Gå til innhold

"Innspilling" av høyttalere

Ranger emnet


ØSE

Anbefalte innlegg

Ingen bass har så dårlige parametre uinnspilt at du vil høre så fantastisk stor forskjell etter én times "innspilling", være seg trykk eller kvalitet.

 

Når jeg har kjørt en stund og har spilt musikk hele veien med saklig volum, slår av anlegget med tenningsnøkkelen før jeg raller rundt på Rema e.l. med en handlevogn, og en time senere er tilbake i bilen og vrir om nøkkelen, er det nesten så jeg driter på meg over hvor høyt det er... og ikke minst hvor brått det kommer. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 100
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Er ikke noe som heter "innspilling" .. det er bare en periode elementer bruker før dem oppnår sine oppgitte parametere..

Det er ikke noe magi i dette.. som de fleste her skal ha det til...

 

Spill som du vil fra første stund og "innspillinga" vil gå raskere.

Ikke noe ryker!

86' Ascona 16v Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke noe som heter "innspilling" .. det er bare en periode elementer bruker før dem oppnår sine oppgitte parametere..

Det er ikke noe magi i dette.. som de fleste her skal ha det til...

 

Spill høyt fra første stund og "innspillinga" vil gå raskere.

Ikke noe ryker!

 

wow utrolig enkel måte å forklare det samme jeg har forsøkt på over 3 sider :D hehe 10 poeng går til Molde!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke noe som heter "innspilling" .. det er bare en periode elementer bruker før dem oppnår sine oppgitte parametere..
Ehh... ja? Og den perioden kaller folk flest "innspilling"! ;) Har du et annet navn på den perioden?

 

wow utrolig enkel måte å forklare det samme jeg har forsøkt på over 3 sider hehe 10 poeng går til Molde!!
Jeg vil vel si du åpnet den debatten ved å si at bla. HiFi-journalister ikke trenger å spille inn høyttalere før de avsier en dom over dem... noe forhåpentligvis de fleste HiFi-journalister vil være sterkt uenig i. Men nå er du ihvertfall enig i at parametrene forandre seg i den første innsp.. ehh, perioden, så da er det kanskje greit at journalister fortsetter å felle sin dom over høyttalere som har blitt brukt en stund??
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh... ja? Og den perioden kaller folk flest "innspilling"! ;) Har du et annet navn på den perioden?

 

Jeg vil vel si du åpnet den debatten ved å si at bla. HiFi-journalister ikke trenger å spille inn høyttalere før de avsier en dom over dem... noe forhåpentligvis de fleste HiFi-journalister vil være sterkt uenig i. Men nå er du ihvertfall enig i at parametrene forandre seg i den første innsp.. ehh, perioden, så da er det kanskje greit at journalister fortsetter å felle sin dom over høyttalere som har blitt brukt en stund??

 

i moderat utstyr så er jeg 100% sikker på at ingen hører forskjell før og etter, selv ikke såkalte eksperter!! men i sånt utstyr jeg driver med, som takler RMS effekt opp i mot 5000 watt så ja, her er det hørbart forskjell ja. grunnen er veldig mye hardere oppheng.. hva du ikke forstår av det jeg forklarer er et fett, dere ville ha en forklaring og fikk det.. er ingen ekspert på forklaringer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

wow utrolig enkel måte å forklare det samme jeg har forsøkt på over 3 sider :D hehe 10 poeng går til Molde!!

 

ikke no frekt ment. men offer i helvette gjør du det så jææææævlig vanskelig da å må bruke tre sider på og forklare noe som egentli kunne sies på en linje??? det er det jeg ikke fatter helt med deg soocool, virker som du vet en del eller mye. men du bruker side opp og side ned på å si en linje. begynn og vær mer kortfattet ;) aight?

da va nybil handla inn, og kræsja ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en time senere er tilbake i bilen og vrir om nøkkelen, er det nesten så jeg driter på meg over hvor høyt det er... og ikke minst hvor brått det kommer. :D

Dette kalles habituering til lyden. Du kan også forstå det med at hjernens behandling av lyden etter en stund blir mettet. Trommehinnen, som settes i bevegelse i takt med musikken, vil etter hvert få en balanse/harmoni, og du vil derfor føle at kroppen higer etter mere volum for å oppnå samme effekt.

De laveste frekvensene(basslyder) vil gå innerst i øret, og er derfor mest skadelig, det indre øret lar seg heller ikke reparere ved en eventuell skade.

Blir det alt for høyt i form av f.eks forvrenging eller et lydnivå øret vil ta skade av, vil hjernen gå i en protect-stilling. Problemet vil da bli måten hjernen knytter lyden til negative følelser og kroppslige reaksjoner på, og aktivere fysiologiske forsvarsreaksjoner på grunn av lyden.

 

Så om en høyttaler spiller så mye bedre etter en så kort periode er vel heller tvilsomt. Om du har ører til å oppfatte dette på en korrekt måte, er du ikke av arten homo sapiens...happyhappy

Selger 2001 Allroad 95 97 00 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Lurer på hva man gjør for å "spille" inn høyttalere og subber.

Noen som kan forklare?

 

 

Jeg hadde egentlig lovet meg selv å ikke skrive i denne tråden.

Men som den personen som antageligvis har mest erfaring føler jeg meg forpliktet til å oppklare en del:

Innspilling er en relativ term og er ikke noe man må gjøre.

Det handler kun om å få stabilisert parametrene på basselementet.

Det er totalt uinteressant hva membranen er laget av, det handler om de bevegelige delene og sammenføyningene av disse.

Dette har ingenting med psykoakustiske fenomener eller "brenning" av svingspoler å gjøre.

Jeg har målt mange elementer før og etter innspilling og det er ikke uvanlig at feks. resonansfrekvensen faller 20-30%, og jeg skal love deg at det gjør noe med lyden.

Dette fenomenet er spesielt gjeldene for bilstereo der produktene er laget grovt for å tåle store påkjenninger.

Hvis noen har et helt nytt basselement liggende kan de prøve å skyve membranen helt i bunn med fingrene fordelt rundt støvhetten.

Den lyden man hører er spidere og oppheng som trenger å stabiliseres.

Som du ser har jeg ikke kommet med noe nytt som ikke er skrevet i tråden fra før, men jeg har oppsumert litt.

Så; ta det pent og hør etter ulyder de første sekundene og øk deretter lyden til det nivået du ønsker.

 

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"innspilling" gjelder ikke bare de større elementene, men også diskanter. Ja, jeg har testet. og JA, det var forskjell! tok 2 stk ubrukte morel MT23 diskanter, koblet opp den ene og lot det spille på sånn behagelig volum i 15 minutter. Koblet så til den andre og spilte samme sangen på samme volum men nå med begge to tilkoblet. Vet dere hva? Det var som natt og dag! Så at parametere og klangen i elementene vil forandres over en viss periode er ikke svada fra "noens" side, men et faktum!

 

Noen elementer vil bli "innspilt" fortere en andre, sånn er det bare.

 

Mvh Tony

Mvh Tony

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha montert dine høyttalere, gjør følgende .

Ta det piano i starten, Unngå å tyne høyttalerne de første timene .

Unngå forvregning, det kan du justere på forsterkeren om du har det .

 

Mvh Frank

 

 

For å gjenta meg selv, trenger man gjøre dette vanskeligere .

 

Mvh

Driver Audioteam .

Leder i Acap .

Agent for Ice Audio

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel dette var et problem som tilhører fortiden om du ikke forsto det :)

 

 

Jeg er ingen innspillingsfanatiker selv, altså, men hør på deg selv!

 

Ta f.eks. Pioneer-høyttalerne du har liggende (3004SPL), og sjekk hva spideren er laget av. PAPIR. Papir blir fortsatt NESTEN ALLTID brukt i spidere, fortell meg gjerne hvilken høyttaler som IKKE har det.

 

Og spideren er faktisk den som kontrollerer slaglengden i størst grad - demonter en høyttaler, du, og så kontrollerer du hva som er mest fleksibelt av opphenget i gummi eller spideren i papir.

 

Spideren er minst fleksibel, da den har som oppgave å styre og kontrollere elementet (i tillegg til å sentrere spolen i magnetfeltet). I og med at spideren er i PAPIR, så VIL den strekke/myknes med tiden, og dette forandrer jo så klart elementets egenskaper, som Dag påpeker.

 

Personlig syns jeg ikke det spiller så mye rolle, da jeg kun ser det som en bonus at høyttalerne spiller bedre jo mer jeg bruker dem! :)

 

Jeg må påpeke at jeg driter i å "spille inn", altså, men har faktisk hørt om høyttalere der spideren har sviktet under første gangs bruk fordi den ikke var myknet opp tilstrekkelig for full slaglengde... (dette var lavkvalitetselementer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De laveste frekvensene(basslyder) vil gå innerst i øret, og er derfor mest skadelig, det indre øret lar seg heller ikke reparere ved en eventuell skade.

 

 

Stemmer dette? Har hørt at høye, raske, høyfrekvente lyder (hammer mot metall, osv) er mest skadelig for hørselen, mens de lavfrekvente ikke byr på særlig stor fare.

 

Har spilt mye bass på høyt volum (~140dB), og har ikke merket noe til særlig nedsatt hørsel enda. Merk: "Særlig". Litt dårligere hørsel enn optimalt, det har man jo, men ikke så det er plagsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår