Gå til innhold

U5tabil: Alfa Romeo GTV 116 3.0 - Total restaurering/ombygging

Ranger emnet


U5tabil

Anbefalte innlegg

Ja her kunne vi stått sammen og diskutert sveiseteknikk og plåt i timesvis. Selvfølgelig hater jeg rustsveising, men det er jo litt artig å få til noe og kanskje samtidig forbedre merkelige konstruksjoner som ble dømt til å ruste i stykker allerede på tegnebrettet. :D

 

Du nevnte et sted en gang noe om at tankramma vil stive av bilen. Vil dette komme i konflikt med noen racingserier eller hva mener du om den saken?

 

Skjønner ikke helt hva du tenker på med konflikt.

Men tanken blir laga i 3mm aluplater i 5052 legering, som er etter krava, samt vil bli fult med sikkerhets skum. Så tanken vil stille til racing krava.

Ramma i seg selv vil jo ikke stive opp noen sykt viktige områder. Men vil nokk stive av den bakerste delen av bilen, og alt ligger bakforbi det området jeg vil kalle bærende deler. I tillegg kommer det et 8 punkters bur forhåpentligvis som kommer til og stive av de viktigste områdene i tillegg til sikkerheten dette vil gi.

 

Hehe og ja dette med konstruksjoner som alt er dømt til undergang har jeg alt en teori på selv. Det jeg tror er at rundt begynnelsen av 80 tallet kanskje sent 70 tallet begynte bilenes konstruksjon og bli mere innviklet og kompliserte, så dem hadde ingen erfaringer rundt dette. ser en på en 60-70 talls bil så er konstruksjonen nokk så simpel. Og på den måten ble dette med rust åpenbart etter noen år. Men vi ser at alle merker per i dag har blitt vesentligt bedre, eller? la oss nå se på dagens biler om en 15år skal vi? Men vil tro at dagens biler holder bedre pga bruken av andre typer materialer, alu, plast, karbon fiber, polyester osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 130
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

U5tabil: Nja, jeg ser nå at jeg ikke utdypet "konflikt vs racingserier" godt nok. Jeg vet du liker å kjøre på bane, og tenkte på det med at du kanskje ville finne på å stille opp i gatebilracing, et langløp på Nürburgring eller et eller annet. Og om den tankramma DA kan få bilen din bannlyst. Men det fikk jeg vel svar på nå. :)

 

Ta gatebilserien. Den tillater max 10pkt bur. Det har nok med kostnader og likhet for alle å gjøre. Og i internasjonal drifting så er rørrammebiler ikke lov. Er slike ting jeg tenker på.

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

U5tabil: Nja, jeg ser nå at jeg ikke utdypet "konflikt vs racingserier" godt nok. Jeg vet du liker å kjøre på bane, og tenkte på det med at du kanskje ville finne på å stille opp i gatebilracing, et langløp på Nürburgring eller et eller annet. Og om den tankramma DA kan få bilen din bannlyst. Men det fikk jeg vel svar på nå. :)

 

Ta gatebilserien. Den tillater max 10pkt bur. Det har nok med kostnader og likhet for alle å gjøre. Og i internasjonal drifting så er rørrammebiler ikke lov. Er slike ting jeg tenker på.

 

Ja skjønner hva du mener nå. Har vurdert og delta i den nye Corsa Italia klassen. Den gjelder kun Italienske biler 15år eller eldre. Den er delt opp i 4klasser først og fremst etter vekt og effekt. Og er for meg gjelder alt mest for gøy. Så vett jeg også at det er flere andre racingklasser i norge også inne sporsvogn og sedanklasse. Der er jeg litt usikker da GTV6en i sinn tid med 3.0 V6 konkurerte mot BMW 535. Nå er ikke akkuratt mitt budsjett noe stort så noe enkelt langløp på ringen virker lite sannsynligt når jeg alt nå grøsser av tanken på og finnansiere dette bygget her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget bra prosjekt så langt. rtig å se hvordan mer rust ikke gjør deg demotivert :D

 

Synes det er dritbra at du banker til alle platebitene dine selv :D

 

Lurer bare på en ting, De stedene du har sveiset i gulvet, er det ikke lurt å helsveise disse? så er du sikker på at ting er tett liksom?

 

Og angående behandling under bilen, her ville jeg rett og slett grunna, lakka (alternativt malt med begalakk eller arcanol) også lagt tectyl. Ser ingen god grunn til at du skal legge tectylen før lakken?

 

På min 78 golf 1 grunna jeg, så malte jeg to strøk med arcanol før jeg la på et tjukt lag med biltema's "tørre tectyl" Altså den typen som tørker helt... Sålangt ser dette ut til å holde ;)

 

Keep up the good work!

Fotobloggen min

78 Golf LS +82 Golf C

07 Passat 1,9 Tdi - 97 Vectra 1.8

x 04 A4 avant 1.8t x 03 A4 avant 2,0 x 98 A4 avant 1,8t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget bra prosjekt så langt. rtig å se hvordan mer rust ikke gjør deg demotivert :D

 

Synes det er dritbra at du banker til alle platebitene dine selv :D

 

Lurer bare på en ting, De stedene du har sveiset i gulvet, er det ikke lurt å helsveise disse? så er du sikker på at ting er tett liksom?

 

Og angående behandling under bilen, her ville jeg rett og slett grunna, lakka (alternativt malt med begalakk eller arcanol) også lagt tectyl. Ser ingen god grunn til at du skal legge tectylen før lakken?

 

På min 78 golf 1 grunna jeg, så malte jeg to strøk med arcanol før jeg la på et tjukt lag med biltema's "tørre tectyl" Altså den typen som tørker helt... Sålangt ser dette ut til å holde ;)

 

Keep up the good work!

 

Har alt planer her du.

 

De hulla som er tetta er det ikke så farligt med en syltynt lagt med karrosseri kit her så er det tett nokk.

 

Helsveising skal du helst unngå når du jobber på bilen. Problemet er at når en helsveiser blir det veldigt varmt og stålet slår seg ufatteligt lett.

 

Blien skal sandblåses om under 1 mnd, om jeg klarer og følge planen. Så skal den bli grunna av samme folka med zink grunning. deretter skal jeg legge en del strøk med en spesial lakk for understellet som er som en slags bengalakk, bare mjukere osv mot steinsprut. Tectyl er noe satans drit og skal aldri brukes på denne bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Session^: Ja jeg er fra karmøy faktisk, og bor enda her også. Men flytter antageligt til østlandet over nyttår.

 

sugekopp: En bil med mye rust? Det er da ikke mye rust på den nå ;) :P

 

Takker ellers for all den gode tilbakemeldinga :)

 

Kommer kanskje en oppdatering til i kveld, om alt går etter planen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår