Gå til innhold

Bakhjulstrekk Oppskrytt?

Ranger emnet


en sei

Anbefalte innlegg

  • Svar 192
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

helt uenig med deg, desverre... det er bare og slå seg til ro med at rwd har alle forutsetninger for og være raskere enn fwd. det kan feks sees ved at i stcc, ntcc etc. så får rwd biler vekttillegg pga at de har såpass stor fordel.

 

skal vi se:

 

 

 

Se på tidene i WRC sirkuset, tenker da på super1600 kontra de som kjører 4wd (på asfalt). Det er veldig små forskjeller på tid i de klassene....

 

En dyktig sjåfør kjører raskere med fwd enn rwd! Drifting er kun publikumsvenligt, ikke spesielt effektivt for hastigheten.

 

Er forøvrig helt greit å være uenig i hverandres meninger.... Blir fort kjedelig hvis alle er enige!

Alfa Romeo 75 1,8 turbo

Eibach-Bilstein-Tarox-MTmotor-Colombo&bariani-Powerflex-Pirelli

 

Volvo 740GL herregårdsvogn

Originaledition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan være enig i at biler med RWD kan slippe lettere enn FWD, men man skal jo hente det inn igjen også! Hva man er vandt med er også en viktig faktor! Jeg greier IKKE å håndtere en forhjulstrekker.

 

Hilsen han som har vraka 3 forhjulstrekkere og ikke en eneste bakhjulstrekker!

 

Bilhistorie: (de jeg har kjørt en del/mye)

FWD:

-91 toyota camry - vrak 130 hk

-91 mitsu galant - vrak 80 hk

-87 toyota starlet - vrak 60 hk(?)

-99 chrysler stratus 136 hk <- mammabil som jeg ikke har turt å leke med.

 

RWD:

-91 chevy g30 155 hk

-0x mb sprinter (flere) ?

-77 toyota corolla 45 hk

-78 toyota corolla 45/90 hk

-79 chevy blazer 175 hk

-88 chevy suburban 155 hk

-83 volvo 244 136 hk

-77 volvo 245 200 hk

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan være enig i at biler med RWD kan slippe lettere enn FWD, men man skal jo hente det inn igjen også! Hva man er vandt med er også en viktig faktor! Jeg greier IKKE å håndtere en forhjulstrekker.

 

Hilsen han som har vraka 3 forhjulstrekkere og ikke en eneste bakhjulstrekker!

 

Bilhistorie: (de jeg har kjørt en del/mye)

FWD:

-91 toyota camry - vrak 130 hk

-91 mitsu galant - vrak 80 hk

-87 toyota starlet - vrak 60 hk(?)

-99 chrysler stratus 136 hk <- mammabil som jeg ikke har turt å leke med.

 

RWD:

-91 chevy g30 155 hk

-0x mb sprinter (flere) ?

-77 toyota corolla 45 hk

-78 toyota corolla 45/90 hk

-79 chevy blazer 175 hk

-88 chevy suburban 155 hk

-83 volvo 244 136 hk

-77 volvo 245 200 hk

 

 

 

Det er vel ikke bare "kjøremaskiner" dette....?

Alfa Romeo 75 1,8 turbo

Eibach-Bilstein-Tarox-MTmotor-Colombo&bariani-Powerflex-Pirelli

 

Volvo 740GL herregårdsvogn

Originaledition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i at fwd ikke hører hjemme i en rå sportsbil.

 

Men det betyr ikke at man ikke kan ha det gøy i en bil med fwd. Er veldig populært med fwd hotrodding i usa for tiden. Kvartmilen på 11-12 sekunder uten dragslicks er vanlig. Da går det bra, synes nå jeg.

 

Hvis man kun kjører på gate og trekker litt andre biler i ny og ne, så skal man ikke kimse av en liten lett Honda med 400hk på hjulene :driving

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:thumb hehe hadde alle vært enige hadde vi hatt et bilmerke, med en modell, samme farge, like felger etc. , det hadde vært kjedeligt det.. :)

 

Ja men slik var det jo i T-Fordens dager. Du kunne få den i alle farger, bare det var sort! :thumb

Toyota Sportsbil Club Norge www.tscn.no Klubben for deg med Toyota og Lexus!

Biler: Mange Toyotaer, Lexus LS400 og BMW 320i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke bare "kjøremaskiner" dette....?

 

kjøremaskiner? Dette er biler jeg har minst 1000 km i, bortsett fra blazeren...

 

Ikke alle er mine, og noen av bakhjulstrekkerene er faktisk vrak, men det er fordi de er brukt opp...

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan være enig i at biler med RWD kan slippe lettere enn FWD, men man skal jo hente det inn igjen også! Hva man er vandt med er også en viktig faktor! Jeg greier IKKE å håndtere en forhjulstrekker.

 

Hilsen han som har vraka 3 forhjulstrekkere og ikke en eneste bakhjulstrekker!

 

Bilhistorie: (de jeg har kjørt en del/mye)

FWD:

-91 toyota camry - vrak 130 hk

-91 mitsu galant - vrak 80 hk

-87 toyota starlet - vrak 60 hk(?)

-99 chrysler stratus 136 hk <- mammabil som jeg ikke har turt å leke med.

 

RWD:

-91 chevy g30 155 hk

-0x mb sprinter (flere) ?

-77 toyota corolla 45 hk

-78 toyota corolla 45/90 hk

-79 chevy blazer 175 hk

-88 chevy suburban 155 hk

-83 volvo 244 136 hk

-77 volvo 245 200 hk

 

Har det likedan som deg jeg også, den eneste bilen jeg har blitt skikkelig redd i er en forhjulstrekker.

Selv har jeg ikke hatt noe andre biler enn bakhjulstrekkere, men har kjørt en del forhjulstrekk.

Synes det er like jævli å kjøre forhjulstrekker på vinterføre hver gang, og prøver å unngå det i det aller lengste.

Det er ikke bare det at forhjulstrekkeren går rett frem når den begynner å skli, men ved kraftig akselrasjon(150hk+), så trekker det noe sinnsykt i rattet, og bilen går rett frem da også, og det er litt kjipt når du for eksempel kliner gassen i bunn i en 180* sving.(har gjort det på vått føre, og bilen gikk i full fart i motastt kjørebane)

Gjorde det samme med 240`n senere på dagen, og rompa kom fint og det var ikke noe problem med den.

proud mebmer of FosenRacingTeam

Mercedes 190E 1987(rånebil)

volvo V70 TDI. 2000(bruksbil)

volvo 245GLT. 1989(herjevogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om rwd er oppskrytt kommer vel ganske mye an på øyet som ser..

folk har sine egne erfaringer og referanser, så man kommer nok aldri å få overbevist en som er glad i sin bil med rwd\fwd, og kan kjøre den noenlunde hensiktsmessig om at fwd\rwd er best, bare ved å forklare det \ krangle det til dem.

personlig er jeg enig med fyren som sier at den skumleste opplevelsen har han hatt i en fwd...samme her, jeg har også følelsen av å ha mindre kontroll i en undermotorisert fwd i sammenligning til min egen bil som jeg har kjørt 100000 i de siste årene..men hva har egentlig det med saken å gjøre? nå liker jeg meg best i rwd, men har lyst på 4wd..optimalt hadde alle biler hatt hundre prosent veigrep, men dette er umulig å oppnå, derfor kompromisserer alle etter hva de prioriterer. ergo; dem som trives med rwd kjører dette om de har mulighet, og ditto med fwd.

 

er rwd oppskrytt? nei, men ei heller er fwd dårligere enn man gjør det til. jeg liker epler, men jeg avskyr appelsiner...tør vedde på at det er noen som har det motsatt.

 

bare mine tanker. :)

---What does this button d.....---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må FWDen være undermotorisert?

 

Generelt sett har jo FWD som regel mindre effekt men verken en ordinær omega eller en MB 190D er vel særlig overmotorisert?

 

Virker jo som det er bare å trykke gassen i bunn i bilene dere kjører så ordner det meste seg.

 

Må bare si en ting, imponerende kjøreferdigheter dagens ungdom har.:thumb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

begge har fordeler og ulemper, FWD's antagligvis stoerste ulempe for de som skal ha mest mulig HK og slikt, er at ved mye HK, saa spinner den bare, og vil begynne aa svinge av seg selv, du maa sloss med ratte for aa holde deg rett, skjedde allerede i en original 2 liter Vectra med meg, var ekkelt aa kjoere med...

men igjen, RWD trenger gode dekk for aa faa kraften i bakken, for den spinner ogsaa, men en skal slippe aa sloss med ratte, derimot, rumpa kan komme ut.

 

hadde glattkjoering med en Civic da jeg tok lappen, beste bil jeg har kjoert paa glatta, faktisk bedre enn den ene AWD bilen jeg faar kjoere (en Ford Bronco)

RWD er morro selfoelgelig, men ikke altid like praktisk paa glatta.

mange klager paa tunge RWD biler her, proev heller en RWD som er lett paa rumpa, da kan du klage... Pickup eller Varebiler med RWD om vinteren skulle vaere forbudt uten last...

-1980 Buick Century Estate Wagon (kosebil)

-1991 Volvo 240GL stasjonsvogn (bruksbilen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må FWDen være undermotorisert?

 

Generelt sett har jo FWD som regel mindre effekt men verken en ordinær omega eller en MB 190D er vel særlig overmotorisert?

 

Som sagt i min forrige post, men kanskje formulert noe dårlig: min følelse av kontroll er dårligere i (her kommer min personlige referanse inn) en undermotorisert fwd kontra min egen bil (som er langt fra overmotorisert, men som jeg har) kjørt over 100000 i de siste årene.

 

håper du forsto meg bedre nå? :)

poenget mitt var noe som at folk's egne referanser har som regel førsterett uansett hvor mange ganger man diskuterer det med dem..pluss at noen liker mora, andre liker dattera... se eple-og appelsineksemplet mitt. hehe

 

Virker jo som det er bare å trykke gassen i bunn i bilene dere kjører så ordner det meste seg.

 

Må bare si en ting, imponerende kjøreferdigheter dagens ungdom har.:thumb

 

mulig jeg har lest postene feil, men jeg tror ingen har påstått at det er SÅ enkelt?

begynner å bli en stund siden jeg tok lappen for personbil..siden den gangen har jeg hatt to biler. den første krasja jeg etter to uker, og når jeg da kjøpte omegaen tør jeg påstå at jeg var langt fra "ferdig-lekt".

men en ting har jeg oppdaget; fra et nærmest null-utgangspunkt når man tar lappen, er det stort sett ingen vei utenom å bli mindre fersk (les:mer erfaren) jo flere kilometer man får på baken. hvordan man gjør dette er opp til en selv, om man krasjer en bil i uka er jo dette en erfaring det også.

personlig foretrekker jeg å holde en moderat linje hvor bilen er på veien.

klart, ingen er perfekte, det ER en grunn til at det står "fæl å lage bulker" under nicket mitt...shit happens, er ikke alltid fysikkens lover holder til forventningene :)

---What does this button d.....---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som kimser av Fwd kan se litt på disse videoene, en Honda Integra som gjør kvartmilen på 9.55. 2 liters K serie motor.

 

9.55 er respektabelt og han vinner mot en bakhjulstrekker og en subaru. Og han har jo "bare" fwd som liksom går så dårlig.. :fingers:

 

 

 

http://www.intrinsicperformance.com/images/events/2006/IPS-MK-NOPI-Valdosta-955at163.wmv

 

http://www.intrinsicperformance.com/images/events/2006/IPS-MK-NOPI-Valdosta-959at167.wmv

 

Og

http://www.intrinsicperformance.com/images/events/2006/IPS-MK-NOPI-Valdosta-TurboStreet-Final.wmv

 

 

Han vant konkurransen mot en sterkt modifisert Subaru, som har 4hjulstrekk (siste film)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som kimser av Fwd kan se litt på disse videoene, en Honda Integra som gjør kvartmilen på 9.55. 2 liters K serie motor.

 

9.55 er respektabelt og han vinner mot en bakhjulstrekker og en subaru. Og han har jo "bare" fwd som liksom går så dårlig.. :fingers:

 

Hehe, honda integra med 2liters K serie-motor kunne egentlig hatt drift på bare vindusviskerne og fortsatt kjørt fra mye rart.... ;)

 

men klart, det er vel en jævel der ute som er flink å trimme volvo-vindusviskere...

---What does this button d.....---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår