Ayapuri Skrevet April 22, 2006 Rapporter Share Skrevet April 22, 2006 Wankel? Hva med den da? Og fremfor alt; hva gjør den i en Hondapotensiale-tråd? Nei det jeg skulle fram til her. Det Honda folket kaller VTEC, kom Mazda med LEEENGE før Honda. *Tråkke litt på Honda entusiastene* :peace: Chrysler Stratus 2.0 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eiriksmil Skrevet April 22, 2006 Rapporter Share Skrevet April 22, 2006 Nei det jeg skulle fram til her. Det Honda folket kaller VTEC, kom Mazda med LEEENGE før Honda. *Tråkke litt på Honda entusiastene* :peace: Det var strengt tatt NSU som kom med Wankel-motoren, og en Wankel-motor er noe helt annet enn en VTEC motor, ett enormt oljebruk er en av de viktigste faktorene for en Wankel kontra en VTEC.. '77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto '93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Ryeng Skrevet April 22, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 22, 2006 Så, hvor mange SPI-motorer finner vi idag, ifht. VTEC-motorer? *Knus* Så, hvor mange wankelmotorer finner vi idag ifht. stempelmotorer? *Knus* II Så, hvor driftsikre er wanklene ifht. stempelmotorene? *Knus* III Så, hvor bensingjerrige er wanklene ifht. stempelmotorene? *Knus* IV Nok om det; uansett "if's and but's"; den dag er VTEC og i-VTEC en meget kjekk løsning for å optimére motorens kamsystem etter turtall og last. Dette er noe av det nærmeste vi blir å komme "mest mulig optimalt" (...kanskje enda litt bedre med VTC på eksos-kammen også innen noen år?) før direkte elektro/hydraulisk/pneumatisk ventil-aktuering helt uten kammer blir tilgjengelig i fremtiden. Da først snakker vi om helt optimal ventiltiming over registeret. Imens har vi VTEC (som er en enorm forbedring ifht. bare én kamprofil) som hvermannsen kan kjøpe, trimme om man vil, og er helt fritt tilgjengelig for en beskjeden sum penger. Det kan godt tenkes at Honda ikke var først ute med tanken om variabel ventiltiming, men fy faen så godt det funker i praksis. Nå sier jeg ikke at wankel er ubrukelig, men for folk flest er stempelmotorer enn så lenge den beste løsningen hva angår argumentene jeg har kommet med. Klart wankelen kan bygges opp til å flytte bra på bilen, men jeg går nesten så langt som å si at den er direkte ukurant (jfr. deletilgang og kompetanse) ifht. den jevne tuner-stempelmotor som SR20, B18C, 2JZ, 3S-GTE, RB26 og resten av stempel-brigaden. Er det nok offtopic her snart? Oyvindryeng.net Freedomain Radio Mises-instituttet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ayapuri Skrevet April 22, 2006 Rapporter Share Skrevet April 22, 2006 Det var strengt tatt NSU som kom med Wankel-motoren, og en Wankel-motor er noe helt annet enn en VTEC motor, ett enormt oljebruk er en av de viktigste faktorene for en Wankel kontra en VTEC.. Go do your homework. :P Ja Ryeng, er helt enig med deg (til en viss grad). Skulle bare lufte tankene her angående variabel ventiltiming. Var det jeg ville fram til, og du gjorde hjemmeleksa! :peace: Men ikke skriv tanken, dette var praksis ;) Good Work! Regna med du brukte så "lang" tid med tanke på å finne ut av hva dette var? :P Chrysler Stratus 2.0 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BLACK.PEARL Skrevet April 22, 2006 Rapporter Share Skrevet April 22, 2006 Hånda Ponda Shonda Jai Lika Honda Mer Og Mer For Hver Dag Som Går <3 Mangler ikke mye NM i min Honda føler jeg :p Pustehjelp er juks!! Edit: Wankel? I teorien funker kommunismen og :D Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eiriksmil Skrevet April 22, 2006 Rapporter Share Skrevet April 22, 2006 Go do your homework. :P Bah! http://en.wikipedia.org/wiki/Wankel Vankel-motoren ble laget av Felix Vankel.. Fikk idéen i 1924. Og her kommer gullkornet: In 1951, he began development of the engine at NSU, leading to the first running prototype in 1957. His Wankel engine design was licensed and further developed and improved in 1959 and 1960 by Curtiss Wright in New Jersey before Mazda used these improvements in Japan. The engine has been successfully used by Mazda in several generations of their RX-series of coupés. Jeg regner med at du også skjønner, at det ikke var Mazda som oppfant Wankel/Rotary-prisippet. Du tror forresten vel også at RX-7 eller RX-8 var den første bilen med Wankel.. :D Ikke meningen å spamme mer nå, Mr. Øyvind. Hva VTEC angår, er Integra R uhyre enkel å trimme, og det er en av de mest bang-for-buck coupeene du kan få tak i, iallfall i England, dersom du finner en Japan-importert Type-R fra 1995. Her i Norge er det noe helt annet. De fleste av Hondas biler er dessverre forhjulsdrevne, ikke at det ikke er noen fordeler, men dagens mote er jo drifting og old-skool, derfor er Hondas biler bare møkka ;) Integra Type-R er helt klart en av verdens beste forhjulsdrevne biler, om ikke den beste, skjønt jeg ville foretrukket en original Mini Cooper S. Og vær så snill, slutt å skriv V-tech, VT-ECH, vTECH, v-TECH eller noe annet piss, det heter VTEC. Hjertelig hilsen Eirik '77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto '93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BLACK.PEARL Skrevet April 22, 2006 Rapporter Share Skrevet April 22, 2006 Hva VTEC angår, er Integra R uhyre enkel å trimme Å jasså? Kan være enig i at motoren er skuddsikker, men uhyre enkel? De fleste av Hondas biler er dessverre forhjulsdrevne, ikke at det ikke er noen fordeler, men dagens mote er jo drifting og old-skool, derfor er Hondas biler bare møkka ;) Håper det der var ironi :) Endel av ungdommen i dag er magazineracers. Leser spec's på bilblader og Google-søk og avgjør hvilken bil som er best. De hører på andre si at FWD suger og da betyr RWD alt. Hjernvasking i mine øyne :) Ingen FWD fan men FWD blir slaktet med hard kritikk med en gang, litt urettferdig... Integra Type-R er helt klart en av verdens beste forhjulsdrevne biler, om ikke den beste, skjønt jeg ville foretrukket en original Mini Cooper S. Har du kjørt noen av dem? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mad_Maxx Skrevet April 22, 2006 Rapporter Share Skrevet April 22, 2006 Har lyst på en 3rd gen accord aerodeck med en 2.0 vtec (nei, er ikke nok inne på honda til å vite hvem bil den kom fra, ikke s2000. Har en fin liten videosnutt med en Civic hatch som knuser en s2000 og en accord på bane ;) ) I pandafarger :D Syns det grenrøret var vakkert jeg! Dream as if you'll live forever; live as if you'll die tomorrow. James Dean Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BLACK.PEARL Skrevet April 22, 2006 Rapporter Share Skrevet April 22, 2006 Den lille CRX fisen som ble til dragmachine i High Octane filmen btw var jo dødsfet... Bruker 10-12.000 $ på et vrak og får den til å kjøre fra litt av hvert, litt morro :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eiriksmil Skrevet April 22, 2006 Rapporter Share Skrevet April 22, 2006 Å jasså? Kan være enig i at motoren er skuddsikker, men uhyre enkel? Overdrivelser er en dyd :) Håper det der var ironi :) Endel av ungdommen i dag er magazineracers. Leser spec's på bilblader og Google-søk og avgjør hvilken bil som er best. De hører på andre si at FWD suger og da betyr RWD alt. Hjernvasking i mine øyne :) Ingen FWD fan men FWD blir slaktet med hard kritikk med en gang, litt urettferdig... Det var ironi. Mange snakker dritt om Honda, kun fordi mange av bilene er FWD. Har du kjørt noen av dem? Nei, men Hondas Integra blir regnet som en av verdens beste forhjulsdrevne biler av mange (akkurat som NSXen regnes som en av verdens beste MR-biler), men personlig synes jeg kanskje Cooper S er hakket mer artig (den må da være ganske gøy, og en slik skulle jeg gjerne hatt). :) '77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto '93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BLACK.PEARL Skrevet April 22, 2006 Rapporter Share Skrevet April 22, 2006 Hehe ok men jeg tror om du hadde kjørt ITR så hadde du aldri valgt noe annet FWD :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kebab gud Skrevet April 22, 2006 Rapporter Share Skrevet April 22, 2006 Det var strengt tatt NSU som kom med Wankel-motoren, og en Wankel-motor er noe helt annet enn en VTEC motor, ett enormt oljebruk er en av de viktigste faktorene for en Wankel kontra en VTEC.. tror du har missforstått diskusjonen litt faktumet er at Mazda har lenge brukt Veriable ventil saker på sine "Onani" motorer og nå et fakta som vil skremme mange ... tilogmed amerikanerene hadde det på 60-70 tallet ... MOHAHA [*] 2003 Lexus IS200 [*] 1999 BMW 318i - Solgt [*] 1998 Mitsubishi Carisma GDI - Knust Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
turboalfa Skrevet April 22, 2006 Rapporter Share Skrevet April 22, 2006 Alfa Romeo hadde også variable ventiltider på sine masseproduserte motorer på 80-tallet... uten å gjøre dette til en modellbetegnelse eller et salgsargument. Alfa Romeo 75 1,8 turbo Eibach-Bilstein-Tarox-MTmotor-Colombo&bariani-Powerflex-Pirelli Volvo 740GL herregårdsvogn Originaledition Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kebab gud Skrevet April 22, 2006 Rapporter Share Skrevet April 22, 2006 Fiat var vel første etter amerikaneren til å jobbe med det .. [*] 2003 Lexus IS200 [*] 1999 BMW 318i - Solgt [*] 1998 Mitsubishi Carisma GDI - Knust Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BLACK.PEARL Skrevet April 22, 2006 Rapporter Share Skrevet April 22, 2006 Men er det flere produsenter med samme type motorer i dag? Høyt turtall og en raskere aks over VTEC-området? Kanskje bare Honda som markedsfører det? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg