Gå til innhold

U5tabil: Alfa Romeo GTV 116 3.0 - Total restaurering/ombygging

Ranger emnet


U5tabil

Anbefalte innlegg

Haien: Ja det stemmer. bare ved å se på noen av bildene jeg har lagt ut her lærer kanskje du deg noe? du ser og sier til deg selv aha nå vett jeg hvordan jeg kan klare og gjøre det osv. Samme gjelder andre ting på nett se på andre prosjekter se på hvordan andre har gjort ting og en lærer av dette, selv ubevist til tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 130
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Haien: Ja det stemmer. bare ved å se på noen av bildene jeg har lagt ut her lærer kanskje du deg noe? du ser og sier til deg selv aha nå vett jeg hvordan jeg kan klare og gjøre det osv. Samme gjelder andre ting på nett se på andre prosjekter se på hvordan andre har gjort ting og en lærer av dette, selv ubevist til tider.

 

sant nok det :) en go inspirsjonskilde... skal bare smelle i meg no mat kaffe og røyk så stikker jeg ut og voldtar bmwn litt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sant nok det :) en go inspirsjonskilde... skal bare smelle i meg no mat kaffe og røyk så stikker jeg ut og voldtar bmwn litt ;)

 

 

Du får ha lykke til, er bare og sende en PM om du lurer på hvordan du skal gjøre noe, ikke sikkert jeg kan det men kanskje. Jeg sitter og har meg en pause nå kommer en oppdatering til kvelden om dagens lille økt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=3934&g2_serialNumber=1

 

Kjempe bra prosjekt! Fint å se en prosjekttråd hvor selve arbeidet dokumenteres og ikke bare bilder av innkjøpte deler.

Hvor mange festepunkter er det i det triangelstaget mot ramma egentlig ?

Ut i fra den tegningen ser det ut som om det kun er et kuleledd i fremkant men det må da blir utrolig stor belastning og slitasje på dette ved akselerasjon om det ikke er noe annet som holder igjen i lengde retningen ?

2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo

 

Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

arildh: Den festes i fremkant ja orginalt er dette gummi, men som du kan se på noen av de innkjøpte delene så skiftes dette ut til stål foring. Ellers har du Watt stagene som det er 2 av som går fra midten bak og ut til sidene. Om du ser på punkt 3 på det bilde ser du det ene watt staget, disse blir også skiftet helt ut med noen bedre uten gummi, samt justerbare. Men på bildet som vises her går dem rett ut, men dem går egentligt skrått oppover og festet oppi karroseriet. Så du har totalt 3 fester i tillegg har du som du ser støtdemperene. Så på en måte er det 5 fester.

 

Kommer foresten en liten oppdatering senere i kveld, men akkuratt nå må jeg slappe av litt først :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden Jens nå har nokk en gang reist er jeg på ny nødt og jobbe delvis alene. Men jeg skal prøve så godt jeg kan og holde tempoet og mote oppe. Har her i dette innlegget laget en liten Step by Step om "rustsveising". Se lengre ned på siden.

 

Tenkte derfor og starte med det lille hullet i bagasjerommet, som til slutt etter litt skraping av asfalt endte med å fikse 3 hull. Så fort jeg var ferdig og fikse hullene, begynte jeg og demontere noen sidepanel inni bilen og gjøre det litt mere klart til senere lakking. Deretter snudde jeg bilen rundt for så og gå løs på bakre kanal jobb. Min far var med litt og fikk banka til litt plater mens jeg tok meg av litt kapping og sveising, samt litt skraping. Og en ting er sikkert til alle 116 eier sjekk til at dreneringshullet der bak ikke er tett! det var jo innigranskauen med drit inni der! merkeligt og mer elle mindre et under at det ikke var mere rust der. Etter alt dette endte dagen med noen gode ostepannekaker :)

 

main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=4287&g2_serialNumber=2.jpg

main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=4291&g2_serialNumber=2.jpg

main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=4295&g2_serialNumber=2.jpg

main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=4299&g2_serialNumber=2.jpg

main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=4303&g2_serialNumber=2.jpg

main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=4307&g2_serialNumber=2.jpg

main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=4311&g2_serialNumber=2.jpg

main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=4315&g2_serialNumber=2.jpg

 

Step By Step "Rustsveising"

 

Her har jeg laga en liten step by step hvordan jeg fikset det ene lille hullet bak. Denne prossesen foregår over alle plasser på bilen hvor det skal "rustsveises" om det er knekker eller vanlige flater som dette.

 

1: Første en gjør er og gjøre det rent så en får et fint blikk over hva som må gjøres. Som på bildet har jeg her skrapet vekk en del asfalt for og finne ut hvor stort hullet er.

main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=4251&g2_serialNumber=2.jpg

 

2: Når en har funnet ut hvor stort hullet er, er det tid for og kappe. Kapp aldri bare ut der det er rust, kapp heller vekk en firkant som på bildet litt større en hullet ( etter litt trening kan du prøve deg på noe annet en en firkant ). Grunnen er at det ofte er mere rust en bare hullet som ofte strekker seg et stykke. Og det hender enkelte ganger at du vil finne ut at rusten faktisk går lengre, noe som skjedde på noen av de andre hullene i dag. Da er det bare og kappe enda litt til. Når du har kappa til hullet slip så kantene rene som på bildet, dette pga at det er mye bedre og sveise, samt en får et bedre resultat. En annen ting som er viktigt og huske er å vite at du ikke kapper i stykker ting som er under hullet. Som i dette tilfellet er det en bjelke under, vær derfor nøye med kappinga og ikke kapp for mye nedi. Samt en må huske og også slipe bjelken i dette tilfellet ren for alt skit.

main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=4255&g2_serialNumber=2.jpg

 

3: Når hullet er ferdig kappa så tar du en liten papp plate og klipper til så den passer fint i hullet.

main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=4259&g2_serialNumber=2.jpg

 

4: Bruk papp biten og kapp til plata, lag den gjerne større for så og slipe den litt mere til etterpå. Er du "flink" og sveise er det ikke så nøye med for stor åpning mellom platene. Da du da vett hvordan en tetter slike hull uten å brenne i stykker kantene. Om du skulle være uheldig og kappe for mye kan du. A Lage ny (enkelte tilfeller har du holdt på en stund og lage plata og vil derfor helst ikke lage ny ). Og da kan du B Bare prøve og sveise. Et tips da er, stor åpning = bruk liten varme/spenning. Liten åpning = mere varme/spenning. I dette tilfellet var det en bjelke under, derfor må en lage noen punkhull for og holde plata fast i bjelken. Ta derfor altid til slutt og bor noen hull som du i sveisefasen sveiser i.

main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=4263&g2_serialNumber=2.jpg

main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=4267&g2_serialNumber=2.jpg

 

5: Når du skal begynne sveisinga, ta først og punkt den fast sånn at den ikke slår seg skjeiv mens du sveiser. Når du har punktet slip det litt rent sånn at det er bedre og sveise på.

main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=4271&g2_serialNumber=2.jpg

main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=4275&g2_serialNumber=2.jpg

 

6: Når en holder på og sveiser, sveis aldri i en konstant sirkel. Se på det som kryssteiting av hjulet. Sveis en liten strek her, en liten der osv. Sånn at en får fordelt varmen en del. Dette hjelper på at det ikke skal slå seg så kraftigt. Men om en kan prøv og ungå og helsveis. Punkt heller mange og tette punkter for så og sparkle el. i ettertid. Når en er ferdig og sveise sliper en over sveisene for så og eventuelt legge på noen små sveiser der hvor det ikke har fått bra nokk gjennombrenning. Om en har mulighet til og se på baksiden, kan en fort ved å se på baksiden av sveisen om du har fått god gjennombrenning. En vil da se baksiden som om den er sveiset fra den siden.

main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=4279&g2_serialNumber=2.jpg

main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=4283&g2_serialNumber=2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en dag. Jeg føler meg helt ferdig, trøtt som fa** sveiseaparat som ikke helt har dagen (eller jeg ::) ). Etter litt stressing klarte jeg å dra ræva mi ut i garagen, for så og jobbe uslige 2 timer. Men men det er bedre en ingenting. Begynte med å skrape litt på den andre siden for og gjøre klar nokk en plate i innerskjermen bak, som ble vist på et annet bilde. Fikk deretter sveiset siste rest på kanalen på den andre siden, noe som ikke helt ble så bra, men bra nokk. Etter det fikk vi laga til enda en plate og lagt i innerskjermen på motsatt side igjen for så og helsveise denne fast i tillegg til og sette fyr på bilen ::) joda skomgummien inni bilen tok fyr men var ikke noe skade av dette bare litt svidd skomgummi som alikavell skal av senere. Så antall plasser som må fikses er nå minste med 1 og en halv. Neste er å fikse littegranne på kanalen på den andre siden, samt noe småputtel i innerskjermene framme. Etter dette er det "bare" torpedoveggen som står for tur, håper jeg da.

 

Men har tenkt på en liten sak, siden dette skal bli en bil som ikke skal støves vekk men kjøre langturer til diverse land i men samtidigt ikke i saltet forhåpentligvis. Lurer jeg derfor på er det smart av meg nå og grunne enkelte plasser på bilen for så og legge et tynt lag tektyl under hele bilen for så og lakke over dette for en blank og fin flate, som kan lett vaskes? Eller skal jeg bare ta og gjøre som planlagt og skrape jævli nøye som kommer til og ta år og dar, grunne den og deretter lakke den med en mer eller mindre vanlig "benga" lakk om du vil kalle det, som skal tåle litt mere en vanlig lakk? Trenger seriøst noen komentarer til dette helst fra noens erfaring. Da jeg vett 0 om dette.

 

main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=4311&g2_serialNumber=2.jpg

main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=4315&g2_serialNumber=2.jpg

main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=4333&g2_serialNumber=2.jpg

 

main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=4329&g2_serialNumber=2.jpg

main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=4337&g2_serialNumber=2.jpg

main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=4341&g2_serialNumber=2.jpg

main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=4345&g2_serialNumber=2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja biltilsynet ja.... hmmm har ordnet det meste av papirer så det skal ikke være noe serligt problem. Men så bor vi i Norge som sagt og verden er blitt en møkkaplass for oss bilintriserte og reglene er så sinnsykt harde for tiden, så dem kan jo slå seg vrang på en eller annen sak da. Men derfor skal jeg gjøre alt nøye også så det ikke er noe å klage over.

 

Men verden kommer bare til og bli mere dritt. Vi ser at i nær fremtid kommer vi til og kjøre lydløse og luktløse biler som går på hydrogen. Uff.... Greit nokk og kjørt en slik billig bil til jobben. Men jeg MÅ ha en bensinslukende, syngende doning og lukten av brent olje og bensin! til og kose meg med til tider....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår