Gå til innhold

Øvelseskjøring?

Ranger emnet

high octane

Anbefalte innlegg

Hei.

Vet ikke om det passer her, men har noen spørsmål angående øvelsekjøring på lett motorsykkel.(klasse A1)

Broren min har akkurat fyllt 15år(har tatt trafikalt grunnkurs) og vil så gjerne ut å øvelseskjøre med pappa som har både motorsykkel og hatt kortet lenge nok.

Er det lov hvis pappa kjører forran og broren min etter?

De har forøvrig kjørt noen turer, me hvis man blir stoppet når man kjører slik, hvilken straff kan man da få?

Jeg hadde også sykkel når jeg var 14, men jeg brydde meg ikke direkte mye om reglene så jeg kjørte like så godt på ferie uten førerkort når jeg var 15.

Kjørte 20 mil om dagen når jeg var 15, men broren min er av det lovlydige uskyldige slaget som ikke liker å ta sjangser, og vil ikke ha noe med politiet å gjøre.

(jeg har aldrig blitt stoppet)

proud mebmer of FosenRacingTeam

Mercedes 190E 1987(rånebil)

volvo V70 TDI. 2000(bruksbil)

volvo 245GLT. 1989(herjevogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det lov hvis pappa kjører forran og broren min etter?

Ved øvelseskjøring skal det være visuell kontakt, toveis radiokommunikasjon mellom elev og ledsager, samt at begge skal ha på seg refleksvest med "L" bakpå.

2001 Audi RS4 2.7 Biturbo & 2010 Ifor Williams CT177

2013 Volkswagen Caravelle 180BiTDI 4Motion DSG

2008 Toyota Land Cruiser 200 V8 Arctic Trucks AT35 (deleier)

1998 Yamaha R1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vell jeg vet ikke vhordan det er med reglene på lett motor sykkel MEN på moped er det i jallefall slik at:

*MÅ ha på seg gul reffeks vest gjerne med påskriften skole eller L.

*SKAL ha kommunikasjon med ledsager (feks walkie talkie med head sett)

*ledsager skal kjøre MC (el l) bak, det er ikke lov til og bruke bil lengre.

*ledsager må ha hatt fører kort (i fra klasse A og oppover) i minst 5 år sammenhengende

*skal følge alle andre traffikk regler..

mazda!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å øveleseskjøre med 125 som da er registrert for 2 må man være 15 år å ha en bakpå. SOm har hatt lappen i 5år osv....

Når man kjører opp sitter jo læreren på deg når du kjører så..

Tror det er slik

<o>1996 Audi A4 1,8TQ

<x>1994 Audi 80 2,0

<x>1986 Volvo 240 GLE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som øvelses kjører må ha tatt Trafikat Grunnkurs(som han da har)

Ledsager må ha hatt lappen klasse A i 5 år sammenhengende

Han MÅ sitte bakpå, så fremt det ikke er en sykkel som er registrert for 1. men dette gjelder da en Aprillia RS 125 og da må ledsager sitte bakpå.

Det med kommunikasjon mellom ledsager og fører er ikke nødvendig. gul refleksvest er jeg ikke sikker på om man må ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som øvelses kjører må ha tatt Trafikat Grunnkurs(som han da har)

Ledsager må ha hatt lappen klasse A i 5 år sammenhengende

Han MÅ sitte bakpå, så fremt det ikke er en sykkel som er registrert for 1. men dette gjelder da en Aprillia RS 125 og da må ledsager sitte bakpå.

Det med kommunikasjon mellom ledsager og fører er ikke nødvendig. gul refleksvest er jeg ikke sikker på om man må ha.

Nei, faan, ha du komme hit du å ja.:assman

proud mebmer of FosenRacingTeam

Mercedes 190E 1987(rånebil)

volvo V70 TDI. 2000(bruksbil)

volvo 245GLT. 1989(herjevogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider