener ikke at man skal være helt nazi, men noe mer adskilt enn i dag, ok med en sladd i ny og ne, men ikke hele tia oppi de som vil kjøre uten å herje)

4. strengere vakter, se å få kaste vekk de folka som ikke skjønner at det er farlig å stå to meter fra banen.

5. bedre sperringer for publikum. (på rudskogen blir det sikkert tribuner etc. på nybygget, så det blir nok MYE bedre med en gang).

 

uansett må folk klare å bruke hue litt innimellom, skulle ikke tro det ser det ut som..

er mange som kjører på Gatebil så PR kåte at de må kjøre ekstra hardt for å komme med på film??

 

dette er sagt ti tusen ganger før i tråden...men men..:shake

* Volvo 242,355chevy v8,prosjekt,80mod++

* Volvo S60T5 ®,02mod, bruksbil

X Vovlo 240TIC, 83 mod, B230FT, 405topp++

Kadett V8 morro prosjekt. 350 smallblock. kamerat og jeg som hadde lite å finne på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alt som er gøy blir vel forbudt snart. Enig i at det ikke er no spesielt med ulykker på Gatebil. Men Gatebil har fått navnet fordi det skal være GATEbiler med. Nå kan de vel snart bare kalle seg for Racingbil isteden..

 

Og det med lettkledde fjortisser.. alle modellene og stripperne er 18 og over..

Ikke no i veien med litt show etter all kjøringa vel? :shake

Galant 2002 comfort sedan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEg synes denne tråden egentlig bare burde slettes.

Det kommer ikke noe godt ut av den, og det blir bare værre for de som vil være med å delta på gatebil, osm tross sine stive priser er et VIRKELIG bra arrangement som særlig trådstarter prøver å ødelegge.

 

På hvliken måte mener du trådstarter prøver å ødelegge Gatebil?

 

Så vidt jeg har skjønt ønsker også han at Gatebil, og tilsvarende arrangement, skal bestå i framtida.

Men, som han påpeker, det vil skje en ulykke. Og da er det ikke trådstarter som setter en stopper for moroa. Det er det myndighetene som gjør.

Skjønner dere ikke at Gatebil, og andre arrangører, ødelegger for seg selv ved å slurve med sikkerheten..?

 

En skikkelig teknisk kontroll, gjennomgang av flaggregler og holdninger på bane samt bedre kontroll over publikum er et minimumskrav. Mener jeg. Slik jeg ser det, er det publikum ( særlig på Rudskogen ) som er det største problemet. De er altfor mange, gjerne fulle og hører ikke på advarsler. Alikevel kan man ikke skylde på publikum hvis noe skjer når de krysser banen eller blir truffet av en bil når de sitter på murkanten.

 

Jobber selv i en bransje med ekstremt fokus på sikkerhet. Gjør vi en feil og det skjer en alvorlig ulykke, kan det bety kroken på døra for butikken. Mydighetene kan nekte oss å drive videre, og vi kan få erstatningskrav fra de skadde eller etterlatte. Hvis våre sikkerhetsrutiner svikter, hjelper det ikke å si at den forulykkede gjorde det på eget ansvar. Sikkerhet er bedriftsledelsens ansvar.

I denne sammenheng er det arrangøren av banetreffet som står ansvarlig for at alle sikkerhetstiltak er satt i verk. Kan han vise til at alle tiltak er gjort, og det alikevel skjer en ulykke, får ikke øvrigheta gjort stort med det.

Ulykker kan skje. La oss prøve å begrense de så vi kan ha det gøy på bane i fremtida også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå lest gjennom hele tråden, og ser at det er mye viktig som blir påpekt her, til tross for at noe kanskje er satt litt på spissen.

 

Selv om denne tråden sikkert ikke er ment som noen "gatebil suger" tråd, så føler jeg litt for å forsvare Gatebil litt. For de gjør faktisk langt mer for sikkerheten enn mange andre arrangører. Problemet er vel bare at Gatebil har blitt så stort at det er vanskelig å ha full kontroll hele tiden.

 

Når det er sagt så ser jeg jo det at det har vært en del uhell på Våler denne helgen. Men så er våler en bane der svinghastigheten er relativt høy på deler av banen, og det er et par steder hvort det kan være litt skummelt med en gatebil. Den svingen som Nissanen dro av i går fullt på tredje gir og er feildosert i utgangen. Slike svinger finnes ikke på Rudskogen. Og jeg tror ikke det er noe Gatebil kunne gjort for å forhindre den ulykken, foruten å sette opp enda flere sjikaner...

 

Men for å komme tilbake til saken så er jeg enig i at det bør skjerpes litt på sikkerheten på treff generelt. Ikke nødvendigvis rent fysisk i form av sikkerhetsutstyr, men ved at man rett og slett blir litt strengere på hva som er akseptabel oppførsel på banen. Bl.a. synes jeg at drifting og sporkjøring skal være 100% adskilt. Det bør være strengt forbudt å sladde sammen med de som vil kjøre fort. Det øker bare risikoen samtidig som det skaper en anspent stemning mellom driftere og sporkjørere. Det er ikke positivt!

 

De som kjører spor ugjør en svært liten risiko i seg selv så lenge de kan være trygge på at alle de andre også kjører spor. Det samme gjelder drifting. I drifting er hastigheten såpass lav at risikoen begrenser seg til plateskader. Så klarer man å skille de to 100% så har man gjort mye. Og det er kansje her Gatebil, til tross for et respektabelt forsøk i helgen, svikter noe. Det er litt for mye show hele tiden, hvilket resulterer i en rekke nestenulykker og stygge situasjoner.

 

Og de bilene som har masse hester etc. er jeg ikke noe bekymret for. For det første har de erfarne førere bak rattet som gjerne har brukt noen årslønner av egen lomme for å bygge bilen. For det andre så er de bygget mer eller mindre som løpsbiler med fullt bur og alt som hører med. Risikoen for at det skjer noe med en av disse anser jeg som svært liten.

 

Det var mine kr. 0.50

_________________

Fredrik Sørlie aka FSR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår