Gå til innhold

Bakhjulstrekk Oppskrytt?

Ranger emnet


en sei

Anbefalte innlegg

  • Svar 192
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Mulig det er jeg som suger på å kjøre fwd, men jeg synes det er direkte skummelt å kjøre med det på vinterføre og våt vegbane.

Jeg føler at rwd sier i fra i god tid før man begynner å skli.

Har hatt mange nestenulykker med fwd på glatt vegbane.

Det går jo rett frem for faan.

Jeg har et veistykke jeg brukerå ta tiden på meg selv når jeg kjører.

I rwd bil bruker 1time og 10 minutter, og i en fwd bil bruker 1time og 30 minutter på snø/isføre.

Synes fwd. er dritskummelt, plutselig kan bilen bestemme seg for at den ikke vil svinge mer, og gå rett frem.

med rwd, er det bare "legge" bilen før svingen og bare ligge og føle på den, men får ikke fwd. til å begynne å skli før sving, samma faan hva jeg prøver på, ikke uten esp/stc eller hva det nå heter en gang.

proud mebmer of FosenRacingTeam

Mercedes 190E 1987(rånebil)

volvo V70 TDI. 2000(bruksbil)

volvo 245GLT. 1989(herjevogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt like mye med fwd som rwd (ca 500 000Km med begge)

 

Og vil hevde att dem som sier att fwd går lettere i grøfta om vinter'n en rwd. Har glemt å sjekke dekka på fwd, mens dem er veldig nøye med dekk på rwd.

 

En dyktig kar, som er godt vant til sin rwd, med gode vinterdekk, klarer fint å kjøre fra en fersking med fwd.

 

Eller Skurk, som liker rwd, vill kjøre deretter med fwd for å bekrefte sin teori (sorry, mener ikke å henge ut deg, men bare blei slik)

 

En kan ikke nekte for att en trenger mer kunskaper for å kjøre en rwd raskt i svinga om vinteren. den kommer mye fortere med ræva, og en må da reagere mye fortere for å redde den + att en må vite hvormye svinging, hvor mye gass, skal en bremse? eller gi gass, eller begge deler.

 

Med en forhjuls trekker, som sklir i sving, går som oftest rett fram.

Hva gjør en, jo en rettter bare litt på ratte, slipper samtidig gassen, svinger på nytt og trykker inn clutchen, funker ikke det og en kjører gode piggdekk, slipp clutchen gi litt gass, så sleiker du bare brøytekanten og kjører vidre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

 

En dyktig kar, som er godt vant til sin rwd, med gode vinterdekk, klarer fint å kjøre fra en fersking med fwd.

 

Dette er vel det som kalles ulike forutsetninger. Klart en dyktig fører av RWD med gode dekk kan kjøre fra en fersking med dårligere dekk.

 

Synes du er flink til å fremheve RWD bilenes svakhet i denne setningen. Tror ikke mange her inne mestrer sin RWD så godt at de med enkelhet kan legge bak seg en FWD på vintervei, uansett dekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

 

En dyktig kar, som er godt vant til sin rwd, med gode vinterdekk, klarer fint å kjøre fra en fersking med fwd.

 

Dette er vel det som kalles ulike forutsetninger. Klart en dyktig fører av RWD med gode dekk kan kjøre fra en fersking med dårligere dekk.

 

Synes du er flink til å fremheve RWD bilenes svakhet i denne setningen. Tror ikke mange her inne mestrer sin RWD så godt at de med enkelhet kan legge bak seg en FWD på vintervei, uansett dekk.

 

Faktisk slik det var ment.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor formen1 er rwd.. kanskje fordi det ville vært idiotisk å dra en aksling under hele bilen fra motoren som står bak i bilen for å ordne forhjulsdrift ? dumt argument å bruke..

 

Og fordi 900 Hk ikke går med en forhjulsdrevet bil, det blir bare tull.

 

Du kan vel si at FWD er kanskje morsommere å kjøre dersom begge er 70 HK biler, henger fortsatt med dersom begge har 200 HK, men blir kjipere over det, mens RWD blir morsommere og morsommere..

 

;)

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønte det etterhvert går litt fort i svinga her skjønner du. Kjører forhjulstrekk jeg vet du. :hello:

 

Så at du kjører mercedes W124 forøvrig en meget bra RWD mye grunnet lang akselavstand og at fremhjulene svinger så mye at de peker nærmest sidelengs.

 

Den mest lettkontrollerte RWD jeg har kjørt er en MAN lastebil.

 

Er jo ikke uten grunn at det pr i dag er kun en bilprodusent som satser utelukkende på RWD.

 

Hadde RWD hatt ett sikkerhetsmessig forsprang hadde nok bilverdenen sett ganske annerledes ut.

 

Litt entusiastforbundet å kjøre RWD mener jeg, finnes jo mange voksne og eldre bilførere som aldri har hatt skrens, jeg vet iallefall om en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og fordi 900 Hk ikke går med en forhjulsdrevet bil, det blir bare tull.

 

Du kan vel si at FWD er kanskje morsommere å kjøre dersom begge er 70 HK biler, henger fortsatt med dersom begge har 200 HK, men blir kjipere over det, mens RWD blir morsommere og morsommere..

 

;)

Korrekt.. Du har bare så og så mye friksjon.. når du tilfører et hjul kraft mister det friksjon som kunne brukes til svinging :P Dårlig forklart, men whatever :P

Sosialdemokratisk liberalkonservativ realist med kamera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del synes RWD er mye bedre enn FWD.

 

Dette kommer sikkert av at jeg nesten bare har kjørt RWD :)

 

Kommer jeg på vintern i 110 og bilen legger seg sidelengs, ja, så er det ingen grunn til panikk. Er "bare" og rette opp da ;)

 

men kommer jeg på vintern i 110 og bilen kjører rett fram er det jo full panikk med å trykke inn clutch og rette opp hjula å satse på grep :p

 

Men så har jo jeg øvd meg sikkelig mye, drevet og sladdet til den store gullmedaljen osv.

[-] 1991 BMW 320i E36

[x] 1985 Toyota Starlet

[x] 1988 Ford Escort

[-] 1977 Toyota Celica ST2000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra det er så mye dyktige bilførere her inne. En motorterk RWD vil jo ikke gå rett fram om du gir hjernet nesten uansett underlag, ihvertfall ikke på vinterføre.

 

Regner med du sikter til meg.

 

Har bare en ting å si: man blir ikke en dårligere sjåfør av å "leke" seg med RWD.

 

Men har man aldri gjort det, kan det føre til uante konsekvenser ved en uforventet sladd i høy hastighet.

[-] 1991 BMW 320i E36

[x] 1985 Toyota Starlet

[x] 1988 Ford Escort

[-] 1977 Toyota Celica ST2000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og fordi 900 Hk ikke går med en forhjulsdrevet bil, det blir bare tull.

 

Du kan vel si at FWD er kanskje morsommere å kjøre dersom begge er 70 HK biler, henger fortsatt med dersom begge har 200 HK, men blir kjipere over det, mens RWD blir morsommere og morsommere..

 

;)

 

 

Likevell, ville 900Hk fwd, blitt enklere å handtere om vinter'n enn 900Hk rwd.

 

Derfor tok jo Saab så mye rally gull is kjøring osv.

Nå er det jo 4wd som gjelder på de sprekeste bila.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår