Gå til innhold

Forlatte veteranbiler

Ranger emnet


Gunnar KRC

Anbefalte innlegg

Her er et bilde av en 1953-modell Fiat 1100 (103) som ble parkert på denne plassen i Gudbrandsdalen for godt høsten 1971. Sa jeg for godt? Stemmer ikke. En venn var og hentet bilen i helga som delebil. Bilen er totalt opprustet, b-stolpene truer blant annet med å løsne fra kanalene. Forbauset oppdaget vi at motoren lot seg dreie rundt og før søndagen var gått, fikk vi liv i Fiaten! Vi satte inn et ferskt batteri, byttet plugger og coil samt pusset stiften. Dermed ble det gnist på pluggene og liv i maskinen! Etter 36 år som skogsvrak gikk maskina i gang og kjølevifta virvlet opp ei vannvittig støvsky før motoren gikk på tomgang som man skulle tro den var parkert i går!! Deretter ble det en prøvetur rundt huset... :hello:

 

skogsvrak-3.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et bilde av en 1953-modell Fiat 1100 (103) som ble parkert på denne plassen i Gudbrandsdalen for godt høsten 1971. Sa jeg for godt? Stemmer ikke. En venn var og hentet bilen i helga som delebil. Bilen er totalt opprustet, b-stolpene truer blant annet med å løsne fra kanalene. Forbauset oppdaget vi at motoren lot seg dreie rundt og før søndagen var gått, fikk vi liv i Fiaten! Vi satte inn et ferskt batteri, byttet plugger og coil samt pusset stiften. Dermed ble det gnist på pluggene og liv i maskinen! Etter 36 år som skogsvrak gikk maskina i gang og kjølevifta virvlet opp ei vannvittig støvsky før motoren gikk på tomgang som man skulle tro den var parkert i går!! Deretter ble det en prøvetur rundt huset... :hello:

 

skogsvrak-3.jpg

 

Jøss, det var ikke verst. Har dere planer om å beholde den siden dere invisterte i nytt batteri, plugger og coil? Var det noe bensin igjen på doningen eller?:roll: Hvordan vet du at den ble parkert i 1971?

 

Den andre bilen bak i der, er den også et vrak eller? Hehe

 

Nice da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, det var ikke verst. Har dere planer om å beholde den siden dere invisterte i nytt batteri, plugger og coil? Var det noe bensin igjen på doningen eller?:roll: Hvordan vet du at den ble parkert i 1971?

 

Den andre bilen bak i der, er den også et vrak eller? Hehe

 

Nice da :)

 

Nei, som sagt er den helt opprustet. Ingen ting å bygge på. De nederste 20 cm av karosseriet må byttes ut. Inkludert golvet som til store deler rett og slett er borte. Løftet på isolsjonsmattene for å se under, der var det ingen ting. Bare stivheten i mattene som gjorde at det så ut som et gulv. Plugger, batteri og coil er gjerne ting man har liggende når man har 10-15 objekter fra før ;-) Papirene som fulgte med kunne fortelle avregistreringsdatoen. Bilen ble dessuten kjøpt av nå avdøde eiers slektning. Han kunne bekrefte at bilen hadde vært parkert såpass lenge. Og ja, det var 1/2 tank, i følge en noe skrantende bensinmåler. Denne ble tappet av, er ikke brukendes etter nesten 40 år. Bensintilførselen ble besørget av en gammel mopedtank hengende fra panseret med fall til forgasseren. Da slipper man bensinpumpe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, det var ikke verst. Har dere planer om å beholde den siden dere invisterte i nytt batteri, plugger og coil? Var det noe bensin igjen på doningen eller?:roll: Hvordan vet du at den ble parkert i 1971?

 

Den andre bilen bak i der, er den også et vrak eller? Hehe

 

Nice da :)

 

Kjempe morsomt ! Skulle nesten tro det var en Volvo dette her....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quoter en gammel post, men går det ann å finne ut sånne ting for en enkeltperson? Eller gir Vegvesenet ut sånn info på forespørsel?

 

Hadde vært litt fett, å se om den gamle 245'en til mora mi fra 81 fremdeles er på veiene :)[/quote

 

send en sms med: bnreg, mellomrom, og deretter skiltnummeret i et ord til 2282. har fått opplysninger om min bil selv om den er avregistrert. men kan vel hende det er så lenge siden at det ikke står i registeret deres lenger..

 

ellers går det vel å ta en telefon til nærmeste trafikkstasjon, de burde vel sitte på info...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

send en sms med: bnreg, mellomrom, og deretter skiltnummeret i et ord til 2282. har fått opplysninger om min bil selv om den er avregistrert. men kan vel hende det er så lenge siden at det ikke står i registeret deres lenger..

 

ellers går det vel å ta en telefon til nærmeste trafikkstasjon, de burde vel sitte på info...

 

Jeg sendte dem en mail og fikk all historikk om eierforhold mm om bilen. Den var ikke vraka mente de, for da ville Vegvesenet fått melding om det. Den var sist EU godkjent i 98, men den ble avregistrert i 2000.

 

 

"Avregistrert 03.04.2000 071 LILLESTRØM Kjm. er makulert

 

Utsendt til periodisk kontroll 26.05.2006 for 10-2006"

 

Den siste skjønte jeg ikke helt..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sendte dem en mail og fikk all historikk om eierforhold mm om bilen. Den var ikke vraka mente de, for da ville Vegvesenet fått melding om det. Den var sist EU godkjent i 98, men den ble avregistrert i 2000.

 

 

"Avregistrert 03.04.2000 071 LILLESTRØM Kjm. er makulert

 

Utsendt til periodisk kontroll 26.05.2006 for 10-2006"

 

Den siste skjønte jeg ikke helt..?

 

kanskje ment at den har vært til kontroll 26.05 og skulle vært godkjent til 10 (oktober)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår