Jump to content
Bilforumet.no

U5tabil

Bruker
  • Content Count

    114
  • Joined

  • Last visited

About U5tabil

  • Rank
    Registrert bruker
  • Birthday 02/21/1987

Contact Methods

  • MSN
    vegardkolbeinsen22@hotmail.com
  • Website URL
    http://u5.no/gallery
  • Bosted
    Karmøy
  1. Holder på og gå igjennom litt regnskap her og jeg liker da og lage det ene og det andre i Excel. Har laget en kjapp og enkel kalkulator som viser hvor mye akkuratt DIN bil koster deg PER MIL. Last ned og før inn hva akkuratt din bil koster deg ;) Det er dyrt og eie bil ser jeg. jeg ligger på som dere ser 31kr ca i snitt per mil (eller kommer til og havne på dette så snart bompengene kommer om ikke lenge, men som bare tilsvarer 2.5kr per mil) Noe som er ganske urovekkende og overaskende. Er ikke meningen og si at en skal selge bilen sin for og få mindre utgifter men er ment til hjelp når en setter opp budsjett over utgifter en har osv i mnd f.eks. Grunnet jeg ikke kan legge ut filer som .xls eller .rar så kan den lastes ned ved og trykke her
  2. Nå er vistnok bilen ferdig sandblåset og grunnet! så da må jeg bare se til og få hente den i kveld og kjøre den bort til lakkeringsverkstedet ;D
  3. Fikk en hyggelig telefon i dag. Bilen kunne sandblåses i natt :D Så bilhenger ble leid inn i hu og hast og fraktet bort! Nå gleder jeg meg til og se resultatet av dette! Et helt rent og grunnet karosseri :thumb Etterpå bærer turen til lakkeringsverkstedet
  4. Nå ble jeg litt gretten... Fikk fiksa ferdig begge stolfestene i dag før jeg begynte på siste røret i buret bak som skal være til feste av skulder selene. Først fikk jeg laga røret kappa det til osv sånn at det passa fint i buret før jeg så tok ut røret igjen. Deretter borra jeg 4 hull i røret, for så og kappe til 4 små rør som går inn i røret på tvers, deretter ble det sveiset godt inn... Så var "planen" da og gjenge disse opp sånn at jeg kunne skru inn disse øyekrokene som jeg fikk på Kollevold. Først finner jeg fort ut at gjengene er av typen 1.25 så en ny gjengetapp ble kjøpt typen M12 1.25 til rundt 200kr, det burde jo gå tenkte jeg. Men gjorde det det? NEI! Etter og ha fått gjenga littegranne knakk jo gjengeklubba selvsagt, men siden Biltema er no drit og bruker stål som er verre en italiensk stål så har jeg jo flere gjengesett liggende, en ny klubbe ble funnet fram, men knakk selvsagt etter knappe 3 runder. Og nei jeg brukte ikke for hard kraft eller gjorde noe feil, har gjenga mye og kan prossedyren godt... Men så tenkte jeg da at vell jeg kan jo teste se hvordan dette passer så langt. Og DA finner jeg ut at NEI det er ikke M12 som i NORMAL standard! men M11! Ka faen? Helvete o! Så fikk jeg sveisa igjen røret så godt jeg klarte, klarte sveise ned totalt 18mm som jeg kan borre opp og gjenge igjen, og 18mm burde holle da lengden på øyekrokens gjenger ikke er lengre, samt jeg ikke fikk gjenga så langt ned sist gang.... Så ja nå må jeg nok en tur til jernvare handleren og handle inn en ny M11 1.25, eller kjøpe en M12 1.5 øyekrok som er lengre og gjenge det opp med det jeg har, samt handle meg en SKIKKELIG gjengeklubbe!... Så jeg tok det hele som et tegn på at nå er det kveld! Men jeg er fremdeles glad utroligt nok, sikkert på grunn av at det kun er sele fester som mangler før jeg kan sende bilen vekk til sandblåsing, grunning og så lakkering. Noe jeg gleder meg vil til for og si det slikt! Det skal bli en sånn fryd og glede og se hvordan alt arbeidet blir med lakk på!
  5. Ja de koster jo sitt, og så tok det OMP 10 dager og lage denne stolen for hånd! :respect
  6. Yes! da har OMP delene endeligt kommet. Bildene får vell tale for seg selv.
  7. Bilder av sveisinga du tenker på? Er det så mye og se på da? Eller noe annet? :wonder: Diverse ligger jo på http://www.U5.no
  8. Vell hadde store planer om å få stol og seler samt fester denne uka, slikt at jeg kunne fått bilen ferdig og fått sendt den til sandblåsing og lakkering. Men slikt ser det ikke ut til at skjer enda. Italienerene (OMP folka) har tatt seg ferie så min stol som er bestilt er ikke klar der nede enda, fikk høre det at det tok 10 dager og lage en slik stol :respect Men nå kommer ikke stolen før tidligts 24 juli, asså denne mnd her. Men ellers har jeg nå fått sveiset alle skjøter i fronten, så bilen burde nå være temmeligt stiv! Ellers har jeg handla inn litt verktøy osv sånn at jeg kan fortsette lakkering av alle delene jeg har liggende.
  9. Ja asså bilen godkjennes ikke som en gatebil, men som en rallybil og da er det andre regler som gjelder. For og si det slikt buret i bilen er det minste problemet :D Men jeg skal jo kjøre løp og få lisens til bilen og meg selv også. Setter svært stor pris på folk som liker prosjektet, tusen takk :)
  10. Vell nå har jeg lovet en oppdatering veldigt lenge, uten at det har skjedd noe. Men nå har jeg endeligt klart og ta i et tak og skrive en stor oppdatering. Så her kommer den, den er ganske stor og det har tatt en del tid og skrive den og linke til alle bildene, så jeg hadde satt stor pris på om folk tar seg tid til og lese igjennom den. Og jeg takker og setter stor pris på alle som vil legge igjen en kommentar her! :pray www.U5.no
  11. vell har vert ute og sveisa en del i dag. delen på fremsiden av torpedovegg er ferdigt og ene dørkrysset er ferdigt... Regner med og bruke samme prinsipp på trekanten i front også, da jeg fant ut at dørstaget ble VELDIGT stivt, hehe.... Får se om jeg ikke gidder og lage en oppdatering ;)
  12. Lurer på om noen kan komme med noen synspunkter her angående buret i bilen min. Skal prøve så godt jeg kan og forklare dette på en enkel måte selv om det ikke er noen enkel forklaring sånn sett. Buret var jo et slikt 6 punkts bur som det kalles, 2 punkt bak, 2 punkt på hver side omkring bakre dørkarm og 2 i fremkant av dør, altså 6 punkt. Dette var jo for lett, alt var jo til stede osv. Noe måtte jeg klare og komplisere litt ::) Så etter mye tenking og nå en del jobbing så har jeg mer eller mindre bygget buret om til 8 punkt. Altså fremre tårna, som da går til torpedoveggen. Her kommer da rør fra hver sin side av torpedoveggen og blir festet i plater med måte 253-52 på bilde: Så litt mer info. Buret har til nå blitt bygget fult og helt i reglene til FIA og Bilsportsforbundet. Buret har også sålangt blitt bygget som et "skru inn bur" hvor jeg har følgt reglene for hvordan slike skjøter på "main bars" og "reinforcement bars" skal være. I dørene blir det kryss og her har jeg valgt løsning nummer 253-47. Siden denne løsningen er kun til "reinforcemnet bars only" og gjør det svært lett og ta vekk dørstaget i enkelte annledninger så er denne løsningen valgt. Så til main pointen. Denne vil jo i grunn enten ødelegge eller beholde dette med "skru inn/ut bur". Røra som skal komme på "cockpit" siden av torpedoveggen, vil gå i fra 1 punkt i torpedoveggplata til 2 punkt i fremre stolpe og danne en slags V eller Trekant om en vil kalle det. Så planen da er at ved torpedoveggplata altså der hvor de 2 røra av trekanten treffer 1 point skal kunne skrus ut boltene slikt at dette blir løst. Der hvor de 2 røra treffer hvert sitt point skal det brukes 253-47. Dette gjør at jeg kan løfte denne "trekanten" eller "V`en" opp og ut slikt at en kan løsne resten av buret og ta dette ut. Her er en liten tegning av hvordan denne "reinforcement" saken ser ut. Men OM jeg da skulle velge og sveise disse to punkta istede for og bruke metode 253-47 vil jeg låse buret og det vil aldri kunne tas ut igjen. Så hvorfor vil jeg det da? Jo fordi jeg har en følelse av at denne typen festeannordning kan være en ørliten slark, og ikke stive bilen like mye opp elle? Eller er dette så ørlite at jeg har gått i tanken på dette så mye og med resten av burets konstruksjon at jeg er blitt helt ja ::) I grunn tror jeg ikke det gjør så veldigt mye, da det på andre siden av torpedoveggen blir totalt heilsveiset. Samt "slarken" ikke blir så stor da bolten og hullet er mer eller mindre så nært et hull med perfekt passform. Ellers har jeg et annet spørsmål. Disse "gusset" sakene som er i enkelte av disse skråene, må det være et slikt "halvt hull" i indre del? Jeg vett at dette brukes fordi det skaper spenning når en sveiser rundt osv. Men det skaper også i enkelte situasjoner en nedre del hvor fuktighet kan samle seg, med mindre jeg borrer små hull osv. Samme kan vell også skje om en ikke gjør det og sveiser helt rundt. Og dette står det ikke noe om i reglene heller... Står kun og krav til hvor store dem skal være.
  13. Ser ut til at jeg har en del ider på hjernen nå. Vurderer STERKT og pakke bilen inn og kjøre den til østlandet for et seriøst syrebad når alt er klart nå for så og ta turen til lakkeringsverkstedet når jeg kommer hjem igjen... Noen som har noen formening om dette? For og imot? Den orginale planen gikk ut på og frakte den 10-15km til sandblåsing, dette koster 5 lapper med grunning. Syrebad kommer fort på 3 ganger den prisen totalt. Men i gjenngjeld vil jeg si at det er 3 ganger så effektivt med tanke på at en får tatt skikkeligt i alle kriker og kroker. Som normalt ikke vill bli tilgjengeligt under sandblåsing
  14. Kommer med en liten oppdatering 1 av 3 ca som jeg håper på at vil komme de neste dagene, må bare ta meg tid til og skrive dem. Først ut er en kort oppdatering om Part2 av framhjulsopphenget, lakkering er på god vei! Oppdateringen ligger på Progetto GTV - Index under: Parts & Suspension -> The disassembling and overhaul of the front suspension parts The disassembling and overhaul of the front suspension parts
  15. kanskje når jeg skal montere den nye plastikk fronten kommer på da blir det fest og baluba her inne!
×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.