Gå til innhold

Bakhjulstrekk Oppskrytt?

Ranger emnet


en sei

Anbefalte innlegg

Fulgte med en viss interesse en tråd ang FWD og RWD biler.

 

Mange ser ut til å tro at bakhjuldrift banker FWD under de fleste forhold.

Forstår at for å plante effekt i bakken er bakhjulsdrift overlegent, men ser vi på resultater innen standardbiler (WTCC )ser RWD ut til å hevde seg dårlig.

 

Hvorfor har det seg slik at den ultimate kjøremaskinen BMW ligger på en 3 plass i mesterskapet frakjørt av leiebilen SEAT og spaghettiracern ALFA ROMEO.

 

Er ikke dette gnagere eller er disse blitt bakhjulsdrevet i det siste?

 

Kan jo hende BMW har en sjåfør som nettopp har fått lappen. Kan dette stemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 192
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Kjenner ikke mye til denne racingserien men vet jo at Audi slet med restriksjoner for sin firehjulsdrift.

 

Er vel sånn at de beste bilene eller førerne får et vekttillegg, det var iallefall sånn.

 

Budsjett har jo selvsagt mye å si men om seat og alfa får vekttillegg for sin framhjulsdrift må jo dette bero på at FWD er overlegen RWD.

 

Synes også det er rart om BMW gjør en halvhjertet innsats i denne grenen.

Kanskje de legger pengene i nye stabilitetssystem til bilene sine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW satser ikke stort på racing for tiden (utenom F1 hvor de nå deltar som mer enn motorprodusent etter at de kjøpte Sauber)

men jeg kan betrygge deg .. FWD er ikke overlegen RWD..

WTCC er ikke akkurat den serien man burde se på for slikt :P

desuten er det bare kjørt 3 runder av WTCC så langt :P runde 4 kjøres i morgen

og BMW want mesterskapet i 2004 (ETCC) og 2005 (WTCC) (ETCC ble til WTCC i 05)

[*] 2003 Lexus IS200

 

[*] 1999 BMW 318i - Solgt

 

[*] 1998 Mitsubishi Carisma GDI - Knust

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DTM er bare RWD.. (ja tilogmed Audi kjører DTM med RWD :P )

DTM er rett og slett Rørramme biler med glassfiber skall.. under er de alle helt like

 

DTM er oppbrukt nå .. er bare Audi og Mercedes som konkurerer nå ..

(MG gikk bust før de kjørte et løp og Opel trakk seg i fjor)

[*] 2003 Lexus IS200

 

[*] 1999 BMW 318i - Solgt

 

[*] 1998 Mitsubishi Carisma GDI - Knust

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ja er selv glad i bakhjulsdrevne biler, men å måle seg mot en gnager når det kommer til lettkjørthet/konsekvent oppførsel kan jo diskuteres. Hender jo ofte at RWD blir ganske ustyrlige.

 

Som jeg sa har ikke fulgt med på denne serien men SEAT er vel rimelig fersk i denne sammenhengen.

 

Vi får følge med framover så vi får se hvor overlegen BMW blir etterhvert.

 

Vet ikke om jeg duppa av men var det ikke en lignende tråd oppe og gikk?

 

Noen som vet om Eurosport sender denne serien? Poenget mitt er at det er ikke slik at en RWD banker en FWD når det kommer til kjøreegenskaper.

 

Virker som mange tror det, men til det er ulempene for store iallefall for normalbilisten inkludert 95% av forummedlemmer her. men underholdningsfaktorn er uten tvil høyest i RWD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg duppa av men var det ikke en lignende tråd oppe og gikk?

 

Nå fikk jeg iallfall helt sinnsykt deja vú! På tide å køye, kanskje? :D

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i vinter og kjørte litt på snøbane med både RWD og FWD...

Var veldig mye lettere der og kjøre effektivt med FWD i allefall, fikk mye lavere rundetider med en gang, så for meg at det kom til å bli kjipt og kjøre med FWD også, men det var faktisk veldig tøft det også!!

Tror mye av denne diskusjonen bunner i at det ikke er like artig og leke seg med FWD som med RWD jeg...

Ford Taunus 1975 mod 2.8

Sierra 1986 mod 2,0

X-Audi 90 quattro 1988 mod 2,3

X-Golf Mk2 1985 mod 1,8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt mange forskjellige RWD selv og det er uten tvil morsomt iallefall på vinteren. Og når man skal kjøre fort på vintervei med RWD må du vite hva du driver med.

 

Når hastigheten blir for høy blir dette fort farlig.

 

Øverst på lista mi over RWD troner VW 411 72 mod. Makan til morro bil finnes ikke. Ble ingen suksess fordi motoren bak over drivhjulene ble for umoderne og ga asosiasjoner til bobla.

 

Men Porsche 911 har jo gjort det rimelig bra etter det:phatyo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rwd akselrerer bedre pga vekta flytter seg bak ved akselrasjon, dvs bedre grep = bedre aks. mens fwd vil miste grep ved aks. kort forklart.

 

med mere vekt bake på rwd biler, gjerne 50/50% så kan man stille bremsene bak til og bremse hardere enn på en fwd = raskere/bedre bremsing med rwd.

 

 

rwd er bedre balansert og er mere stabil i svinger.

 

 

 

fwd har bedre grep ved glatte underlag, ved små gasspådrag. så derfor blir fwd raskere på eks isbane, spesielt ved uerfaren sjåfør.

 

 

 

og bare for og sette spikeren i kista: hmm hvis wd er så mye bedre en rwd, hvorfor ikke fwd i eks formel 1 , nascar, dtm , etc ? FORDI DE HAKKE KJANGS :)

 

god kveld

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok sant det meste du sier der sørlending men for meg så virker som de fleste tror at du kjører raskere med ræva brett.

 

Sommerstid er det jo en drøm å kjøre RWD uten tvil, og for å plante effekt i bakken er RWD helt klart best.

 

Hadde det vært efektivt å kjøre med skrens hadde nok breisladden på gatebil blitt barnematen i forhold til F1.

 

NATTA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår